Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4211
Den største predikatoren på prestasjon på skolen er ikke intelligens, det er pliktoppfyllenhet. Du gjør det ikke bra på skolen fordi du har en bedre iboende evne til lære en de andre, du gjør det fordi du er bedre til å følge instruksjoner.
Gode karakterer viser at du har blitt godt sosialisert. -> Du gjør som din fremtidige arbeidsgiver forteller deg. For guds skyld, den entreprenøriske ånd og kreativitet blir ikke ernært av skolering. Av definisjon blir den beste karakteren gitt til deg som klarer å være så LIK det som allerede har vært.

Kreativitet er straffet på skolen. Jeg vil gi en hyllest til deg med ADHD, deg som droppet ut, du som gjør det dårlig på skolen, takk. Takk som ikke går ut av veien din for å få bra karakterer. De som vet at skolesystemet systematisk diskriminerer mot gutter og tramper ned kreativitet, og fortsatt spiller inn, hvorfor?

Å svare det riktige svaret krever ikke kreativitet. Sånn gjør du, sånn er det. En intelligent person kan se flere riktige løsninger og ikke gifte seg med en av de.
Jeg kan jo kanskje se meg litt enig i noe her, men du syns ikke at du maler et litt vel sort-hvitt bilde av dette?
skulle gjerne vært normal uten adhd og veldig gjerne mer lik de andre. slet på skolen. var garantert ikke smartere enn de andre. heller det motsatte. ikke er jeg spesielt kreativ heller. enig at skolen har noen utfordringer men å droppe ut er neppe veldig høyverdig om en klarer å se ting i lengre perspektiv. livet blir fort en kamp om en ikke er en del av fellesskapet eller om en sliter med å forstå alle koder og sjeldent leverer til forventningene. er ikke noe å trakte etter.
Greit nok at skolesystemet ikke nødvendigvis er spesielt gode på å fostre kvaliteter som kreativitet og entreprenørskap, men så er ikke skolen ment for å skape kunstnere og grundere heller. Grunnskolen skal gi barn en så bred platform av kunnskap som mulig, gi alle en innføring i hva det vil si å lære og å studere, samt gi barn opplæring i sosiale normer og ferdigheter. Hva "skolen" har å tilby etter tenårene varier etter hvilken retning man velger, og her kan man velge å få rendyrket både kreative og kunstneriske evner så vel som mer tradisjonel "skolering".

At barn med forskjellige psykiske diagnoser ikke passer spesielt godt inn i et system designet for å favne bredest mulig for "de normale" er heller ikke spesielt rart og det finnes jo faktisk private alternativer å utforske om man har et barn som ikke passer inn på vanlig skole.
Sist endret av Herr potet; 17. mars 2021 kl. 12:48.
Joda, har adhd og skola sugde. Men kreative utløp og gründertalent vil man ikke trenge offentlige institusjoner for å vanne. Skolen er der for å gi en slags generell utdannelse til befolkningen. Det er ikke mye verre. Tenker man for mye over ting begynner man å se konspirasjoner og bli gal.
« Den største predikatoren på prestasjon på skolen er ikke intelligens, det er pliktoppfyllenhet.»

Her må du gjerne utfylle mer hva du mener. Har du kilder eller studier som viser til dette? Jeg ser ikke konteksten av det du legger frem her. Plikt, som i at alle borgere er «sheeple» som tankeløst gjør det de får beskjed om? Eller plikt som i lover, normer og etikk? Selvfølgelig har man som elev plikter ovenfor sin egen utvikling og som medmenneske. Det har læreren også, samt alle borgere av et samfunn. Uten plikt fraskriver man seg alt av ansvar for egne handlinger.

«Gode karakterer viser at du har blitt godt sosialisert.»

Nei. Gode karakterer er en måleform av dine faglige vurderinger innen enkeltemner i skolen, som subjektivt blir vurdert av en eller flere kyndige personer. Karaktersetting er veldig omdiskutert blant mange om det burde være slik eller ikke, men det får vi ta en annen dag. Det er en «individuell» vurdering. Å være «godt sosialisert» er såpass vanskelig å definere i denne sammenheng, at kanskje noen andre kan forklare bedre. Jeg skjønte i alle fall ikke hva du mente.

«Kreativitet er straffet på skolen.»

Også her bruker du et begrep i feil kontekst uten å påpeke til reelle sammenhenger til dine utsagn. Mener du her f.eks. at læreplanen systematisk er lagt opp til at man skal straffe all form av kreativitet i skolesammenheng? Eller mener du at kreativitet blant elever eller lærere er noe som blir betraktet som et problem? Kanskje du påpeker at kreativitet og ny læring er en dårlig kombinasjon. Jeg er i alle fall strengt tatt uenig. Kreativitet handler om hvordan man tilegner seg ny kunnskap i alle sammenhenger.

«Jeg vil gi en hyllest til deg med ADHD, deg som droppet ut, du som gjør det dårlig på skolen, takk.»

Hvorfor fremstille ADHD, drop outs og folk som sliter på skolen som noe positivt? Kanskje du mente det ironisk. Det håper jeg uansett...
Jeg droppet ut av skolen. Hvorfor? Fordi jeg hadde ingen som veiledet meg i livet og fortalte meg mulighetene mine. De måtte jeg ta selv. Nå studerer jeg på universitet. Hvem skulle tro det?! Jeg skulle aldri på skole igjen sa jeg til meg selv.

«De som vet at skolesystemet systematisk diskriminerer mot gutter og tramper ned kreativitet, og fortsatt spiller inn, hvorfor?»

Skolesystemet diskriminerer IKKE gutter eller menn. Nå er du helt på bærtur. Jeg regner med at du henviser til at gutter/menn generelt gjør det dårligere i skolen, eller at mindre velger høyere utdanning. Det er et UTROLIG vanskelig spørsmål å ta tak i. Noen mener det er av biologiske faktorer. Andre mener at likestillingspolitikken skaper dårligere alternativer for gutter og menn. Andre sier at det har med normer og sosiologiske faktorer i samfunnet. Andre sier at det er gutter/menns psykiske helse som har blitt dårligere.

«Å svare det riktige svaret krever ikke kreativitet. Sånn gjør du, sånn er det. En intelligent person kan se flere riktige løsninger og ikke gifte seg med en av de.»

Ser du på deg selv som en intelligent person? Eller ser du på deg selv som en som ikke får til noe?
dette er jeg ikke enig i. mange får livet sitt ødelagt økonomisk hvis de f.eks dropper ut. De som har ADHD, de vil ikke ha det. De har ville gjort alt for å vært som andre på skolen. Det å droppe ut, er ikke positivt. Tenk på framtiden, fremtidige arbeidslivet. Mange som har droppet ut, klarer seg selvfølgelig, mange av de tar opp fag/ begynner å studere, men mange av de som dropper ut, får ikke ett bra liv, og sliter økonomisk. det er ikke noe å lengte etter
New generation
colakork's Avatar
Japp.

Har virkelig fått se hvor mye det teller å kunne tilpasse seg, ikke å gjøre det best.

I vår verden kan du snakke deg til topps.
Jeg kjenner meg egentlig ikke igjen av noe av det du sier, men jeg har heller ingen diagnoser.

Jeg var pliktoppfyllende, gjorde leksene mine og leste til prøver. Det ga meg gode karakterer slik at jeg kom inn på den linja jeg ville på VGS og senere Høgskole.
Derimot, så kan man kanskje tilrettelegges mer for de som er "unntaket" og ikke normalen.