Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 22404
Hei

Har fått et kjøleskap som aldri har vært i bruk. Ble visst kjøpt for et par år siden eller noe... og bruksanvisning fulgte ikke m.
I skapet er det en "bryter" m tallene 1-5. Så d jeg lurer på er; er 1 kaldest, eller 5 kaldest?

5 er kaldest !
Sitat av Ella Vis innlegg
5 er kaldest !
Vis hele sitatet...
Vil ikke 1 si +1C mens 5 er +5C?
Prøvd å skru på skapet å sjekke?
Trådstarter
5 0
Sitat av Oransje Vis innlegg
Vil ikke 1 si +1C mens 5 er +5C?
Vis hele sitatet...
er d jeg lurer på også..
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
er egentlig veldig vanskelig og si så lenge man ikke vet hvilket kjøleskap det er snakk om, da dette gjerne varierer fra skap til skap
Enig at det er vanskelig å si sikkert, men 5 pleier å være kaldest.

Uansett, hvis du taster inn: navn modell manual i Google, så skal det forbause meg mye hvis du ikke finner en bruksanvisning. Det er haugevis av sider som spesialiserer seg på slikt.
Sist endret av Seasick Pete; 10. juli 2012 kl. 21:16. Grunn: Skrivefeil
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Skaff deg et termometer og prøv deg frem!
Sitat av Frufsa Vis innlegg
er egentlig veldig vanskelig og si så lenge man ikke vet hvilket kjøleskap det er snakk om, da dette gjerne varierer fra skap til skap
Vis hele sitatet...
Nei, det er ganske lett. En bryter som går fra 1-5 viser ikke grader. Den viser effekten på motoren i kjøleskapet. Slike skap styres mekanisk og temperaturen er et resultat av effekten på motoren og temperaturen i rommet forøvrig.

Dette i motsetning til et skap med elektronisk styring hvor du setter temperaturen og kjøleskapet selv styrer effekten den trenger for å oppnå denne temperaturen. Fordelen med et elektronisk skap er at temperaturen er mer konstant enn i et mekanisk styrt skap.

Så for å oppsummere for TS: Tallene viser effekten på motoren. Jo høyere effekt, jo kaldere temperatur i kjøleskapet.
Har du ikke temp måler? sett skapet på 5 og da vil du fort merke hva som er kaldest.

-EDIT: Ninajaaddd!
Sist endret av w3lbeck; 10. juli 2012 kl. 21:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, det er ganske lett. En bryter som går fra 1-5 viser ikke grader. Den viser effekten på motoren i kjøleskapet. Slike skap styres mekanisk og temperaturen er et resultat av effekten på motoren og temperaturen i rommet forøvrig.
Vis hele sitatet...
Neppe. Det er nok ein termostat, eg har aldri sett eit kjøleskap med effektregulering av motor. Det går i mekanisk termostat...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Neppe. Det er nok ein termostat, eg har aldri sett eit kjøleskap med effektregulering av motor. Det går i mekanisk termostat...
Vis hele sitatet...
Nei, det er i alle fall ikke snakk om en termostat som går fra 1-5 grader. Mulig det går via en termostat, men man regulerer i alle fall effekten på motoren og tallene er ikke proporsjonalt korrelert til temperaturen i skapet. Trinn 5 er det kraftigste og altså gir lavest temperatur i kjøleskapet.


Jeg sier ikke at det ikke er en termostat med i bildet, men svaret på TS spørsmål er uansett at trinn 1 gir høyere temperatur inne i skapet enn trinn 5.
Stiller du med klokken øker du styrken på kjøling, mest sannsynlig. Om 1 er på venstre side og 5 på andre side så vil jeg tro 1 er kaldest og 5 varmest, snu det så gir det andre alternativet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, det er i alle fall ikke snakk om en termostat som går fra 1-5 grader. Mulig det går via en termostat, men man regulerer i alle fall effekten på motoren og tallene er ikke proporsjonalt korrelert til temperaturen i skapet. Trinn 5 er det kraftigste og altså gir lavest temperatur i kjøleskapet.
Vis hele sitatet...
Det er nok ein ugradert termostat. Du regulerer per se ikkje effekten til motoren - den er av eller på. Tar du snittet på eit døgn vil du rett nok regulere effekten på motoren, men det blir rar måte å framstille det på.

Eg har aldri sett kjøleskap med drive på pumpa, og det høyres utruleg lite effektivt ut samanlikna med ein enkel mekanisk termostat til ein femmer.
Måten å regulere effektiviteten på et kjøleanlegg er å øke gjennomstrømming på fordamper & kondensator ( di som ser ut som radioatorer på innsiden av kjøleskapet & den på baksiden på kjøleskapet ) ...

