Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Synes du cannabis virker prestasjonsfremmende?
Ja 49 22,37%
Nei 170 77,63%
Stemmegivere: 219. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  36 2972
førstemann på månen
Cannabis står pr. dags dato på dopinglista fordi det visstnok er prestasjonsfremmende. Hva synes dere om den påstanden? Det har ingenting å si om man er påvirket under konkurransen, så lenge man har thc-metabolitter i kroppen blir man diska.


Jeg har hørt veldig mange si at cannabis ikke høres hjemme på den lista, fordi man bare "blir slapp og ler hele tiden". Jeg derimot ser på cannabis som prestasjonsfremmende.

Jeg får mye bedre kontakt med kroppen min! Noen ganger får jeg en helt crazy kroppsbeherskelse hvor jeg kjenner alle musklene mine og har fullstendig kontroll (relativt sett). Noen andre som opplever det slik? Jeg får en mye mer "mindfulness" state of mind og er veldig bevisst på mine bevegelser.

Hva synes dere? Er cannabis prestasjonsfremmende?
Det er ikke prestasjonsfremmende for meg i det hele tatt, i hvert fall ikke i noen sammenhenger jeg kommer på nå.
Sitat av asTr0nauten Vis innlegg
Jeg får mye bedre kontakt med kroppen min! Noen ganger får jeg en helt crazy kroppsbeherskelse hvor jeg kjenner alle musklene mine og har fullstendig kontroll (relativt sett)
Vis hele sitatet...
Greit nok at du har en subjektiv opplevelse av dette, men har du testet det på en målbar måte? Reaksjonsevne, for eksempel? Min spådom er at den vil være uforandret eller nedsatt.
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
ville jo kanskje tro man klarte og presse seg litt over smertegrensen mtp hard trening
Tror ikke man orker hard trening.

Det er forskjell på å føle at man gjør noe bedre og at man faktisk gjør noe bedre. En blir nok neppe bedre av det, men jeg tror at cannabis er på den lista fordi man ikke vil at idrettsutøvere skal røyke i det hele tatt. De blir dårlige forbilder av det.
Sist endret av Stratops; 25. mai 2012 kl. 12:47.
førstemann på månen
Trådstarter
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Greit nok at du har en subjektiv opplevelse av dette, men har du testet det på en målbar måte? Reaksjonsevne, for eksempel? Min spådom er at den vil være uforandret eller nedsatt.
Vis hele sitatet...

Alle opplevelser er subjektivt. Alt er subjektivt! Denne tråden handler om subjektive meninger, vi har til og med en poll. Det er mange andre mennesker som føler det samme som meg, og kanskje enda fler som føler det motsatte.

Jeg har bla. løpt fortere når jeg var fjern. Jeg har klatra bedre. Kommer ikke på så mye mer, men jeg har satt pers. under påvirkning av cannabis.

Reaksjonsevnen tror jeg stort sett vil være uforandret, kanskje litt raskere. Her er det viktig for meg å få frem skillet mellom å kjøre bil kontra det å sparre jiu jitsu. Det er vanskelig å følge med på mye når man er fjern, multitaske og slike ting. Men om det er en ting man skal gjøre, f.eks. jiu jitsu, hvor man kan tillate seg å få et "tunnel-syn," tror jeg cannabis virker prestasjonsfremmende, selv om jeg egentlig ikke mener reaksjonsevne i seg selv, men heller selve kroppsbeherskelsen. For mange har sport den samme virkning som meditasjon. Klatring, jiu jitsu og yoga er fine eksempler på det. Man kommer i en større konsentrasjon og får et større fokus, på en måte en dypere bevissthet.

Jeg mener ikke at cannabis virker prestasjonsfremmende på f.eks. styrkeløft, men heller teknikkøvelser.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Tror ikke man orker hard trening.

Det er forskjell på å føle at man gjør noe bedre og at man faktisk gjør noe bedre. En blir nok neppe bedre av det, men jeg tror at cannabis er på den lista fordi man ikke vil at idrettsutøvere skal røyke i det hele tatt. De blir dårlige forbilder av det.
Vis hele sitatet...
Jeg trener 5-6 dager i uka, og røyker også ganske ofte, men jeg ville aldri kombinert de to. Har vanskelig for å tro at jeg hadde prestert bedre i styrke ved hjelp på cannabis, med tanke på at jeg blir mye fortere slapp og sliten av det.
Tror nok heller det er det sistnevnte, at idrettsutdøvere blir dårlige forbilder av det.
Jeg stemte ja, for jeg vet at mange "proffe" bruker det når de utøver sporten sin. Men det er ikke akkurat den vanlige soffa-hasjen vi har i Norge. Joe Rogan bruker det jo også når han trener. Men da er det nok høye verdier av thc og lite cbd.

