Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 27704
Man ser ganske greit om noen har dysleksi eller om de bare er late crackheads.

Dyslektiker: "Jeg liker og vaske skilpaddene tli di er helt renne!"

Lat idiot: "Jg lkr å vask sklpaddne tl d r hlt r3n3, LOL!"


Kanske ikk beste eksmplet, men du sjønner...
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Sier du at du har blitt sperret ute flere ganger selv ?

Hvis ikke så vet jo ikke du noe om de bakenforliggende forholdene hvis du ikke overvåker alle brukerne 24\7.
Vis hele sitatet...
Jeg sier at de bør bli tydelige når de driver moderering. Kommunikasjon, vet du. Når f.eks. tråder man synes er interessante forsvinner uten videre så blir man ganske frustrert.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Det som har skjedd er at en moderator, crewmedlem eller administrator har slettet innlegget i tråd med reglene.Ved registrering gis det advarsel om at nFF «har en streng linje i forhold til regelbrudd», og mulige konsekvenser ved regelbrudd.
Vis hele sitatet...
Jada. Men når en tråd forsvinner sporløst, så sitter man igjen som et spørsmålstegn.

Sitat av slashdot Vis innlegg
For det første er det hyperskjeldent vi utestenger folk permanent første gang dei blir utestengt - i så fall er det fordi dei etterspør narkotika på nFF, eller spammer fra første innlegg. I andre tilfeller får dei gjentatte, begrunna bans over kortere eller lengre tidsrom som advarsel. Så vi gir definitivt advarsler, og så beskrivande bangrunner som mulig.
Vis hele sitatet...
Hva med advarsler uten ban da?

Det har vi ikkje ønske om å bruke tid på. 99.5% av regelbrota er fullstendig openbare.
Vis hele sitatet...
Mulig, men jeg ser tråder som jeg synes er interessante og som virker helt greie, som forsvinner uten spor. Da hadde det vært greit å vite hva som egentlig skjedde.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg sier at de bør bli tydelige når de driver moderering. Kommunikasjon, vet du. Når f.eks. tråder man synes er interessante forsvinner uten videre så blir man ganske frustrert.
Vis hele sitatet...
Igjen, tid er vår fiende, vi har ikke tid til å gi en privat melding til alle trådstartere som får trådene sine slettet.
Vi har heller ingen forutsetning for å vite hvilke tråder som strider med reglene brukere finner interessante.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jada. Men når en tråd forsvinner sporløst, så sitter man igjen som et spørsmålstegn.
Vis hele sitatet...
Henviser til svaret over.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hva med advarsler uten ban da?
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Det gjør vi jo, med mindre regelbruddet er så alvorlig som eksemplene slashdot kom med.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Mulig, men jeg ser tråder som jeg synes er interessante og som virker helt greie, som forsvinner uten spor. Da hadde det vært greit å vite hva som egentlig skjedde.
Vis hele sitatet...
Ut av ren nyskjerrighet, kan du komme med konkrete eksempler?
Sist endret av Dodecha; 12. november 2011 kl. 18:43.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ut av ren nyskjerrighet, kan du komme med konkrete eksempler?
Vis hele sitatet...
Jeg kommer ikke på noe akkurat nå fordi jeg som regel bare går videre uten å foreta meg noe særlig mer. Kanskje jeg skriver noe i denne tråden neste gang det skjer.

Skjønner det med mangel på tid, men det er kanskje noen verktøy man kunne brukt så det blir enkelt å moderere og legge igjen melding samtidig?
Synes admins gjør en dritbra jobb, og at de bør være minst like strenge!
Har selv vært irritert da tråder jeg har opprettet har blitt slettet, men kan samtidig skjønne moderatorene. Da de ikke kan skrive en pm med alt som blir slettet. Har faktisk opplevd en gang at moderator som slettet ene tråden min, sendte meg en pm med begrunnelse etterpå.

Føler meg litt priviligeret.

Edit: innlegg nr 1000 siden august. Jeg må få meg et liv. Snakkes.
Sist endret av stagg; 12. november 2011 kl. 19:15.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg sier at de bør bli tydelige når de driver moderering. Kommunikasjon, vet du. Når f.eks. tråder man synes er interessante forsvinner uten videre så blir man ganske frustrert.

Jada. Men når en tråd forsvinner sporløst, så sitter man igjen som et spørsmålstegn.

