Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 22542
Heey.
Da tenkte jeg at vi kan få opp en tråd med tips og triks her.
Jeg er nok ikke den dyktigste når det kommer til dette spillet, men
kan jo komme med noen små tips.

Første tipset jeg lærte meg, var at for å få "evig" med vann, så kan man sette kloakkanlegget rett ved vannanlegget og sette på et filtreringsanlegg på vannanlegget. Dette fører til at kloakkanlegget renser kloakkvannet og "dumper" dette i bakken igjen, som vannanlegget henter opp og renser=)

For meg har dette tipset funket hvertfall=)

Kom gjerne med tips til alle andre hvis du har noen lure=D
Ikke la byen vokse for fort. Ikke ha hastverk med skyskrapere, som mange har. Og sørg for å balansere RCI hele tiden. (Lett om man tar seg god tid og vokser sent)

Bygg et par butikker. Et nabolag med folk som jan shoppe i dem, og så akkurat nok industri til å gi resten jobb. Husk at industri egentlig kun er job-sinks for de som ikke kan jobbe i det kommersielle.

Husk at 1 kommersiell bygning kun ansetter et par mennesker men trenger et helt nabolag med shoppere.
Sitat av etse Vis innlegg
Ikke la byen vokse for fort. Ikke ha hastverk med skyskrapere, som mange har. Og sørg for å balansere RCI hele tiden. (Lett om man tar seg god tid og vokser sent)

Bygg et par butikker. Et nabolag med folk som jan shoppe i dem, og så akkurat nok industri til å gi resten jobb. Husk at industri egentlig kun er job-sinks for de som ikke kan jobbe i det kommersielle.

Husk at 1 kommersiell bygning kun ansetter et par mennesker men trenger et helt nabolag med shoppere.
Vis hele sitatet...
Eller bare drit i commerce og industry og zone 100% residential.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Eller bare drit i commerce og industry og zone 100% residential.
Vis hele sitatet...
Da vil du få en del issues. Folk blir veldig glade av å shoppe.
Trådstarter
81 7
Enig med etse, spiller du multiplayer, kan du faktisk overleve i lengden med en by uten Industry. Hvis naboen har en stor industri-by, så kan du klare deg fint med kun Commerce og Residential, selv om jeg må poengtere at i starten må du ha industry for å få byen i gang. Commerce gir byen stor glede, og kan føre til mye turisme fra nabobyen som ønsker å bruke penger

Har du klart 100% residential med hell, Skymarshal?
Hvordan får man skyskrapere? :O
Sist endret av Magnisx; 16. mars 2013 kl. 01:26.
Trådstarter
81 7
Tetthet, riktig bygging, og veier som er store nok for skyskrapere=) Jeg sliter litt med det selv, meeeen som etse sier, ikke gå bananas for å få en stor og høyt innbyggertall så fort som mulig, vær tålmodig=)
Tettheten øker på forskjellige måter i ulike soner. I residental må ha mye lykke og gjerne plasser å bruke penger. Enten parker eller comnersial. Commercial øker etterhvert som de tjener penger.
Trådstarter
81 7
Et tips jeg også så på en stream, var det en kar som hadde 400K innbyggere med nesten kø-fri trafikk, det var han brukte "hoved-allèen" inn fra motorveien, men sidegatene møttes aldri i et kryss, det var annenhver gate hvor man svingte enten høyre eller venstre. Førte til mindre trafikk i hoved-allèen tydeligvis=P
Litt dårlig forklart, men skal prøve å få lagt ut et eksempel når jeg kommer hjem=P
Brede og store veier er absolutt ikke et must for skyskrapere. Finnes flere eksempler på blant annet twitch.tv hvor folk streamer med 200-300k innbyggere med små veier og kun skyskrapere.
Er også fult mulig å ha 100% residential hus.

Mange gode tips her: http://www.reddit.com/r/simcity
Trådstarter
81 7
Kan nok hende det.
Men lurer egentlig på åssen byen skal gå hvis du kun har Residential? Blir det så populært da egentlig?
Bare lurer, har ikke prøvd det, men kanskje jeg gjør et forsøk når jeg kommer hjem med nabobyer som kun kjører Industry og Commerce.. Det som er greia, Dinosauren?
Sitat av etse Vis innlegg
Da vil du få en del issues. Folk blir veldig glade av å shoppe.
Vis hele sitatet...
De har testet og du trenger hverken C eller I. Bare popp noen parker istedenfor C.