Å trene på Cannabis med høyt CBD er som å pule med whiskydick.
førstemann på månen
Trådstarter
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Jeg stemte ja, for jeg vet at mange "proffe" bruker det når de utøver sporten sin. Men det er ikke akkurat den vanlige soffa-hasjen vi har i Norge. Joe Rogan bruker det jo også når han trener. Men da er det nok høye verdier av thc og lite cbd.

Å trene på Cannabis med høyt CBD er som å pule med whiskydick.
Vis hele sitatet...
Joe Rogan har også fortalt at han mener at det er prestasjonsfremmende, og at "veldig mange" innenfor jiu jitsu på høyt nivå røyker cannabis før turneringer.
Jeg tror bare cannabis er veldig prestasjonsfremmende når det kommer til musikklytting og tv-titting
Hverdags Slask
shallabaiz's Avatar
Prestasjon? når jeg røyka med noen kompiser før vi skulle jobbe med en gruppe oppgave, så tror jeg ikke vi skrev mer enn..tja.. 20 ord eller noe. Tviler på at du får bedre prestasjon av å røyke. Om du skal prestere i å slå rekord i å gjøre minst så MÅ cannabis på dopinglista.
For min egen del kommer det helt an på kvaliteten på det jeg røyker, og hvilken rus jeg får av det. Står en del på ski og rulleskøyter, og har hatt veldig blandede opplevelser i rusa tilstand. Nå har det seg sånn at jeg ikkje har nokk erfaring til å kunne si om det er mye CBD eller THC i det jeg røyker, bare av å røyke det og/eller lukte/ta på. Så hvorfor jeg har fått de erfaringene jeg har fått, på hvilken piece jeg har røyka, vet jeg ikke.

Noen ganger har det funka helt fett, for å lære nye ting. Andre ganger har de minste og letteste triksene som eksisterer, vert så skumle at jeg ikke har turt å prøve en gang. Da snakker vi om de aller, aller simpleste ting.
Nå har jeg ikke skrevet ned noen raporter for hvordan det har vert å skate/stå på ski, under rusa tilstand. Men jeg vil si at litt over halvparten av gangene, har det fungert negativt. Og de gangene det har vert positivt, så har det bare vert veldig tekniske triks det har hjulpet på. Ting som har hatt stor risiko for å skade seg på, har jeg vert alt for skremt til å prøve meg på, under rusa tilstand.
Ikke faen om det er.Det er vell det minst prestasjonsfremmede rusmiddelet jeg har tatt.Eneste det hjelper på er kreativiteten,så for artister,kunstnere og forfattere kan det være nyttig.
Sist endret av JayHova; 25. mai 2012 kl. 13:33.
Stor forskjell på å være skikkelig balle, som mange sikkert tenker på.
Om jeg tar noen få trekk av en joint, eller et lite trekk på pipa føler jeg at jeg presterer bedre på det meste.
Og jeg har ikke sjans til å game om jeg ikke er skikkelig balle.. blir for stressa når jeg er nykter.
Prestasjonsfremmende på den måten at det er en viss stressavlastning. Under rus er jeg relativt ubrukelig med mindre jeg er i krisemodus
Jeg synes det var litt vanskelig å svare på dette spørsmålet. Jeg føler meg mer konsentrert under påvirkning av cannabis og klarer av den grunn til å lese mer effektivt til en prøve enn om jeg hadde vært edru. Men jeg synes det har en negativ virkning når det gjelder fysisk aktivitet.
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Annbefaler dere å se på Super High Me
Der tar de tester og forsker på forskjellene mellmom da han røyker, og ikke
Sitat av asTr0nauten Vis innlegg
Alle opplevelser er subjektivt. Alt er subjektivt!
Vis hele sitatet...
For noe tull! Hundre kilo er hundre kilo. Enten kan du løfte det, eller så kan du ikke. Det er målbart.

