Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 8922
Er det bare jeg som fnyser av propagandaen på melkekartongen? Det er jo ganske tydelig at de skryter melk opp i skyene for å øke salget. Resten av Norges befolkning biter selvfølgelig på, fordi det liksom er så typisk norsk og så utrolig sunt å drikke melk. Som om man ikke kan få tak i kalsium og disse andre mineralene andre steder? Hampmelk inneholder faktisk også en del kalsium. Jeg har derimot ikke sett noen reklame for hamp noe sted i stort omfang, til tross for at det er noe av det sunneste som finnes.

Om det er meningen? Selvfølgelig ikke, kumelk er for kalver. Om vi burde drikke det er et annet spørsmål, men jeg holder meg hvertfall til svært små mengder.
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Sitat av Arretez96 Vis innlegg
Og hva beviser dette? Fordi du aldri har brukket noen bein og har drukket melk hele livet vil ikke det si at melk styrker kroppen.


Selv drakk jeg mye melk før. Jeg hadde også mye vondt i magen og mageproblemer som har gått over etter at jeg sluttet å drikke melk. Magen blir i tillegg "oppblåst" etter et glass melk og får diare etter ca. halvliter med melk. Jeg har heller ikke brukket noen bein etter at jeg sluttet å drikke melk og jeg er også den som tryner mye.

Så ja, kumelk er for KAVLER!
Vis hele sitatet...
Flott at du drar den konklusjonen at alle blir dårlige av melk

Har selv drukket melk i alle år, og har aldri hatt noen av problemene du har hatt.

Kalsium er også nødvendig for å opprettholde et sterkt skjellet, så jeg drikker heller 1 liter melk i uka en å knaske kalktabletter
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Knask er ikke ukjent med trening. Har han like gode kunnskaper der som mye annet han har kunnskaper om, så tror jeg han vet mer enn deg. Nå tror jeg du har begitt deg ut på en diskusjon du ikke kommer seirende utav.
Vis hele sitatet...
Innenfor trening er det nyttesløst med kunnskaper om man ikke har klart å bruke de i praksis, jeg tar helt klart heller råd fra 120 kg kroppsbygger enn en rådgiver fra olympiatoppen med dvask skiløperkropp. Ikke at jeg har sett Knask naken, men det er lov å håpe at en dag..
Hvor bra er det egentlig for skjelettet? Er klar over vitaminer and stuff, men det er vel ingen steder benskjørhet er så utbredt som her...
God dag

Jeg har sluttet å drikke melk pga jeg tror det er tull. Inuitter har en kost som består av alt for mye protein og kalsium og de lider av osteoporose hele gjengen. Mr.Melk har vel bidratt til denne melke-greia nå i det siste. Norge var det siste landet til å innføre lettmelk... Det var for at STATEN NORGE måtte selge bort fettet sitt! Istedenfor melk så kan du drikke Juice og variere. Jeg veksler mellom appelsinjuice, frokostjuice og eplejuice. Protein får man i mandler og div. nøtter. Frukt og grønt er jo så mye bedre enn melk!
Sitat av trollsame Vis innlegg
God dag

Jeg har sluttet å drikke melk pga jeg tror det er tull. Inuitter har en kost som består av alt for mye protein og kalsium og de lider av osteoporose hele gjengen. Mr.Melk har vel bidratt til denne melke-greia nå i det siste. Norge var det siste landet til å innføre lettmelk... Det var for at STATEN NORGE måtte selge bort fettet sitt! Istedenfor melk så kan du drikke Juice og variere. Jeg veksler mellom appelsinjuice, frokostjuice og eplejuice. Protein får man i mandler og div. nøtter. Frukt og grønt er jo så mye bedre enn melk!
Vis hele sitatet...
Drøy grunn for å boikotte melk.

Jeg drikker det fordi det er godt og ferdig med det.
Sist endret av Bombasa; 29. desember 2011 kl. 19:48.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ikke mere merkelig en att meneskene er den eneste arten som kjører bil...
Vis hele sitatet...
O'rly?

http://www.youtube.com/watch?v=Y5KwnNvVluQ
Sist endret av Acie; 29. desember 2011 kl. 19:57.
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Hadde du patta på puppen til mamma fram til nå hadde du hatt muligheten til det. Patting kan forekomme så lenge det er behov for det.