Det er ingen vits eller mening i å øke trykk og gjennomstrømming av gass i systemet med motor og kompressor.
Som Slash sier, motor/kompressor er enten av eller på. Vil man ha det kaldere så kan man sørge for at gassen kondenserer fortere i kondensatoreren ved å øke luftgjennomstrømmingen, slik at gassen raskere går over til å bli flytende igjen, og slik raskere kan returneres via kompressor og ut til fordamperen som er på kuldedelen. Øker man luftgjennomstrømmingen i fordamperen så blir det raskere kaldt, men frysemediumet går da raskere over til gass og må ut til kondensatoren & kompressoren for å bli brukbar flytende gass igjen som kan brukes til å kjøle med igjen.

Så hastigheten på sirkulasjonen til gassen forblir mye det samme, så det er bare hvor effektivt du klarer å kjøle som blir bestemt av Fordamper & Kondensator.

Alle kjøleannlegg er dimensjonert til sitt bruk slik at man er ute etter en "target-temp" og valg av kompressor, fordamper, kondensator samt hvilken freongass og slik blir valgt ut fra i hvilket tempraturområde som er målet til kjøleannlegget. Videre så blir ingen kjøleannlegg designet for å kjøre 24/7 av den enkle grunn at den mekaninske delen i et slik annlegg vil ha alt for kort levetid pga. mekanisk slitasje, alså kompressoren. I store kjøleanlegg som skal holde -25 grader konstant, mens fabrikken har arbeidere som går inn og ut hele tiden har redundant system slik at en frys aldri kjører med en kompressor, men flere, slik at når den ene tar "pause" så starter den andre. Dette er også viktig med tanke på driftsikkerhet.
Sitat av poehzler Vis innlegg
Ga vel like lite svar på spørsmålet som dette innlegget :--D
Vis hele sitatet...
Det gav svar på at det er ikke å bare ha en "liksom" potmeter stående å styre motorens hastighet eller effekt til å få det til å bli kalder i kjøleskapet.

Når det ellers er så stor forvirring om hvorvidt ting fungerer og når slik i mine øyne elementer enkle ting som prinsippet bak hvordan et kjøleskap fungerer samt en termostat som styrer denne, så tok jeg meg det til å forklare dette slik at ikke andre luringer som muligens deg selv bare drar ting ut fra løse luften om hvordan det muligens fungerer og på den måten forvirrer TS.

Når jeg har fått klargjort prinsippet bak hvordan det fungerer så kan ikke andre "luringer" komme å dra ting ut fra løse luften og fortsette å den la oss si forvirrende og villledende debatten som sporet litt av.

Vist du har noe imot min post så er det helt tillatt og du må få lov å utøve denne retten til å si din frie vilje, men vit at jeg også har denne frie viljen og jeg utøver den også svært gjerne. Men vit også at i det øyeblikket du har et problem med den så går du imot min rett til fri vilje og rett til å uttrykke min mening. Så alt kommer ned på det at man respekterer hverandres kommentarer og meninger, gjør du det så får du respekt tilbake.
Jeg ser at denne forklaringen er litt på rør, selv om konklusjonen og rådet til TS forsåvidt holder mål. Forklaringen ble gitt av en representant for en større produsent av kjøleskap, men jeg innser at han nok "overforenklet" (les: tok snarveier) for å fremheve verdien av elektronisk regulering av et kjøleskap.

Jeg beklager at jeg gjengav det ukritisk.

Så la meg omformulere for å ikke forvirre TS:

Tallene 1-5 betyr ikke nødvendigvis grader. Som regel vil trinn 5 gi kaldere resultat enn trinn 1 og i de fleste slike skap vil ideell innstilling være trinn 3.

Dersom du fremdeles er usikker er det bare å prøve seg frem. Du kan bruke en termostat eller bare kjenne forskjell på matvarene (det er enklest med flytende varer du kan drikke, f.eks brus eller melk). Husk at det kan ta lang tid å endre temperaturen inne i kjøleskapet så for å teste lar du det stå et døgn på trinn 2, sjekker temperatur og så lar det stå et døgn på trinn 4 og sjekker temperatur.
Er det en bryter som vist på dette bildet?
Har med luftgjennomstrømningen å gjøre.
No frost eller no slikt

http://www.eltema.no/images/image/Ka...23EX-8-600.jpg
Mange kombiskap ( frys + kjøl ) av nyere dato har en defrost funksjon som er ment til å avrime fryseren for is. Eneste den fuksjonen gjør er å utsette neste syklus start av kjølingen på fryseren, slik at du kan evt kan jobbe med å få ut isen uten at kompressoren står å jobber mot deg eller bruker strøm.

Er noen som også har et varme-element på fordamperen som kan lett fryse til med is vist skapet åpnes og lukkes mye slik at det kommer fuktighet til, så da kan man starte en defrost av fordamperen slik at fungerer bedre. Men kan ikke si å ha sett slikt på slike kombiskap, er vel kanskje mere brukt på større kjøleløsninger der det er stor luftgjennomstrømming på fordamper og det lett kan fryse seg til mye is.