Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  370 72049
Sitat av Evelen2
fra profilen til en fyr:
nei, systemet funker ikke
Vis hele sitatet...
Du var jo en av dem som ga han kp.
Sitat av Evelen2
nei, systemet funker ikke
Vis hele sitatet...
Du har ikke klagerett siden du misbruker det selv.

Edit: Ser admin har tatt fra meg KP som jeg fikk i går .. ok ..
Sist endret av TanteSpiker; 2. oktober 2007 kl. 17:05.
Sitat av Evelen2
fra profilen til en fyr:
nei, systemet funker ikke
Vis hele sitatet...
Du klager på at han fikk for mange KP? Du er en av de som ga han KP.

Forøvrig så synes jeg nFF hadde klart seg fint uten KP, brorparten av brukerne her klarer tydeligvis ikke forstå hvordan KP skal brukes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evelen2
fra profilen til en fyr:
nei, systemet funker ikke
Vis hele sitatet...
Å for en ironi at du seier det. Kjapp opptelling av sida som viser siste 30kp seier at du har gitt 6 av 30 siste KP, og at tecdm har gitt ca. resten.

Dei aller fleste deler ut ett eller to poeng i slengen slik eg les den sida, også har du en del, slik som deg og tecdm som ser ut til å klikke på kvar einaste post uten å engang vurdere kvaliteten.

På sikt vil det eine KPet du tilfører bli støy...
ja, jeg ga hann KP, ikke noe galt i det.
Men som du ser, han får flere KP gjenomsnittelige en antall inlegg.
Det tyder på at noe er feil
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evelen2
ja, jeg ga hann KP, ikke noe galt i det.
Men som du ser, han får flere KP gjenomsnittelige en antall inlegg.
Det tyder på at noe er feil
Vis hele sitatet...
Ja, kvifor gav du KP?

Tilfeldigheter spiller inn, og at en ny bruker får kp er ikkje nødvendigvis negativ.

Dog, det er for tidlig å sei noko om systemet...
Sitat av vidarlo
Ja, kvifor gav du KP?

Tilfeldigheter spiller inn, og at en ny bruker får kp er ikkje nødvendigvis negativ.

Dog, det er for tidlig å sei noko om systemet...
Vis hele sitatet...
nei, vi får vel se hvordan dette ender...



EDIT: en løsning er jo at når man klikker på KP-knappen til noen så får man et felt hvor man skal skrive hvorfor man gir KP
Sist endret av Evelen2; 2. oktober 2007 kl. 17:14.
Sitat av Evelen2
nei, vi får vel se hvordan dette ender...



EDIT: en løsning er jo at når man klikker på KP-knappen til noen så får man et felt hvor man skal skrive hvorfor man gir KP
Vis hele sitatet...
Sånn at admin må godkjenne hvert eneste KP som blir gitt ut? Tror du virkelig cru og admins har tid til det?
Sitat av Diablo
Sånn at admin må godkjenne hvert eneste KP som blir gitt ut? Tror du virkelig cru og admins har tid til det?
Vis hele sitatet...
nei, ikke det jeg mener, men slik at de blir lit mer stress en og bare bla seg nedover og "klikkklikkklikk"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evelen2
nei, ikke det jeg mener, men slik at de blir lit mer stress en og bare bla seg nedover og "klikkklikkklikk"
Vis hele sitatet...
Dersom du tar en kik på oversikta over dei siste 30 KP, så ser du at dei fleste brukere gir ett eller to kp, mens enkelte altså da insisterer på å gi kp til 10 innlegg i slengen. Dei om det. Eg trur det vil bli bakgrunnstøy i lengda. Eg ser heller ingen grunn til å straffe alle for at enkelte misforstår noko...

Men, IANA (I am not administrator)
Siden vi allerede er så godt avgårde med fri KP synes jeg vi kunne innføre SøppelPoeng (SP).
Tror det kunne vært mer interessant å se utviklingen på disse poengene enn på KP.

Eller forsåvidt kunne dele ut så og så mange SP etter hvor mange KP du hadde.