Er det ikke litt merkelig at vi mennesker er den eneste rasen som drikker melk hele livet? Andre raser gjør det ene og alene pga de har behov for å vokse fort.
Vis hele sitatet...
de fleste mister melken etter en stund. Men en veldig liten prosent mødre klarer og holde på melken sin så lenge de vil...
Sitat av TheDarkOne Vis innlegg
Flott at du drar den konklusjonen at alle blir dårlige av melk
Vis hele sitatet...
Haha, var litt trøtt når jeg skrev det, men det jeg mente var at man kan ha problemer som man ikke vet hva kommer av, men at melken er problemet... hvis du skjønner... Trenger ikke være noe stort som benskjørhet, men andre ting man ikke legger merke til.
Jeg syns man bør plukke ut et bredt utvalg dyr og kun gi dem tilgang på ku-melk å drikke. Hvis de nekter å drikke den uansett nivå av tørsthet, vil i alle fall jeg personlig konkludere med at melk ikke er drikkbart for andre enn kalver. Instinktene våre er tynnslitte, vi må snu oss til andre raser for veiledning.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Vanlig melk har et naturlig høyt innhold av mettet fett og kolesterol noe som kan føre til hjerte- og karsykdommer.
Studier har vist at menn som drikker mer enn 1/2 liter melk per dag har 2,3 ganger høyere risiko for å utvikle Parkinsons sykdom i forhold til de som ikke drikker melk i det hele tatt. [3] [4]
Studier har også vist at menn med høyt kalsiuminntak har lettere for å få prostatakreft
Vis hele sitatet...
Men så minsker melk sjangsen for beinskjørhet.
De som drikker vann fra springen har X % større sjangse for å få orm i magen...

Bare å leke med talla det :P
Sitat av kaktusen Vis innlegg
Men så minsker melk sjangsen for beinskjørhet.
De som drikker vann fra springen har X % større sjangse for å få orm i magen...

Bare å leke med talla det :P
Vis hele sitatet...
Melk er ikke den eneste kilden til kalsium
Innspill fra Tine;

Melk - ernæring

Hei

Det finnes veldig mange gode grunner til å drikke melk, og ti av dem finner du her: http://www.tine.no/ernaring/melk-og-...or-drikke-melk (Ruudi har lagt ut den samme linken på første side).

Til tross for dette er det fullt mulig å ha et fullverdig kosthold uten melk. Har man et litt høyere inntak av andre meieriprodukter, er det vanligvis ingen problem å få dekket kroppens behov for næringsstoffer som for eksempel kalsium (som blir nevnt flere steder i diskusjonen). De fleste matvarer inneholder noe kalsium, og et sunt og variert kosthold gir mellom en tredjedel og halvparten av det kalsiumet kroppen trenger hver dag. For å dekke resten av behovet er den enkleste måten å spise eller drikke tre porsjoner med meieriprodukter hver dag. Om dette er tre glass melk eller tre porsjoner yoghurt har ingen betydning i denne sammenhengen.

En person skriver at man ikke trenger melk i voksen alder, og da regner vi med at vedkommende tenker på kalsium. Det stemmer at behovet er størst i vekstperioden, men det er en utskiftning av kalsium i skjelettet gjennom hele livet. Det er altså ikke slik at kroppens behov for kalsium opphører når man har passert en viss alder.

Det er også viktig å skille mellom et kosthold helt uten meieriprodukter og et kosthold uten melk. Velger man å kutte alle meieriprodukter fra kostholdet, må man ha mye kunnskap om de ulike næringsstoffene. Det krever at man vet hvilke vitaminer og mineraler man går glipp av, slik at man får erstattet disse. Dette bør gjøres i samråd med en lege eller en ernæringsfysiolog.

Vi anbefaler dere et besøk på Opplysningskontoret for Meieriprodukter sin hjemmeside: www.melk.no. Der vil dere finne mye nyttig informasjon!


Med vennlig hilsen
TINE SA

Nina Østby
Forbrukerkonsulent
Vis hele sitatet...
Takker Nina Østby og Tine for et nyttig innspill!
Sist endret av Fuzzybossen; 31. desember 2011 kl. 05:44.
drikker svært lite melk og jeg har rundet 2 meter.. så man vokser fordet :-)
Jeg pleide å drikke latterlig mye sjokomelk før (2-4 liter per dag), og etter jeg stoppet raste jeg ned i vekt og rundt midjen. Drikker heller aldri melk i ren form, da jeg synes smaken er ganske kvalmende. Får så klart i meg melk gjennom ting som ost, yoghurt osv., og selv om jeg ikke spiser mye av nevnte ting, tror jeg at jeg får i meg nok av Kalsium og Vitamin D.