Synes spillet er ganske ødelagt. Den ligger på hylla en liten stund og håper på oppdateringer.

TS: Kjør på med electronics. Først lager du en vanlig by, så starter du med resirkulering. Så starter du med resirkulering av alloy, kjøp inn plastic og lag chips av det.
Sist endret av Xernox; 16. mars 2013 kl. 02:16.
Trådstarter
81 7
så det er altså en sikker kilde uansett? Du vil ikke trenge noe C eller I i starten?
Sitat av Zoof Vis innlegg
Kan nok hende det.
Men lurer egentlig på åssen byen skal gå hvis du kun har Residential? Blir det så populært da egentlig?
Bare lurer, har ikke prøvd det, men kanskje jeg gjør et forsøk når jeg kommer hjem med nabobyer som kun kjører Industry og Commerce.. Det som er greia, Dinosauren?
Vis hele sitatet...
Gjort flere forsøk på det på reddit såvidt jeg vet. Finnes en video her blant annet: http://www.youtube.com/watch?v=ACdu1ho2Ic4
Simmene blir glade av å gå i parken og slik. Spillet er ganske broken imo.
Trådstarter
81 7
Må ta en titt på den videon når jeg er ferdig på jobb=P Hvis det er så simpelt, så kan det jo bli kjedelig. Men det er et spill man kan utforske på mange muligheter da, teste ut nye måter å drive byen på. Er jo seff en liten ulempe med små ruter da, det må sies.
Jeg må si jeg har blitt litt avhengig, første gang jeg har kjøpt det spillet og må si jeg ble veldig positivt overrasket egentlig=P
Ikke et tips, og ikke et triks, men et spørsmål.
Hvordan fungerer serverene og slikt nå? Fortsatt problematisk å spille, eller kommer man inn, og får spilt?
Trådstarter
81 7
Jeg har faktisk ikke opplevd de store problemene jeg hørte om, har vært småting som at serveren er opptatt, men prøver jeg 1-2 ganger til, så får jeg lastet inn byen uten problem.
Fler som har hatt problemer?
Har aldri hatt problemer med å logge inn. Trading mellom byer og sånt går veldig tregt, men dette er ingenting iforhold til de andre problemene.
Trådstarter
81 7
De andre problemene? Tenker du da på pathinga til bilene? Tradingen er jeg enig i, den er kranglete iblant.
Sitat av Zoof Vis innlegg
De andre problemene? Tenker du da på pathinga til bilene? Tradingen er jeg enig i, den er kranglete iblant.
Vis hele sitatet...
Pathfinding, fake innbyggertall, ikke-fungerende RCI, dumme services (alle brannbilene går til samme brann feks), Recycling fungerer ikke alltid. Det hender den bare stopper opp. Random air pollution, Dårlig replenish rate av vann (kan fikses ved å sette treatment facility vedsiden av vannet ditt). Sykehus/wellness vans hjelper ikke mot germs.
Sist endret av Xernox; 16. mars 2013 kl. 03:29.
Trådstarter
81 7
Enig i mye av det, dumme services er noe av det mest irriterende. Recyclingen har jeg også merka, skjønner ikke greia med det.
Men det er litt av gleden, man kan ikke spille et spill som ikke irriterer deg litt=P Det er litt av sjarmen, hehe
Rene residental byer funker nok om du har god støtte fra andre byer som har jobber. Hvis ikke så får du nok en del problemer når du nærmer deg 200k innbyggere. Det er et av problemene med spillet: du kan bygge problematiske byer og alt går greit frem til man overstiger 100k innbyggere. Først da får man issues.