NEI! JEG HAR DET!
Fri SP og INGEN KP! Totalt anarki og et forum hvor ratingen er bygd på hvor idiot man er. GO GO GO
Sitat av duxo
Siden vi allerede er så godt avgårde med fri KP synes jeg vi kunne innføre SøppelPoeng (SP).
Tror det kunne vært mer interessant å se utviklingen på disse poengene enn på KP.

Eller forsåvidt kunne dele ut så og så mange SP etter hvor mange KP du hadde.

NEI! JEG HAR DET!
Fri SP og INGEN KP! Totalt anarki og et forum hvor ratingen er bygd på hvor idiot man er. GO GO GO
Vis hele sitatet...
ja genialt, så kan vi gi folk SP fordi man ikke liker dem !!!
(regner med inlegget var ironisk :P)
Du hadde hatt flere SP enn innlegg etter et kvarter Evelen2.
Sitat av Evelen2
ja genialt, så kan vi gi folk SP fordi man ikke liker dem !!!
(regner med inlegget var ironisk :P)
Vis hele sitatet...
Nei, fordi postene er idiotiske.
SP på deg.
SP hadde vært genialt, noe à la det vi vurderte på Kudos -
Gi Kudos | Gi Faen
Nå er hele poenget med KP borte, og det beste nå er å fjerne hele ruklet, IMHO. Hva var motivasjonen til å bytte system, nso?

Fra forrige resetting:
Sitat av nso
Etter den resetten vil systemet være å regne som ute av Beta, og det vil være siste reset.
Vis hele sitatet...
Sist endret av dexter; 2. oktober 2007 kl. 20:08.
Hva med en mulighet til å slå av KP i brukerprofilen? Da kan man ikke gi eller få.
Ble fryktelig mye offtopic nå syntes jeg - og alt for mange negative sider av en sak. nso har sikkert en god grunn til at han har lyst til å teste dette systemet, og da han er aministrator bør vi som gjester her inne respektere det.

Skal være enig i at dette systemet virker nokså utstabilt i dette tidspunkt, men som andre også sier, så kommer KP-Spammen til å gi seg etterhvert. Hvis alle fortsetter og KP til alt og alle, så blir igjen KP ubrukelig. KP er oppfunnet for vårt eget beste, som kan/kunne tydes som en "sticker" - som viser hvem som er politelige og poster fornuftig. (normalt sett, sier ikke at lite kp = lite erfaring osv)

Post med måte La oss gi systemet litt tid.
Jeg ville ha gitt KP til alle de som er fra 2004 og gamlere, slik at de kunne gi kp. Mesteparten av nyregistrerte skjønner tydeligivis ikke poenget.
Og man trenger 3års fartstid får å "skjønne poenget" med kp?
Sitat av margido
Jeg ville ha gitt KP til alle de som er fra 2004 og gamlere, slik at de kunne gi kp. Mesteparten av nyregistrerte skjønner tydeligivis ikke poenget.
Vis hele sitatet...
Jeg føler at dette blir å dra alle under samme kam, men du får nå mene hva du vil. Vi har nokk av folk som er registrert etter dette som er "gode" postere.

Eksempelvis Vidarlo og Dexter, syns jeg kommer med mye bra. (Og flere med, ofc.)
Dinithon: Jepp, stemmer det. Jeg kommer ikke til å skjønne poenget før om 2 og et halvt år.
Sitat av margido
Jeg ville ha gitt KP til alle de som er fra 2004 og gamlere, slik at de kunne gi kp. Mesteparten av nyregistrerte skjønner tydeligivis ikke poenget.
Vis hele sitatet...
Du er ikke nyregistrert etter 2 år. Synes heller grensen skulle vært på 3 måneder, hvis det først skulle være en grense.

Sitat av Deezire
Hva med en mulighet til å slå av KP i brukerprofilen? Da kan man ikke gi eller få.
Vis hele sitatet...
Edit: Jeg er for. (Eller at dere kan bare fjerner hele systemet.)

Jeg sa bare min mening. Er klar over at meningen min er irrelevant, bare sier den.
Sist endret av Diablo; 2. oktober 2007 kl. 21:38.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Heldigvis er ikke du med i kretsen som kan begå den type beslutninger, diablo, så hvorvidt du er for det eller ei er litt irrelevant.
Bare for å vise at dette systemet ikke er helt blåst, så kan dere jo ta en titt på dette:
Top 10 brukere - Hvorav så og si alle disse er respekterte brukere av dette forumet.

