Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3591
Heisann! Jeg er ny her på forumet og vil benytte min første post til å spørre om råd. Det har seg slik at jeg de siste to årene kun har loket bort penger gjennom kredittselskaper og sitter nå på en samlet gjeld rundt 230.000,-. Problemet mitt er at jeg er skyldig mange forskjellige selskaper og klarer ikke håndtere innbetalingene sånn som det er i dag. Jeg har vært rundt i forskjellige banker her hvor jeg bor, og litt på nettet for å spørre om det er noen mulighet til å samle alt på en plass. Det er forsåvidt ingen problem så lenge jeg kan stille med en eller annen form for sikkerhet. Jobbet for fullt i et vikariat i 2 år, da var det ingen problem å betale regninger (da var det ikke like mye heller). Men nå er folk kommet tilbake fra sykemeldinger og slikt, så de har nesten ikke jobb til meg. I tillegg bor jeg på en liten plass hvor mulighetene for å finne seg noe annet å gjøre er små. Bankene forteller meg at de per i dag ikke kan gi meg noe lån siden jeg ikke har fast inntekt og heller ingen sikkerhet. Har blitt fortalt at det er vanlig å spørre familie om slik sikkerhet. I min familie er det dårlig med slikt. Så derfor vil jeg benytte anledningen til å spørre her på dette forumet. Jeg er virkelig desperat. Alt dette går ut over min psykiske helse og jeg vet snart ikke hvordan jeg skal kunne fortsette. Håper virkelig noen kan gi meg noen tips/råd, ja om noen av dere vet om en utvei som ikke jeg vet. Det aller beste for min del hadde vært å fått samla alt i en bank, det ville gitt meg en STOR lettelse.

På forhånd takk for at dere tar dere tid til å lese dette samt kanskje legger inn en tilbakemelding!

C
Få deg en ordentlig jobb. Flytt om stedet der du bor nå er dust mtp dette.
Det er eneste muligheten du har om familie ikke funker.
Sist endret av moret; 24. april 2013 kl. 13:21.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Ta kontakt med kredittselskapene! Ikke bare la ting ligge ubetalt, det er det absolutt verste du gjør. Spør om å få til andre nedbetalingsordninger, og fortell hvordan tingenes tilstand er. De ønsker stort sett å være behjelpelig.
Hei

Godt å høre at du forsøker å rydde opp, og kjipt å høre om situasjonen du har kommet opp i.

Det høres ikke ut som det finnes noen enkle løsninger; men ting har en viss tendens til å ordne seg. Mitt eneste råd er å forsøke å ta tak i et problem av gangen.

1. Førsteprioritet er å sørge for at du ikke ender opp med at purre/inkasso-gebyr baller på seg. Påløpende renter er mulig å håndtere, men gebyrer blir fort veldig stygge. Det betyr å skaffe seg betalingsutsettelser og nedbetalingsplaner hos de du skylder penger fortest mulig.

2. Skaff deg jobb.. om du må flytte, utdanne deg, ta jobb du ikke vil ha er likegyldig. Uten fast inntekt (eller iallefall en historikk som viser at du tjener penger jevnt og betaler ned på gjeld) er du fullstendig screwed uansett hvordan du vrir og vender på det. Jo lengre du har vært i jobb, jo lettere vil det være å få en bank til å hjelpe deg... særlig hvis du klarer å vise at du allerede har begynnt å betale ned.

Lykke til
Sist endret av DumDiDum; 24. april 2013 kl. 13:32.
Trådstarter
2 0
Takk for raske svar! Et av de større problemene for meg er vel at lønnen min ved den aktuelle jobben er mye bedre enn hva jeg ville tjent i feks en matvarebutikk. Jeg vet også at nå som sommeren nærmer seg vil det bli så og si en full stilling på meg. Ting har som sagt gått greit når jeg var i full jobb, hadde jeg bytta ut med en full jobb i ja feks Rimi så hadde jeg ikke hatt mulighet til å betale ned sånn som jeg har gjort det frem til nyttår. Angående flytting så blir dette vanskelig mtp at jeg har noen ubetalte husleier som jeg ikke får betalt. Kan ikke bare flytte uten videre.