Klart er melk, som Tine sier, en god kilde på Vit. D og Kalsium, men jeg tror ikke det er på langt nær så viktig for oss som de vil ha det til.
Sitat av kungen Vis innlegg
drikker svært lite melk og jeg har rundet 2 meter.. så man vokser fordet :-)
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis misforstått litt om hvordan melka fungerer.
Gå på tine.no og se hvor "bra" melk er for deg, hehe, gå til kirken.no og lær hvor bra kirken er.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Melk, vekker gode minner.
En gang i tiden da jeg var yngre bestemte jeg meg for å gomle på noe gullregn, de ser jo ut som sukkererter. Selv om det ikke smakte noe godt spiste jeg en hel del, og løsningen ble å tvinge i meg 6liter melk.
Siden den gang har det vært utrolig vanskelig å drikke melk rent. Derimot kan melken blandes ut med mye rart, og sammen med andre meieriprodukter får jeg nok i meg alt som trengs.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Gå på tine.no og se hvor "bra" melk er for deg, hehe, gå til kirken.no og lær hvor bra kirken er.
Vis hele sitatet...
Difor har vi forskning, som kan gjere oss i stand til informerte val. Å samanline dogmatisk tru med forskning er på trynet.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Drikker melk hver dag og elsker det, smaken av fresh & iskald melk som styrtes ned er helt fantastisk!
Har aldri gjort det for helsa sin del, da melk er så godt at smaken i seg selv gjør det verdt å drikke store mengder.

Milk4ever!
Sist endret av Kimbobo; 1. januar 2012 kl. 18:09.
Melk fra gravide kuer inneholder dog mye østrogen, og det er flere studier som knytter melkedrikking til tidligere mens hos jenter, og diverse uheldige helseeffekter hos begge kjønn (f.eks økt sjanse for kreft).

Her er utfyllende fra Harvard: http://news.harvard.edu/gazette/2006.../11-dairy.html

Dette betyr forøvrig på ingen måte at vi ikke nyttegjør oss av næringen i melk. Selv drikker jeg over en liter daglig til proteinshakene mine.
Sist endret av Tøffetom; 1. januar 2012 kl. 18:45.
Selv om det ikke er meningen å drikke melk når man er voksen betyr ikke dette at man ikke bør. Husk også på at forventet levealder før lå på kanskje 30 år + -, mens den er langt høyere i dag. Melk er sunt, og bra for en rekke ting.
Synes det er heelt på trynet å linke til TINE for å vise til fakta.. Dette er en veldig interessant diskusjon, vær snill å tenk på det at TINE nesten har monopol på melk/melkevarer og at det selvfølgelig ikke er interessant for dem å spre noe annet enn legitimert propaganda, som faktisk går an å si.

Forresten overrasker det meg hvor lite kritisk enkelte er her.

Selv drikker jeg melk, fordi det smaker godt.
Sitat av amfibiguruen Vis innlegg
Synes det er heelt på trynet å linke til TINE for å vise til fakta.. Dette er en veldig interessant diskusjon, vær snill å tenk på det at TINE nesten har monopol på melk/melkevarer og at det selvfølgelig ikke er interessant for dem å spre noe annet enn legitimert propaganda, som faktisk går an å si.

Forresten overrasker det meg hvor lite kritisk enkelte er her.

Selv drikker jeg melk, fordi det smaker godt.
Vis hele sitatet...

Selv om selvsagt Tine er partiske, så er det likevel interessant å se hva de har å si til dette. Jeg ser dessuten ingen feil i hva Tine selv fremlegger.

Du kan f.eks. umulig mene at det ikke finnes vitaminer og/eller mineraler i melka eller andre meieriprodukter som faktisk er bra for mennesker?!
Sist endret av Fuzzybossen; 2. januar 2012 kl. 01:40.
Nei, men å si at man må drikke melk for å få i seg disse mineralene er som å si at man må drikke proteindrikk for å få i segg proteiner..

For det andre er det forskjellige hormoner som skilles ut i melken som skal gjøre sin jobb hos kalven. Disse virker ofte som hormonhermere hos oss mennesker.. For eksempel er det høyere forekomst av brystkreft blant melkedrikkende kvinner.

En annen ting er at landene i her i vest / nord som drikker mest melk også har klart høyest forekomst av beinskjørhet, som nettopp er det melk skal forebygge mot. Leste noe om at for mye kalsium har nesten de samme virkningene på d-vitaminopptaket som for lite.

Jeg sier ikke at man skal slutte å drikke melk, for det er helt klart ens eget valg, men jeg sier dere ikke skal tro det er så innmari sunt.

Det TINE sier er vel sant, men det er helt forbanna på trynet å formulere det som at "hvis man tross alt velger å ikke drikke melk, er det mulig, under visse omstendigheter å få i seg de fabelaktige, unike, melkevitaminene og mineralene gjennom annen mat, hvis man kontaker lege og er helt sikker på hva man holder på med."

TINE har lurt et helt folk om at den eneste kalsium/dvitaminkilden i verden er melk, det er synd, det!