Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2542
Vet ikke om jeg burde laget denne tråden, men jeg prøver selv om!
Hva syns dere om disse bildene?? Tok de på Jæren i sommer

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Bilde 4

Bilde 5

Bilde 6
Sist endret av korneliussen497; 21. august 2006 kl. 21:29.
Kommer ikke helt over dette med naturlandskap jeg, men bildene var fine. Det skal du ha Solnedgangene har du teken på! Hvor i Danmark er dette?

Hvilket kamera har du? Speilrefleks?
Når jeg tenker meg om så tror jeg at bildene er fra Jæren endret det i første post nå..
Har et Nikon Coolpix 5600!
Sist endret av korneliussen497; 21. august 2006 kl. 21:19.
Jeg skal ikke si så mye om fargene, skjermen min er ikke tco99 en gang. Når det kommer til komposisjon syns jeg du holder deg på en lite interessant men veldig ren, men samtidig kontrastrik side. Dette er bilder som passer bra til å suplementere tekst eller stå til noe annet siden det ikke skjer noe i dem. Du har fått til det du sansynligvis har prøvd på ganske bra her.
Sist endret av lefsegokk; 21. august 2006 kl. 21:16.
Takker!! (20 Tegnnnnn)
Har bare mitt gamle D50 å knipse med jeg, men mye gøyalt å bruke det også Du har ikke noen fler bilder da, med personer eller noe på?
Er ikke sikker. Kan sjekke, og spørre om det er greit for personene på bildet.
Hvilken typr bilder er du ute etter da?
Noe som er morro å se på da, evt studiobilder. Halvtotale og totale, 3 - 4 punkts lyssetting. Du kan jo legge ut noen hvis du finner noen
Sitat av Marzxy
Noe som er morro å se på da, evt studiobilder. Halvtotale og totale, 3 - 4 punkts lyssetting. Du kan jo legge ut noen hvis du finner noen
Vis hele sitatet...
Ehmmm... Er ikke så sikker på alle de ordene og sånt! hehe
Er ganske ny
Forklar på en anner måte.
Da har du sikkert ikke'no bilder heller. Vi har det til god
ok, hehe. Lege
ger kanskje ut en nettside med en del bilder jeg har tatt.
Takk for svar i alle fall!
Det gjør du rett i, foto er morro
Det har du helt rett i!
Gøy med digitalkamera for du kan ta tusenvis med bilder uten att det gjør noe
Kanskje litt offtopic, beklager. Jeg betvivler at dette mennesket har drevet alt for mye studiovirksomhet og 4-punkts lyssetting med sitt nikon coolpix 5600, Marzxy. Mulig de fleste kjøper seg rimelig harde kameraer før de kjøper studio og utstyr for 1 mill først men hva vet vel jeg?
Nå spurte jeg om han brukte speilrefleks, noe jeg gikk ut fra at han gjorde siden han besvarte spørsmålet mitt med hvilket kamera han hadde Gadd ikke sjekke opp om det var speilrefleks eller ikke. Besvarte han med at jeg hadde Nikon D50. Dette studio utstyret trenger uansett ikke koste en mill. hvis man f.eks har tilgang til å "låne" et studio, slik som jeg har drevet en del med.

Trenger ikke være så alt for "dreven" som du kanskje tror du er selv, for å ha det litt morro med fotoapparatet.

Så gidd å diss med frekke kommentarer .. Okey "lefsegokk" ?
Har du noen bilder Marzxy?
Hadde likt og se dine bilder og få litt inspirasjon!!
Send gjerne på PM.
Jæren er ikke i Danmark. Bare så det er sagt..

Men bra bilder, fin plass jeg bor på
Vet at Jæren ikke er i Danmark, men hadde bilder fra Danmark i samme mappe på PC'en så jeg blandet litt...
Sitat av korneliussen497
Har du noen bilder Marzxy?
Hadde likt og se dine bilder og få litt inspirasjon!!
Send gjerne på PM.
Vis hele sitatet...

Har ingen jeg (+ 20 tegn)
ååå Lekte meg litt med kameraet nettopp. Skal se på bildene, kanskje jeg legger ut noen!

Ingen andre som vil si noe??
Nye bilder!
Bare tok bilder pga jeg kjedet meg sånn
Sikkert mange dårlige bilder...

Trykk her for å komme til siden!
Tror ihvertfall ikke bilde nr. 5 er fra jæren, fordi det kjenner jeg ikke igjen.
Men kommer litt ann på hvor på jæren du mener, jeg vet bare ikke om et eneste område her som ser sånn ut.
Tror det er det... Eller nermere egersund...
jeg synes egentlig ikke noe om de bildene på første sida der. noen av dem har potensiale, men de er tatt tydelig uten noen spesiell tanke på komposisjon og med tidvis veldig dårlige kontraster og lysbruk. Det bildet av vannet har muligheten til å være stilig men komposisjonen er kjedelig og det er for overeksponert.

Jeg anbefaler deg og lese litt guider og slikt sånn at du kan lære mer angående de mer tekniske emnene og også lære deg hvordan du bruke blenderåpning og lukkertid bedre. Dette er egentlig ikke så mye å skryte av.
OK! Hvor får jeg tak i de?? Biblioteket?
tja, hvis du hadde hatt ville brukt litt penger på det er faktisk bildeboken til medier om kommunikasjon her fantastisk bra skrevet og lettfattelig. Den heter vel bare bilde og er i en klar oransje (tror jeg) farge. Den fås nok enda tak i bokforretninger som selger studentbøker, er bare å spørre. Den koster vel ca 400kr ny tror jeg. Er vel verdt pengene. Hvis du har enda mer penger og bruke er mediedesign boken fantastisk når det gjelder oppsett av bilder i forskjellige sammenhenger, men trengs ikke til bare bildene i seg selv.

Ellers så blir nok det greieste online foto guider, noe som er litt vanskelig å finne. Men etter litt googling fant jeg denne: http://www.anandtech.com/digitalcame...oc.aspx?i=2280

Har ikke lest igjennom hele men den virker veldig bra og nøye og tar opp de viktigste delene.

Får å gå mer avansert inn på det enn det som nevnes i artikkelen der så må du lære mer om enkeltelementene i foto. Lær generelt om komposisjon, balanse, lys og farger. Ting du lærer om disse emnene er viktige å knytte opp mot foto for å få gode bilder, og jo mer du lærer om disse emnene jo lettere blir det å se gode bildemuligheter i virkeligheten.

edit: Jeg leste litt mer på den sida og hvis du velger digital photo eller hva det var den het, den knappen oppe på siden så ser du flere guider til andre deler av foto. Mens det ikke er like utdypende som du får i en orntlig bok eller fra en lærer eller lignende så er guidene der ganske gode og du vil kunne lære masse der.
Sist endret av nan; 26. august 2006 kl. 00:46.