For å illustrere poenget mitt; en gang hadde jeg oppholdt meg i samme rom som noen som røyket, og blitt påvirket uten å egentlig merke det. Etterpå spillte jeg bordtennis. Jeg hadde aldri spillt så bra før! Reaksjonsevnen var på topp, alle sanser helspente. Ballen gikk som i sakte film, og jeg smashet og smashet. I et klart sekkund oppdaget jeg at jeg lå under med 10 poeng...
Sitat av asTr0nauten Vis innlegg
Reaksjonsevnen tror jeg stort sett vil være uforandret, kanskje litt raskere.
Vis hele sitatet...
Sience disagrees.
Sitat av wikipedia
"the most common short-term physical and neurological effects include(...) impairment of (...) psychomotor coordination, and concentration."
Vis hele sitatet...
Cannabis gjør deg ikke nødvendigvis til en siklende zombie, men jeg kan ikke se at det er noen grunn til å kalle det prestasjonsfremmende, på tross av at du hevder å ha slått din personlige løperekkord under påvirkning av cannabis.
Hvis man spiller sjakk eller noe i den duren kan det kanskje være noen som får økt konsentrasjon og kommer in the zone av å røyke litt paddeflis, men har prøvd sjakk skev og det fungerte vel heller motsatt for meg.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Stemte nei.

Blir nok litt negativt påvirket om det er snakk om kondisjons trening.
På lik linje som å ta en røyk før man jogger.

Om det på noen måte er bedre så er det under restitusjon.
Gidder ikke stemme engang. Selvfølgelig er det ikke prestasjonsfremmende. At det står på dopinglista for det er vel en annen sak, det har mer med firkanta regler å gjøre enn noe annet. For min del kan jeg fint trene et par timer etter å ha røyka, men at jeg trener bedre og haredere? Neppe. HAHAAHa NEI!.

Men om du snakker om annet en fysisk prestasjonsfremmende, så er min erfaring kort sagt: Veldig varierende.
Sist endret av Googæl; 25. mai 2012 kl. 15:19.
Stemte nei da jeg blir fjern av weed.
Men om jeg for eksempel spiller gitar og improviserer kan kreativiteten i meg komme fram, så på enkelte ting fremmer det prestasjonen.
men fysisk, nei
Kommer ann på... som nevnt før, bør det være relativt lite innhold av CBD om det skal virke prestasjonsfremmende.
Tror nok ikke det er øker prestasjon når det kommer til fysiske aktiviteter. Men når det kommer til Kuns og kreativitet.
"tegning,game-design,Lyric skriving osv. så kan det stemme.
Syntes det er helt ufattelig at kombinasjonen mellom tjall og gaming! Mange, deriblandt meg, presterer mye bedre under gaming med thc i lungene. Men det krever erfaring!
Har hørt litt på podcasten til Joe Rogan, de har pratet mye om dette, han mener at det er prestasjonsfremmende. Weed med høyt THC vil jo kunne gi en "energisk" high, som man fint kan røyke før man skal trene. Nå må jeg nevne at Joe Rogan og de andre på podcasten hans prater om weed fra California som er kjøpt fra "weed apotek" og ikke gate weed fra Norge.
førstemann på månen
Trådstarter
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Stemte nei.

Blir nok litt negativt påvirket om det er snakk om kondisjons trening.
På lik linje som å ta en røyk før man jogger.

Om det på noen måte er bedre så er det under restitusjon.
Vis hele sitatet...
Jeg mener fysisk prestasjonsfremmende, ja. Og som sagt mener jeg altså ikke kondisjon og styrke, men heller koordinasjon, balanse, mao. litt mer teknikkøvelser.


Sitat av felix_poker Vis innlegg
For noe tull! Hundre kilo er hundre kilo. Enten kan du løfte det, eller så kan du ikke. Det er målbart.
Vis hele sitatet...
Hundre kilo er hundre kilo, men om jeg er sterk og du er svak oppleves vekta annerledes ut i fra sitt eget syn. Du kan kanskje komme med et motsvar at det fortsatt veier 100kg, men er de tallene er en objektivt virkelighet? (Det var et retorisk spørsmål, svaret er helt likegyldig i denne tråden)

For å illustrere poenget mitt; en gang hadde jeg oppholdt meg i samme rom som noen som røyket, og blitt påvirket uten å egentlig merke det. Etterpå spillte jeg bordtennis. Jeg hadde aldri spillt så bra før! Reaksjonsevnen var på topp, alle sanser helspente. Ballen gikk som i sakte film, og jeg smashet og smashet. I et klart sekkund oppdaget jeg at jeg lå under med 10 poeng...
Vis hele sitatet...
????? Hva mener du med det her? Prøver du å latterliggjøre meg eller hva mener du?


Cannabis gjør deg ikke nødvendigvis til en siklende zombie, men jeg kan ikke se at det er noen grunn til å kalle det prestasjonsfremmende, på tross av at du hevder å ha slått din personlige løperekkord under påvirkning av cannabis.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg hevder det. Jeg har tidligere fått med meg at du aldri (?) eller så vidt har prøvd cannabis, så du har virkelig ikke erfaring til å uttale deg.

