Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3784


Altfor ofte havner jeg og mange andre i denne situasjonen hvor bil B kutter gjennom vikelinjen.
De tror gjerne veien er fri og sideveien er tom for biler, men plutselig kommer jeg(bil A) helt fram til vikelinjen, og jeg må ofte bråbremse for å unngå kollisjon.

Har vært så mange nestenulykker i diverse veikryss med identisk situasjon.

Har googlet forgjeves men kan ikke finne lignende diskusjoner, eksempler eller et klart svar fra loverket.

Det skjer så ofte at jeg begynner å lure på om jeg har misforstått noe?
Veitrafikkloven paragraf 3 gjelder her, og alltid ellers. Så dette blir man tatt for. Spørsmålet er hvem som blir tatt, for paragraf 3 gjelder for bil A og bil B samtidig. Ved kolisjon vil jeg tro det blir skylddeling.
Her kommer jo bil B over i kjørefeltet til bil A, så kan ikke annet en å tro det er helt klart bil B sin skyld i eventuell kollisjon.
Ja det der er helt håpløst. Ikke bare vikepliktslinjer men alt av kryss så kuttes det. Folk klarer jo ikke vri på rattet, de har jo servo i dag så kan ikek skylde på at de er tunge på rattet eller. Det er så mye dårlige sjåfører det er helt skremmende.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Veitrafikkloven paragraf 3 gjelder her, og alltid ellers. Så dette blir man tatt for. Spørsmålet er hvem som blir tatt, for paragraf 3 gjelder for bil A og bil B samtidig. Ved kolisjon vil jeg tro det blir skylddeling.
Vis hele sitatet...
Sitat av dggr Vis innlegg
Her kommer jo bil B over i kjørefeltet til bil A, så kan ikke annet en å tro det er helt klart bil B sin skyld i eventuell kollisjon.
Vis hele sitatet...

Hvis bil B skal til venstre er den plassert helt korrekt. Det gir uansett ikke bil A noen rett til å kutte over i motgående kjørebane.
Sist endret av Dough; 5. mai 2020 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke lov. Syns det er jævlig ubehagelig selv, elendige sjåfører. Tror ikke politiet bryr seg noe særlig med mindre det smeller dessverre.
Sitat av Dough Vis innlegg

Hvis bil B skal til venstre er den plassert helt korrekt. Det gir uansett ikke bil A noen rett til å kutte over i motgående kjørebane.
Vis hele sitatet...

Jeg var litt uklar i beskrivelsen min. Jeg er på vei til vikelinjen men før jeg kommer så langt må jeg bremse da bil B kutter vikelinjen.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
På grunn av mangel på kjøreferdigheter. Enten er de for late til å ta en senere sving som vil resultere i en mindre svingradius, som vil gjøre svingen bråere og mer ubehagelig, eller så ser de seg ikke for, eller så tenker de at siden du har vikeplikt så må du passe deg, eller så gir de bare faen. Dårlige kjøreferdigheter oppsummerer godt. Håper du tuter for å gjøre det ubehagelig, det hjelper mot noen. Eventuelt kan du skaffe deg et kamera, og kjøre inn i en av dem ved et uhell...
Sitat av brillelisten Vis innlegg
Jeg var litt uklar i beskrivelsen min. Jeg er på vei til vikelinjen men før jeg kommer så langt må jeg bremse da bil B kutter vikelinjen.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte det. Jeg opplever likevel at dette gjelder minst like mye også der det er høyreregel som gjelder. I eksempelet ditt skulle du fint kunne kjøre frem og til høyre uansett.
Dette irriterer meg så inne i granskauen!
Man kan virkelig se hva folk er laget av i trafikken, og dette er ren udugelighet.
Sånn blir det når en bruker Snapchat/mobil under kjøring.
Er lett og bli distrahert, skjedde her om dagen da jeg så ned gaten og ingen bil kom men gikk noen folk inntil veikanten så fokuserte jeg på de å kutta svingen litt mye for og unngå de, også bam så var det en bil der. Ikke en gøy opplevelse
I see you...
NAPse's Avatar
Instruktøren min under trafikalt grunnkurs tok opp akkurat en slik problemstilling fra en opplæringstur han hadde hatt. Jeg mener han sa at det endte med at bil B fikk all skyld ettersom bil B befant seg i motgående kjørefelt hvor man ikke har noe å gjøre med mindre det er en forbikjøring, og da på forbikjørers ansvar.
De tok forøvrig bilder etter kollisjonen, samt tegnet opp i skademeldingsskjema for å ha bevis til en evt. rettsak.

