Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6197
Hei alle sammen! Lenge siden sist

Håper dere kan hjelpe meg med litt idèmyldring ang reise anonymt gjennom europa / ut av Norge. Jeg er ingen fremmedkriger, men stolt nordmann bare så det er sagt!

Jeg tenker det å reise sammen med en i bil ut gjennom svinesund så er jeg såogsi all clear? Unngår da at ansikt er synlig gjennom deler av turen over svenskegrensa. Telefon i annet navn samme med visakort.

Videre vil jeg ned til øst-europa og her regner jeg med lite "motstand" fra big brother.

Har noen erfaringer / ideer de vil dele med meg, så hadde jeg satt stor pris på det!

TLDR; Reise usett ut av Norge og leve usynlig.

Takk på forhånd mine kjære medfreakere
Det er vel scannere som leser av nummerskilt på grenseovergangene nedover, men vet ikke hva som blir lagret.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
HVis du ikke er en person av interesse eller noen søker etter deg, så er det vel ingen som bryr seg? Ta på deg trenchcoat, trekk kragen opp og ta på deg caps og solbriller. Alt du gjør gjør du med cashish.
monoxide's Avatar
Trådstarter
Jeg er ingen kriminell, ingen er ute etter meg. Det med scannere og bom etc er jeg klar over, hvor langt dette strekker seg vet jeg ikke.
Min tanke er å få f.eks en bekjent til å kjøre meg over grensa slik at jeg ikke legger igjen noen spor.
Telefon/Penger er ordnet i annet navn (Lovlig) foruten dette er det noe mer jeg bør tenke på?

Takk for svar og tips for å leve usynlig!

Er det noen som kjenner til grenseovergangene videre nedover europa?
Sist endret av monoxide; 27. mars 2017 kl. 02:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Frakk, Caps OG Solbriller faktisk. Blir vel ikke mer mistenkelig enn det. Ingen som ikke har noe å skjule bruker både caps og briller. Må velge en.
Reis kollektivt, tog eller buss. Å komme seg med en innleid turistbuss på svenskehandel kan og fungere, da er du over grensen. Vet ikke om det er kamera på harrytur bussene.
monoxide's Avatar
Trådstarter
Noen som vet mer om dette Passenger Name Record (PNR) ? Regner med at å ta fly er det dummeste en kan gjøre om en vil holde seg under radaren pun intended.

Er ingen kriminell eller gjort noe galt, så å ta buss fra oslo til f.eks stockholm uten å bli fanget opp burde vel ikke være et stort problem?

Noen med erfaringer, backpackere etc mtp grenseoverganger ?

Takk for svar!
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Frakk, Caps OG Solbriller faktisk. Blir vel ikke mer mistenkelig enn det. Ingen som ikke har noe å skjule bruker både caps og briller. Må velge en.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det egentlig? Nå bruker ikke de fleste folk i 2017 caps for å faktisk skygge for solen, men heller som et moteplagg. Mange går jo feks med capsen bakover, og da vil solbriller så klart være nødvendig i sterk sol.
Jeg vet jeg ikke svarer på noen av spørsmålene dine, men av ren nysgjerrighet -- hvorfor er det så viktig for deg å dra dit inkognito?
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor det egentlig? Nå bruker ikke de fleste folk i 2017 caps for å faktisk skygge for solen, men heller som et moteplagg. Mange går jo feks med capsen bakover, og da vil solbriller så klart være nødvendig i sterk sol.
Vis hele sitatet...
Samt at caps ikke alltid dekker for sollyset du får i øynene
-Ukrimininell men ivrig caps og solbrillebruker.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Frakk, Caps OG Solbriller faktisk. Blir vel ikke mer mistenkelig enn det. Ingen som ikke har noe å skjule bruker både caps og briller. Må velge en.
Vis hele sitatet...
Som de andre over, dette er et merkelig utsagn. Som ivrig capsbruker bruker jeg som oftest også solbriller ute.

Det er ikke mistenkelig å gå annerledes enn andre, jeg mistenker ikke alle gotherne som ser rare ut for meg der de gjemmer seg bak KISS-maske, matrix frakker og piggsko!
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kle deg ut som hunkjønn, løspupper, sminke og fargede linser. Eventuelt omvendt hvis du er kvinne. Hva med full burka og linser?
Det første som faller meg inn er å haike. Ofte er trailersjåfører ganske hyggelig på dette, selv om det å haike i Norge generelt er vanskelig.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Frakk, Caps OG Solbriller faktisk. Blir vel ikke mer mistenkelig enn det. Ingen som ikke har noe å skjule bruker både caps og briller. Må velge en.
Vis hele sitatet...
Caps kan beskytte mot sol og varme, spesielt for de med lite hår. Solbriller kan ha styrke.
Neida anonyme brukere dere får bruke hvilke hodeplagg og briller dere ønsker. Bare vit at det ser suspekt ut. Så hvis ønsket er å være anonym, som tråden handlet om; så ville jeg ikke anbefalt det. Hadde det vært en film, kanskje.
Mange av lendene i Øst-Europa har etterretning som danker ut det vi har her i Norge. De er ofte ikke så avhengige av teknologi heller, men opererer med et hav av informanter. La oss si at det er 100 mann som er ansatte i etterretningstjenesten. Da vil de 100 mennene ha opptil 10000 informanter. Nettverket er enormt. Mange er med grunnet frykt, utpressing eller økonomiske motiver. Det vil si at det søte gamle ekteparet du overnatter hos er godt plantet i lommen og vil med en gang gi tips om om deg. Samme med naboer, lokalt politi, butikkansatte osv.
De operer utifra Stasi sine metoder. Om du er av interesse så reagerer, de men noen vet at du er der uansett, selv om du ikke vet det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du vil leve over lengre tid, type flere år i et EU land vil du før eller siden trenge legehjelp eller annen offentlig støtte. Tror ikke du kommer unna å skaffe deg falsk ID (pass) og registrere deg i landet du velger å oppholde deg i. Falske pass finner du på nettet, og du kan registrere deg i hvilket som helst EU land. Da får du arbeidstillatelse, helserettigheter og til og med dagpenger når du har jobbet en stund.