Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4207
Heisann!

Har litt dårlig tid så skal prøve å være punktlig Jeg jobber 8-timers skift på en trelast. Vi har fått beskjed av avdelingsleder at vi må prøve å ta lunsj ASAP når vi har jobbet halve dagen, slik at det alltid er minst tre personer på gulvet, altså slik at det alltid er tre personer i jobb-lokalet. Forleden hadde jeg så mye å gjøre at jeg måtte utsette lunsj-pausen min en-to timer, slik at jeg fikk litt sen lunsj. Dette har skjedd mange ganger tidligere, og er ikke noe jeg kan forhindre med mindre jeg sier rett ut til kunden "Nå er det lunsj, vi snakkes", noe som jeg selvfølgelig unngår.
Saken er den at vår tillitsvalgte(!!) ble meget irritert av at jeg tok sen lunsj slik at det ble ufattelig mye mer å gjøre for ham (Med dette mener han at han måtte røre litt på ræven, ifølge kamera var det ganske rolig). Dette førte til at han skrev en avviksrapport på meg av den grunn, denne ble levert til sjef etter jobb. Jeg fant ut av dette i kveld på jobb, så i morgen skal jeg kalle hver enkelt sjef inn til samtale slik at jeg får forklart meg selv og i det heletatt få forståelse på hvorfor denne rapporten ble skrevet.

Er det ikke slik at kun avdelingsleder kan levere avviksrapporter til sjefene? Hva kan jeg argumentere imot med mtp. den nye "Ta lunsj halvveis på dagen, og ikke ett sekund senere"-regelen de har inrettet på min avdeling? Butikken består av fire avdelinger og det er kun vi på trelasten som har denne 'regelen'. Takk for svar
Tror noen har misforstått bruken av avviksrapporter, en sak som dette bør tas opp med din sjef. Avviksrapporter skal brukes til hendelser som skjer hvor evt personell eller materiell kan bli skadet. Uønskede hendelser ja.. men ikke hendelser som gjør at det blir mere arbeid på en annen fyr. Nei ta det opp på ett møte med din sjef..som igjen må ordne dette på ett vis. Høres ut som dere trenger bedre rutiner
Si det som du sa det til oss nå. Ren fornuft hos sjefen vil redde deg. Det ville vært rart om sjefen ønsker at du skal dra når du er i samtale med en kunde. Si at du ellers drar så nært midt på dagen som du kan, og hør hva han har å si.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Jeg ser ikke problemet?

- Ta pause når det er kunde i butikken
- Ta pause når det ikke er kunde i butikken

- Er det noen i hele verden som ikke ser det gunstigste valget for alle her?
Sist endret av SkyMarshal; 29. mai 2015 kl. 11:09.
Eg ville venta. Sjansen for at du får honnør og han drit, er stor.
Han har vel fått beskjed om å skrive avviksrapport i slike tilfeller da... Dessuten er jo det du gjorde bare positivt etter min mening. Avviksrapport trenger ikke være ris og ros - men avvik fra ordinær rutine og ordningen blir nok praktisert noe forskjellig fra bedrift til bedrift.
Tusen takk for svar Sjefen var detsverre ikke på jobb i dag, så jeg skal oppdatere dere på hvordan det går på mandag.

Sitat av peleg Vis innlegg
Eg ville venta. Sjansen for at du får honnør og han drit, er stor.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det ikke er noen 'vitner', så sjefen kan tro på hva han leser uten engang å ha hørt min versjon/sett hvor travelt det var. Jeg glemte å føye til at jeg kun er en ekstra-hjelp, men jobber 6-8 timers skift hver dag (Annenhver lørdag) og har vært ansatt i nærmere tre år.

