Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6908
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Hei.

Jeg kjøpte en TV for et par år siden da jeg bodde hjemme hos foreldre, som allerede betalte NRK-lisens. Siden den gang har jeg flyttet for meg selv, og bruker TVen til PS3 og diverse. Har GET som nettleverandør, og tenkte nå at jeg også ville bestille en kanalpakke fra dem. Spørsmålet mitt er om jeg da vil få et hyggelig brev fra NRK i posten ang. lisens? Eller vil de kun gjøre det når man går til innkjøp av ny TV?

Takk!
Du får nok lisenskrav ja.
Melder GET virkelig fra til NRK hvis man tegner et abonnement på en kanalpakke?
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Melder GET virkelig fra til NRK hvis man tegner et abonnement på en kanalpakke?
Vis hele sitatet...
Ja, det er de pliktig til.
Hadde GET i flere år uten lisens.
Nå er det Canal Digital, fremdeles uten lisens.
Samme her Get og uten noen lisens her
Lisensen kommer vel når man kjøper TV tror jeg, så med mindre du har et tv apparat registrert i ditt navn tror jeg du slipper, med mindre du ber om det da..
Sitat av Verilon Vis innlegg
Lisensen kommer vel når man kjøper TV tror jeg, så med mindre du har et tv apparat registrert i ditt navn tror jeg du slipper, med mindre du ber om det da..
Vis hele sitatet...
Dette var før da man kunne ta inn NRK med en ståltråd til antenne, nå må du ha dekoder.

Når du bestiller deg et tv abonnement får du tv-lisens. Man kan jo være så heldig at tv selskapet ikke melder fra til NRK da.
Selger av TV/dekoder er vel pliktig til å melde inn salget for lisensavd.?
Har canal digital og to tv'er. Ingen lisenskrav. Send epost og si at du ikke har tv lenger. Da får du heller ikke faktura. Så enkelt er det, jeg har gjort det selv, og har ikke betalt på mange år.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Om jeg bor i et hus hvor det bor en 8,9 andre. Og jeg har egen inngang til hvor jeg leier, hva er da sjansen for at de vil komme til meg? Jeg og en annen person er de eneste som bor nede. Adressa mi er satt til et helt annet sted og jeg har ikke egen postkasse her.
Man får faktisk krav om lisens når man kjøper bluray/dvd-spiller også.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Man får faktisk krav om lisens når man kjøper bluray/dvd-spiller også.
Vis hele sitatet...
Nei, det får man ikke, såfremt ikke det er dekoder i den aktuelle spilleren. Det er ingen krav til å registrere navn ved kjøp av bluray - dvd noe som det er ved kjøp av tv.
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Om jeg bor i et hus hvor det bor en 8,9 andre. Og jeg har egen inngang til hvor jeg leier, hva er da sjansen for at de vil komme til meg? Jeg og en annen person er de eneste som bor nede. Adressa mi er satt til et helt annet sted og jeg har ikke egen postkasse her.
Vis hele sitatet...
Svært liten. Om det kommer en kontrollør er det bare å ikke slippe han/hun inn samt ha tv'n stående et sted hvor den ikke er synlig fra vinduer/inngagsparti.

Men sist jeg kjøpte tv satte jeg den i en annens navn, som jeg visste betaler lisensen, med tillatelse selvsagt. Ikke noe problemer nå.

For alle som ikke vil betale lisens, men ikke har noe imot å betale for det de vil se samt misliker tilbudet til NRK er dette løsningen.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, det får man ikke, såfremt ikke det er dekoder i den aktuelle spilleren. Det er ingen krav til å registrere navn ved kjøp av bluray - dvd noe som det er ved kjøp av tv.
Vis hele sitatet...
Vel, på den expertbutikken jeg var på så måtte man det, nettopp pga av lisens til NRK.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Vel, på den expertbutikken jeg var på så måtte man det, nettopp pga av lisens til NRK.
Vis hele sitatet...
Ikke alltid ansatte i butikken har rett vettu

Det er enheter som er kapable til å motta TV-signaler som er rapporteringspliktige.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Vel, på den expertbutikken jeg var på så måtte man det, nettopp pga av lisens til NRK.
Vis hele sitatet...
Da er det en opptaksfunksjon/tunerfunksjon på apparatet du har kjøpt. Hvis ikke har den butikkansatte gjort feil. En ren avspiller er ikke mer lisenspliktig enn en kaffetrakter.
Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Da er det en opptaksfunksjon/tunerfunksjon på apparatet du har kjøpt. Hvis ikke har den butikkansatte gjort feil. En ren avspiller er ikke mer lisenspliktig enn en kaffetrakter.
Vis hele sitatet...
Var en ren blurayspiller.
er det legitimasjonsplikt ved kjøp av tv/dekoder? om ikke er det jo bare å oppgi random navn, eller ta sine penger ett annet sted. Fungerer fjell.
Eg kjøpte også tv mens eg budde hjemme hos mine foreldre. Var ikkje et halvt år ein gang etter eg flytta for meg sjøl at eg fekk lisenskrav. Det eineste tvn blei brukt til var pc og ingenting anna,har prøvd gjentatte ganger å krangle meg vekk ifrå lisensen, er håpløst. Men ser ut som eg var uheldig då
Jeg fikk lisenskrav selv etter og ha kjøpt tv hjemme og flyttet for meg selv. Etter ca 7 måneder flyttet jeg hjem igjen og fikk et krav på lisens. Ringte og forklarte situasjonen og sa jeg hadde hatt TV i den leiligheten men det var ikke koblet opp noe TV signaler. Vel, enden på visa var at jeg slapp og betale.