#1 25 AtXbYeA
#2 23 Stormen
#3 20 nso
#4 20 mentalmelt
#5 15 speq
#6 15 vidarlo
#7 14 duxo
#8 13 dexter
#9 11 Dodecha
#10 10 LoveToGrow
Vis hele sitatet...
Mange poster her nå ass... Kan bli spennende å se hvordan løsning dette fører til hvis det skal gjøre alle fornøyde. Jeg er svært spent på om det nye systemet vil holde, men er forsåvidt enig med deezire, kunne gjerne ha skrudd av hele systemet.

Det fins mange meninger om KP-systemet, noen er for, og noen er i mot. I starten var jeg svært positiv til det nye systemet, men det ble litt overflod etterhvert, og det ble ikke helt rettferdig, så jeg er på den siden nå som er litt imot det, men som sagt, det er jo helt irrelevant =)

Kudos til nso som tester ut nye ting på forumet, og gjør dette et spennende sted å leve.. ehm... være på. Schtå på.
Det jeg ikke forstår er denne jævlige blesten om KP, men har tenkt litt på det. Her er det jeg har å komme med.


Ja, KP kan fra visse vinkler være dead weight. Det er forsåvidt helt unyttig i forhold til det et forum trenger å være (merk: trenger). Mange poster får KP fordi de er morsomme, noen får KP fordi de er nyttige, noen pga. de ganske enkelt sier seg enig, noen fordi de er så hinsides unyttige at man ikke vet hva annet man kan gjøre, noen fordi man trykker feil og listen bare fortsetter.

Men nå kommer vi til hvorfor det kan være bra. Grunnen til at systemet ble innført i det hele tatt. Nemlig det å kunne rate poster/tråder som fortjener/bør komme øverst på en liste. Det å kunne gi anerkjennelse til noen som fortjener det uten at du behøver å poste "takk" eller "bra sagt" (og forsåvidt bli flama som spam-hore i etterkant).
Selv synes jeg systemet har vært litt opp og ned, men jeg tror de fleste her har på en eller annen måte hatt glede av det. Jeg kan ærlig innrømme at jeg liker KP. Jeg synes det er kjempegøy å få det på postene mine som jeg selv synes er bra. Det gir også (som nevnt tidligere) mulighet for smiger uten å gjøre så mye av seg. Ta fyllehistorien min som jeg nylig brettet ut for allmenn skue. Den hadde noe og 60-70 kp, men langt ifra like mange svar. Og for å være helt ærlig synes jeg det var ganske gøyalt.


Og til de av dere som mener systemet er bullshit, urettferdig, justismord osv. Hvorfor i all verden skal dere gjøre så stor sak utav det? Det er blitt laget mangfoldige tråder som omhandler hvor negativt KP er. Jeg ser alvorlig talt ikke hvorfor det er så urettferdig?
Fordi idioter gir KP til idiotposter? And so fucking what? Dere skriver side opp og side ned om hvor mye dere ikke bryr dere, allikevel nevner dere at poster får KP "uten å fortjene det". Snakker vi dobbeltmoral or what? (ja, jeg vet dette ikke gjelder samtlige, men flere av postene jeg har lest.

Til sist vil jeg bygge videre på det max-mekka sa. Dette forumet er i full grad eid av nso. Det var han, og et par andre (jeg savner enda iblis) som startet dette. Såvidt meg bekjent er ikke nFF børsnotert (den som kommer med spøk om Norges Fotballforbund får mental SP av meg) heller. Jeg ser heller ikke at killerboy14, uzimannen, eller LadyAnette19 bidrar noe videre med hosting.
nso har sin fulle rett til å teste ut forskjellige funksjoner og systemer.
Vi har tidligere testet ut Karma-systemet som ikke fungerte optimalt. Nå er det gått noen år og ganske enkelt har noen funnet på å teste ut noe nytt.

Hvorfor, spør du? Because they can!