Har lest en del på reddet og virker som fler og fler går fra at RCI ikke er broken, men heller er missforstått av folk flest. Samt at det gir dårlig feedback på hva du gjør feil.
1 million innbyggere, 100% residential: http://i.imgur.com/8sNk7Ko.jpg (Reddit)

Er for mange bugs til at jeg orker å spille selv om dagen, men det er visst mulig
Sist endret av SkyMarshal; 16. mars 2013 kl. 12:38.
Leg merke til den store kriminaliteten, og de faktum at det er kun low-wealth. Vil ikke akkurat si det er en veldig fungerende by.
hva gjør jeg når jeg ikke har mere vann og hente opp? :O
alt er tørt..
Kjøper fra byene rundt?
Sitat av timemachine Vis innlegg
hva gjør jeg når jeg ikke har mere vann og hente opp? :O
alt er tørt..
Vis hele sitatet...
Importerer fra en annen by.
Sitat av timemachine Vis innlegg
hva gjør jeg når jeg ikke har mere vann og hente opp? :O
alt er tørt..
Vis hele sitatet...
Som de andre sier, kjøp fra andre byer. Eller, sett ut ett Sewage Treatment plant. Denne rensker litt av kloakken før den tømmer det ut i grunnvannet igjen. OBS: Du bør nok ha en filtreringsmekanisme på pumpestasjonen også.
Sitat av møkk Vis innlegg
Som de andre sier, kjøp fra andre byer. Eller, sett ut ett Sewage Treatment plant. Denne rensker litt av kloakken før den tømmer det ut i grunnvannet igjen. OBS: Du bør nok ha en filtreringsmekanisme på pumpestasjonen også.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke filtrering når du allerede har sewage treatment. Har du bare sewage pumps, eller skittent område må du ha filtreringsvannpumpe.
Innbyggerne mine klager på at det er for mye bakterier. Har god sykehus og kloakk dekning. Noen som kan gi et tips om hva de egentlig er ute etter , eller er dette en bug?

Kaizen
Sitat av timemachine Vis innlegg
hva gjør jeg når jeg ikke har mere vann og hente opp? :O
alt er tørt..
Vis hele sitatet...
Ta deg tid til å lese førsteposten.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Innbyggerne mine klager på at det er for mye bakterier. Har god sykehus og kloakk dekning. Noen som kan gi et tips om hva de egentlig er ute etter , eller er dette en bug?

Kaizen
Vis hele sitatet...
Du er nok reaktiv i stede for proaktiv. Altså folk blir syke og du behandler de, du hindrer de ikke i å bli syke. Både ground og air pollution fører til at mange blir syke. Se ba "germs overlay" så ser du hvor problemene kommer fra.

Har du er stort sykehus kan du utvide slik at de reiser rundt og fjerner årsakene til sykdom. Renere industri hjelper også.
Funker ikke med vannstasjon og kloakkanlegg plasert vedsiden av hverandre, sliter litt med vanntilførselen akkurat nå. Noen som har tips?
http://bildr.no/thumb/1417712.jpeg
Sitat av Settoz Vis innlegg
Funker ikke med vannstasjon og kloakkanlegg plasert vedsiden av hverandre, sliter litt med vanntilførselen akkurat nå. Noen som har tips?
http://bildr.no/thumb/1417712.jpeg
Vis hele sitatet...
Har du rensefilter på vannstasjonen din? Har ikke spilt på et par dager så husker ikke hvordan den ser ut
Har du sjekket at det er vann i bakken? Har du sjekket om du har flere kloakkanlegg som "stjeler" kloakk?
Fikk kjøpt vann, men hvordan øker man landverdien sånn at det bygges bedre / større hus på området?
Sitat av Settoz Vis innlegg
Fikk kjøpt vann, men hvordan øker man landverdien sånn at det bygges bedre / større hus på området?
Vis hele sitatet...
Parker, bedre veier og lignende.
Offentlige bygg hjelper også
Longboarder
zitare's Avatar
Et lite "triks" som jeg gjør er og nesten alltid bygge grus veier først, så kan man se hvordan det blir også oppgradere de
Enten det eller alle med trikkeskinner. Ganske kjipt å måtte rive store områder for å bygge senere
Starta å resirkulere for å tjene penger, funker ganske greit, men sliter med å få nok materiale til å resirkulere, noen tips? Har 16 biler som kjører og har sendt til alle byene jeg kan rundt i området mitt, men ingen av de er noe store desverre. Begynner med skole nå for at de kan bli flinkere. Noe annet jeg kan gjøre?
Mitt beste tips er å bygge motorveier fra dag 1.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Bygg Expo Center. Har tjent gørrmye penger på den og den tiltrekker dessuten seg masse turister og shoppere. Har ikke merka noen ulemper ennå, men regner med at de kommer etterhvert. Ser for meg rabiate fotballsupportere og kaos langs gatene, men det har ikke skjedd hittil (har holdt 5 events)
Man setter opp events som f.eks motorcross eller rockekonsert, der man spytter inn f.eks for motorcross 15.000 for å få starta eventen og hvis alt går som det skal vil du tjene 45.000 etter et par dager.

