Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3487
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan politiet sette opp en slags varsling på mobilen min (uten å ha rørt min mobil!!!) sånn at andre eller politiet selv får beskjed dersom jeg nærmer meg en person eller et bygg/sted?
Har du GPS på og bruker apper som snapmap eller familyfinder kan politiet spore deg hvis de har beslaglagt telefonen til en du deler posisjonen din med på sånne apper, men ikke ellers.

I teorien kan de tracke telefoner via basestasjoner men tror ikke det er noe de har mulighet til å gjøre live.
Anonym bruker
"Orange Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det ville ikke overraske meg om de ganske enkelt kan triangulere "live". Jobber i Ice og noen av våre teknikere har tilgang til systemer der dette er mulig
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det ville ikke overraske meg om de ganske enkelt kan triangulere "live". Jobber i Ice og noen av våre teknikere har tilgang til systemer der dette er mulig
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan operatører triangulere i eget nett, men det er ikke dermed sagt at de kan spore opp lokasjonen til vennene sine uten å bryte interne retningslinjer.
Selv de nye redningshelikopterne har innebygget basestasjon og kan spore mobiltelefoner.

Men politiet trenger en kjennelse fra en domstol for å gjøre det samme.
Så kan man alltids diskutere hvor mye som skal til for at de får tillatelse.
Anonym bruker
"Orange Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Rosander Vis innlegg
Selvsagt kan operatører triangulere i eget nett, men det er ikke dermed sagt at de kan spore opp lokasjonen til vennene sine uten å bryte interne retningslinjer.
Selv de nye redningshelikopterne har innebygget basestasjon og kan spore mobiltelefoner.

Men politiet trenger en kjennelse fra en domstol for å gjøre det samme.
Så kan man alltids diskutere hvor mye som skal til for at de får tillatelse.
Vis hele sitatet...
Naturligvis trenger de en kjennelse, spørsmålet var vel hvorvidt det var mulig eller ei å triangulere i realtime. I motsetning til å hente ut data i ettertid
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men for å ta et mer konkret eksempel på det jeg lurte på så la oss si man har drapstruet f. Eks et nav-kontor.. Kan politiet ELLER nav-kontoret bli varslet dersom jeg og min mobil er i nærheten av nav-kontoret? (og altså UTEN at politiet noen gang har rørt min mobil)

Dette var bare et eksempel da, jeg har ikke truet noen. Er bare nysgjerrig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men for å ta et mer konkret eksempel på det jeg lurte på så la oss si man har drapstruet f. Eks et nav-kontor.. Kan politiet ELLER nav-kontoret bli varslet dersom jeg og min mobil er i nærheten av nav-kontoret? (og altså UTEN at politiet noen gang har rørt min mobil)

Dette var bare et eksempel da, jeg har ikke truet noen. Er bare nysgjerrig.
Vis hele sitatet...
Vet de enkelt kan se hvilken antenne du er tilkoblet hvis de har ditt telefonnr, så tviler ikke på at de har noe program som kan gi et varsel dersom f.eks 2 nummer (ditt og person x) er tilkoblet samme mast.

