Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2517
For dei med interesse for norsk forskningshistorie på psykedeliafeltet, legg eg ved ein artikkel av Gordon Johnsen, overlege ved Modum Bad. I denne korte artikkelen kjem det fram korleis LSD vart nytta i arbeid med alkoholisme. Artikkelen, og samtalen etter, er henta frå boka The use of LSD in Psychotherapy and Alcholism som er ein antalogi som dekker symposiumet The Second International Conference on the Use of LSD in Psychotherapy and Alcoholism. Boka er forøvrig redigert av Harold A. Abramson, som seinare skulle vie forskninga si til militæret sitt MK Ultra-program.

Kos dykk
Hunersk keiser
Attila's Avatar
MK Ultra, som i US sitt hjernekontrollsprogram?
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Ja det stemmer vel sånn meir eller mindre. Men når eg seg på det hadde han drive med CIA lenge før han hadde dette symposiumet. Merk at han og hadde andre interesser.
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Ingen som reagerer på dette? Kva tenkjer folk om at forskinga som har blitt gjort på feltet har hatt som mål å kurere homofile og transseksuelle og har hatt metodar som å gje "psykopatar" og alkoholikarar 7-9 "kosmiske" doser LSD for å nå gjennom.

Kan hende er det heile berre slik forskninga var, i ei noko datert språkdrakt. Intensjonen var å hjelpe, og det kan jo sjå ut at til at dei lukkast. Er dette likevel noko å vise til i dagens psykedeliadebatt?
Old news? Hva er det vi skal reagere på her?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Langt i fra det eneste tilfellet med uetiske menneskelige eksperimenter, se her.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Old news? Hva er det vi skal reagere på her?
Vis hele sitatet...
Ingen ting nødvendigvis.

Men bra å få PDF med psykedelik terapi i en norsk kontekst, skrevet i tiden det ble foretatt slik.

Ser også at de brukte CZ-74 og Psilocybin (syntetisk regner jeg med) i tillegg til syre.

PDF om psykedelisk terapi mente jeg.
Sist endret av [protus]; 1. august 2015 kl. 20:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Definitivt bra å gjøre slik informasjon tilgjengelig, ja. Spørsmålet mitt var egentlig rettet til snegler, som etterlyste reaksjoner =)
Sist endret av mentalmelt; 1. august 2015 kl. 22:47.