Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3064
Hei.

Jeg har jobbet på en matbutikk i sommer. Jeg er nå ferdig, men vet enda ikke:

*hva jeg hadde i timelønn
*hvor mye som blir trekt i skatt

Dette er på grunn av at jeg ikke har fått lønnsslippen min (tro meg...har mast lenge etter den)

Dette er faktisk brudd på arbeidsmiljøloven!

"Arbeidsmiljøloven § 14-15 femte ledd sier at ved utbetaling eller straks etter denne skal arbeidstakeren ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt."


Hva kan jeg gjøre vidre?
Du kan jo snakke med sommerpatruljen: http://www.lo.no/LOs-Sommerpatrulje/
Dette høres veldig underlig ut. Var det en seriøs matbutikk du jobber for?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det var vel ikke for Lime?
Sjekk din arbeidskontrakt, der skal informasjon om lønn stå.
Det var en Joker-Butikk...I kontrakten står det lønn etter tariff,,,,,ikke mer
Jeg går utfra du ikke er organisert, så her har du par valg.

1. Kontakt verneombudet å få den personen til å mase/kreve for deg.
2 Kontakt LO Sommerpatruljen.
3. Kontakt Arbeidstilsynet
Så du takker bare ja til en jobb uten å vite hvor mye du skal ha i lønn?
såklart skulle ha spurt om lønn først, men er jo derfor jeg ønsker å motta lønnslippen for å se hva jeg får i lønn......
Har du fått utbetalt lønn i det hele tatt?
ja jeg har fått utbetalt lønn, men hva jeg har pr time og hvor mye som trekkes i skatt vet jeg ikke, og vil derfor ha lønnsslippen tilsendt....noe som jeg ikke har fått....
Har du lønn etter tariffavtale, kan du bare be om en kopi av avtalen (eller finne den på nettet) og lese deg til svaret ditt. Skatt reguleres ut i fra hva du har på skattekortet ditt. Dette finner du hos skatteetaten. Har du ikke levert skattekort, men frikort, har du ikke betalt noe som helst i skatt med mindre du har tjent over cirka 40 000,- kr.
Lite tillegg til det fisk23 skrev: etter 1 januar henter arbeidsgiver skattekort digitialt, så man trenger ikke lenger levere skattekort. Det holder medd fødsels og personnummer.
Du kan jo sjekke om det er innbetalt skatt fra arbeidsgiveren.
Joker har elektronisk lønnsslipp. Du må logge deg inn på "min side" for å se den (den sida der du finner kurs osv). Spør sjefen din om brukernavn/passord hvis du ikke har fått det.
Sitat av TomboyK Vis innlegg
Joker har elektronisk lønnsslipp. Du må logge deg inn på "min side" for å se den (den sida der du finner kurs osv). Spør sjefen din om brukernavn/passord hvis du ikke har fått det.
Vis hele sitatet...
This!

Alle NG-butikker mottar lønnslipp på samme sted som du har nettkurs, altså min side. Der vil du finne alle lønnslipper. De begynte med dette for noen måneder siden.
Skyt meg hvis jeg tar feil, men har du ikke levert skattekort? På skattekortet ditt står det hvor mye % skatt du skal trekkes.

Rask regnestykke burde gi deg oversikt over timelønn, du har da kontroll på hvor mange timer du har jobbet?
weedsuit: Hadde du lest i tråden, og oppdatert deg på samfunnet generelt, så hadde du vist følgene: Fra 2014 (altså i år) så leverer man ikke skattekort manuelt, men elektronisk.