Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1336
Heisann.

Fikk i dag ett spørsmål som jeg begynte og tenke litt over, så jeg spør dere;

Ett modell-fly flyr i 100km/t ved siden av ett tog som også kjører i 100km/t. Den ene døren på toget er oppe, og flyet flyr inn der.

Hva vil da skje med flyet?


Det jeg tror er at flyet vil falle rett i bakken med en gang luftmotstanden forsvinner, og om man må starte å fly på nytt for å oppnå 100km/t inne toget, noe som da blir en total fart på 200km/t hvis du regner med den totale hastigheten fra toget også.

Men jeg har ikke så veldig god peiling på fysikk, så jeg vil gjerne høre deres svar på dette
Mener vi hadde en ganske omfattene diskusjon om akkurat samme emnet for en tid tilbake, dersom du tar deg tid til å søke litt finner du nok tråden igjen.
din røver
Zeco's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Mener vi hadde en ganske omfattene diskusjon om akkurat samme emnet for en tid tilbake, dersom du tar deg tid til å søke litt finner du nok tråden igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg har nok tatt meg tiden til å søke, men har ikke funnet noe på dette spørsmålet. Vil du da være så snill å finne frem?
Jeg må virkelig få fikset hukommelsen. Disse "omfattene diskusjonene" handlet om hva som skjedde dersom man hoppet i et tog / heis. Visste det hadde noe med tog å gjøre, men blir nok bare nødt å bøye meg i støvet å si beklager.

http://freak.no/forum/search.php?searchid=4581805
Fartsmålerne i fly måler "air speed", og da er vel resten ganske innlysende

..flyet beveger seg 100km/t fortere enn lufta, og når det flytter seg inn i toget vil lufta propellen treffer bevege seg i 0km/t. Blir litt som å løpe feil vei i ei rulletrapp, for så å ta i like mye når man kommer på enden. Farta di mot underlaget er den samme, mens farta geografisk blir større.
Er toget kun et ''rør'' med åpninger i begge ender som gjør at lufthastigheten er lik den utenfor, så vil flyet fly 100km/t iforhold til bakken, men sveve stille iforhold til toget.

Er toget lukket, altså luften inni toget er 100km/t iforhold til bakken utenfor, men 0km/t iforhold til toget så vil flyet fly med 200km/t etter det har kommet seg inn og fått bygd opp litt fart.


Åpent tog = flyet flyr som det vil både utenfor og inni toget.

Lukket tog= Flyet vil slite med turbulens idet det kommer innenfor toget og lufthastigheten der, men et kræsj skulle nok klare å unngås uten veldige problemer.
Sist endret av Bombasa; 17. desember 2010 kl. 01:55.
Limited edition
Moff's Avatar
Flyet holdes oppe av at luft passerer over og under vingene. Om luften plutselig beveger seg like raskt som det vingen gjør, vil flyet miste all oppdrift, og falle ned. I eksempelet ditt er jeg ikke sikker på at det samme ville skjedd, siden motoren i et modellfly ganske raskt klarer å kompensere. Det vil nok ramle litt ned, men det er ikke sikkert at det styrter før det klarer å ta seg opp i hastighet nok til å fly, relativ til hastigheten på toget. I tillegg må du tenke på at luften inni toget ikke vil holde seg helt i ro; det vil være en voldsom turbulens inni der som følge av at døra er åpen.

I virkeligheten ser du eksempler på dette her også; fly som letter i motvind bruker mindre rullebane.

Er forresten et rimelig heftig modellfly du har, som klarer 100 kilometer i timen.

Ninjaedit; du har kanskje også vært med på flygninger hvor flyet har passert gjennom "luftlommer", områder hvor det er veldig lokalt lavtrykk. Mindre luft gir mindre oppdrift, og det oppleves som om hele flyet ramler litt ned.
Sist endret av Moff; 17. desember 2010 kl. 02:01.
din røver
Zeco's Avatar
Trådstarter
Sitat av Moff Vis innlegg
Er forresten et rimelig heftig modellfly du har, som klarer 100 kilometer i timen.
Vis hele sitatet...
Hehe, all for the physics!

Takker for alle svar! Jeg tenker vel på samme måten som dere, bare at forklaringen min ikke var helt på topp
ett modell jetfly kan vel lett gjøre 100 om ikke 200-300kmt men var vel proepll fly som var tenkt på her.

ville tro att om flyet fløy inn i toget så var det som og begynne på nytt da den bare måtte starte og opparbeide seg fart, for inne i toget blir det jo 0 luft i fart. flyet ville falt i gulvet.
din røver
Zeco's Avatar
Trådstarter
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
ett modell jetfly kan vel lett gjøre 100 om ikke 200-300kmt men var vel proepll fly som var tenkt på her.

ville tro att om flyet fløy inn i toget så var det som og begynne på nytt da den bare måtte starte og opparbeide seg fart, for inne i toget blir det jo 0 luft i fart. flyet ville falt i gulvet.
Vis hele sitatet...
yes, akkurat det jeg tror også. Tror alle her er ganske enig med hverandre nå