Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1078
Hei !
tok et bilde av solnedganger for noen dager siden, hva syntes dere?

http://home.no.net/preandr/bildene/solnedgangbilde.jpg
Ganske så nice bilde
Veldig veldig fint bilde!
Liker bilder sånn som det der
Hvilket kamera har/bruker du?
Trådstarter
Takk, bruker Canon 350D med Tamron 28 - 300 mm linse
Pen solnedgang, men horisonten ser skjev ut.
Trådstarter
Takk, for bra tilbakemeldinger bare å komme med flere kommentarer.

Var ute å tok et bilde til i dag, lager ikke en ny post pga det så legger ut bilde her kom med kommentarer til dette også.
http://home.no.net/preandr/bildene/bilde-2.jpg
Solnedgangen var bra den, eneste å påpeke er at det var litt skeivt.
Nypebildet var enda bedre, har ikke noe å si på det
bilde 1 (solnedgang): horisonten er skeiv, og skaper ubalanse i bildet, dessuten syntes jeg ikke fargene på himmelen i de forskjellige høydene var så fine sammen (ikke at du kan gjøre noe med det:P) Ellers ett fint "sånt" solnedgang bilde, selv om den nedre delen kan minne litt om ringenes herre, og det slemme tårnet med øye i :P

bilde 2: synes dybdeskarpheten var altfor lav, syns man skal klare å se hva som er bak, nå er det et eneste stort blur.. Dybdeskarpheten er så lav at tilogmed mange av bladene ikke er i fokus. Hvis du skal retusjere/redigere bildet, så tror jeg det hadde gjort seg med litt sterkere kontrast, fargen på den røde dingsen blir litt blass.

Dette er bare konstruktiv kritikk, ikke slakt :P
Har også en solnedgang jeg gjerne vil få litt kommentarer på. Er ikke en hobbyfotograf, så ikke vær så harde! Tok dette i begynnelsen av sommeren.

Solnedgang
Ministry of Love
sptz's Avatar
bilde 1: wow det var fantastisk varmt og lunt. God komponert. Bilde er kanskje litt overeksponert i nære solen. God dybde pga de røde skyene som strekker seg innover land.

bilde 2: her synes jeg du ikke har lykkes så godt. I motsetning til Leroy så mener jeg at dybdeskarpheten er for stor! Samt at det som komposisjonsmessig er i fokus dvs nypen(?) ikke er det som er fokusert på. Det er blandene i forgrunnen som har fokuset. Det hadde vært morsomt om du hadde stilt fokus litt bedre. Nå kniver de fokuserte bladene i forgrunnen med den røde nypen i som ligger sånn ca i det optiske mittpunkt. Dette skaper en ubalanse samt at jeg ikke synes nypeblader på generelt grunlag er særlig vakre. Om det var målet bør det i allefall spille å krige om oppmerksomheten til mottakeren med nypen.

Det siste bildet kan du ikke redde i photoshop slik jeg ser det. Det første varsom sagt et godt stykke håndtverk. Eneste jeg kan komme på, er at du kunne med fordel ha lekt deg litt med curves på det lyseste partiet.
Trådstarter
prøvde å gi nype bilde litt mer farge, bedre ?

http://home.no.net/preandr/bildene/nype.jpg

ThaCB du må nok lage deg din egen tråd
Sist endret av Spirax; 22. august 2006 kl. 23:08.
Nypebildet er vel så standard og kjedelig makrobilde som det går å få... Likte thaCB sitt solnedgangsbilde bedre enn spirax sitt; bedre farger og komposisjon.
Jeg likte Det første solnedgang-bildet veldig godt! Syns mange bilder av solnedganger har altfor skarpe farger, men dette var litt med "dabba ned", synes det var nice!

Kan jeg bruke et utsnitt av bildet for å leke med?