En person jeg har snakket med forklarte noe om at dem kjørte biler med store antenner for og peile inn signaler hvor det blir lokalisert TV-er, noen som kan bekrefte dette?
"Øko-Terrorist"
Sitat av gjerdeanders Vis innlegg
Eg kjøpte også tv mens eg budde hjemme hos mine foreldre. Var ikkje et halvt år ein gang etter eg flytta for meg sjøl at eg fekk lisenskrav. Det eineste tvn blei brukt til var pc og ingenting anna,har prøvd gjentatte ganger å krangle meg vekk ifrå lisensen, er håpløst. Men ser ut som eg var uheldig då
Vis hele sitatet...
Merkelig, fikk selv lisenskrav på tv'en jeg bruker til xbox'en og boxee box'en, sendte de da et BREV der jeg forklarte situasjonen, og hva TV'en ble brukt til, fikk da fint brev tilbake etter ca en uke at jeg var fritatt fra NRK Lisensen.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Merkelig, fikk selv lisenskrav på tv'en jeg bruker til xbox'en og boxee box'en, sendte de da et BREV der jeg forklarte situasjonen, og hva TV'en ble brukt til, fikk da fint brev tilbake etter ca en uke at jeg var fritatt fra NRK Lisensen.
Vis hele sitatet...
Har prøvd det samme sjøl, og gått igjennom fleire saksbehandlere fleire ganger. Fikk ikkje godtatt det pga det går an å putte rikstv-kort inni tvn. Har forklart de fleire ganger at visst eg skal få inn tv signal så må eg ha parabol, og vanlig antenne fungerer ikkje. Endte opp med at eg gav opp kampen til slutt,og kjøpte meg parabol. I og med at det er dårlig dekning i omårdet mitt pga fjell o.l så fekk eg ingen signal selv, og måtte ha montør med skikkelig utstyr. Selv etter det så får eg ingen tv inn om det regner litt eller er overskya.

Og de har dekka seg i alle retninger. I følge NRK så skal du betale lisens om du er så syndig å bare eiger ein DVD spiller.

Lisensen er lovbelagt tyveri. Er like dumt som at folk skal betale for å puste luft.

Her er siste eposten min med svaret eg fekk frå NRK.


God dag.
Mitt navn er ----------. Fekk lisenskrav i posten no nylig.
Eg meiner det har skjedd ein feil, eg har ingen mottaker, og ingen kanaler. Har dessuten heller ingen radio. Alt eg har er ein 50” TV som brukes som pc-skjerm og for å sjå DVD på. Har ingen kundeforhold mellom Viasat, Canal Digital eller Riks-Tv, og kan ikkje motta signal med vanlig tv-antenne i mitt område,er derfor tvunget til å inngå et abonoment hos ein parabol levrandør for å få de kanalene dere tvinger meg til å betale for (og må betale ekstra oppå der igjen) Så med dette kan eg sei at eg har ingen mulighet for mottak for deres kanaler. Om dere tviler på mine utsagn så versågod send bort inspektører for å sjekke forholdene for mottak hos meg.

Mvh
------------------

KRINGKASTINGSAVGIFT

Vi viser til melding mottatt 26.04.2012 med spørsmål om hvordan du kan se NRK uten bruk av ekstern signalleverandør.

For å kunne ta inn signaler fra det digitale bakkenettet er det en forutsetning at man har en fjernsynsmottaker med DVB-T tuner og MPEG 4 dekoder. Din LG 50PS2000 har dette innebygd.

NRK’s radio og TV-tilbud ligger fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet og det er ikke nødvendig med abonnement hos Riks-TV eller CAM-tilgang/modul for å ta inn disse sendingene. NRK er sin egen distributør i det digitale bakkenettet, helt uavhengig av Riks-TV. NRKs radio- og tv-kanaler er ikke kostnadsbelagt ut over lisens.

