Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5148
God aften, lurte på om noen her vet om jeg kan skaffe et MC lån som 18 åring?

Har ikke tjent noen kroner ennå, men har inntekt på litt under 200k i året. Fra og med forrige måned. Hørt at det skal være relativt trøblete å få lån for mc evt. forbrukerlån som 18 åring. Noen som har fått det til?

Evt å sette det på fattern også betale han går visst heller ikke mtp. at han ikke har fast inntekt atm (gründer). Han hadde veldig god lønn fram til januar i år, hvis det har noe å si, i tillegg så betaler han huslån, båt og bil. Hørt noe om at det går an å sette MC lån på huslån eller lignende? Tror dere vi har noe sjans her?

Tenker å låne 20-40k.

Thx
Sist endret av Eyyylemeo; 29. juli 2016 kl. 19:46.
Ot ish... Du bør vente og heller spare opp penger og kjøpe til neste år vis det er mulig. Sesongen for vanlige folk og mc er jo allerede halvveis, såfremt du ikke har planer om å kjøre på vinteren da!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kor mykje har du behov for å låne? Ettersom det er lett-MC er det neppe dei heilt store summane, og 40-100k vil for dei fleste vere uproblematisk å legge på boliglånet, slik at du kan låne det frå opphavet ditt. Det vil gje betre rente enn eit mc/forbrukslån.
Trådstarter
4 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kor mykje har du behov for å låne? Ettersom det er lett-MC er det neppe dei heilt store summane, og 40-100k vil for dei fleste vere uproblematisk å legge på boliglånet, slik at du kan låne det frå opphavet ditt. Det vil gje betre rente enn eit mc/forbrukslån.
Vis hele sitatet...
Skal kjøpe mellomtung MC, tenkte å bruke 60-70k totalt med egenandel på 20-30k.
Hvis du kan stille med en egenkapital på 20%'ish og kan dokumentere fast jobb og ingen inkassosaker bør det være grei skuring å få lån til MC. Det forutsetter at du (eller antagelig faren din, da de de kommer til å kreve at du har flere forsikringer hos dem) tegner sykkelforsikring med fullkasko. Stryker du på en av de tre blir det antagelig vanskelig.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Lån er nok greit å få, forbrukslån med høy rente, det som er problemet er forsikringen. Kan gjerne bli dyrt, enten så priser selskapene seg ut fordi de ikke vil forsikre den, eller så sier de bare nei.

Bare sjekk forsikrings-kalkulatorene på nettet, så ser du at prisene for å forsikre en mellomtung mc på en 18 åring er utrolig høye.
Hvis du vurderer å kjøpe brukt så kommer helt sikkert finn.no til å fylles med MC når finværet er over og høsten har kommet!
Trådstarter
4 0
Skal selvfølgelig kjøpe brukt, og vet sånn ca hvilken/hva jeg skal ha allerede Dette med forsikring tror jeg går fint siden jeg kan sette den på fattern som får 70% bonus.
Det er fortsatt et ganske dårlig bruktmarked for mellomtung enda her i Norge, så vil anbefale deg å tenke nøye gjennom hvilken sykkel du ønsker å kjøpe

Dette i forhold til både kjøreglede og gjensalgspris.

Du har blant annet endel 250cc motorsykler som er relativt billige som ny, men de faller enormt i pris og det er et ganske dårlig bruktmarked. Motoreffekt og drag er også ganske dårlig, så man venner seg fort til effekten og de blir «kjedelige» å kjøre.

Dette gjelder også (i mindre grad) 400cc og 500cc syklene, f.eks Honda CB 35kw.

Det jeg vil anbefale deg er å se på tungsykler, bruktpris på disse er en god del lavere og utvalget større.
Det finnes 35kw-kit til ganske mange modeller, og det er uproblematisk å bygge om og omregistrere til 35kw gitt at det finnes kit.

Kravet er maks 70kw originalt, og motoreffekt kan ikke reduseres mer enn 50% av originaleffekt. Samt noen restriksjoner til vekt, men de syklene det finnes kit til er «good to go».

Du ender fort opp med en mye billigere sykkel, som du senere kan gjøre om til fulleffekt. Siden bruktmarkedet fortsatt er så dårlig så kan du fort selge en slik omregistrert sykkel til fortjeneste når du ønsker å bytte

Lykke til!
Trådstarter
4 0
Sitat av Tihi Vis innlegg
Det er fortsatt et ganske dårlig bruktmarked for mellomtung enda her i Norge, så vil anbefale deg å tenke nøye gjennom hvilken sykkel du ønsker å kjøpe

Dette i forhold til både kjøreglede og gjensalgspris.

Du har blant annet endel 250cc motorsykler som er relativt billige som ny, men de faller enormt i pris og det er et ganske dårlig bruktmarked. Motoreffekt og drag er også ganske dårlig, så man venner seg fort til effekten og de blir «kjedelige» å kjøre.

Dette gjelder også (i mindre grad) 400cc og 500cc syklene, f.eks Honda CB 35kw.