Hvis du ikke bryr deg/synes dette er kjempedumme greier, så kan du ganske enkelt drite i å lese alt som begynner med "dette innlegget har".

For å komme til en avslutning på dette:
Fuck dere, deg og du!
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Ny restriksjon. Man kan ikke lenger dele ut KP til innlegg i sine egne emner.
Grunnen til at dette har blitt gjort er fordi man stort sett ikke er inhabil i sine egne emner, og at KP ikke skal brukes som et "takk".

Observerer forøvrig at KP jevnt over har blitt brukt veldig bra, noe som kan sees på topplistene.

Det kommer flere topplister etterhvert.
Smart tiltak, syns forsåvidt at det fungerer ganske greit - så fort vi får vekk noe av KP spammen som enkelt har kommer til å bli topp
Vil det noensinne bli mulig for brukere å skru av KP for egen bruker?
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Nei, det kommer nok ikke. Det kan være det kommer en opt-out for å gi kp, selv om jeg ikke ser poenget, men det kommer ikke for å motta.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
xtapolapocetl: jeg ser ikke helt hvorfor det burde være en mulighet
Eneste må vel være for å vise at han ikke støtter KP.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av nso
Det kan være det kommer en opt-out for å gi kp, selv om jeg ikke ser poenget
Vis hele sitatet...
Dette er det da virkelig ikke noen vits i! Vil man ikke gi KP, lar man bare være!
xtapolapocetl snakker nok ikke bare om å fjerne muligheten til å gi KP, men også om muligheten til å fjerne visningen av KP som andre brukere har fått..

Den støtter iallefall jeg da det er direkte trist å se så mange idiotiske innlegg bli tildelt noe som faktisk heter kvalitetspoeng.
Sitat av robhol
Vil man ikke gi KP, lar man bare være!
Vis hele sitatet...
Er jo ikke så enkelt når man sitter der og den selvlysende grønne dingsen hyler "kom å trykk på meg!!"
Jo, det er faktisk det.
Kanskje ikke for folk under 14, men for oss andre velger jeg å tro det er så enkelt!
Sitat av DarkStaar
Den støtter iallefall jeg da det er direkte trist å se så mange idiotiske innlegg bli tildelt noe som faktisk heter kvalitetspoeng.
Vis hele sitatet...
Ja, etter at det ble fritt frem ser jeg ikke helt poenget lenger. Før var poster som var tildelt KP som regel ganske eller veldig gode. Nå ser jeg KP over alt (to-tre linjers banale poster som kun lirer av seg selvfølgeligheter, med 10 KP?? Edit: Eller "Fy faen for en ignorant og råtten person du er." - 8KP???), og det er følgelig ikke særlig interessant som kvalitetsfilter lenger (KP er ikke lenger lik kvalitet).

Dessuten er KP fjernet fra alle de gode postene som hittil hadde opparbeidet seg bra med poeng, og de vil ikke kunne skilles ut som gode lenger. Fjern hele greia sier jeg, eller gå tilbake til begrenset antall KP (eller i det minste, la folk få velge om de vil ha noe med systemet å gjøre eller ikke).

Oppsummering: Er ute etter en mulighet til å fjerne KP-visning for alle poster, samt til å velge å stenge egen bruker for KP.
Sist endret av xtapolapocetl; 4. oktober 2007 kl. 23:21.
Systemet som det var før funket jo greit, eneste problemet var jo at man måtte være aktiv på forumet til enhver tid viss man skulle kunne holde på kvalitespoengene sine, dette genererte jo sikkert mye søppel da folk postet for å få flere KP. I det gammle systemet var det jo litt ekslusivt (iallefall for meg som ikke er så aktiv, og da heller ikke hadde evig flow av KP) å kunne gi en bruker et KP til et innlegg som jeg mente var vellskrevet og opplysende. Når denne esklusiviteten forsvinner vil mange gi KP over en lav sko.