Sitat av zeast Vis innlegg
Han har vel fått beskjed om å skrive avviksrapport i slike tilfeller da...
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på hva du mener her, men det var ingen andre på jobb som hadde noen som helst "majoritet" til å gi den beskjeden. De to andre som var på jobb jobbet for det meste utendørs når jeg var inne og jobbet før lunsj, og de er bare ekstra-hjelper de og. Siden jeg har vært så lenge ansatt har jeg ansvaret for å sette ekstra-hjelperne til arbeid og følge opp at det blir gjort. Jeg jobber selvsagt hardt selv
Du skal -Aldri- vente med å ta grep, sånn som du gjør. Selv om det går fullstendig feil, og du mister jobben (noe jeg anser som svært liten sjans), så har du beholdt din integritet - og det er mye viktigere enn bare penger. Da kommer -du- deg videre i din profesjonelle karriere - og du ender ikke opp som bare en misbrukt brikke i arbeidslivet. Du vil lære mer om deg selv og "menneskesinnet". Jeg vet mye om dette, har vært igjennom det mange ganger tidligere.

Dèt at du ser sånne ting som du gjør, tyder på at du har egenskaper som leder, og ikke bare en ansatt.

Dèt som det til syvende og sist faller ned til, er din overordnedes (og i hovedsak, firmaets sjefs) etiske og moralske holdninger. Og de vil gjerne ha ærlige medarbeidere. Du -vil- slå beina på denne slasken om du bare ordlegger deg nøytralt, 100% ærlig og objektivt. Sånn har alltid jeg vunnet fram. Intelligent lederskap er ikke lett å finne, men det er som natt og dag når man finner det.

Jeg gleder meg til å se hva som skjer og ønsker deg det beste.
Sist endret av Oro; 30. mai 2015 kl. 00:36.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Problemet er at det ikke er noen 'vitner', så sjefen kan tro på hva han leser uten engang å ha hørt min versjon/sett hvor travelt det var. Jeg glemte å føye til at jeg kun er en ekstra-hjelp, men jobber 6-8 timers skift hver dag (Annenhver lørdag) og har vært ansatt i nærmere tre år.
Vis hele sitatet...
Betyr ingenting. Har du god samvit for det du har gjort, er det godt nok. Vit med deg sjølv at du har rett, resten av verda må berre tenke det dei vil, men har du god samvittigheit så vil sanninga vere den versjonen du står igjen med tilslutt, sålenge du ikkje vektlegge å skjule den.

Du høyres ut som ein person med egenskapar utover det ein normalt forventar av ein arbeidar. Kjempegreier.
Heisann folkens!

Da fikk jeg snakket med både avdelings-sjef og sjef. Orker ikke å skrive om samtalen med avdelings-sjefen ettersom han hverken forstod hva jeg sa eller visste hva han skulle gjøre (Virker det som ). Sjefen sa at han ikke husker hvor han hadde lagt rapporten, men at den sikkert lå i søppel en eller annen plass. Fortsatte og sa at det ikke var noe å bekymre seg over, og at jeg ikke skulle tenke over det. Jeg sa at jeg syns det er synd at han som tillits-valgt skal gjøre noe slikt, iallefall i en slik situasjon, det føles nesten som han er ute etter å gi meg 'tyn' (Ris på fingrene) når han gjør slikt sa jeg. Bedde sjefen ta seg en prat med ham, og det skulle han. Jeg har også søkt på en avdelings-leder jobb inne i interiør/maling så han begynte å snakke om dette. Han startet først å si at han uten tvil trodde at jeg skulle klare arbeids-oppgavene, men at det var en sjefs-jobb, vell å merke (Jeg er 22år). Jeg sa at dette var jeg fulgt klar over og at jeg var bevisst på hvilket ansvar jeg pådro meg når jeg sendte søknaden. Dette er jeg klar for!
Etter dette snakket han bare om prosessen som ville skje før han bestemte seg for hvem som skal få jobben, så jeg personlig oppfatter dette som en bra ting, uansett om det er muligens er liten sjangse

Da gikk jo egentlig alt som ønsket, jeg fikk skryt for å handle som jeg gjorde, jeg fikk sagt ifra om min medarbeider's latskap/barnslige oppførsel og sjefen skal ta en prat med ham. Feels good, så nå er det bare å jobbe hardt og håpe på ny stilling! Nevnte også at jeg etter tre år som ekstra-hjelp ville lære masse nytt og gå inn litt mer seriøst i/for bedriften. Sjefen skrøyt også mye over egentlig alt jeg har gjort disse tre årene, noe han sa han aldri har fått anledning til å si.
Jeg tror tiden fremover på jobb byr på mye spenning hvor jeg redegjør for at jeg har fått nok av latskapen og barnehage-oppførselen til de andre ansatte, også er det jo den stillingen da... Hehe. Tusen takk for responsen freaks, som alltid

Mvh.
SoppVandrerne
Sist endret av SoppVandreren; 2. juni 2015 kl. 00:08.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Heisann folkens!

