Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1863
Heisann..

sist gang jeg hadde vorsspiel så hadde jeg og noen venner satt oss ned på terassen min og flytta ut datannlegget, så kommer naboen og truer med og anmelde oss for nabobråk klokka 9 på en lørdag..

har lest at man kan ha musikk på til klokka 11 på lørdager og 10 på hverdager, kan de komme noen vei med det hvis jeg ikke hadde dempet musikken? greit å vite til andre ganger..

bor i enebolig i ett vanlig boligstrøk er jo ikke så veldig langt fra naboen til der terrassen er, men burde ikke være så sjenerende, vi klarte fint og snakke uten at vi måtte rope.... er jo kjipt om onkel blå kommer på døra...
Ignorer han, la han ringe til "onkel blå" de kommer ikke... Mest sansynlig at onkel ringer hus tlf elr din mob etter kl. 22:00-23:00.
23:00 er hvertfall gjeldene i boretsslag eller sameie. Utover dette skal nabovarsel settes opp 7 dager i forkant!

Reglene for enebolig er noen andre! Her gjelder det vel egentlig bare å "lytte til hverandre" slik at dere kan bo ved siden av hverandre i fred og harmoni! Litt respekt skader ikke(for ditt vedkomende), i samme grad som tolmodighet og forståelse(for naboens vedkomende)!
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Naboen er extreme hissig og har klaget over mye.. føler at jeg har strukket meg langt, har aldri vorsspiel lengre enn rundt 23 uansett... driver å hevder at hun har loven på sin side og blablabla...

er jo irriterende og sitte inne bare pga en sur nabo..
Kanskje denne linken kan hjelpe deg litt?

eller denne: http://www.lovdata.no/all/hl-19610616-015.html#2

Grannelove §2: "Ingen må ha, gjera eller setta i stand noko som kan være til skade på granneeigedom.

Bråk blir definert som "være til skade".

Legger du nabovarsel i posten, og du får ingen protester etter dem har lest nabovarselet, kan dem heller ikke si noe, sålenge du ikke spiller høy musikk hele natten!
Sist endret av hyys; 6. juni 2008 kl. 20:33.
Det er desverre noen mennesker som kan irritere seg over ALT.

Men den eneste løsningen er å faktisk prate med henne.

Men hvis det er som du sier at dere ikke bråker noe særlig og spesielt om klokka er rundt 22:00 kan hun jo bare ringe onkel. Og om de mot all fornuft skulle komme, og ser at dere bare har et lite vorspeil så drar dem nok bare igjenn
Nå ville jeg jo kanskje sett dette fra naboens side også.
Jeg er personlig veldig følsom for lyder når jeg sover/sovner, og jeg kan lett skjønne at damen får problemer med det. Spesielt hvis det er musikk hun ikke liker. Selvsagt har du loven og alt på din side, men du har også det som kalles en god nabo. Bare skru ned lyden på dere selv og stereoanlegget litt, og kanskje hun blir blidere. Er alltid greiest å ta det på den enkle måten, som sikkert vil tilfredstille begge parter.
Sist endret av Samohtas; 6. juni 2008 kl. 21:54.
Er greit å være litt ydmyke ovenfor nære naboer, spesielt om de faktisk klager. Prøv å holde åpen dialog så godt det går, om ikke grunnen for at de klager er fordi de misunner kjekk, norsk ungdom som har det moro.

Litt off-topic, men husker godt en fest hos noen venner av meg for et års tid siden. De bodde i et helt eget hus med 4 soverom som alle var leid ut, og resten var fellesområde. Dvs. alle beboende var med og festet, vi hadde det gøy, men musikken var ikke så forferdelig høy da vi faktisk satt og pratet sammen og sånt.
Like før klokken 20 den lørdagen ringer det på døra. Utenfor står ikke mindre enn to russiske damer på rundt 40-50 år, begge iført nattkjole og den ene med hodet bare halvveis stikkende ut fra en dør like ved vår utgangsdør. Alltid trodd at denne døra var til et kott eller et rom for lagring, men det viste seg at vi PLUTSELIG hadde fått disse to som midlertidige naboer for et par ukers tid. Samtalen fortonet seg sånn ca. slik (legg på utrolig gebrokken norsk med russisk aksent)

-Vi bestemt dere vær stille klokken åtte hver dag. Vi jobbe i kirke, spille orgel og opp klokken seks.
(Hodet til russer #2 nikker bekreftende mens hun henger ut av sin dør)
-(Lettere forfjamset) O....k...men hvem er der-
-God Natt

Så ikke stort til de etter det, men de hadde i alle fall ingenting til overs for dempet musikk en gang. (De bodde i en slags kjellerdel av huset som ikke skulle leies ut (men de var gode venner av huseier elns), mens vi var i 2.etg også - så var ikke mer enn svak bass.)
Sist endret av Dyret; 6. juni 2008 kl. 22:43.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
vil si vi har vært gode naboer mot vedkommende, denne dama stod og refsa en stakkars fyr fra ett eller annet tlf-selskap fordi naboene lengre inn i den veien skulle legge opp ny tlf kabel og når tlf-mannen satt opp ett lite merke rett utenfor eiendommes hennes blei det ett reint helvete..

men kjører som sagt ikke så høy musikk at vi ikke kan snakke med hverandre, så skjønner egentlig ikke problemet hennes
Sitat av Dyret
Er greit å være litt ydmyke ovenfor nære naboer, spesielt om de faktisk klager. Prøv å holde åpen dialog så godt det går, om ikke grunnen for at de klager er fordi de misunner kjekk, norsk ungdom som har det moro.

