Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1228
Har sjekket opp litt på nett og det virker jo som det er så godt som umulig å få tak i
Tja hva skal du bruke det til? Bacon eller skittent sprengstoff?
Blir fin rødfarge på Baconet mitt.
Det er vist ikke lov å bruke på fisk har jeg forstått da det kan skape kreftfremkallende forbindelser.
Sist endret av Bustusen; 23. januar 2024 kl. 16:41.
Sikker på at det ikke er natriumnitritt du er ute etter?
Trådstarter
4 0
Var egt sodium nitrat jeg tenkte på ja natriumnitritt selger de jo på apoteket
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Geir95 Vis innlegg
Har sjekket opp litt på nett og det virker jo som det er så godt som umulig å få tak i
Vis hele sitatet...
Ja pga en viss kuk som bomba regjeringskvartalet.

Forskrift om håndtering av utgangstoffer for eksplosiver.

§ 6.Forbud for privatpersoner
Utgangsstoffer for eksplosiver i § 2 første ledd første kolonne skal ikke gjøres tilgjengelig for eller håndteres av privatpersoner, men kan kun gjøres tilgjengelig for og håndteres av virksomheter med et yrkesmessig behov. Det er ikke tillatt med utførsel av disse utgangsstoffene til privatpersoner.

Det framgår av REACH-forskriften § 1 som gjennomfører forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering, godkjenning og restriksjoner av kjemikalier, vedlegg XVII, kapittel 58 at privatpersoner og virksomheter uten yrkesmessig behov ikke skal ha tilgang til eller håndtere stoffer eller stoffblandinger med 16 vektprosent nitrogen eller mer fra ammoniumnitrat.
Vis hele sitatet...
Du har ikke lov å kjøpe det som privatperson rett å slett. Jeg finner heller ingen som selger det som E251, virker som du må via en grosist e.l.

Sitat av Geir95 Vis innlegg
Var egt sodium nitrat jeg tenkte på ja natriumnitritt selger de jo på apoteket
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som heter sodium nitrat på norsk, det er natriumnitrat.
Sist endret av Dodecha; 4. februar 2024 kl. 11:45. Grunn: Skrivefeil
Trådstarter
4 0
Ser dette er mer komplisert enn jeg først hadde trodd så sodium nitrat er natriumnitrat men hva er da natriumnitritt?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Natriumnitrat er NaNo3
Natriumnitritt er NaNo2
Sitat av Geir95 Vis innlegg
Har sjekket opp litt på nett og det virker jo som det er så godt som umulig å få tak i
Vis hele sitatet...
Sjekk ut KETEN der selger de det sikkert
Sitat av Geir95 Vis innlegg
Ser dette er mer komplisert enn jeg først hadde trodd så sodium nitrat er natriumnitrat men hva er da natriumnitritt?
Vis hele sitatet...
Hva skal du bruke det til?
Natrium = norsk
Sodium = engelsk

Bare forskjellige språk.

Søk på Wikipedia så får du mer info om de stoffene dine.

Generelt så er det meste som inneholder Nitrogen forbudt.

Kvakk
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av pyromedfingrer Vis innlegg
Sjekk ut KETEN der selger de det sikkert
Vis hele sitatet...
Og hvordan mener du dette skal gå igjennom tollen? Det er forbudt å innføre som privatperson.
Kjøpte faktisk en 25kg sekk med natriumnitrat fra Hjelle Kjemi for noen år siden, men det krever et firmanummer.
jaha bare til bacon altså
Jeg bruker nitrittsalt fra Meny (har spurt dem i ferskvaredisken) for røyking av eget bacon.

Svineribbe til 59kr/kg og røykehus er bare helt nydelig.
Det hadde blitt mye bacon ja. Brukte det til blånering av stål.
Trådstarter
4 0
Kan man konsentrere nitrittsaltet man får kjøpt på butikken?
Sorry, blingset litt og trodde bacon-kommentaren kom fra TS.

Natriumnitrat er ikke i fritt salg, men det er kalksalpeter og NaOH. Elementær kjemikunnskap er heller ikke ulovlig.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Folk med elementær kjemikunnskap vet at det ikke heter "sodium" på norsk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
For kontekst, natriumnitritt er en populær og tilsynelatende effektiv selvmordsmetode folk har brukt de siste åra.