KRINGKASTINGSAVGIFT
Vi viser til melding mottatt 24.01.2012 angående oppsigelse av lisens i forbindelse med at du ikke benytter fjernsynsmottaker til mottak av fjernsynssignaler.
Ifølge Forskrifter om fjernsynsmottakere plikter alle som har fjernsynsmottaker å betale kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.
Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Mottaker uten tuner satt opp med kabel-tv eller parabol er betalingspliktig.
Ved overgang til digitalt bakkenett skiller man mellom mulighet til å ta inn fjernsynsendinger og ønske om det. Mottakerutstyr som gir mulighet til å ta inn fjernsynssignaler er avgiftspliktig, uavhengig av hvilke kanaler man har tilgang til, hvilke program en velger å se på, eller om mottakeren benyttes til annet formål.
Ifølge mottatte opplysninger fra forhandler har din fjernsynsmottaker avgiftspliktig dekoderteknologi (MPEG4/DVB-T). Dette innebærer at du kan ta inn fjernsynssignaler som ligger ukryptert i det digitale nettet uten programabonnement eller annet tilleggsutstyr. Plikten til å betale kringkastingsavgift bortfaller derfor ikke i dette tilfellet.
Vi opprettholder derfor vårt krav om kringkastingsavgift.
Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere som finnes på baksiden av våre brev og www.nrk.no/lisens
Med hilsen NORSK RIKSKRINGKASTING AS


Dette blusset opp gamle flammer av forbannelse
Sist endret av gjerdeanders; 21. oktober 2013 kl. 13:27. Grunn: For å understreke
Du er veldig utydelig, og der ligger nok en del av problemet. Dersom du har en 50PS2000 kan du ta inn NRK fra Riks TV uten annet utstyr enn en vanlig antenne, og helt uten kort. Så langt har du ingen sak.

Dersom det er slik at tv signaler ikke er tilgjengelig for deg skal du selvsagt ikke betale, men da må du dokumentere det. Første trinn er å sjekke dekningkartet til Riks TV https://www.rikstv.no/kundeservice/s...sjekk-dekning/ og dersom det kartet viser at du skal ha signaler men likevel mener at du ligger i en dekningskygge må du eventuelt få en autorisert person (antenne installatør eller lignende) til å dokumentere det og legge ved dokumentasjonen.

Alternativt kan du få TV'en plombert (igjen av et autorisert verksted), da vil også lisenskravet frafalles.

Så plomber og/eller dokumenter fraværet av signaler så slipper du lisens. Jeg ville også fått hjelp til å skrive en skikkelig henvendelse med korrekte opplysninger hvor de tydelig går frem hva som er grunnlaget for klagen (i dette tilfellet er det _ikke_ fordi du ikke har mottager, men fordi NRKs signaler ikke er tilgjengelig i ditt område).
Sist endret av Cikey; 21. oktober 2013 kl. 19:04.
Hvorfor gjøre det så vanskelig? Skriv en epost hvor du forklarer at TVn er gått på søpledynga, og at ny ikke er anskaffet.

Jeg betaler ikke lisens ettersom skjermen på TV apparatet ble "knust" under flytting
Ok Takk for hjelpen. Ja,beklager, eg kan være ganske utydelig når ting blir skrevet i raseri Får signal med parabol,men det er svært svakt. Vanlig antenne er det bare å glemme. Skal ifølge papirene deres ha dekning her eg bor, men sånn er det altså ikkje ( med mindre som sagt det er parabol ). Det med plombering høres interessant ut, har du idè på kor mykje sånnt koster?

Sitat av Cikey Vis innlegg
Du er veldig utydelig, og der ligger nok en del av problemet. Dersom du har en 50PS2000 kan du ta inn NRK fra Riks TV uten annet utstyr enn en vanlig antenne, og helt uten kort. Så langt har du ingen sak.

Dersom det er slik at tv signaler ikke er tilgjengelig for deg skal du selvsagt ikke betale, men da må du dokumentere det. Første trinn er å sjekke dekningkartet til Riks TV https://www.rikstv.no/kundeservice/s...sjekk-dekning/ og dersom det kartet viser at du skal ha signaler men likevel mener at du ligger i en dekningskygge må du eventuelt få en autorisert person (antenne installatør eller lignende) til å dokumentere det og legge ved dokumentasjonen.

Alternativt kan du få TV'en plombert (igjen av et autorisert verksted), da vil også lisenskravet frafalles.

Så plomber og/eller dokumenter fraværet av signaler så slipper du lisens. Jeg ville også fått hjelp til å skrive en skikkelig henvendelse med korrekte opplysninger hvor de tydelig går frem hva som er grunnlaget for klagen (i dette tilfellet er det _ikke_ fordi du ikke har mottager, men fordi NRKs signaler ikke er tilgjengelig i ditt område).
Vis hele sitatet...
Sitat av gjerdeanders Vis innlegg
[...]Det med plombering høres interessant ut, har du idè på kor mykje sånnt koster?
Vis hele sitatet...
Første treff på google...

Ca tusenlappen

http://www.hardware.no/artikler/guid...ensen/116315/3
Sist endret av Cikey; 21. oktober 2013 kl. 23:44.
Kjøpte tv i mitt navn og fikk lisenskrav. Ringte å sa at jeg hadde kjøpt tven i gave til min far. trengte bare å sende epost til lisensavdelingen så ble lisenskravet på meg slettet.