Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7704
Hallo, jeg har en veldig støvete PC; og jeg lurer på hvordan jeg på best mulig måte kan rense å fjerne alt støvet som er i PCen? Også CPU Vifta etc. Jeg vil helst ikke fjerne noen PSU kabler fra PSUen, fordi den er så knotet (har deksel over)...

Noen ideer?

Og en ting til, er det "farlig" med støv i PCen?
Skal en del støv til før det begynner å bli farlig, men er jo klart at du vil få bedre temps uten støv.

Du kan jo bruke luft på boks \ blåse med en peisblåser f.eks.
Støv fører til varmere PC pga dårligere luftgjenomstrømming. I tillegg kan de være med på å skape støy i viftene.
Beste måten å rense på er å kjøpe en boks med luft under trykk og blåse ren komponentene.

IKKE bruk støvsuger siden det skaper statisk elektrisitet.

EDIT:
Damn, ble ninja'd
Sist endret av Katalysator; 28. januar 2012 kl. 23:02.
blås? eller ta ut viftene du skal rense å blås ikke dumt å ta ut skjermkortet å blåse rent heller
Støv blokkerer også viftene, men heter det ikke trykkluft på boks?
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Hver gang jeg flytter pcen(Mellom hybel og hjem) så tar jeg en tur innom garasjen og setter på kompressoren!

Ingenting som trykkluft for og rense pcen

Trikset er å være forsiktig tenke litt på løse deler og vifter når en gjør dette
Ta med deg Pc'n på en bensinstasjon og lån den tingen du bruker for å fylle luft i dekkene. Den er det futt i (men veldig risikabelt).
Antar du har en stasjonær pc utifra teksten.

Skru pcen av, ta ut støpselet og ta av sidepanelet. Du kan prøve å støvsuge på viftene utenfra, men jeg ville ikke knota noe særlig med støvsugeren inne i selve kabinettet da det kan ødelegge ting hvis du er uheldig.

Du kan også prøve med trykkluft på boks som fåes kjøpt på blant annet Biltema og Clas Ohlson.

Støv er ikke direkte farlig for pcen, men det kan gjøre den varmere. Viftene må da kjøre raskere og vil produsere mer støy.

Edit: Det kom vist en del før meg
Sist endret av Daybreak; 28. januar 2012 kl. 23:08.
Det er mer enn nok futt i en vanlig boks med trykkluft du får kjøpt på Biltema eller lignende. Trenger nok ingen bensinstasjon for dette!
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Støvsug, gjør det hele tiden. np
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av orbeck Vis innlegg
Støvsug, gjør det hele tiden. np
Vis hele sitatet...
Blir nok mye nerdrage nå ja!

Bryr meg iallefall litt om min pc, så tar ikke sjansen på slikt, det får andre dumme stuntmenn gjøre.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Blir nok mye nerdrage nå ja!

Bryr meg iallefall litt om min pc, så tar ikke sjansen på slikt, det får andre dumme stuntmenn gjøre.
Vis hele sitatet...
Fin måte å sikre seg en "ny" Pc på hvert år, bare å få skjermkortet til å kortslutte så er du sikret et nytt skjermkort. Komplett er ikke så veldig kritiske når du har problemer, de sender som regel nye deler før de har mottat den ødelagte (har ikke utnyttet selv, men burde gå).