Altså, jeg er ikke alene om å hevde det her. Du ser det på pollen her også: det er flere som mener det er prestasjonsfremmende, og det er tydeligvis veldig individuelt.
Just love it
CLEANweed's Avatar
Jeg blir jævlig mye bedre på og spise snop etter jeg har røyka en jeffrey vertfall!

Pluss ej føler jeg står bedre på ski mens jeg er skev, men tror det bare er hodet som "tror" det Er vertfall kjekkere og utføre fysisk aktivitet mens jeg er er påvirket, men forbedret i det er jeg nokk ikke. Jeg stemte helt klart nei.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Det du sier gjelder så lenge man ikke sliter seg ut.
Jeg kan legge en fotball på nakke rett etter 2 store bong trekk, eller trikse til 300 fordi kroppsbeherskelsen blir veldig fokusert på akkurat det som skjer. :P
Men viss jeg spiller skikkelig fotball og blir sliten er det vanskeligere når man er fjern. Da funker f.eks basket eller bordtennis bedre igjen.

Jeg vil si at det er prestasjonsfremmede til en viss grad på lik linje med f.eks alkohol.
helt enig
Såvidt jeg vet er cannabis på dopinglisten fordi det er visse idretter hvor det kan være prestasjonsfremmende med tanke på avslapningseffekten.

Idrettene det er snakk om er f eks sportsskyting o.l. hvor cannabis f eks ville dempe eventuelle skjelvinger o.l.
asTr0nauten: Hvorfor tar du sånn på vei når noen motsier deg?

Jeg tror ikke cannabis er prestasjonsfremmende. Jeg tror derimot ikke kroppens evne til og yte svekkes i serlig grad. Men hjernens evne til å formidle oppgaver samt koordinere tror jeg påvirkes en god del. Jeg har til tider trent styrke under påvirkning, noe som egentlig er mer et resultat av dårlig planlegging av dagen. Jeg har aldri noen sinne merket noen økt effekt. Heller ingen negativ effekt (i form av antal kilo som løftes).

Min teori: Alle former for sport har nulltolleranse for doping. Uansett hva det måtte være. Jeg tipper du ganske sikkert blir utestengt fra sporten om du har spist 20 gram sopp før VM-finalen i fotball også. Men jeg tror alle vi kan være enig om at psykadelika neppe er positivt for en idrettsutøver. Og før noen sier noe, la oss si at dette VM var i et land hvor soft drugs var tillatt.
Ettersom jeg finner lite forskning på dette liggende på nett, er jeg nødt til å foreløpig stole på mine egne erfaringer, selv om dette er subjektivt. For min egen del vil cannabis ha negativ virkning på meg ved fysisk aktivitet. Ikke nødvendigvis fordi jeg blir svakere, tregere eller får nedsatt reaksjonstid, men rett og slett fordi jeg blir veldig, veldig lat og slapp. Jeg har tidligere drevet aktivt med svømming, og jeg har sammenlignet mine tider i klar tilstand med tider i beruset tilstand. Tidene mine viste at jeg var betydelig tregere i beruset tilstand (testet 50- og 100-meter crawl). Til gjengjeld har jeg tatt opp lyd av meg selv spille piano i begge tilstandene, og der virker det som om cannabis er prestasjonsfremmende på grunn av dens evne til å la meg leve meg fullstendig inn i musikken og derfor spille bedre. Men musikk er også subjektivt. I ruset tilstand var teknikken min uforandret, timingen var uforandret, men evnen min til å formidle følelsesladd musikk ble mye bedre.

Jeg tror det er veldig avhengig av hvilken aktivitet det gjelder. =)
For musikkere og kunstnere. Selvfølgelig..
på heltid
iSkurk's Avatar
i noen sammenhenger presterer jeg bedre, i noen ikke.
Kommer helt ann på.
Sitat av søtmann50 Vis innlegg
Hvis man spiller sjakk eller noe i den duren kan det kanskje være noen som får økt konsentrasjon og kommer in the zone av å røyke litt paddeflis, men har prøvd sjakk skev og det fungerte vel heller motsatt for meg.
Vis hele sitatet...
Pleide å spille sjakk med en gruppe venner en periode før. For min egen del lærte jeg masse nye taktikker påvirket, men det er alt. Selve prestasjonsevnen synker i den forstand at man fort kan glemme hva man holder på med og rett og slett gi bort brikker man så var utsatt. Sjefstakktiken var jo såklart å røyke motstandern under bordet.
For meg er det prestasjonsfremmende ved kreative gjøremål. Tegning, maling, design, skriverier og så videre. Aldri i livet om jeg hadde orket å trene kampsport eller løpe maraton fjern. Hvis snuten var like rundt hjørnet hadde nok saken vært en litt annen, dog.