Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2497
Facebook har fått en ny funksjon så når jeg scroller i newsfeeden kommer en linje med Reels videoer. Men hvorfor i hælvete er de videoene med snut og fra snutekontoer???!! Jeg følger ingen snut eller noen som er assosiert til snut på hverken face eller instagram, google ikke snut og skjønner ikke hvorfor det kommer opp som suggested hos meg . For det første er det jævla irriterende å se snutebiler og wannabe kule tiktok snuts men hvorfor dukker de opp hos meg?? Når man trykker på å se en reel er det ikke sånn at de kan se at jeg har trykka på den? Driver de med noe digital kartlegging av noe slag eller hva faen?? Får dere opp snutevideoer i facebook newsfeeden også? Norsk snut egne videoer snakker jeg om og ikke videoer venner har posta fra USA med politivold og sånn
Sist endret av Mk1; 23. februar 2022 kl. 20:57.
Kanskje du har Facebookvenner som ser mye på sånt? Eller er med i grupper eller klikker på andre ting som skulle tilsi at du er interessert i det? Hvis politiet overvåker deg så virker det som er rar ting å bombardere deg med videoer av dem selv. At Facebook overvåker hva du er interessert i er det vel ingen som betviler.
Mange i politiet som er inne og titter på facebook veggen din?
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Mange i politiet som er inne og titter på facebook veggen din?
Vis hele sitatet...
Det der har jeg sjekket litt opp i før, og algoritmen funker visstnok ikke sånn. At noen snoker på din profil gjør ikke at de kommer opp i feeden eller i venneforslag. Ikke bare er det upresist i å forutsi dine interesser, den ville undergrave det folk flest bruker Facebook til, nemlig snoking.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du har ikke tenkt tanken på at det kanskje er promotert materiale og at du overreagerer veldig?
Sitat av Mk1 Vis innlegg
At tlf hører hva man sier er en myte og jeg er ikke paranoid jeg bare lurer på hvorfor
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du det er en myte? Det er en (kanskje flere) mikrofon på telefonen. Den virker hele tiden, det er ikke noe du kan slå av eller på. Så spørsmålet blir vel heller om du har programvare på tlf som uten ditt vitende tar opp lyden fra micen og sender den videre uten ditt vitende. Yepp, dette er en konspirasjonsteori, men den er praktisk mulig. Sansynlig? Tja. hvor mye stoler du på appene som ligger på tlf-en din?

Jeg tar gjerne konstruktive tilbakemeldinger fra dem som har greie på dette. (Dette er en invitasjon til deg, Vidarlo).
Politiet kjører knallhardt med holdningskampanjer på Internett om dagen. Har ikke Facebook men de dukker jevnt opp på insta med uhorvelig teite tiktok reels videoer med dansing og drit, samt reklame for nettpatruljen osv.

Det virker som de innser at tilliten til politiet er dalende, og bruker masse penger på holdningskampanjer på nett i stedet for å se på hvordan de faktisk utfører oppgaven og om det kan ha noe med å gjøre st de er dårligere likt i samfunnet. Irriterer meg noe jævlig.

Det er nok resultatet av dette du ser, du blir ikke stalket av snut på Facebook.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvorfor mener du det er en myte? Det er en (kanskje flere) mikrofon på telefonen. Den virker hele tiden, det er ikke noe du kan slå av eller på. Så spørsmålet blir vel heller om du har programvare på tlf som uten ditt vitende tar opp lyden fra micen og sender den videre uten ditt vitende. Yepp, dette er en konspirasjonsteori, men den er praktisk mulig. Sansynlig? Tja. hvor mye stoler du på appene som ligger på tlf-en din?

Jeg tar gjerne konstruktive tilbakemeldinger fra dem som har greie på dette. (Dette er en invitasjon til deg, Vidarlo).
Vis hele sitatet...
Dette blir veldig på siden av den originale diskusjonen, men det er sant at slik avlytting foregår til en viss grad. "Problemet" til utviklerne av slik avlyttingsfunksjonalitet, er at mobilene nå ber brukeren om rettigheter til å bruke kamera, mikrofon eller lignende. I tillegg har både (nyeste) Android og iOS en indikator som lyser opp når mikrofonen er i bruk. Det man derfor vanligvis opplever, er at mikrofon er i bruk kun når selve appen er oppe og aktiv på skjermen.

Bruksområdet er for øvrig å lytte etter lyd som signaliserer hva du ser eller hører på, for å fange opp hvilke radio-kanaler folk hører på, og hva de ser på f.eks. på Netflix. Muligens takket være strenge personvernlover, har jeg ikke hørt om at disse teknologiene har vært aktivert i Norge (eller Europa for den saks skyld). Laster du derimot ned appen "Definitely just a flashlight, not spyware LOL", som ber om alle rettigheter ved første oppstart, ligger du nok i faresonen likevel. De største appene vil nok ikke ha det brettet ut i media at de tyvlytter hos alle.

Mange har også skrudd på kontinuerlig lytting, slik at de kan si "Ok Google"/"Hey Siri" når som helst, og i visse konfigurasjoner vil disse kommandoene bli lastet opp på nett og brukt til ymse formål, på lik linje med andre søk.

Men at telefonene aktivt lytter til hva du gjør hele tiden, og trigger på visse ord, så den kan servere deg reklame for det - det er foreløpig en myte. Det er ikke nødvendigvis så vanskelig å bevise at det finner sted, men det krever litt mer innsikt enn hva den jevne borger innehar. Jeg har ikke sett noe overbevisende forskning som tyder på at de mest populære mobiltelefonene avlytter deg. Leser de alle meldingene du skriver, og alt du søker på, og bruker dette til reklame? Ja, definitivt. Hører de på alt du sier, kjører det gjennom en innebygd NLP-prosessor (eller massivt datasenter) og forsøker å finne ut om de skal anbefale deg å kjøpe kattemat? Neppe. Men de hadde gjort det om det var lov.
Sist endret av Dyret; 24. februar 2022 kl. 13:35.