Med det sagt så har jeg også problem psyisk og det har jeg vel hatt så lenge jeg kan huske. Sosial angst og depresjon er noe jeg sliter med. Og på grunn av akkurat denne angsten så blir problemet mitt utrolig mye vanskelige. Det å ta kontakt med de forskjellige selskapene er en tanke jeg ikke vil tenke engang, det føles helt utelukket for meg. Jeg klarer så vidt å ta kontakt med min egen familie. Det er klart at den økonomiske delen gjør nok ting verre, og mitt indre sier at mestparten av mitt liv blir bedre hvis jeg bare får en orden.

Depresjonen kommer mer og mer ettersom tiden går og brevene hoper seg opp. Jeg har opptil flere ganger vurdert selvmord som en utvei men slår ganske fort tanken fra meg når jeg innser hvor egoistisk dette egentlig er. Jeg er ikke ute etter sympati på noen måte, og jeg håper dere ikke dømmer meg, for dere vet ikke hvordan min hverdag er.

Beklager, nå ble det mye syting her. Men til syvende og sist så var det nok et håp inni meg hvor folk kan fortelle sin historie og kanskje motivere meg til å få bort problemene! Jeg er en ellers oppegående fyr som røyker litt weed av og til men aldri noe mer enn det. En god vennekrets har jeg forsåvidt også. Takk
Sist endret av smokesum; 24. april 2013 kl. 13:58.
Et av de større problemene for meg er vel at lønnen min ved den aktuelle jobben er mye bedre enn hva jeg ville tjent i feks en matvarebutikk.
Vis hele sitatet...
Nei. ditt største problem er at du er avhengig av at andre skal være syke, høysesong, eller whatever for å ha en stabil lønn. Om du tjener såpass bra i din nåverende jobb så burde det heller ikke være noe problem å betale dette.

Det er faktisk bedre med en stabil lønn hver måned, enn en høy lønn som kommer 6måneder i året og ellers uteblir.
Du kan faktisk ikke gå å vente på sommer og at du skal få jobb. Jeg håper jo også du ser dette...
Nå vet jeg ikke hvor mye de tjener på Rimi, men si at du får utbetalt 15k,- bare for å ta et tall; dette er faktisk 15k mer enn det du har nå.

Få deg en ordentlig jobb, som jeg sa i førsteinnlegget. Vikariat er for n00bz
Se om nav kan gi deg lappen på CE, tar ca 2 måneder å fullføre dette sertifikatet. Kom deg inn i langtransport og brukt tiden din til å jobbe som en helt, har mange bekjete som tjener opp I mot 40k brutto I måneden I dette. Er selv lastibilsjofør og har ikke hatt lønn utbetalt mindre en 23k, jeg kjører noe langt, noe lokalt + terminalarbeid. Det er en rask "utdannelse" som er godt betalt, men ikke forvent og ha mye fri. Håper dette muligens kan vær en utvei for deg ?
Dessuten uten en ordentlig jobb vil du ikke få lån i banken, de ser like godt som deg at dette er høyst usikkert og de vil ikke ta sjangsen. Fast ansettelse er det eneste som kan redde deg.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hei du!

Vet du hva dine månedlige ytelser er pdd? Siden du sitter på 230 000 kroner i gjeld, kan de ikke være fryktelig høye.
Lønnen på Rimi ligger faktisk rundt 23 000 / mnd før skatt, noe som burde være nok til å dekke alle ytelser.
Med litt innsats og sparing burde du kunne være gjeldsfri om 2 år eller lignende.

Du kan forøvrig se noen episoder av luksusfellen. Folk der som har rotet seg inn i veldig mye verre problemer enn deg, og som kom ut på topp. Gode tips til sparing og slikt også!
Et tips som de fleste som har litt peiling vil si er at du setter opp et detaljert budsjett med alle inntekter, utgifter og gjeld. På den måten blir alt mer oversiktlig og strukturert og du har mye lettere for å se hvilke tiltak du kan gjøre og hva som haster mest å få nedbetalt.
Sist endret av random72742; 24. april 2013 kl. 14:51.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Se om nav kan gi deg lappen på CE, tar ca 2 måneder å fullføre dette sertifikatet. Kom deg inn i langtransport og brukt tiden din til å jobbe som en helt, har mange bekjete som tjener opp I mot 40k brutto I måneden I dette. Er selv lastibilsjofør og har ikke hatt lønn utbetalt mindre en 23k, jeg kjører noe langt, noe lokalt + terminalarbeid. Det er en rask "utdannelse" som er godt betalt, men ikke forvent og ha mye fri. Håper dette muligens kan vær en utvei for deg ?
Vis hele sitatet...
Tjener ikke lastebilsjåfører mer ? Jeg har alltid trodd dette var et høyt betalt yrke generelt sett (dårlige tider, mye langkjøring etc).

