Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7231
Det jeg lurer på her, er rett og slett hvordan en skal gå frem for å få fraskrevet seg en av sine foreldre.
Få det på svart/hvitt rett og slett.
Hvem man skal kontakte? Hva man skal gjøre? Og hvordan det i hele tatt fungerer?

Setter pris på alle seriøse svar.

Takk!
Dine foreldre vil jo alltid være dine foreldre. Det er litt vanskelig å komme fra.

Men er det foreldreansvar du ønsker fratatt én eller begge foreldrene dine?

Er du utsatt for omsorgssvikt, hvor gammel er du? Kan du fortelle litt mer om bakgrunnen?
jx2
Trådstarter
23 4
Takk for kjapp reply capidog!

Er voksen, 23 år gammel.
Lurer bare på om det er en måte jeg kan "fraskrive" min mor på.
Slik at jeg har det på papir som sagt.

Vil helst ikke gå inn på grunnen til at jeg vil gjøre det her.
Jeg tror du burde tenke deg om, hater du virkelig dine foreldre, hvorfor? Du kan vel alltids gå til barneværnet eller lingnende, men dette kan gjøre alt til et helvete, med mindre du ikke bor i et helvete... Som jeg sa, tenk deg om, er det virkelig verdt å gjøre slik at foreldrene dine mister foreldre retten? Slår de deg? Mishandler de deg? Hvis du bare har postet dette på grunn av en stor krangel, ville jeg heller prøvd å løse konflikten.

EDIT: Du er 23 år, det forandrer saken. Da trenger jo du aldri besøke henne igjen, du er en fri mann, men prøv å løse konflikten hvis det er en konflikt da. Det er jo ikke no særlig hvis du går rundt å "hater" moren din
Sist endret av Cyan; 8. juni 2009 kl. 00:13.
Sitat av jx2 Vis innlegg
Takk for kjapp reply capidog!

Er voksen, 23 år gammel.
Lurer bare på om det er en måte jeg kan "fraskrive" min mor på.
Slik at jeg har det på papir som sagt.

Vil helst ikke gå inn på grunnen til at jeg vil gjøre det her.
Vis hele sitatet...
Nei. Hun er din mor, det er i fødselsattesten. Hun har dog ikke ansvar (eller annen fast relasjon) over deg, da du er myndig.

Akkurat hva er det du vil "fjerne"? Å kutte alle bånd er vel det enkleste, hun har ingen rett over deg.
Sist endret av Keyser Söze; 8. juni 2009 kl. 00:13.
Kan aldri tro at du får fjernet navnet til dine biologiske foreldre fra alle papirer.
Om du mot formodning skulle få fjernet hennes navn fra dine papirer så får du nok ikke fjernet ditt navn fra hennes.
I hvilke situasjon er det du ikke vil at navnet til moren din skal komme opp?
Sitat av jx2 Vis innlegg
...
Er voksen, 23 år gammel.
Lurer bare på om det er en måte jeg kan "fraskrive" min mor på.
Slik at jeg har det på papir som sagt.
...
Vis hele sitatet...
Se også svar fra Mushy. Når du er myndig, er det vel bare to forhold som knytter dere sammen - biologisk og arverettslig.

Biologisk sett kan du ikke gjøre så mye, så den lar vi ligge.

Arverettslig er det faktisk slik at din mor vil arve deg, hvis du av en eller annen grunn skulle dø før henne. Det kan du gjøre noe med, ved å lage et testamente som begunstiger noen andre enn henne. Men hun vil fremdeles være din mor.

Det finnes også et fenomen som kalles "voksenadopsjon", hvor du lar deg adoptere bort etter myndighetsalder. Fylkesmannen kan gi deg informasjon om dette. Tror kanskje det krever samtykke fra din biologiske mor. Men en slik søknadsprosess sender vel et ganske kraftig signal (om det er dette du ønsker å oppnå).

Du kommer sannsynligvis ganske langt ved å gi din mor et brev hvor du redegjør for hvordan du tenker og føler, og at du har "avskrevet" henne. Det er jo et "papir på det", det også.
jx2
Trådstarter
23 4
Har fått svaret på det jeg var ute etter nå, pluss en del nyttig informasjon.
Cheers!

Hvis det hadde vært en mulighet for å gjøre det her, så hadde jeg nok brukt litt lenger tid på å vurdere om jeg skulle gjøre det eller ikke.

Tror desverre ikke dette er en konflikt jeg kan løse. Og det er ganske mye mer enn en konflikt.

Men men, jeg får bare ta å tenke litt videre på hva jeg skal gjøre med denne situasjonen.

Takker så mye for alle svarene!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis det betyr mye for deg å "bli kvitt" Modern, kan du få noen til å adoptere deg. Modern er jo fortsatt din biologiske mor, men den juridiske forbindelsen er brudt.