Det jeg vil anbefale deg er å se på tungsykler, bruktpris på disse er en god del lavere og utvalget større.
Det finnes 35kw-kit til ganske mange modeller, og det er uproblematisk å bygge om og omregistrere til 35kw gitt at det finnes kit.

Kravet er maks 70kw originalt, og motoreffekt kan ikke reduseres mer enn 50% av originaleffekt. Samt noen restriksjoner til vekt, men de syklene det finnes kit til er «good to go».

Du ender fort opp med en mye billigere sykkel, som du senere kan gjøre om til fulleffekt. Siden bruktmarkedet fortsatt er så dårlig så kan du fort selge en slik omregistrert sykkel til fortjeneste når du ønsker å bytte

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Njaa, ikke helt korrekt. Det å kjøpe og installere et 35kw kit vil koste meg nærmere 6-7 tusen, siden det må bli gjort av verksted, hvis ikke godkjennes ikke nedplomberingen av trafikkstasjon. I tillegg skal jeg mest sannsynlig kjøpe Supermotard som allerede er registrert som a2 men som er fulleffekt. KTM EXC 530/500/450 eller Husaberg FE501/Husqvarna 510SMR eller lignende. Men takk for tips ellers!

Forresten vet du om forsikringen kan kreve regress dersom du kommer i en ulykke med en MC som er registrert som 38hk men egentlig gjør nærmere 60hk? Egentlig så blir det jo å kjøre tung sykkel på mellomtung lappen, noe som ikke er så veldig lovlig. Finner de ut av det evt?
Sist endret av Eyyylemeo; 30. juli 2016 kl. 15:05.
Sitat av Eyyylemeo Vis innlegg
Njaa, ikke helt korrekt. Det å kjøpe og installere et 35kw kit vil koste meg nærmere 6-7 tusen, siden det må bli gjort av verksted, hvis ikke godkjennes ikke nedplomberingen av trafikkstasjon. I tillegg skal jeg mest sannsynlig kjøpe Supermotard som allerede er registrert som a2 men som er fulleffekt. KTM EXC 530/500/450 eller Husaberg FE501/Husqvarna 510SMR eller lignende. Men takk for tips ellers!

Forresten vet du om forsikringen kan kreve regress dersom du kommer i en ulykke med en MC som er registrert som 38hk men egentlig gjør nærmere 60hk? Egentlig så blir det jo å kjøre tung sykkel på mellomtung lappen, noe som ikke er så veldig lovlig. Finner de ut av det evt?
Vis hele sitatet...
Pris kommer selvsagt ann på firma som installerer, jeg betalte 4000 for kit og montering, men det er vel ikke noe å diskutere

Har ikke så stor innsikt i supermotards, så kan godt være bedre utvalg der.

Det å kjøre fulleffekt med A2 går som å kjøre uten førerkort, dvs. Førerkortbeslag å regress.

Merk: du har ikke lov til å kjøre motorsykler som er omregistrert etter de gamle regelene! Dvs. hvis sykkelen har originaleffekt over 70KW eller er strupet ned over 50% av originaleffekt. Motorsykkelen må spesifikt være registrert som A2, som er den klassen du har førerkort for.

Det at man ikke har lov til å kjøre de gamle 34hk syklene er teit, men slik er reglene så vær obs på det
Tihi, vet du hva som skjer om man kjører a2 registrert sykkel som fulleffekt, men med tunglappen?

Og hva skjer hvis jeg blir tatt i over 100kmt på motorvei, når det står en egen merknad i vognkortet med Konstruktiv hastighet 100kmt?

Dette er forsåvidt en 530 exc.
Sitat av Oprah Vis innlegg
Tihi, vet du hva som skjer om man kjører a2 registrert sykkel som fulleffekt, men med tunglappen?

Og hva skjer hvis jeg blir tatt i over 100kmt på motorvei, når det står en egen merknad i vognkortet med Konstruktiv hastighet 100kmt?

Dette er forsåvidt en 530 exc.
Vis hele sitatet...
Den vil vel gå som trimmet, så du kan risikere å betale HK-avgift eller bli avskiltet til visning på biltilsynet.. Helt sikkert en eller annen form for økonomisk smekk på pungen i alle fall

Forsikringen vil jo ikke gjelde ved en ulykke da den er tuklet med, slikt sjekkes.

Konstruktiv hastighet er teoretisk beregnet toppfart. Så blir du tatt kjørende over 100, og en oppmerksom betjent legger merke til den merknaden i vognkortet så blir du nok tatt for trimming.
Jeg fikk 110,000 i billån hos DNB når jeg var 18-19 år. Med minst 10% egenandel.
Var lærling på det tidspunktet da, så hadde fast jobb.

Vis du skal bruke 70-80k, så kan du likesågodt kjøpe en helt ny sykkel. Da får du jo garanti, og du vet akkurat hvordan sykkelen er behandlet. Jeg kjøpte selv en Honda CB500F nå for 1 mnd siden, og nå på denne tiden så har jo forhandlere masse overliggere fra ifjor som selges billig!
Sist endret av Vod0; 31. juli 2016 kl. 19:48.