Dersom man handler i en kollisjon er det alltid lurt å ta bilder. Og forsøke å bli enige om en skisse i skademeldingen slik at en evt. rettsak behandler det rett.
Sist endret av NAPse; 6. mai 2020 kl. 00:49.
Litt klønete bilde, men jeg forstår det slik at bil B kommer fra høyre kant av bilde langs den gule linjen og i krysset skal bil B svinge til venstre?

Du som bil A har enten plassert deg feil inn mot krysset eller må uansett vike for bil B selv om bil B lar være å kutte krysset. Fordi bil B vil krysse din planlagte rute til venstre - noe man må anta ut ifra plasseringen på bil A.

Bil A har vel da vikeplikt - trafikk fra høyre, plasseringen i krysset tilsier at bil A skal til venstre i krysset. Ifølge plasseringen av bil A på bildet så kan jo ikke bil A svinge til høyre, med plassering til høyre før kryss vil bil A kunne kjøre ut uten å stoppe for bil B - dersom begge bilene holder sin korrekte plassering i krysset. Men i dette tilfellet ifølge plassering av bil A i bildet så skal bil A til venstre og vil da måtte vike for bil B slik jeg leser bildet.

Uansett så er det veldig lett å få slengt paragraf 3 i trynet i kryss, både av politiet i forhold til forelegg men også i form av skyld-deling dersom det oppstår skade. Buk blikk og plassering aktivt og senk farten inn mot kryss der en ikke har full oversikt eller der det er hindringer tett på krysset som kan skjule deler av trafikkbildet. Så gjelder jo naturligvis det å vike når en skal vike men også å stoppe når en må stoppe.

Er ikke så mye å hisse seg opp over. En kan ikke oppdra hele verden eller lære sløve trafikanter å kjøre bil. Det får UP, politi og kjøreskolene ta seg av så får vi ha lav hvilepuls og passe på åssen vi selv kjører og ratte skyssen på en slik måte at vi også er parat og istand til å stoppe når andre gjør feil i trafikken. For noen vil alltid gjøre feil, vurdere farten feil, kutte svinger, overse vikeplikt eller kjøre drita full eller ruset på andre ting.
Sist endret av _abc_; 6. mai 2020 kl. 01:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt sikker på at all skyld faller på B.
Han kjører jo inn i motsatt kjørebane.

Er flere lyskryss der en stopper et stykke før lysene. Store kjøretøy villet krysset linja om den hadde vært helt opp opp i krysset.

Vil tro dette også gjelder enkelte kryss uten at jeg kan si jeg husker det.
Nå var jo ikke dette en ulykke så det er ingen skyld å fordele. Spørsmålet var hvem som hadde riktig vurdering. Og ts sa han var bil A. Og som som bil A har ts uansett vikeplikt og skal stå bak "krokodille-tenna" mens B kjører gjennom krysset.
Prøvde å lage et bedre illustrasjonsbilde så det ikke blir noen misforståelser. I dette tilfellet ender det opp med kollisjon.



Bil A skal til venstre i krysset. Er på vei mot vikelinjen men der kommer Bil B durende som kjører gjennom, slik at det blir kollisjon.

Ser det er flere her som opplever det samme. De fleste er enige i at bil B har skylden og noen sikter til vegtrafikkloven § 3: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret».

Er det ingen andre paragrafer som dekker dette eksempelet?

Sitat av NAPse Vis innlegg
Instruktøren min under trafikalt grunnkurs tok opp akkurat en slik problemstilling fra en opplæringstur han hadde hatt. Jeg mener han sa at det endte med at bil B fikk all skyld ettersom bil B befant seg i motgående kjørefelt hvor man ikke har noe å gjøre med mindre det er en forbikjøring, og da på forbikjørers ansvar.

Vis hele sitatet...

Høres både fornuftig og logisk ut. Virker vagt at det kan bli skylddeling som noen nevner, men derfor jeg opprettet denne tråden.