Det blir jo en nedtur hvis det viser seg at Modern er stinn av gryn!

Som påtalt over her; Du kan jo bare la være å besøke henne og ta telefonen når hun ringer.

Hun er sannsynligvis ca dobbelt så gammel som deg. Da har du ca 20 - 30 år på deg å vurdere om du gidder å møte opp i begravelsen hennes :-)
Om du faktisk vil gå inn for dette kan du jo bytte tlf nummer, flytte og bytte navn.. Blir vanskelig og finne deg igjen da
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Om du faktisk vil gå inn for dette kan du jo bytte tlf nummer, flytte og bytte navn.. Blir vanskelig og finne deg igjen da
Vis hele sitatet...
Ehm, nei?
Men, om man bytter personnr i tillegg, blir ting automatisk mye værre.

Anyway, ca umulig å få byttet navn og personnr her i norge uten noen spesiell grunn...
Du kan vel få til et besøksforbud hvis de forfølger deg.
Blackkoz: Det er ikke vanskelig å bytte navn, jeg har gjort det selv. Bare å sende søknad.

Sitat av Lovdata.no
§ 11. Meldeplikt og forvaltningsorgan for navnesaker

Den som vil ta, endre eller sløyfe navn, må gi melding om det til skattekontoret, som avgjør om meldingen skal godtas. For enkelte navnesaker kan departementet bestemme at meldinger skal gis til og behandles av et annet forvaltningsorgan. Vedtak om å godta eller nekte å godta en melding kan påklages til fylkesmannen.

Departementet kan gi nærmere regler om bruk av meldingsskjema og meldingenes innhold og om saksbehandlingen for øvrig.
Vis hele sitatet...
Skal du bytte navn bør(/må) du lese navneloven.

Noe du burde lese:
§3, tredje avsnitt.
§8 hvis du skal endre fornavn.
§10
§11 (den står over her)
§14

Men hvis du skal bytte navn bør du lese hele, det er ikke mye uansett.
Sist endret av drittunge; 7. juli 2009 kl. 02:26.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ehm, nei?
Men, om man bytter personnr i tillegg, blir ting automatisk mye værre.

Anyway, ca umulig å få byttet navn og personnr her i norge uten noen spesiell grunn...
Vis hele sitatet...
drittunge, tør jeg spør hva du hadde som grunnlag for navneskifte? eller var det bare i samme stil som Espen Thoresen Hværsaagod-Takkskalduha?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ehm, nei?
Men, om man bytter personnr i tillegg, blir ting automatisk mye værre.

Anyway, ca umulig å få byttet navn og personnr her i norge uten noen spesiell grunn...
Vis hele sitatet...

Hva snakker du om? Umulig å bytte navn og personnummer her i Norge? Det kan faktisk gjøres på dagen.. Kanskje ikke personnummeret, men det kan la seg gjøre.

Tror du burde lese litt mer før du tyr til å konkludere en hel post uten bakinformasjon.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg

Anyway, ca umulig å få byttet navn og personnr her i norge uten noen spesiell grunn...
Vis hele sitatet...

synes tydelig å huske at det kun er få mnd`er siden noen forandret navnet til en intetanende person via diverse metoder.

tror det koster å bytte navn, men jeg tror ikke du kan forandre personnr. (mulig jeg tar feil der)
En konflikt løses ikke ved å endre noe som står på et papir.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
drittunge, tør jeg spør hva du hadde som grunnlag for navneskifte? eller var det bare i samme stil som Espen Thoresen Hværsaagod-Takkskalduha?
Vis hele sitatet...
Jeg og brødrene mine pluss en onkel tok det gamle etternavnet til oldefaren vår. Da gikk vi fra å ha kanskje norges vanligste etternavn, Larsen, til å ha et navn som det bare er vi fem i hele verden som har.

Det var RIMELIG mange som ringte feil.

Det er uansett ikke så vanskelig å få godkjent en sånn søknad, Espen Thoresen Hværsaagod-Takkskalduha er et godt eksempel på det.
Skal ikke være så vanskelig nei, vennene til Eirik Thronæs klarte jo å forandre navnet hans til Eirik Peirik Pling Thronæs uten hans samtykke.
Sist endret av xtapolapocetl; 7. juli 2009 kl. 13:34.
Forskjell på å bytte hele navnet (for- mellom- etter- navn.) og bare legge til/fjerne et mellomnavn. Og endre etternavn.

At de 2 siste alternativene går relativt lett, vet nå de fleste. Bare en søknad og litt penger så går som oftest det grett, i allefall om man har historie til det evt. etternavnet i tidligere slekt.