Mulig, men jeg ser tråder som jeg synes er interessante og som virker helt greie, som forsvinner uten spor. Da hadde det vært greit å vite hva som egentlig skjedde.
Vis hele sitatet...
Den eneste som vil få beskjed ved en slik eventuell sak er trådstarter. Så da er du like langt.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hva med advarsler uten ban da?
Vis hele sitatet...
De blir delt ut i heftige mengder, men igjen, de vil kun gå til de som skal ha beskjeden, og ikke til alle andre.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg

Sarkasme er lov, men bør brukes med måte. Det er lov å være spydig mot idioter som ikke kan oppføre seg, og tror tror de eier verden og kan alt. Når det derimot er folk som er unge/nye er det ingen vits i å skrive "Just fucking google it, idiot!", fordi man ikke lærer noe av det. Hvis et tema er tatt opp før går det an å fortelle folk dette på en ok måte, i stedet for å rope "SØK FOR FAEN!".

Vær grei og forsøksvis hyggelig, og hjelp nye folk, så blir det så mye triveligere for alle. (Ja, jeg har også syndet på dette punktet.)
Vis hele sitatet...
Blir litt off topic for å komme delvis on topic igjen, det jeg ser, som en relativt objektiv leser er at freakforum føles som et åpent og inkluderende forum der kreative sjeler kan lufte sine musikalske, fotografiske eller samfunnsvitenskaplige ferdigheter og ideer for et åpent publikum. Mange viser frem sine kunstverk med stor ydmykhet og med nervøs tone, og håper på å bli innlemmet, tatt seriøst og mottatt med konkrete tilbakemeldinger. I stedet blir de møtt av en kampklar horde med"eksperter" som forkaster bildet/låten eller hjemmesiden din med kvasse, nedlatende kommentarer der respekt og folkeskikk er totalt fraværende.

La nå dette være et samfunn der en kan tørre å vise seg litt frem, for dem som har lyst til å se. Ingen tvinger deg til å se et bilde du allerede har bestemt deg for å kritisere. Heldigvis er mine talenter fryktelig fraværende og foreløpig hindrer meg naturlig i å utlevere meg kunstnerisk her, og det er jeg slik det er nå veldig glad for.
Sitat av stagg Vis innlegg
Har selv vært irritert da tråder jeg har opprettet har blitt slettet, men kan samtidig skjønne moderatorene. Da de ikke kan skrive en pm med alt som blir slettet. Har faktisk opplevd en gang at moderator som slettet ene tråden min, sendte meg en pm med begrunnelse etterpå.
Vis hele sitatet...
Det som kunne vært greit var en kort setning på siden om hvorfor tråden er borte:

"Tråden er slettet: (Grunn her)"

Men da må jo forumprogramvaren støtte slikt.
Vi har slettegrunner internt og det er mulig å vise disse offentlig, men av erfaring vet vi at det uansett fører til at folk oppretter tråder, sender sinte pmer og generelt sett tar moderasjon veldig personlig hvis de får en begrunnelse. Det er lov å spørre hvis man lurer på hvorfor, men å gi begrunnelser til alle uten at de spør blir neppe aktuelt.
Jeg ønsker også en mulighet for å få vite hvorfor en tråd blir slettet. Som sagt tidligere kan det være frustrerende å sitte igjen helt blank.

MEN, mods og crew har jo ikke kapasitet til å sitte å begrunne ALT. Vi kan ikke forvente at de skal informere hver eneste trådstarter om hvorfor hver eneste tråd blir slettet. Ofte bryr kanskje ikke TS seg engang.

Det jeg foreslår er at de som etterspør en kort begrunnelse, får det. Om noen er villige til å skrive en PM vil jeg tro at personen bryr seg om tråden, og da er det til forumets beste at disse kan få svar når de trenger det.

Dette ønsker jeg dog bare skal gjelde trådstarterne, av hensyn til mods. Det er ikke mods jobb å informere hver eneste bruker om hvorfor "den dritkule tråden" ble sletta. Det får heller være opp til trådstarter å videreinformere om hvorfor tråden ble slettet.

Selv synes jeg en slik ordning ville vært til stor hjelp på forumet, og at det vil bidra til bedre kommunikasjon mellom mods og brukere. Jeg vet for eksempel den dag i dag ikke hvorfor halvparten av mine slettede tråder er slettet, så det er umulig for meg å vite, når jeg oppretter en tråd, hva jeg skal passe meg for.