I min verden er bil B 100% skyldig i kollisjonen, men det er litt forskjellige meninger blant folket.
Sist endret av brillelisten; 6. mai 2020 kl. 08:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Sånn blir det når en bruker Snapchat/mobil under kjøring.
Vis hele sitatet...
Nei, dette har ingenting med snapchat å gjøre men heller at enkelte sjåfører er livsfarlig i utgangspunktet.

Dette eksemplet som er vist her er egentlig ikke blant de verste. Har sittet på med enkelte som, etter min forskrekkelse, bare velger å legge seg i motsatt kjørebane i venstre sving. Altså, det en kaller «å kutte svingen». De blir litt fornærmet da jeg sier i fra at det der er livsfarlig, men jeg kan ikke gjøre annet enn å si i fra. Det er jo tross alt andres liv som står i fare.

Nei, det har ingenting med snapchat og slikt å gjøre i det hele tatt. Det er rett og slett bare en kjørestil som enkelte har, som de etter min forbauselse ikke synes det er noe galt med.

Men når jeg som sitter i passasjersete, som for øvrig har bedre sikt i venstresvingen heller ikke klarer å spå hva som befinner seg mer enn 5 meter fremfor bilen... Da undrer jeg hva de sjåførene dette gjelder tenker på akkurat i det de entrer svingen og forsåvidt når de er midt i den.. jeg sitter nå i alle fall og svetter som en gris, holder meg fast, og ber til gud at det ikke dukker opp en lastebil..
Sist endret av FranZe; 6. mai 2020 kl. 09:33.
Bil A har vikeplikt for bil B fortsatt. Det gir likevel ikke bil B retten til å plassere seg feil. Men det gir heller ikke bil A retten til å kjøre på bil B.
Bil A skal som §3 sier alltid klare å stoppe......og det forventes spesiell aktsomhet inn mot kryss, slikt er det rettspraksis på. Blir det krasj eller sammenstøt så er ikke bil A fri. Neppe bil B heller. Stod feks bil A helt i ro, så er skylden uten tvil bil B. Er A i bevegelse har ikke bil A utvist høy nok aktelse inn mot krysset og det ender raskt i skylddeling.

Slike diskusjoner føler jeg er typisk når noen har helt ferskt førerkort og tenker i overkant mye at de er fult utlært. Eller at de blir veldig på å skulle hevde sin rett i trafikken. Med erfaring kommer også vissheten om at folk er tullinger. Alle sammen. Du og jeg er også tullinger i trafikken. Noen hele tiden, andre svært sjeldent men vi er mennesker og mennesker vil gjøre feil før eller siden eller blir stresset, uoppmerksom, uaktsom. Kort sagt, stundom er vi alle tullinger i trafikken og det er vel kanskje og det en bør legge seg på minnet. At en gjør så godt en kan for å hjelpe medtrafikanter å skjønne situasjoner. Plassering, lys, blink, og at en samtidig har i minnet at alle andre i trafikken de er tullinger. Og du kan ikke stole på at de opptrer korrekt. Farten din må dermed tilpasses slik at du kan stoppe selv når andre gjør feil.

Du kan dermed ikke dundre inn i et kryss i den tro at bilene som kommer i møte vil opptre korrekt. Du bør nesten ha som utgangspunkt at de helt sikkert ikke klarer å kjøre korrekt.

Og bare for å si det ennå en gang. Blir det sammenstøt også basert på siste bildet du la ut så er ikke bil A uskyldig. Får når bil A kommer mot krysset må han jo se bil B - og bil A kan ikke kjøre ut i krysset før bil B har passert. Fordi bil A har vikeplikt for bil B.

Så at bil A skal ha så stor fart inn mot krysset at det blir sammenstøt fordi at bil B plasserer seg feil og kutter litt av svingen da har fører av bil A gjort en svær feilvurdering. Både at farten på bil A inn mot kryss har vært for høy, fører har vært uaktsom, og ikke hatt no forståelse for vikeplikt eller faktisk oversett vikeplikt. Avhengig av vitner og hvor bilene står ved feks bildetakning eller filming vil faktisk bil A brått få HELE skylden om det blir sammenstøt. Fordi de kan bli vanskeligere å bevise at bil B kuttet svingen enn det blir å bevise alle bruddene på §3 utført av fører A.
Sist endret av _abc_; 6. mai 2020 kl. 12:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Og bare for å si det ennå en gang. Blir det sammenstøt også basert på siste bildet du la ut så er ikke bil A uskyldig. Får når bil A kommer mot krysset må han jo se bil B - og bil A kan ikke kjøre ut i krysset før bil B har passert. Fordi bil A har vikeplikt for bil B.
Vis hele sitatet...
Er du i stand til å substansiere det? Korleis står det seg mot t.d. trafikkreglane?

