Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1269
Jeg ser etter noen vifter til min vannkjøling, hvilke vifter er å anbefale. Trenger noen vifter som takler høy rpm, og samtidig er stillegående på lav rpm.
Viftene jeg hadde var de som fulgte med Corsair H80i, disse lagde en helt forferdelig lyd på lav rpm.
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Jeg ser etter noen vifter til min vannkjøling, hvilke vifter er å anbefale. Trenger noen vifter som takler høy rpm, og samtidig er stillegående på lav rpm.
Viftene jeg hadde var de som fulgte med Corsair H80i, disse lagde en helt forferdelig lyd på lav rpm.
Vis hele sitatet...
http://techbay.no/product.html/noise...category_id=93

Ekstremt stillegående og flytter mye luft.
Selv på lav rpm.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
http://techbay.no/product.html/noise...category_id=93

Ekstremt stillegående og flytter mye luft.
Selv på lav rpm.
Vis hele sitatet...
disse fyller ikke ts sine krav, PWM versonen gjør dette.
http://techbay.no/product.html/noise...category_id=93
Noctua NF-F12 -http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656781

Utrolig god ytelse og veldig stillegående, Min og mange andres favoritt når det kommer til ytelse. Utseende er nå så om så, litt dyr da. Men du merker på den at den er kvalitet.
Har et par av disse på min H60, de er veldig stille, men jeg er ingen støyfreak.

Disse er ikke PWM vifter though.
Alexulv's Avatar
Trådstarter
Jeg lurte på, hva er forskjellen på
Corsair AF120 Quiet Edition 120mm Vifte
og
Corsair SP120 Quiet Edition 120mm Vifte

Slik jeg har forstått det, er pwm vifter slike med 4 pin?
Men på de viftene som fulgte med H80i har bare 3 pin, altså ikke pwn?
Men på kontakten fra pumpen er det 4 pin.
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Jeg lurte på, hva er forskjellen på
Corsair AF120 Quiet Edition 120mm Vifte
og
Corsair SP120 Quiet Edition 120mm Vifte
Vis hele sitatet...
Quiet Ed. har mye lavere maks-RPM, som gjør den stillere.
AF viften er beregnet som kabinett vifte og SP viften til radiator/kjøler?

Men tror kanskje jeg kun hadde kjøpt en vifte i stedet for 2, og kjøpt en annen enn corsair viftene.

Hvis det er budsjett som hindrer en i å kjøpe litt mer kostbar vifte mener jeg
Alexulv's Avatar
Trådstarter
Er litt budsjett også utseende, jeg liker å ha alt estetisk fint inni maskinen selv om jeg "aldri" ser inni der.
Har bare litt en mani :P

Synes at disse viftene til Corsair er fine å se på. noctua må jeg si at uansett hvor gode de er, så klarer jeg ikke den fargen :P
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Jeg lurte på, hva er forskjellen på

Slik jeg har forstått det, er pwm vifter slike med 4 pin?
Men på de viftene som fulgte med H80i har bare 3 pin, altså ikke pwn?
Men på kontakten fra pumpen er det 4 pin.
Vis hele sitatet...
[COLOR="White"]titusentegn[/COLOR]
PWM (Pulse width modulation) Is the ability to adjust the rotation speed on the fly without changing the input voltage delivered to the cooling fan.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Marr; 11. april 2013 kl. 23:42.
For å endre farten på ikke-PWM vifter, så senker du spenningen som går gjennom vifta, den tredje pinnen er for å få rotasjonshastigheten på vifta.

Du endrer farten på en PWM vifte ved å alternere mellom av/på, endre spenningen på den fjerde pinnen fra 12V til 0V og gjenta? Lenger intervall mellom av/på gjør at vifta går saktere, kortere intervall gjør at vifta går raskere, helt til du er på konstant 12V.

PWM er vel metoden vi bruker for å dimme lysdioder også, de tre andre pinnene er lik som på en ikke-PWM vifte.

For å sette det i perspektiv. Vi sitter i hver vår bil, du ender akkselerasjonen/deaksellerasjonen ved å endre stillingen på gasspedalen fra 0-100%, mens jeg endrer min fart ved å enten gi full guffe eller kjøre på tomgang.

Dette er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror det er slik det funker.
Trenger også noen ny vifter, da mine standard vifter snart går meg på nervene. Har ikke mye peiling på PC, så hvor mye luft den dytter osv osv overlater jeg til dere å avgjøre hva som er bra, jeg vil bare ha noe som er stille.
Har et Corsair Obsidian 650D kabinett og vil bytte ut alle viftene. Takker og bukker!
Sist endret av MariusM; 14. april 2013 kl. 16:09.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av MariusM Vis innlegg
Trenger også noen ny vifter, da mine standard vifter snart går meg på nervene. Har ikke mye peiling på PC, så hvor mye luft den dytter osv osv overlater jeg til dere å avgjøre hva som er bra, jeg vil bare ha noe som er stille.
Har et Corsair Obsidian 650D kabinett og vil bytte ut alle viftene. Takker og bukker!
Vis hele sitatet...
Da vil jeg tro at spectre viftene fra bitfenix er det beste valget, finnes i mange forskjellige farger
http://techbay.no/product.html/bitfe...ategory_id=165 x2
http://techbay.no/product.html/bitfe...category_id=93

Det kan også være en ide å slenge på en billig viftekontroller, for å ha muligheten for å kjøre viftene saktere
Kunne du slengt med en kontroller? Har absolutt null peiling Lys er heller ikke noe must, og går heller opp ett par hundre kroner for å få det så stille som mulig!

Hva med Noiseblocker? Ser du har enbefalt det her.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av MariusM Vis innlegg
Kunne du slengt med en kontroller? Har absolutt null peiling Lys er heller ikke noe must, og går heller opp ett par hundre kroner for å få det så stille som mulig!

Hva med Noiseblocker? Ser du har enbefalt det her.
Vis hele sitatet...
Problemet med NB i et 650D er at du ikke har vifteplasser til de :P

Men om du er klar for å modde litt er det ikke noe i veien for å sette 2x 120mm eLoop vifter i front og 1 bak

Hvor mye er du villig til å legge i viftekontroller?

Corsair link er desisdert den mest fancy viftekontrolleren om du velger å bruke så mye på viftekontroller
Modding tror jeg jeg skal holde meg unna, så vi får ta noe som passer :P Jeg har ikke noe behov for å kaste ut penger, og trenger ikke noe fancy kontrollsystem. Bare velg ett enkelt ett hvor jeg kan styre hastigheten, så er jeg fornøyd! Det jeg tenke jeg kunne bruke litt mer på er viftene, men hvis kabinettet setter stopper for en del ting får jeg ta det beste du anbefaler
Sist endret av MariusM; 14. april 2013 kl. 17:12.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av MariusM Vis innlegg
Modding tror jeg jeg skal holde meg unna, så vi får ta noe som passer :P Jeg har ikke noe behov for å kaste ut penger, og trenger ikke noe fancy kontrollsystem. Bare velg ett enkelt ett hvor jeg kan styre hastigheten, så er jeg fornøyd! Det jeg tenke jeg kunne bruke litt mer på er viftene, men hvis kabinettet setter stopper for en del ting får jeg ta det beste du anbefaler
Vis hele sitatet...
http://techbay.no/product.html/zalma...ategory_id=153

Billig og helt sikkert en super viftekontroller

Du kan forresten prøve en viftekontroller på viftene du har nå og se om det gir et akseptabelt støynivå
Takk for hjelpen!