Håper at en slik ordning er mulig å få innført, det hadde vært veldig hjelpsomt og fremmende for forumet
Sitat av Murdoc Vis innlegg
Blir litt off topic for å komme delvis on topic igjen, det jeg ser, som en relativt objektiv leser er at freakforum føles som et åpent og inkluderende forum der kreative sjeler kan lufte sine musikalske, fotografiske eller samfunnsvitenskaplige ferdigheter og ideer for et åpent publikum. Mange viser frem sine kunstverk med stor ydmykhet og med nervøs tone, og håper på å bli innlemmet, tatt seriøst og mottatt med konkrete tilbakemeldinger. I stedet blir de møtt av en kampklar horde med"eksperter" som forkaster bildet/låten eller hjemmesiden din med kvasse, nedlatende kommentarer der respekt og folkeskikk er totalt fraværende.

La nå dette være et samfunn der en kan tørre å vise seg litt frem, for dem som har lyst til å se. Ingen tvinger deg til å se et bilde du allerede har bestemt deg for å kritisere. Heldigvis er mine talenter fryktelig fraværende og foreløpig hindrer meg naturlig i å utlevere meg kunstnerisk her, og det er jeg slik det er nå veldig glad for.
Vis hele sitatet...
Syns virkelig ikke tråder som viser fram et bilde eller en sang blir nedsablet av en kampklar horde, med mindre det er absurd å plassere noe av det kvalitetsmessige nivået på et sted kalt "skryteplassen".

Når noen har funnet et bilde på internett, lagt på 4828 filtre i photoshop og lastet det opp her fortjener de ikke bedre. Selv om noen kanskje er litt spisse i språket, er kritikken velfortjent.

Selvfølgelig en annen ting hvis noen viser fram noe de har brukt mye tid på og som har et OK nivå, kvalitetsmessig. Da pleier det å være god respons, både ris, ros og konstruktiv kritikk.
Min mening bare;

-Moderatorene og crew bør reformere sin moderering, hvertfall utbedre, referer til min tråd om det der.

For det er jo rart noen ganger, man får info om pyro og harde rusmidler, samtidig som det flyter over av hverdagslige threads som man ikke skulle tro var på et freakforum.
Samtidig blir en rekke småkontroversielle threads slått ned på, lukket eller overfylt av kommentarer fra høytstående medlemmer som igrunn legger lokk på diskusjonen.
Mulig da å føre inn noe flere crews?? bare et spmletter kanskje arbeidet?


-Hemmeligegreier; vurdér seriøst en mer sivilisert diskusjonsmåte!. m.t.p f.eks utøya-trådene og innleggene dine der!
Sist endret av aeon_illuminate; 13. november 2011 kl. 17:23.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvilken verden lever du i? Det kan ihvertfall ikke være den samme som oss andre, for i denne virkeligheten er det ingen rettighet å skrive hva man vil på andre menneskers private nettsteder.

For øvrig så skjønner jeg ikke hva som er så vanskelig å forstå. Ja forumet tillater spørsmål om piller og rusmidler, men det stilles allikevel et visst krav til kvaliteten på teksten. Freakforum er ikke synonymt med søppelforum. I tillegg er det en rekke emner som ikke er ønsket, fordi forumet skal ha en viss profil, og ikke ende opp som et hvilket som helst annet forum. Hva er det som er så vanskelig å begripe med dette?
Vis hele sitatet...
Jøss, dette forventa jeg ikke fra deg. Har respektert dine sterke bidrag til diskusjon på veldig mange temaer, åndelighet inkludert. Hvilke emner er tabu for deg, om jeg får spørre?

Jeg er ikke blind for at internett huser mange lekestuer for selvsentrerte pedanter, eller disillusjonert om at det skulle stride mot noen lov eller, til og med, norm, men jeg ser faktisk et potensiale i dette forumet som jeg syns det er for synd at dere ikke vedkjenner dere at eksisterer. Det jeg forsøker å forstå, melt, er hvorfor man insisterer på å undertrykke positive impulser, selv om de ved første øyekast kan virke destruktive. Husk at verdensbildet de fleste har i dag er et overkomplisert puslespill, konstruert av narsissister for narsissister. Splitt og hersk har vært veien til toppen i snart 150 år.

For mange er forum en hobby, en kilde til musikk og film eller et sted hvor man kan spørre om hjelp til tekniske ting. For veldig mange andre er det en plattform for selvutvikling. Her kan diskuteres ærlig og anonymt og man får ligeså ærlig feedback - det fra folk man aldri hadde orka å diskutere med i sosiale sammenhenger. På dette forumet ser jeg mye dypere generelle diskusjoner enn noen andre steder. Det er tydelig at her samles både godt orienterte folk som er aktive i samfunnet og modige, alternative stemmer med livskunnskap.

