Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2289
Lurer rett og slett på hvorfor det heter å være høy? hva betyr utrykket og hvor kommer det fra?
"Sometimes, when your stoned, you feel like you weigh nothing and you feel like you can fly. "
Jeg tror utifra egen erfaring det kommer fra følelsen du har når du er høy, du svever nesten. samme som om man er down, og forsvinner ned i soffaen
Sitat av Landlubber Vis innlegg
"Sometimes, when your [COLOR="Red"]stoned[/COLOR], you feel like you [COLOR="red"]weigh nothing[/COLOR] and you feel like you can[COLOR="red"] fly[/COLOR]. "
Vis hele sitatet...
Som alle stener kan.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vil ikke sammenligne "stoned" bokstavelig med en stein, men si du er på samme hjernebølge som en stein, mens du re like lett som ei fjær
Fordi du har det bra. Du er oppe. Ganske selvforklart med andre ord.
Sist endret av Kakemann; 10. november 2011 kl. 17:06.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Føler selv rett etter et skikkelig solid trekk at jeg blir rak i ryggen, kroppen veier nesten ingenting samtidig som smilebåndet mitt bare går en vei.. oppover! Tankene flyr i huet og humøret stiger til topps i rakettfart.
Finnes ingen bedre beskrivelse på den feelingen en at du er "high as a motherfucker".
Sist endret av Kimbobo; 10. november 2011 kl. 17:17.
Ta å forklar, dere som kan dette her, please!!

Dere som ikke har noenting å tilføye, ikke skriv!!!

Det finnes mange som lurer på akkurat dette, rart med det at det ikke er særlig mange threads med forklaring på ord og uttrykk som 'miljøet' bruker/brukte.
nFF skal være et nettsted som kan gi riktig og god info!
Fakta er at ordet high eller høy opprinnelig er et medisink begrep for å være glad eller lykkelig..

Feks er det motsatte å være nedfor...
"Høy" kommer av det engelske ordet "high". Der har du forklaringa

I det norske språket er det ikke vanlig å si jeg er "høy" når man er glad. Eller "lav" når man er deppa. Derfor gir ordet "høy" også lite mening på norsk. Hva mener man med det liksom? Det havner i samme kategori som de noe uforståelige uttrykkene som "ser deg rundt" (see you around), "hva er oppe?" (what's up) og andre former for fornorsking (uten særlig mening) av det engelske språket.

Definisjonen av "high" finner man bl.a under punkt 12 i "merriam webster dictionary" Altså
filled with or expressing great joy or excitement
Vis hele sitatet...
. Man føler seg altså full av "joy or excitement" - ved f.eks å røyke marihuana og man kaller seg "high" - som igjen etter en tid, blir til punkt 12 b i merriam webster dictionary ("intoxicated").
Sist endret av Bearass; 10. november 2011 kl. 18:12.
Okay, takk for bra svar, da vet jeg det! Trodde det betydde noe annet jeg, men bra og få det bekreftet, hva det faktisk betyr!

Signaturen din går nesten hond i hond med min hvis jeg har fårstått den riktig, bearass
Sist endret av Awareness; 10. november 2011 kl. 18:13.
Det som er greit med sånne forklaringer på disse "narko-ordene"(sorry uttrykket folkens), stein, fjern, høy, lav, trip whatever.. - er at de kan gi et pekepinn på hvordan rusen/effekten er, forsåvidt også hvor relevant eller hvor mye det kan ligne på de "vanlige" rusmidlene - iom at utafor nFF har flesteparten aldri prøvd ulovlige rusmidler/annet enn tobakk og etanol!

** EYY: anbefaler Nrk's " Dopeffekten: Myter og sannheter" // BBC's "How drugs work".
3 episoder; 1cannabis, 2 kola, 3ecstasy. BBC finner dere på utube. Se og lær!!!
Professor i biokjemi gir sin definisjon på hva høy er,bra forklart egentlig: http://www.youtube.com/watch?v=PxYYxKo5hos
Jeg mener at viss man røyker sativa blir man "high" og med indica så blir man "stoned".
Ut av erfaring og allmenn kunnskap fra min side, så har jeg å si at når man røyker cannabis, så er det to typer strains. Det er indica, og det er sativa. Sativa gjør deg høy. det får deg til å føle deg lett, nesten som om du flyver. Alt er lett. Ofte "flyter" man med musikken. Når man er stein, så "synker" man ned. Man blir utrolig slapp, og man slapper av totalt. Det er dødsdeilig. Begge er behagelige, men på forskjellige måter. Det finnes også hybrid strains. Som er en blanding av begge to.

Ikke misforstå, jeg mener ikke at det er et strain som heter Sativa og et som heter Indica, men strains (typer cannabis) er sativa eller indica dominerende. Som sagt finnes det også blanding.

Men jeg røykte for det meste bare hasj. Det er indica dominerende. Man synker og blir slapp. Men jeg har personlig erfart, omtrent hver eneste gang, at det kan forandres. Om jeg hører på musikk med rask tempo, så vil jeg bli høy. Tar jeg på en spennende film, faller jeg helt inn i den. Da synker jeg, og all fokus går på filmen.

Kanskje det er annerledes for andre, men slik er det for meg

- Serenity
Sitat av SeReNiiTy Vis innlegg
Tar jeg på en spennende film, faller jeg helt inn i den. Da synker jeg, og all fokus går på filmen.

Kanskje det er annerledes for andre, men slik er det for meg

- Serenity
Vis hele sitatet...
Noen ganger blir jeg også slukt inn i filmen, men som regel ender det med at jeg bare titter på mens tankene er helt andre steder. Alt fra "jeg er sulten" til "hvordan har de klart å gjøre ditt og datt i denne filmen"