Litt off-topic, men husker godt en fest hos noen venner av meg for et års tid siden. De bodde i et helt eget hus med 4 soverom som alle var leid ut, og resten var fellesområde. Dvs. alle beboende var med og festet, vi hadde det gøy, men musikken var ikke så forferdelig høy da vi faktisk satt og pratet sammen og sånt.
Like før klokken 20 den lørdagen ringer det på døra. Utenfor står ikke mindre enn to russiske damer på rundt 40-50 år, begge iført nattkjole og den ene med hodet bare halvveis stikkende ut fra en dør like ved vår utgangsdør. Alltid trodd at denne døra var til et kott eller et rom for lagring, men det viste seg at vi PLUTSELIG hadde fått disse to som midlertidige naboer for et par ukers tid. Samtalen fortonet seg sånn ca. slik (legg på utrolig gebrokken norsk med russisk aksent)

-Vi bestemt dere vær stille klokken åtte hver dag. Vi jobbe i kirke, spille orgel og opp klokken seks.
(Hodet til russer #2 nikker bekreftende mens hun henger ut av sin dør)
-(Lettere forfjamset) O....k...men hvem er der-
-God Natt

Så ikke stort til de etter det, men de hadde i alle fall ingenting til overs for dempet musikk en gang. (De bodde i en slags kjellerdel av huset som ikke skulle leies ut (men de var gode venner av huseier elns), mens vi var i 2.etg også - så var ikke mer enn svak bass.)
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at de var Russiske?
Sitat av Silvercrest55
Hvordan vet du at de var Russiske?
Vis hele sitatet...
Man hører som regel hvor folk kommer fra når du snakker med dem .

--
<33 : Hvis hun er som du beskriver, ikke la deg skremme .
Fest og bråk som du pleier, men ikke noe mer enn det du vet andre burde akseptere .

Greit at naboer skal respektere hverandre, men når hun ikke engang gidder å la deg ha det litt gøy blir det for ille ..
En fest en gang iblandt må man virkelig tåle! ivertifall om det er naboer.
Hadde jeg vært deg, og ikke hatt noe behov for å bli venn med hun,
så hadde jeg ignorert det om hun var for urimelig.
Men bråk natta lang vær helg er jo noe annet.
Voksne har jo mye lettere for å klage og kjefte på ungdom enn de har for andre voksne.. Akkurat som de har mer autoritet over de som er yngre enn seg. Det skal en del til for at en voksne hever stemmen mot en annen voksen, mens det skal generelt veldig lite til for å klage på en ungdom.
Sitat av zitcon
Man hører som regel hvor folk kommer fra når du snakker med dem .

--
<33 : Hvis hun er som du beskriver, ikke la deg skremme .
Fest og bråk som du pleier, men ikke noe mer enn det du vet andre burde akseptere .

Greit at naboer skal respektere hverandre, men når hun ikke engang gidder å la deg ha det litt gøy blir det for ille ..
Vis hele sitatet...
Så du mener du hører forskjell på en fra Ukraina og Russland da?
husk at musikken blir mye lavere for andre vist man passer på og ha vinduer og verandadøra igjenn feks,
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av MatsBABZ-!
husk at musikken blir mye lavere for andre vist man passer på og ha vinduer og verandadøra igjenn feks,
Vis hele sitatet...
hvis man sitter på terrassen?
Sitat av Silvercrest55
Hvordan vet du at de var Russiske?
Vis hele sitatet...
Nå blir dette så klart veldig off-topic, men når to skvett nye personer plutselig banker på døra di og klager over bråk i huset som de OGSÅ plutselig bor i - da snakker vi jo med huseier før eller siden for å høre hva som pågår. Hun kunne opplyse om at disse to var venninner fra Russland, organister, og hadde flyttet inn i et siderom på huset.

Beklager om du ble støtt.
Sitat av Silvercrest55
Så du mener du hører forskjell på en fra Ukraina og Russland da?
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden bryr du deg. Det er fra mitt ståsted helt irrelevant for saken. Jeg bryr meg ikke når resten av Norge grer meg under samme kam som Asker sin befolkning.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Silvercrest55
Hvordan vet du at de var Russiske?
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre?