Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1512
Hei.

Jeg er i 100% fast jobb og det jeg lurer på er om hvor mye får jeg hvis jeg blir sykmeldt i flere måneder? Jeg vet at de første 16 dagene er det 100% lønn fra arbeidsgiver, men etter de 16 dagene så er det NAV som betaler.

Hvor mye er det NAV betaler meg da? 60% av lønna?
Hvis noen har erfaring og enkel info som jeg kan forstå, takk på forhånd!
Som sykmeldt får du 100% av lønna di i maks 12 mnd man kan være sykemeldt om det går så lenge. Om NAV betaler deg direkte eller ikke kommer an på ordning firma har, noen forskuddbetaler sykepenger til deg og får de fra NAV. Ellers vil du få disse direkte fra de
Ved sykepenger får du 100% av lønnen din. Går du over på AAP, som ikke er aktuelt før du har vært sykemeldt et år, får du 66% av lønnen din.

Men dette forutsetter jo at du har jobbet 100% sammenhengende lenge nok til å opparbeide deg sykepengerettigheter utover arbeidsgiverperioden

Hvor lenge har du vært i jobb?
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Ved sykepenger får du 100% av lønnen din. Går du over på AAP, som ikke er aktuelt før du har vært sykemeldt et år, får du 66% av lønnen din.

Men dette forutsetter jo at du har jobbet 100% sammenhengende lenge nok til å opparbeide deg sykepengerettigheter utover arbeidsgiverperioden

Hvor lenge har du vært i jobb?
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Oi, trodde det var 100% bare de første 16 dagene, også ble det 60% eller noe etter det... men er det 100% så lenge man er sykmeldt? Sorry jeg spør sikkert dumt men har aldri vært borti det før.

Svar til deg: Har vært i 100% fast jobb i 2 år nå.
Ja, du har full lønn i inntil ett år som sykemeldt. Gjelder grunnlønn, ikke tillegg osv.
Uvaksinert 👍
Inntil 6G, arbeidsgiver er heller ikke pliktig til å gi mer enn 6G i den perioden de betaler. Men mange gjør det.

6G er 668862,-
Sist endret av daffe; 12. november 2022 kl. 21:57.
Wow, såpass ja...
Er det da arbeidsgiver som betaler en periode også betaler NAV etter det? Vet det er noe sånt, men var nesten sikker på at det var 60% av lønna etter 16 første dagene. Men dere vet bedre så det var gode nyheter 100% intil ett år er jo helt sykt... ikke rart det heter sykemelding! neida men takk for seriøse svar, setter stor pris på det
Har du jobbet 100% fast i to år har du krav på sykepenger, altså 100% av lønn, i 12 mnd.

Mange arbeidsgivere forskutterer lønn og får refusjon fra NAV slik at du vil få lønn utbetalt fra arbeidsgiver til vanlig tidspunkt hver mnd.

Dersom arbeidsgiver ikke forskuterer og du får sykepenger direkte fra NAV vil du få utbetaling ca den 20 i hver mnd
Sist endret av Junkhead; 13. november 2022 kl. 00:26.
Uvaksinert 👍
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Har du jobbet 100% fast i to år har du krav på sykepenger, altså 100% av lønn, i 12 mnd.
Vis hele sitatet...
Begrenset til 6G
Sitat av daffe Vis innlegg
Begrenset til 6G
Vis hele sitatet...
Vet, men tviler på at TS tjener mer enn 6G. No offence
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Vet, men tviler på at TS tjener mer enn 6G. No offence
Vis hele sitatet...
Ok, nå forstår jeg...tusen takk
Da har jeg fått svar!

Tjener 600k i året, så ligger under ja
Etter min erfaring så klarer NAV og klusse til den dekningen på 100% hver gang. Får alltid mye mindre sykepenger enn jeg har i grunnlønn. Sist jeg var sykemeldt var jeg det i 5-6 måneder, fikk utbetalt 13000,- mindre hver mnd i sykepenger enn hva grunnlønn tilsier før overtid, tillegg osv.. andre kolleger igjen har alltid fått 100% utbetalt. Så jeg landa vel på at sånn er det bare for noen få.
Sist endret av freakypedro; 13. november 2022 kl. 12:58.
du må være obs på at du ikke får feriepenger på sykepenger utover de første 48 dagene. Samme gjelder pensjonsopptjening. Så hvis du tjener 600k taper du ganske mye penger på å være sykemeldt. Å si at man får 100% lønn er derfor ikke helt korrekt
Sitat av Witchcraft Vis innlegg
du må være obs på at du ikke får feriepenger på sykepenger utover de første 48 dagene. Samme gjelder pensjonsopptjening. Så hvis du tjener 600k taper du ganske mye penger på å være sykemeldt. Å si at man får 100% lønn er derfor ikke helt korrekt
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig, det du sier taper til slutt uansett på det siden da jeg får mindre feriepenger. Heldigvis har jeg opptjent mye feriepenger allerede, men forstår hva du mener, neste feriepenger blir jo lite av. Så derfor må jeg tenke nøye gjennom, takk for god tankevekking!

Sitat av freakypedro Vis innlegg
Etter min erfaring så klarer NAV og klusse til den dekningen på 100% hver gang. Får alltid mye mindre sykepenger enn jeg har i grunnlønn. Sist jeg var sykemeldt var jeg det i 5-6 måneder, fikk utbetalt 13000,- mindre hver mnd i sykepenger enn hva grunnlønn tilsier før overtid, tillegg osv.. andre kolleger igjen har alltid fått 100% utbetalt. Så jeg landa vel på at sånn er det bare for noen få.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det mulig da? Hva sier de om du snakker sier ifra om at du får lite? Er ikke det din rettighet å få det du skal ha? Takk for svar, lærer av alt
Sist endret av OxySmile; 14. november 2022 kl. 06:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.