Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3496
Hei jeg er på andre semester av noe som heter forkurs for ingeniør som er et ett årlig studium for å dekke krav om R1, R2 og fysikk.
Planen var hele veien å ta en bachelor og eventuelt en master innenfor datateknologi, men under dette studiumet så har jeg selvfølgelig blitt påvirket av mine medstudenter. Akkurat nå virker mekatronikk og elektro ganske relevant. Her tenker jeg mest på hva slags kompetanse man får, lønn og arbeids muligheter. Til og med nano teknologi frister litt om jeg skulle ha muligheten til det.
Data er jo det jeg alltid har brent for og det er jo grunnen til at jeg kom meg opp fra gaming stolen og ble student igjen.
Men jeg jeg er usikker på om det er det optimale valget lenger. Jeg har selvfølgelig ambisjoner om å komme langt med en sterk karriere som jeg er fornøyd med.

Please send help!
Utdanning med fokus på programmering er i hovedsak ertfall et trygt valg. Jobbmarkedet er kjempe bra for tiden, og det ser ikke ut til å endre seg med det første. Så om deg er noe du tror du ville trivdes med ville jeg gått for det.

Med en slik utdanning har du også ganske vidt spekter av jobber du kan søke på. F.eks. er det masse karrieremuligheter i ulike konsulentfirmaer.
Sist endret av etse; 3. mars 2017 kl. 06:16.
Det vil neppe by på særlig store problemer å få en jobb med en god IT-bakgrunn, og om du har lyst til å skille deg litt ut fra massene kan det være lurt å spisse deg mot fagfelt som for eksempel data- og informasjonssikkerhet (slike folk er etterspurte, og kommer nok ikke til å bli mindre etterspurte etterhvert som internett blir en stadig viktigere del av samfunnsstrukturen). Fysikk er heller ikke dumt, spesielt om det er et fagfelt som involverer signalanalyse og -prosessering, men pass bare på å også få et sterkt innslag av IT. Om du liker matematikk er heller ikke det et dumt valg, spesielt om du ellers er flink til å programmere. Uansett studieretning vil jeg anbefale deg å ta en del matematikkurs, da kunnskapen du tilegner deg her har en tendens til å plutselig komme til bruk på de mest uventede steder (etter egen erfaring).
Trådstarter
15 0
takk for gode svar.
jeg tar R1, R2 og fysikk nå som jeg skrev tidligere. Om jeg fortsetter på en videre utdannelse innenfor data teknologi så er calculus og fysikk 2 noe som jeg ikke kommer uten. Jeg liker matte veldig godt. Fysikk er også morro, men jeg har merkelig nok problemer med å tenke praktiskt for å gjøre det lettere. Jeg er flinkere på ren matte fordi da følger man bare reglene.
Uansett hva du gjør - vil du ha en seriøs karriere som ingeniør må du programmere. Marinteknikk, subsea etc må du holde deg unna i Norsk kontekst; vil du litt ut over dette bondelandet derimot så er disse fortsatt sikre vinnere -gitt at du gjør som etse sier.

Selv "vinnerfag" (skal ikke nevne navn) vil plutselig bli automatisert. Alt som går på avbalansering av dimensjonering / materialer / etc; invers kinematikk, sensorfusjon osv vil være døende før du er ferdig.

Tar du utdanningen i Norge må du uansett være obs på at porteføljen din er verdt uendelig mye mer enn karakterene dine. Sannsynligvis gjelder det også de fleste steder i den vide verden også. Bare ikke la deg lure til å tro at Norge enda er et teknologisk foregangsland .

Uten å ha noe annet enn magefølelse å gå etter ville jeg gått for Spania om du var klar for å flytte på deg allerede under utdanningen. Spanskene er godt i tet - men jeg har en følelse av at det ikke er så mange som ser det enda.
Sist endret av Tøffetom; 7. mars 2017 kl. 13:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.