Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5842
Jeg skal kjøpe meg en leilighet på 40-50 kvadrat.
Lurer litt på hva jeg kan forvente meg av kostnader, i form av strøm, vann, kommunale avgifter, osv.

Renter, avdrag, mat kan vi i første omgang se bort ifra.
Ser for meg et objekt i nærheten av Oslo/Akershus.

Takk for all hjelp.
Kostnader til strøm varierer veldig ut ifra hva som er inkludert og tilstanden på leiligheten. I tillegg til forbruk naturligvis.
Er varmtvann og oppvarming inkludert snakker vi om 150-300 kr i mnd. Er ikke oppvarming inkludert så hopper regningen opp 500 kr ekstra i kalde perioder.
En leilighet uten noe inkludert havner gjerne på 1000 kr i mnd i strøm, forutsatt at det er i en blokk (noe som er sannsynlig i O/A)

Vann og kommunale avgifter er inkludert i fellesutgiftene i blokken. - Disse må du også huske å regne med og se nøye på ved kjøp av bolig. Hos enkelte er de nede i 1500-2000 kr i mnd. Hos andre gjerne opp mot 5000 kr.


Ellers har du utgifter til TV og internett. Noen plasser er basis abm. inkludert i fellesutgiftene. Og generelt rabatter i borettslag. Avhengig av hva som er inkludert, så regn med opptil 1000 kr i mnd.
Innboforsikring kommer også. Er du ung får du dette til 100 kr i mnd.
Sist endret av Blackkoz; 4. august 2016 kl. 13:02.
Det kan være mer enn du tror. Selger er alltid optimistisk og oppgir ikke alle kostnader. Ofte er IKKE kommunale utgifter med i felleskostnadene. Og så kan styret bestemme at du må betale for f.eks. grunnpakke ALTIBOX enten du vil eller ikke.

Hvis du kjøper ny leilighet vil felleskostnadene ofte være høye første året da mye skal settes i stand og fikses.

Eksempel:

1. Kommunale avgifter er pr. kvm. Kan være 600kr pr. mnd og betales 4 ganger i året.
2. Felleskostnader: Trappevask, maling, vedlikehold, vaktmester. Forsikring bygg. 1500-3000kr pr. mnd
3.Pålagt kabel TV og internett, 7-800kr
4.Strøm: 100-500kr pr. mnd
5.TV lisens, dersom du ser på NRK (Evnt. blombere TV, koster 995)

Når du summerer alt dette blir det ca. 2600kr pr. mnd i husleie. I tilegg skal du betjene lån og renter.

Hvis en er to personer som deler blir det jo halvparten. Er samme pris for en person eller en familie på 4...

Nå er det veldig mange som kjøper leilighet bare for å spekulere, treger på at jeg ikke kjøpte i fjor da verdiøkningen var på 10% i Oslo. Prisene skal videre opp, så jeg har veldig lyst å kjøpe jeg også...
Sist endret av Tekniker2; 4. august 2016 kl. 14:01.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Det kan være mer enn du tror. Selger er alltid optimistisk og oppgir ikke alle kostnader. Ofte er IKKE kommunale utgifter med i felleskostnadene. Og så kan styret bestemme at du må betale for f.eks. grunnpakke ALTIBOX enten du vil eller ikke.

Hvis du kjøper ny leilighet vil felleskostnadene ofte være høye første året da mye skal settes i stand og fikses.

Eksempel:

1. Kommunale avgifter er pr. kvm. Kan være 600kr pr. mnd og betales 4 ganger i året.
2. Felleskostnader: Trappevask, maling, vedlikehold, vaktmester. Forsikring bygg. 1500-3000kr pr. mnd
3.Pålagt kabel TV og internett, 7-800kr
4.Strøm: 100-500kr pr. mnd
5.TV lisens, dersom du ser på NRK (Evnt. blombere TV, koster 995)

Når du summerer alt dette blir det ca. 2600kr pr. mnd i husleie. I tilegg skal du betjene lån og renter.

Hvis en er to personer som deler blir det jo halvparten. Er samme pris for en person eller en familie på 4...

Nå er det veldig mange som kjøper leilighet bare for å spekulere, treger på at jeg ikke kjøpte i fjor da verdiøkningen var på 10% i Oslo. Prisene skal videre opp, så jeg har veldig lyst å kjøpe jeg også...
Vis hele sitatet...
Dersom du plomberer TVen, men deretter åpner abonnement på digital-TV fra feks GET (sikkert det samme med Altibox og Canal Digital), så kommer lisensen likevel. I mitt tilfelle gjorde den i allefall det...
Gå innom banken din og be om å få snakke med en rådgiver, de pleier å ha stålkontroll på utgifter i forbindelse med bolig
SIFO er et greit utgangspunkt, jeg antar at du kan finne informasjon hos OBOS også.
Da vil du antagelig kunne få en ide over hvilke utgifter som påløper, og så må du sjekke for de enkelte leilighetene du ser på hvordan disse er fordelt. I noen tilfeller er omtrent alt innkludert i felleskostnadene, i andre tilfeller nesten ingenting.

Vi hadde, i 2008, utgifter på ca 3500/mnd. Det dekket da strøm, varmtvann (fjernvarme), NRK-lisens, kabel-tv, internett, innboforsikring, kommunale utgifter og andre fellesutgifter. Det var for en leilighet på 70m2, men siden en god del av kostnadene er uavhengige av størrelsen så mener jeg de mindre leilighetene i borettslaget havnet på ca 3000. I tillegg gav vi 1300 i måneden for parkering.