Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 7185
Hittil så har jeg hatt en laptop i TV-benken som jeg har brukt når jeg skal streame ting eller laste ned filmer og serier. Nå begynner den å synge på siste verset, og jeg trenger jo ikke batterimulighet eller skjerm, så jeg tenkte jeg skulle høre om det fantes noen billige og elegante alternativer.

For noen år siden så solgte de mini-PCer som egentlig bare var en liten boks (med en harddisk med OS på, et skjermkort, wifi, og utgang for HDMI og USB). Jeg har dessverre ikke klart å finne igjen denne "boksen", og lurer på om dette fortsatt eksisterer? Eventuelt om det finnes noen andre/bedre alternativer enn en laptop?

EDIT: I det jeg hadde skrevet tråden så søkte jeg på "mini-PC" (søkte på mye annet først), og fant ut at dette er det den faktisk heter, og fortsatt selges :P Så for å faktisk stille et spørsmål, er det noen som har erfaringer med disse? Kan man feks bytte ut SSD?
Sist endret av stepry; 27. februar 2021 kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den eneste mini-pc'n jeg har hatt noen erfaring med var en Intel NUC. Den modellen jeg hadde så satte man inn RAM og lagring selv og installerte eget operativ system.

https://www.intel.com/content/www/us...-kits/nuc.html.

Det fungerte greit som mediesenter, men jeg husker dessverre ikke akkurat hvilken modell jeg hadde.
Sist endret av Vasken; 27. februar 2021 kl. 19:08.
Imellom interesser
#Aliexpress NOK 149.51 15%OFF | Pro 4K 2.4G/5GHZ Wifi Android 9.0 Quad Core Smart TV Box Media Player 2G+16G Google Play Youtub Media Player Set Top Box
https://star.aliexpress.com/share/sh...ox&platform=AE
Avhengig av bruk og belastning kan du kanskje komme unna med Raspberry Pi 4 8gb ram? Eller du kan se etter litt høyere specs for tilsvarende enheter. Eller se etter android tv bokser. Om du bare skal streame snurre filmer fra disk/nettverk så har du mange muligheter helt fra under 1000 kr og oppover. Skal du bruke boksen til andre ting også så trenger du kanskje mer cpu, skal du spille trenger du også mer gpu og da løper tusenlappene.

Også er det verdt å nevne nvidia shield. Det er jo kongen av streaming rett ut av boksen. Den ligger vel på noe under 2000 kr. Meget bra fortsatt, selv om det er en stund siden de kom med ny modell.
Imellom interesser
Det er forresten ikke en affiliate link. Android 4gb ram 8gb lagring ca 200kr inn frakt. Fungerer godt, har en hylle full av de som jeg bruker til noe annet. Større heatsink anbefales om du skal kjøre den hardt men de trenger ikke vifte så lager 0 lyd.
Tusen takk for svar Intel NUC er definitivt dyrere enn det man finner på AliExpress (eller eventuelt en Rasperry Pi), men må innrømme at den ser ganske perfekt ut, så vurderer å legge inn litt ekstra penger å gå for en Intel NUC.

Jeg lurer imidlertid på en ting, på Komplett så selger de to forskjellige versjoner som ser identiske ut:
- Intel NUC BXNUC10I3FNK2 Frost Canyon (Core i3-10110U, 2x DDR4 SO-DIMM, M.2, HDMI, Thunderbolt, WiFi 6)
- Intel NUC BXNUC10I3FNH2 Frost Canyon (Core i3-10110U, 2x DDR4 SO-DIMM, M.2, 2,5" SATA, HDMI, Thunderbolt, WiFi 6)

Jeg vet egentlig ikke hva som er forskjellen på disse, men antar at det har noe med harddisken å gjøre? Jeg antar at den ene har støtte for denne type harddisk, og den andre har støtte for denne typen. Hvilke av disse er det egentlig som har støtte for denne type harddisk?

EDIT: Etter å ha kikket litt, så ser det ut som at den første har støtte for harddisken jeg linket til. Betyr det at den andre har støtte for denne "vanlige" 2.5 SSD harddisken?
Sist endret av stepry; 27. februar 2021 kl. 20:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Utifra det jeg kan se, så støtter ikke den første vanlig 2.5" sata, mens den andre gjør det.