Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 9086
Jeg er pasient i LAR, og står for tiden på 10 mg buprenorfin. Jeg har alltid slitt med veldig mye vann i hendene som kommer pgr buprenorfinen. Grunnen til at jeg er sikker på det er pgr jeg sluttet helt på LAR medisinen i fjor, og gikk et år uten. Da hadde jeg ingen vann i hendene og de var helt normale igjen.

Jeg har til tider sterke smerter i hendene, og når jeg er aktiv så gjør det veldig vondt. Jeg har prøvd å bytte til subutex, gå ned i dose men det hjelper ikke. De på lar sier at jeg må prøve metadon istedenfor, og at jeg ikke får gå over til en annen medisin og prøve den ut før jeg har prøvd metadon. I tillegg er jeg fortalt at ingen pleier å få bytte medisin til feks morfin eller dolcontin, og at det kommer jeg ikke til å få.

Så hva bør jeg gjøre? Det gjør vondt, der ser stygt ut og jeg er flau og må gjemme hendene mine hele tiden. Om det hadde vært snakk om en annen pasient gruppe hadde man såklart fått byttet medisin, men ikke så lenge man er i LAR, selv om man får sterke bivirkninger.
Anonym bruker
"Overtalt Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Jeg er pasient i LAR, og står for tiden på 10 mg buprenorfin. Jeg har alltid slitt med veldig mye vann i hendene som kommer pgr buprenorfinen. Grunnen til at jeg er sikker på det er pgr jeg sluttet helt på LAR medisinen i fjor, og gikk et år uten. Da hadde jeg ingen vann i hendene og de var helt normale igjen.

Jeg har til tider sterke smerter i hendene, og når jeg er aktiv så gjør det veldig vondt. Jeg har prøvd å bytte til subutex, gå ned i dose men det hjelper ikke. De på lar sier at jeg må prøve metadon istedenfor, og at jeg ikke får gå over til en annen medisin og prøve den ut før jeg har prøvd metadon. I tillegg er jeg fortalt at ingen pleier å få bytte medisin til feks morfin eller dolcontin, og at det kommer jeg ikke til å få.

Så hva bør jeg gjøre? Det gjør vondt, der ser stygt ut og jeg er flau og må gjemme hendene mine hele tiden. Om det hadde vært snakk om en annen pasient gruppe hadde man såklart fått byttet medisin, men ikke så lenge man er i LAR, selv om man får sterke bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å forklare dem at metadon har veldig langvarige og kjipe abstinenser og det vil du absolutt være foruten?
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du prøvd å forklare dem at metadon har veldig langvarige og kjipe abstinenser og det vil du absolutt være foruten?
Vis hele sitatet...
Ja, og det forstår de. Men de sier at dersom jeg vil stå på en annen medisin enn buprenorfin så må jeg prøve de medisiner som allerede er tilgjengelig. Og det er metadon. Om jeg fortsatt har hovne hender da, så kan de ta opp med overlege om å prøve en ny medisin.

Ikke kan de gi meg vanndrivende medisin heller, for den senker blodtrykket samtidig, og det ville ført til at jeg besvimer da jeg har lavt blodtrykk.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Ja, og det forstår de. Men de sier at dersom jeg vil stå på en annen medisin enn buprenorfin så må jeg prøve de medisiner som allerede er tilgjengelig. Og det er metadon. Om jeg fortsatt har hovne hender da, så kan de ta opp med overlege om å prøve en ny medisin.

Ikke kan de gi meg vanndrivende medisin heller, for den senker blodtrykket samtidig, og det ville ført til at jeg besvimer da jeg har lavt blodtrykk.
Vis hele sitatet...
Prøv å få hjelp av en brukerorganisasjon, pro-lar eller lar-nett feks. De kan ofte bistå i sånne saker.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg sliter med det samme. Får masse vann av subutex. Men har funnet ut, at kosten har mye å si… Det beste er å spise minst mulig salt. Og lite karbohydrater. Og pass på at du får i deg masse veske, i form av vann eller saft. Og hvis de ber deg bytte til Metadon, så vet de ikke mye..
For det samler enda mer vann i kroppen! Og veien tilbake til Subutex fra Metadon, den er veldig heavy… Da må du trappe ned på Metadon, og så være uten noe som helst i flere dager. Fordi de er redd man vil crashe hvis man går direkte over. Men andre veien, fra Subutex til Metadon er ingen problem. Da kan du gå rett over….
Så for din del, så tror jeg du bare vil gjøre vondt verre med å gå over til Metadon. Synes LAR burde visst såpass… Det er jo etter min mening mer heavy og. Det er jo en fullagonist, mens Sub er en partiell agonist. Så sub har mye mindre bivirkninger. Spesielt på vannansamling, respirasjon og hjerteproblemer…