Men, hey systemer som dette fungerer jo utmerket på andre forumer så hvorfor ikke her.

edit: Som flere nevner, det hadde vært flott med en fuksjon der man kan skjule kvalitetspoeng som er gitt til innlegg, men forsatt kunne se opparbeidede KP under profilen, da vil det iallefall for min del ble mye mindre irritasjonsmomenter når jeg leser rundt :)
Sist endret av voktern; 5. oktober 2007 kl. 14:30.
Jeg, som ganske ny bruker (har vært registrert en stund, men har ikke vært aktiv) syns at KP systemet virker utrolig bra i teorien. Jeg er ikke helt for at man mister KP iløpet av 2-3 dager og at postene gjør det samme..
Jeg syns det er mye bedre at de 'samles' opp slik at man tilogmed over lenger tid kan se hvilke poster/tråder som har gitt mest til selve forumet og ikke bare for en kort periode. Hvis poengene beholdes for brukerne er det jo også de som vil 'samle' på de bare for å samle, men da er jeg heller for at poengene fjernes fra den enkelte bruker, men ikke selve posten.

Ett annet forslag jeg vil komme med er å utvide tiden når man får kvalitetspoeng til brukerne litt mer (kanskje en uke eller no). På den måten vil man få mindre KP og strutte med og brukerne vil forhåpentligvis ikke dele ut KP bare fordi at de uansett vil bli borte etter en kort tid.. Da vil de kanskje tenke seg mere om før de gir ut kvalitetspoengene sine.
Jeg synes KP skal separeres i kategorier, og så skal det vises i profilene slik som i tegningen jeg har vedlagt. Det er forresten inspirert av Naruto.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av dexter
Jeg synes KP skal separeres i kategorier, og så skal det vises i profilene slik som i tegningen jeg har vedlagt. Det er forresten inspirert av Naruto.
Vis hele sitatet...
God idé, men det spørs hvor i profilen det skal vises på hvilken måte.
Jeg likte bedre når det sto "x Kvalitetspoeng" istedenfor "x KP"
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av SteInMetz
Jeg likte bedre når det sto "x Kvalitetspoeng" istedenfor "x KP"
Vis hele sitatet...
Les emnet mitt i "Spørsmål og forslag". Det var så mye; informasjon istedenfor estetikk.
http://img225.imageshack.us/img225/2117/kpvr9.jpg

Hm. Må si det er mye kvalitet i postene som tildeles KP for tiden.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
xtapolapocetl . Som tidligere nevnt; at en post har 1 KP betyr ingenting nå.
Nå er det de med mange KP som betyr noe.

Før var det også slik at idiotinnlegg fikk KP, men da var det så lite KP ute og gikk at de fikk en prosentmessig høyere andel av KP med det ene KP'et, og det problemet har vi nå fjernet.

Ta en titt på topplisten http://www.freakforum.nu/index.php?p=poeng.

Det er de samme som går igjen hele tiden når det gjelder å dele ut KP til latterlig dårlige innlegg, så vi skal se om vi ikke kan få til en slags karantenefunksjon for de som viser at de ikke kan bruke det på en fornuftig måte.
Ok, høres bra ut. Det var ikke meningen å bitche (ok, kanskje litt ). Vi får se hvordan ting utvikler seg. Betryggende å høre at det jeg har innsigelser på er under fortløpende vurdering.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har sikkert vært nevnt før, men uten at jeg har lagt merke til det:

Hva med at det bare blir tildelt et reelt KP for hver tiende gang (f.eks.) noen gir et innlegg KP? Altså, de 9 første KPene blir "usynlige", og så dukker det opp en KP etter den tiende....? Dessuten at hver bruker kun kan gi et eneste KP per innlegg, selvfølgelig....
▼ ... over en uke senere ... ▼
Etter man fikk så mye KP man ville gi, har jeg merket at jeg har mistet "trangen" til og gi KP hele tiden.
Nå leter jeg ikke etter inlegg og gi KP til, jeg bare gir det til et sjeldent inlegg som er så bra eller morsomt at jeg tenker på det.

Synes dette funker mye bedre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Mener det er tatt opp før, men jeg fant det ikke + at jeg ikke gidder å plage dere med en ny tråd, og da kan også andre vanlige medlemmer skrive meningen sin:

Mulig å flytte Kp-knappen litt? I stad ga jeg kp til en jeg skulle quote, og det går jo ikke å angre på å gi det... Kanskje flytte det til venstre på skjermen eller noe?