bygg expo center
sett igang event
?
profit!
Sist endret av Bothrops; 19. mars 2013 kl. 10:47.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Bygg Expo Center. Har tjent gørrmye penger på den og den tiltrekker dessuten seg masse turister og shoppere. Har ikke merka noen ulemper ennå, men regner med at de kommer etterhvert. Ser for meg rabiate fotballsupportere og kaos langs gatene, men det har ikke skjedd hittil (har holdt 5 events)
Man setter opp events som f.eks motorcross eller rockekonsert, der man spytter inn f.eks for motorcross 15.000 for å få starta eventen og hvis alt går som det skal vil du tjene 45.000 etter et par dager.

bygg expo center
sett igang event
?
profit!
Vis hele sitatet...
Pfft 45k på et par dager? Prøv elektronikk du.
150k per 1000 TV, du får 2400 TVer for 1200 prosessorer og litt plastikk. Et par millioner hver dag kanskje? Skal nok klare mye mer også
Sist endret av Xernox; 19. mars 2013 kl. 13:18.
har et massiv lager med råolje og selger i bøtter og spann. Tjener 1 mill i mnd og har forsåvidt 8 mill. En ting jeg stusser på er at i transaksjonsfeltet så kommer det jo selvsagt alt du selger, men jeg får også ytterligere gaver fra en tilfeldig plass som jeg ikke aner hvor kommer fra? Det varier fra 130k - 260k. En venn av meg fikk gave på 3,6 mill. Det ser tilsynelatende greit ut med inntekten, men om olja går tom, vil jeg fortsatt benytte de samme profittene i form av gaver eller kommer det av noe annet?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Pfft 45k på et par dager? Prøv elektronikk du.
150k per 1000 TV, du får 2400 TVer for 1200 prosessorer og litt plastikk. Et par millioner hver dag kanskje? Skal nok klare mye mer også
Vis hele sitatet...
Tjener selv litt over 2mill pr dag via massivt legerings eksport. Men nå går jeg snart tom for vann, så da kommer vel problemene på rekke og rad
Sist endret av JVMyhre; 19. mars 2013 kl. 16:33.
Sitat av Toseki Vis innlegg
Tjener selv litt over 2mill pr dag via massivt legerings eksport. Men nå går jeg snart tom for vann, så da kommer vel problemene på rekke og rad
Vis hele sitatet...
Sett opp et pumpeanlegg og kloakk rett vedsidenav hverandre. Da vil du ha evig med vann Husk renseanlegg!
Sitat av Toseki Vis innlegg
Tjener selv litt over 2mill pr dag via massivt legerings eksport. Men nå går jeg snart tom for vann, så da kommer vel problemene på rekke og rad
Vis hele sitatet...
Du burde heller bruke legeringen til prosessorer, eller er du en "miner"? Du får 2000 prosessorer for 10 tonn legering. Ca 60k for 1000 prosessorer. Over dobling av legeringseksporten din.

Attpåtill så får du 150k per 1000 TVer.
Sist endret av Xernox; 19. mars 2013 kl. 16:55.
Er det noen andre som får beskjed om at de ikke har noen venner når man er inni SimCity?
Sjekker jeg Origin finner jeg kompisen min, men prøver jeg i den vennetingen ingame får jeg bare beskjed om at jeg ikke har noen venner. Da blir det jo heller vanskelig å invitere han til regionen.
Er dere på samme server?

De fleste har vel hørt om tipset russisk cdkey . Jeg kjøpte en slik en og la inn en english lang pack, funket fett helt til en update nå istad. Vet det er flere som benyttet denne metoden her inne, vet dere om noe fix?