Du slår rimeleg kategorisk fast skulddeling, utan store atterhald, og då er det interessant korleis du underbygger det.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Sånn jeg ser det er fakta sånn:
Vikeplikten (evt. forkjørsretten for biler på tverrliggende vei) gjelder for kryssende trafikk som befinner seg på veien bil A er iferd med å kjøre ut på (eller fra og med vikelinjen) på samme måte som du har stoppeplikt ved rødt lys langs stopplinje ved lyskryss med rødt lyssignal, eller ved Stopp-skilt. Du har vikeplikt for biler som befinner seg i en rundkjøring (som egentlig bare er et veikryss), hvis det hadde vært rundkjøring der kunne dette vært sammenliknet med noen som kjørt til venstre og kuttet gjennom rundkjøringen.

I dette tilfellet bryter bil B kjørebanen til bil A og har derfor vikeplikt for bil A. Bil B befinner seg i dette tilfellet ikke lenger på forkjørsvei.
På samme måte som man har vikeplikt ved feltskifte.

Hvis sammenstøtet skjer i øyeblikket vist på bildet vil det være merker i asfalten som viser hvor sammenstøtet skjedde og det er tydelig at bil B på sammenstøtstidspunktet befant seg. Jeg mener fører av bil B muligens bryter både §3 samt §5.1 og §5.4. Ved å kutte svingen befinner vedkommende seg på feil side i av veien både for møtende trafikk, men også for trafikk som kommer fra veien som munner ut T-krysset.
§ 5.Kjøretøys plass på vegen
1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

4. Kjørende som nærmer seg eller kjører inn i vegkryss, skal kjøre slik at det ikke må stanses til unødig hinder eller forstyrrelse for trafikant på den kryssende veg.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker selv at dette er helt på trynet og at det er feil i følge alle lover og regler, også med tanke på helt normal oppførsel i trafikk eller offentlig rom egentlig.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Bil A har vikeplikt for bil B fortsatt.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge før vikepliktslinjen har A plikt til å vike? Fem meter? Ti? Hundre? Jeg trodde nemlig at vikepliktslinjen var en linje som definerte hvor man skulle vike.
Jeg skjønner virkelig ikke at det er noe å diskutere, sånn som bildene viser har ikke bil A kjørt ut i veibanen enda, og holder seg da i sitt eget felt. Bil B kutter helt åpenbart svingen og er den som gjør noe ulovlig ved å komme over i feil veibane.

Dette er noe nordmenn er veldig dårlige på, ser det veldig ofte.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er du i stand til å substansiere det? Korleis står det seg mot t.d. trafikkreglane?

Du slår rimeleg kategorisk fast skulddeling, utan store atterhald, og då er det interessant korleis du underbygger det.
Vis hele sitatet...

Stundom er du slitsom vidarlo, direkte slitsom. Som nå du blir veldig selektiv på hvilken frase du velger å sitere....

Om du leser hva jeg skriver så sier jeg at det fort blir skylddeling i en skadesak. Det er et forsikringsoppgjør og der er det gjerne to parter som skal vurdere, så skal de faktisk forhandle. Og de velger ofte økonomi eller det de tror blir økonomisk lønnsomt for sitt selskap. Ofte er skylddeling å fortrekke for å få gjort opp en sak uten å forbruke for mye tid på saksbehandling og protester fram og tilbake mellom selskapene.

Om det blir en politisak så er det gjerne et helt annet utfall, se de forrige innlegget mitt i tråden. Med mindre det er fotobevis, film eller svært troverdige vitner vil gjerne det resultere i at bil A får skylden. For bil A har vikeplikt. Brudd på §3 vil være enkelt å fremsette, for stor fart inn mot kryss, ikke aktpågivende blabla.