Som med alle store geskjefter, begynner selvutvikling i det små. Man ser ikke hele bildet og man blir fort frustrert, men har man gode hensikter, så evner den innsiktsfulle å se at her er det potensiale for noe bedre og vilje til å strekke seg etter det. Det er ikke noe man ser hver eneste dag, men det er da for tragisk om en moderator, som helst skal gå foran som et godt eksempel, bare sletter tråden i stedet for å svare vedkommende på en god måte. Det er nok hensiktsmessig i mange tilfeller, men når det skjer med villfarne sjeler på søken etter mening, så blir jeg dårlig.

Hva tjener deres motiver? Jeg kan bare spekulere, men antar at dere ønsker et forum med høy standard på innleggene - uavhengig av tema. Høy standard, hva er det? Informativt, lærerikt, artig eller kreativt? Skulle da tro det. Orden er ikke mer enn et personlig redskap for å nå disse målene. Funker det uten... vel, jeg ser ikke noe problem med det. Verdt å si fra om? Ofte, absolutt.

Så, om jeg har hatt rett så langt - hva er mest hensiktsmessig; Sletting av innlegg eller konstruktiv kritikk? Hva gir best signaleffekt? Hva tar lengst tid? Er det snakk om sekunder?

Don Tomaso
"Dette er diskutert opp og i mente mange ganger tidligere. Vi blir som regel enige om at grunnen til at forumet finnes er at det er streng moderering, at man ikke aksepterer folk som ikke gidder å skrive så korrekt som mulig og man ikke godtar folk som like godt kunne ha oppretta en chat eller en blogg."

Er du sikker på det?

"Flashback Forum | Yttrandefrihet på riktigt!" - 592 556 medlemmar

Don Tomaso
"De som ikke liker det kan gå et annet sted å leke."

Det synes jeg er leit at du mener.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
(Etter en tåkete post vil jeg prøve å svare så konkret som mulig)

Tap_the_Apex: Jeg tror du mener at nFF bør støtte «villfarne sjeler på søken etter mening». Jeg tror ikke det blir god diskusjon om folk slenger opp sin uavbrutte tankestrøm på Internett.

Jeg tror de vil ha en fordel av å skrive den ned. Deretter lese gjennom den. Deretter forbedre den. Så komme til en konklusjon.

Denne kan man da opprette en tråd med. Kanskje man har kommet fram til noe man har lyst til å høre andres meninger om. Kanskje man har funnet et spørsmål der svaret viser seg å være viktig for en selv.
[center]___________________[/center]

Du har selv postet at du antar «de» ønsker høy standard på innleggene.

Hvorfor poster du da medlemsantallet til Flashback? Jeg vet ikke hva nFFs konkrete mål er, om det i det hele tatt finnes, men jeg har aldri hatt inntrykket av at det er medlemstallet.

Når du spør om konstruktiv kritikk: Det har flere ganger, alene i denne tråden, blitt gjentatt: Det tar for lang tid. Lengre enn du tror. Om du vil vite slettegrunn; ta kontakt (:
Sist endret av Jonta; 14. november 2011 kl. 17:20. Grunn: Bit etter «Flashback?»
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
J

Don Tomaso
"Dette er diskutert opp og i mente mange ganger tidligere. Vi blir som regel enige om at grunnen til at forumet finnes er at det er streng moderering, at man ikke aksepterer folk som ikke gidder å skrive så korrekt som mulig og man ikke godtar folk som like godt kunne ha oppretta en chat eller en blogg."

Er du sikker på det?

"Flashback Forum | Yttrandefrihet på riktigt!" - 592 556 medlemmar

Don Tomaso
"De som ikke liker det kan gå et annet sted å leke."

Det synes jeg er leit at du mener.
Vis hele sitatet...
Flashback er et eksempel på et forum som har forfalt pga manglende (ingen?) moderering og altfor mange brukere, men det er samtidig et helt annet forum enn nFF med en annet mål. Målet til Flashback er at så mange som mulig skal kunne diskutere absolutt hva som helst inkludert kriminelle handlinger, mens målet til nFF ser ut til å være å samle oppegående mennesker som liker å diskutere ting som er litt på sida av hva som diskuteres på VG-debatt og diskusjon.no. Freakforum har ikke et uttalt mål, det er ikke det jeg mener, men resultatet har blitt noe tilsvarende dette.

Når jeg skriver at "De som ikke liker det kan gå et annet sted å leke." mener jeg at jeg er litt lei av sytinga fra folk som får trådene sine slettet og som tror man har krav på å skrive hva som helst fordi "man har ytringsfrihet i Norge". Folk får selvsagt være uenige i hvordan forumet drives.