Samt har også lest flere plasser (men vet ikke om det er fakta eller teori) at det nye 5G nettet er enda mer åpent for å "spore" personer da 5G bruker flere antenner og kortere avstander.
3G og 4G baser/antenner kan dekke fra 5 til over 70 km alt etter terreng og antall brukere, mens 5G bruker millimeterbølger og har baser for hver 250-400m.. Du finner mer info om du googler på "cellular base station" og geolocation
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du har drapstruet noen er det såpass alvorlig at de vil få kjennelse på å holde deg under oppsyn med de midlene det krever.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du har drapstruet noen er det såpass alvorlig at de vil få kjennelse på å holde deg under oppsyn med de midlene det krever.
Vis hele sitatet...
Folk drapstruet vel hele tiden? De kan da ikke bruke så mye ressurser hver gang noen kommer med trusler..
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Folk drapstruet vel hele tiden? De kan da ikke bruke så mye ressurser hver gang noen kommer med trusler..
Vis hele sitatet...
Det selvfølgelig forskjell på trusler og hvor bokstavelig det tas. Truer du en Rema 1000 butikk i et lite frustrert øyeblikk fordi det ikke var mere pizza igjen på salg er det noe helt annet enn om du truer en person du har en relasjon til eller så alvorlig motiv at det er sannsynlig at truslene kan bli reelle.
Alle trusler som er fremsatt for å skremme blir tatt alvorlig men ikke alle setter igang full og umiddelbar etterforskning. Er det derimot fare om liv i politiets eller offerts øyne kan du banne på at du holdes under oppsyn
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fult mulig å spore/ varsle mobiler i et område les/søk opp geo fensing det er normalt aktivert i de fleste mobiler uten at det synes veldig lett. Det er nok lettere å legge fra seg mobiler om det er noe man er bekymret for. Noe annet vil krever mye teknisk forståelse. Eller at man jobber med noe av det. Husk at alle mobiler har en rekke identifiserbare parametere.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min kone jobber i hjemmesykepleien. Da en person hadde truet m hagle å skulle skyte seg selv å andre ringte hun politiet. De ba om personalia på Vedkommende. Da hun oppgav dette sa politiet att vedkommende befinner seg på sin registrerte bopel å att han beveget seg med telefonen rundt om i leiligheten. Kun snakk om sekunder det før de var inne på telefonen hans. så de kan se hvor man befinner seg. i vertfall i dette tilfelle.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Min kone jobber i hjemmesykepleien. Da en person hadde truet m hagle å skulle skyte seg selv å andre ringte hun politiet. De ba om personalia på Vedkommende. Da hun oppgav dette sa politiet att vedkommende befinner seg på sin registrerte bopel å att han beveget seg med telefonen rundt om i leiligheten. Kun snakk om sekunder det før de var inne på telefonen hans. så de kan se hvor man befinner seg. i vertfall i dette tilfelle.
Vis hele sitatet...
Så om man vil ha eksakt lokasjon på noen kan man si de truet deg på livet? Synd de ikke yter denne servicen hver gang.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Min kone jobber i hjemmesykepleien. Da en person hadde truet m hagle å skulle skyte seg selv å andre ringte hun politiet. De ba om personalia på Vedkommende. Da hun oppgav dette sa politiet att vedkommende befinner seg på sin registrerte bopel å att han beveget seg med telefonen rundt om i leiligheten. Kun snakk om sekunder det før de var inne på telefonen hans. så de kan se hvor man befinner seg. i vertfall i dette tilfelle.
Vis hele sitatet...
Her mangler det ganske mye informasjon, for det du gjenfortelle her er grove brudd på personvern og direkte ulovlig.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av knert1 Vis innlegg
Så om man vil ha eksakt lokasjon på noen kan man si de truet deg på livet? Synd de ikke yter denne servicen hver gang.
Vis hele sitatet...
Se kan finne det ut men har ikke lov til å dele det med andre.

Men selv har jeg lirket konfidensielle ting ut av politiet med litt manipulering så en skal aldri si aldri selvom deling av dette ville vært høyst ulovlig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Se kan finne det ut men har ikke lov til å dele det med andre.

Men selv har jeg lirket konfidensielle ting ut av politiet med litt manipulering så en skal aldri si aldri selvom deling av dette ville vært høyst ulovlig.
Vis hele sitatet...
Greia er ikke at jeg sier "aldri" greia er at jeg prøver å få frem mer eller mindre det dodecha allerede har sagt for meg.

Sitat av Knert1
Synd de ikke yter denne servicen hver gang
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Her mangler det ganske mye informasjon, for det du gjenfortelle her er grove brudd på personvern og direkte ulovlig.
Vis hele sitatet...
Om politiet kan spore folk så har de I HVERT FALL ikke lov til å fortelle på stående fot til andre hvor folk befinner seg til en hver tid. Mitt poeng er jo at dette er høyst uvanlig av gode, og åpenbare grunner.

Ja, det hender politiet forsnakker seg eller gir hint uten å skjønne det selv, har selv vært borti det ved minst et par anledninger. En gang fikk jeg opplysninger om en annen politimann som påstod at ikke skulle fått info om hvem som kom med påstander og "informasjon" om meg som jeg glatt fikk motbevist, men når han er så tjukk i hue at han ljuger pga en personlig vendetta fra vi gikk på skolen sammen så finnes det nok noen unntak, eller om de andre på stasjonen til slutt så like rødt som meg, aner ikke. Om de hadde lov til å oppgi navnet er jeg usikker på, men jeg tviler, og det virket ikke sånn på han da jeg ringte han og fortalte at ALLE rundt han kom til å få greie på hvordan han "jobbet". Men uten at de gjorde dette hadde kanskje aldri mitt syn på politiet myknet opp såpass. De har også hintet til at "de har ikke lov til å si noe om historikk pga personvern", men samtidig sa de ting mellom limjene som gjorde at jeg skjønte en del.

Uansett er det er noe annet enn å spore folk i realtime og gi andre oppdateringer. Enten er dette løgn, eller så mangler det informasjon som også allerede er nevnt. Også hender det politiet bare sier noe piss for å slippe 300 telefoner om dagen.