Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1300
Så.. Jeg har en Sony Xperia Go. Utrolig fornøyd med mobilen. Akkurat det jeg ville ha. MEN... Google og Facebook skal på død og liv samle informasjon fra meg. Dette vil jeg absolutt ikke. Er det noe vei utenom eller må jeg slutte å bruke disse tjenestene? Vil ikke over til Iphone og vil holde meg til Sony så hva slags valg har jeg egentlig?
Samle hva slags informasjon?
Google, Facebook, og alle andre digitale tjenester vil samle informasjon om deg så lenge du benytter deg av tjenestene. Slik jeg ser det, vil den eneste og enkleste måten å hindre dette på være å slutte å bruke tjenestene.
Trådstarter
Sitat av 3rlend Vis innlegg
Samle hva slags informasjon?
Google, Facebook, og alle andre digitale tjenester vil samle informasjon om deg så lenge du benytter deg av tjenestene. Slik jeg ser det, vil den eneste og enkleste måten å hindre dette på være å slutte å bruke tjenestene.
Vis hele sitatet...
Det må da være en måte å hindre dette på?
Den vi lalltid samle inn informajson om deg, uansett hva. Men du kan prøve å gjøre så de ikke kan koble informasjonen til deg. Sørg for å ikke logge inn med google-brukeren din, alltid slette cookies (tracking-cookies), eller bare disable cookies helt. I tillegg må du gjerne sørge for å være bak en VPN så de ikke kan se at det er deg. (da de vil tracke deg på IP-adresse i tillegg).

Men er det egentlig verd det? Du blir bare en i mengden. I et stort datasett som kun brukes til statistikk som selges videre. Privatlivet ditt er ikke så veldig interesant for dem - de vil bare tjene penger på den statistikken, gjennom f.eks. reklame.
Sist endret av etse; 26. mai 2013 kl. 00:28.
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Den vi lalltid samle inn informajson om deg, uansett hva. Men du kan prøve å gjøre så de ikke kan koble informasjonen til deg. Sørg for å ikke logge inn med google-brukeren din, alltid slette cookies (tracking-cookies), eller bare disable cookies helt. I tillegg må du gjerne sørge for å være bak en VPN så de ikke kan se at det er deg. (da de vil tracke deg på IP-adresse i tillegg).

Men er det egentlig verd det? Du blir bare en i mengden. I et stort datasett som kun brukes til statistikk som selges videre. Privatlivet ditt er ikke så veldig interesant for dem - de vil bare tjene penger på den statistikken, gjennom f.eks. reklame.
Vis hele sitatet...
ja, det er verd det. Jeg gir en lang faen i hva andre gjør, men jeg ønsker ikke å være med på den retningen Google tar for øyeblikket.
Sist endret av TheOnlyArf; 26. mai 2013 kl. 00:35.
Hvis du tror at Google kommer til å bli til Skynet så håper jeg at du har tinnfoljehatten din på...
Trådstarter
Sitat av MrZone Vis innlegg
Hvis du tror at Google kommer til å bli til Skynet så håper jeg at du har tinnfoljehatten din på...
Vis hele sitatet...
Jævla bra bidrag. Not.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Jævla bra bidrag. Not.
Vis hele sitatet...
Vel, løsningen din er sagt, slutt å bruke tjenestene eller bare gjør alt det etse sa.

(NB: husk at VPN-tjenester også kan samle info om deg)


Men det er ikke farlig, det brukes bare til statistikk.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Men det er ikke farlig, det brukes bare til statistikk.
Vis hele sitatet...
Og målrettet reklame. Ingen grunn til å være redd mao.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Og målrettet reklame. Ingen grunn til å være redd mao.
Vis hele sitatet...
Vel, det er vel snarere det statistikken blir brukt til, menmen.

Jeg liker faktisk målrettet reklame bedre enn vanlig, litt bedre å se typ "Tilbud på -Pc del, Lett MC, etc.-" enn å se "Vår nye sminke" elns. Blir ikke så irritert på ads da.
Hvilken nettleser bruker du?
Så hvilken annen retning skal de ta? Skal de gjøre det til en abonnementstjeneste der du betaler for å bruke google? De må tjene penger de og, og det gjør de ved å bruke den statistikken til å lage målrettet reklame.
Rent teknisk sett er det ikke noe problem å begrense eller hindre at de som samler big data om deg. De største problemene er at dette er noe man aktivt må gjøre, at man ikke får den "kvaliteten" som disse store firmaene har oppbygget og at man stor sett må slutte å bruke de tjenestene man ikke liker.
Sitat av etse Vis innlegg
Så hvilken annen retning skal de ta? Skal de gjøre det til en abonnementstjeneste der du betaler for å bruke google? De må tjene penger de og, og det gjør de ved å bruke den statistikken til å lage målrettet reklame.
Vis hele sitatet...
Dette er vel egentlig en separat diskusjon, men nå drukner ikke akkurat datasikkerhetsforumet i poster...

Google har opparbeidet seg en massiv kundebase og fått mye goodwill gjennom å pushe for åpne standarder og å arbeide for et raskere internett. Youtube har vokst seg større enn noen kunne forestilt seg, men det virker ikke helt som om de tjener gode penger på det selv. Det er vel derfor de nå pusher for å kunne betale for videoer og kjøpe ulike abonnementer hos dem.

Retningen de har tatt nå i det siste tyder på at de forsøker å tjene penger på det de allerede har. Det som ikke genererer (nok) penger kaster de. Se spesielt hvordan XMPP, Google Reader, CalDav-API droppes. Det er vel naturlig å skrike etter åpne standarder og rettferdighet når man ligger bak, og så hate det når man har fått en grei markedsandel, men det betyr ikke at det er en bra ting å gå tilbake på det.

I tillegg har Google vært ganske lure med visse tjenester, selv om de på en måte har ført folk litt bak lyset. Konsensusen ser ut til å være:
1. Se behov for data.
2. Lag tjeneste som skaffer data.
3. Steng tjeneste når nok data. (Helt uten tanke på de som faktisk bruker tjenestene deres)

Eksempler:
- I USA laget de en såkalt "Voice Directory"-tjeneste som ble brukt til å samle fraser og uttalelser for deres Google Voice. Tjenesten ble så lagt ned rundt releasetiden til sistnevnte.
- Det nye spillet deres, Ingress, er sannsynligvis laget for å skaffe data over stier man kan gå til bruk i Google Maps e.l. i fremtiden. Samtidig får de en haug med bilder av ulike severdigheter.

Nå er jeg ingen motstander av Google selv, og jeg er bruker av mange av produktene deres. Jeg er derimot veldig skeptisk til å bli for avhengig av det meste de putter ut, da jeg har innsett at det er kun et tidsspørsmål før det havner i Google Graveyard - i godt selskap. Det jeg faktisk frykter nå er at de later til å gå hardt inn for å stramme profittmarginene, på bekostning av brukerne.

Facebook lever derimot av å selge brukerinformasjonen din, og de later ikke som noe annet heller.
Sist endret av Dyret; 26. mai 2013 kl. 15:10.
Trådstarter
Sitat av Dyret Vis innlegg
Facebook lever derimot av å selge brukerinformasjonen din, og de later ikke som noe annet heller.
Vis hele sitatet...
Er vel egentlig slike ting jeg har et problem med. Det og at man må f.eks ha en gmail for å kunne logge seg på youtube og plutselig så er man del av et eller annet google nettverk.

Sitat av 23732 Vis innlegg
Hvilken nettleser bruker du?
Vis hele sitatet...
Opera for det meste.