For at bil B skal få skylden av politiet så må det nesten være noe som dokumenterer at bil B var i feil fil i det bilen kjørte gjennom krysset. Det kan bli veldig vanskelig. Og da blir det lett å løse saken med å skylde på bil A. Og spør du meg så er jo det helt ok, for bil A har gjort mange og grove feil forut for at det smeller i det krysset.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om du leser hva jeg skriver så sier jeg at det fort blir skylddeling i en skadesak. Det er et forsikringsoppgjør og der er det gjerne to parter som skal vurdere, så skal de faktisk forhandle. Og de velger ofte økonomi eller det de tror blir økonomisk lønnsomt for sitt selskap. Ofte er skylddeling å fortrekke for å få gjort opp en sak uten å forbruke for mye tid på saksbehandling og protester fram og tilbake mellom selskapene.
Vis hele sitatet...
Kan du substansiere det med meir enn synsing?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om det blir en politisak så er det gjerne et helt annet utfall, se de forrige innlegget mitt i tråden. Med mindre det er fotobevis, film eller svært troverdige vitner vil gjerne det resultere i at bil A får skylden. For bil A har vikeplikt. Brudd på §3 vil være enkelt å fremsette, for stor fart inn mot kryss, ikke aktpågivende blabla.
Vis hele sitatet...
Så du meiner politiet totalt vil oversjå trafikkreglane §§5 og 7? Igjen; kan du substansiere påstandane dine litt?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det kan bli veldig vanskelig. Og da blir det lett å løse saken med å skylde på bil A. Og spør du meg så er jo det helt ok, for bil A har gjort mange og grove feil forut for at det smeller i det krysset.
Vis hele sitatet...
Nei, det er langt ifrå alltid tilfellet. Du skal kunne stoppe for ei kvar påregneleg hindring. Folk som kjem imot deg i ditt køyrefelt er med all respekt å melde ikkje ei pårekneleg hindring.

Bil A kan ha køyrt fullstendig lovleg, og verte påkøyrt av bil B i situasjonen som er skissert. Helvete heller, A kan ha stått i ro lenge for alt vi veit.

Tingen her er at du kjem med påstandar om juss. Når eg spør om du kan underbygge det reagerer du med å kalle meg slitsom. Det er litt dårleg debattstil, er det ikkje?
Ja det var dårlig stil. Sorry. Må ha vært fælt gretten da jeg svarte, ser det nå. Og det var ufint å ty til personangrep. Beklager. Saken er nok ikke så likefremt som jeg først trodde.

Men jeg får gjenta meg selv og si at alle bør kjøre som om alle andre trafikanter er tullinger.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men jeg får gjenta meg selv og si at alle bør kjøre som om alle andre trafikanter er tullinger.
Vis hele sitatet...
Ja desverre er det blitt sånn og særlig enkelte steder verre enn andre så må man beregne bremselengde 50m før krysset i tilfelle idioter som kutter krysset. Sånn kjøring burde vært forbeholdt store og lange kjøretøy som faktisk trenger plass. Ikke husmor som måtte på butikken etter melk i en altfor stor SUV enn hu er kapabel til å bedømme konsekvensene av å kjøre som om det var barnevogna i parken.
Sist endret av Dough; 8. mai 2020 kl. 10:06.
Og er tanken om at andre trafikanter er tullinger godt sementert i skallene våre så blir vi defensive og kjører med innsiden av hjelmen. Da er vi på hugget overalt og er mentalt klar. Mange defensive motorsyklister har gjort det til en vane og alltid kjøre med en el 2 fingre på bremsen, fordi de vet at bilister ofte feilbedømmer farten på motorsykkelen eller at bilister ofte ikke ser motorsykkelen. Motstykket er de som skaffer seg bråkete effektanlegg og sier "loud pipes saves life". De legger sitt liv i hendene til sine medtrafikanter og tenker lyden alene gjør dem trygge. Glemmer at noe er tunghørte, andre kjører med nc plugger eller har så høy lyd på anlegget i bilen at de ikke får med seg lyden fra motorsykkelen. De som kjører defensivt tenker at gode vaner, god kommunikasjon og riktig fokus redder liv.
Sist endret av _abc_; 8. mai 2020 kl. 11:12.