Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1292
Jeg har muntlig eksamen om to dager, og lurer på hva dere synes om denne påstanden.

Påstanden er jo korrekt(av mange forskjellige årsaker), men vil ikke dette utsagnet også være korrekt: "Økonomisk vekst, en fare for miljøet"

Hvorfor er en rask økonomisk vekst verre enn vanlig økonomisk vekst?

Takker for svar!
Fordi hvis økonomien(les: forbruk, produksjon osv.) vokser raskere en vi klarer å finne måter å spare miljøet på er vi ganske ferdig. Bare det faktum at land som kina og india er i økonomisk fremvekst er en stor trussel. Tenk deg at alle kinesere plutselig får råd til en bil. Vi snakker da om mye forurensning.
Er jo merkelig dette begrepet "rask økonomisk vekst", men jeg tror oppgaven vil ha en diskusjon rundt utnyttelsen av fossile hydrokarboner. Kull, olje og gass har lagt grunnlaget for den enorme økonomiske veksten og velstandsøkningen særlig den vestlige verden har opplevd særlig etter den annen verdenskrig.

Var en dokumentar på Nrk som het "garantert kort levetid". Vår økonomi er avhengig av at konsumentene hele tiden bruker penger og kjøper nye varer. Trenger jo ingen videre forklaring.
http://www.youtube.com/watch?v=251qoGOqpdk

Det er jo mange aspekter du kan drøfte. Jeg mener at den største påkjenningen for miljøet er den enorme befolkningsøkningen i den tredje verden, som har vært mulig på grunn av den grønne revolusjon. Hvordan lages plantevernmidler og kunstgjødsel? Hvilken energikilde driver landbruksredskapen? - Olje.

Økonomisk vekst verdsettes høyere enn miljøet - Eks Kina.

Oljeindustriens påvirkning på miljøet - Eks oljekatastrofene i alaska, mexicogulfen. Debatten rundt utnyttelsen av oljesand i Canada.