Da fikk jeg snakket med både avdelings-sjef og sjef. Orker ikke å skrive om samtalen med avdelings-sjefen ettersom han hverken forstod hva jeg sa eller visste hva han skulle gjøre (Virker det som ). Sjefen sa at han ikke husker hvor han hadde lagt rapporten, men at den sikkert lå i søppel en eller annen plass. Fortsatte og sa at det ikke var noe å bekymre seg over, og at jeg ikke skulle tenke over det. Jeg sa at jeg syns det er synd at han som tillits-valgt skal gjøre noe slikt, iallefall i en slik situasjon, det føles nesten som han er ute etter å gi meg 'tyn' (Ris på fingrene) når han gjør slikt sa jeg. Bedde sjefen ta seg en prat med ham, og det skulle han. Jeg har også søkt på en avdelings-leder jobb inne i interiør/maling så han begynte å snakke om dette. Han startet først å si at han uten tvil trodde at jeg skulle klare arbeids-oppgavene, men at det var en sjefs-jobb, vell å merke (Jeg er 22år). Jeg sa at dette var jeg fulgt klar over og at jeg var bevisst på hvilket ansvar jeg pådro meg når jeg sendte søknaden. Dette er jeg klar for!
Etter dette snakket han bare om prosessen som ville skje før han bestemte seg for hvem som skal få jobben, så jeg personlig oppfatter dette som en bra ting, uansett om det er muligens er liten sjangse

Da gikk jo egentlig alt som ønsket, jeg fikk skryt for å handle som jeg gjorde, jeg fikk sagt ifra om min medarbeider's latskap/barnslige oppførsel og sjefen skal ta en prat med ham. Feels good, så nå er det bare å jobbe hardt og håpe på ny stilling! Nevnte også at jeg etter tre år som ekstra-hjelp ville lære masse nytt og gå inn litt mer seriøst i/for bedriften. Sjefen skrøyt også mye over egentlig alt jeg har gjort disse tre årene, noe han sa han aldri har fått anledning til å si.
Jeg tror tiden fremover på jobb byr på mye spenning hvor jeg redegjør for at jeg har fått nok av latskapen og barnehage-oppførselen til de andre ansatte, også er det jo den stillingen da... Hehe. Tusen takk for responsen freaks, som alltid

Mvh.
SoppVandrerne
Vis hele sitatet...
Glad det løste seg! Motiverende innlegg må jeg si! Håper jeg er like dedikert som deg når jeg går ut i arbeid sjæl.

Takk for et godt innlegg!
Det som skremmer meg mest med denne saken er at personen som sendte inn avviksmelding på deg er TILLITSvalgt hos bedriften... Det er mulig jeg er naiv men jeg er av den oppfatning at den tillitsvalgte skal snakke personalets sak og være vaktbikkje for at alt går riktig for seg ovenfor administrasjonen... H*n skal iallefall ikke være vaktbikkje FOR administrasjonen.. makan.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Om det er til noens interesse så fikk jeg jobben!
Aldri hørt om noe slikt før - tillitsvalgte skal jo være uhildret og hjelpe ansatte. Ikke blåse seg opp og selv rapportere tøv til ledelsen. Merkelige greier, har forresten ikke hørt om avviksrapport grunnet sen lunch. Oppegående sjefer skjønner jo at lunch skal avvikles på best mulig måte for ansatte og bedrift. Og om noen ansatte utviser fleksibilitet mtp på lunchtidspunkt for å hjelpe kundene så er det i min bok en bra greie.