Jeg jobbet litt med transport tidligere (avisdistrubusjon) og da tjente jeg uten problemer 25-30k ut per måned (4 timer per natt, 4 timer per helgedag)
Som mange sier skaff deg en jobb som gir stabil inntekt.

Det mange ikke vet er at du kanskje kan få startlån for å rette opp i økonomien din.
Gå til ditt lokale NAV kontor eller kommunen. Og spør om skjema.
Men her er du opptatt av at du har en fast inntekt.

Renten er også utrolig lav, så her kan du betale kraftig ned.
Du kan binde den på 20 år med 2.96% rente.
Et lån på 230 000kr betaler du jo bare 567,33kr i måneden i renter på.

Lykke til håper det ordner seg.
Det blir litt useriøst for meg når du skriver at det går utover psyken din! Dette burde du klart å forutsett! Veldig enkelt å bare skrive det, alle skjønner at hvis du bruker 1000kr og tjener 100 så blir det gjeld over tid.

Med det sagt, så anbefaler jeg at du sitter og skriver budsjett, jobber med det helt til du får oversikt.

Stikkordet er jobb.
Sist endret av Taurean; 25. april 2013 kl. 22:58.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Bra du ønsker å ta tak i problemet, for dette forsvinner ikke av seg selv!

Renter, gebyrer og renters rente blir fort veldig, veldig dyrt.

Anbefaler deg å snakke med familie igjen og høre om du kan låne penger der mot at du setter opp en nedbetalingsplan eventuelt at de kan stå som kausjonist på et lån i banken.
Skulle det ikke fungere må du sette opp et detaljert måneds budsjett hvor du regner ut hvor mye du kan klare å betale på gjelden i mnd. Deretter tar du opp telefon og begynner å ringe dine kreditorer og avtaler en nedbetalingsplan, type 500,- til en og 1000,- til en annen feks.

Som det er allerede påpekt så må du få deg en stabil inntekt skal du få kreditorene med på en avtale. Gå ut å søk på det du klarer av jobber og ta til takke med det du får. Tenk gjerne også på muligheten for to jobber. Jo mer penger du får inn hver mnd jo fortere kan du bli kvitt dette.

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å handle så raskt som mulig før det pådrar seg enda flere gebyrer og renters rente.

Du har selvfølgelig enda en mulighet men den er ganske ekstrem og den heter offentlig gjeldsordning (link)
Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ikke gå for denne løsningen for et så lite beløp!
Sist endret av r0bin; 25. april 2013 kl. 23:22.
Sitat av uberleethaxor Vis innlegg
Som mange sier skaff deg en jobb som gir stabil inntekt.

Det mange ikke vet er at du kanskje kan få startlån for å rette opp i økonomien din.
Gå til ditt lokale NAV kontor eller kommunen. Og spør om skjema.
Men her er du opptatt av at du har en fast inntekt.

Renten er også utrolig lav, så her kan du betale kraftig ned.
Du kan binde den på 20 år med 2.96% rente.
Et lån på 230 000kr betaler du jo bare 567,33kr i måneden i renter på.

Lykke til håper det ordner seg.
Vis hele sitatet...
Ja vel kan start lån brukes til å rette opp i økonomien og ikke bare til huskjøp? Dette var noe jeg overhodet ikke var klar over heller. Du har ikke tilfeldigvis en link eller lignende som forteller mer om dette? For dette var en side av hjelp jeg ikke var klar over at fantes i Norge for de som sliter.
Luksusfellen neste ?
Dersom du ikke ser noen vei ut av uføret, så kan du søke om gjeldsordning.
Sist endret av caperno; 26. april 2013 kl. 15:17.