Men å bytte HELE navnet er værre.
Og personnr er ca/helt umulig å få bytte uten vidre.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av tore- Vis innlegg
En konflikt løses ikke ved å endre noe som står på et papir.
Vis hele sitatet...
Nå vet vi ikke forhistorien her, så dette blir for lettvint å si. Kjenner selv en jente som ble satt i gjeld av moren sin for nesten en million kroner. Regelrett identitetstyveri av fra sin egen familie. Andre har kanskje blitt mishandlet, seksuelt utnyttet, utsatt for grov omsorgssvikt etc. Dersom man mot formodning skulle falle fra før slike foreldre er det neppe ønskelig at de skal arve en, eller stå i omsorgsrekken for eventuelle barn man etterlater seg.
Jeg betalte ikke for navneendring...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Forskjell på å bytte hele navnet (for- mellom- etter- navn.) og bare legge til/fjerne et mellomnavn. Og endre etternavn.

At de 2 siste alternativene går relativt lett, vet nå de fleste. Bare en søknad og litt penger så går som oftest det grett, i allefall om man har historie til det evt. etternavnet i tidligere slekt.

Men å bytte HELE navnet er værre.
Og personnr er ca/helt umulig å få bytte uten vidre.
Vis hele sitatet...
Seriøst, du snakker tydeligvis uvitent om saken. Det å bytte navn koster først og fremst IKKE penger, og det er ikke noe vanskeligere å bytte fornavnet enn å bytte hele navnet. Du trenger ingen historie, og du kan bytte navnet ditt til Ivana fukalot om du vil. Kjenner flere personer som har byttet navn av den grunn at de ikke liker navnet sitt. (Og i flere tilfeller byttet ut hele navnet.)


Blir lett provosert når folk bare babler ut om ting de ikke har peiling om.



Så for å konkludere hele posten: Ja, du kan bytte HELE navnet ditt uten problemer. Og ja, du kan få nytt personnummer om du kontakter de riktige myndighetene.
Så det er ganske enkelt å bytte etternavnet sitt, bare sende inn en søknad om jeg har forstått rett?
Nå er ikke dette en navnediskusjon da, men jeg vil legge til at man ikke bare kan velge seg et etternavn.

Om navnet er sjeldent og noen andre besitter det, kreves det en godkjenning fra dem. Min svigerinne sliter med å få byttet navnet sitt fordi hun ikke får kontakt med en gammel dame langt oppi nord med dette navnet. Damen har ikke e-post eller telefonnummer, og det var ingen svar på postforespørsel. Ganske rar situasjon i grunn.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Nå er ikke dette en navnediskusjon da, men jeg vil legge til at man ikke bare kan velge seg et etternavn.

Om navnet er sjeldent og noen andre besitter det, kreves det en godkjenning fra dem. Min svigerinne sliter med å få byttet navnet sitt fordi hun ikke får kontakt med en gammel dame langt oppi nord med dette navnet. Damen har ikke e-post eller telefonnummer, og det var ingen svar på postforespørsel. Ganske rar situasjon i grunn.
Vis hele sitatet...
Dette var veldig rart, ingen har enerett på et navn. Fornavn eller etternavn, ganske rart at dere må ha godkjenning?
Vet av 2 tilfeller i år ene hvor en kompis ønsket sin stefars etternavn men det var så skjeldent at han fikk det kun med den familiens godkjenning. Og ett annet tilfelle hvor en familie har så skjeldent etternavn at når folk kontakter dem for godkjennelse til å ha samme etternavn så avslår de alle ønsker. Når det gjelder fornavn trudde jeg ikke det var slik om det skulle vise seg å være det.
Jo. Hvis jeg ikke husker feil, blir et etternavn vernet hvis det er mindre enn 500 personer i landet som har det som etternavn.

Edit: Nå er tydeligvis grensen blitt endret fra 500 til 200.
Sist endret av steili; 7. juli 2009 kl. 23:59.
Sitat av tore- Vis innlegg
En konflikt løses ikke ved å endre noe som står på et papir.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at det ikke er en juridisk konflikt der nettop det løser konflikten?
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Edit: Nå er tydeligvis grensen blitt endret fra 500 til 200.
Vis hele sitatet...
Det står også i loven
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av jx2 Vis innlegg
Det jeg lurer på her, er rett og slett hvordan en skal gå frem for å få fraskrevet seg en av sine foreldre.
Få det på svart/hvitt rett og slett.
Hvem man skal kontakte? Hva man skal gjøre? Og hvordan det i hele tatt fungerer?

Setter pris på alle seriøse svar.

Takk!
Vis hele sitatet...
Det du KAN gjøre er å skrive opp andre enn din mor som nærmeste pårørende i tilefelle sykdom eller død. Da må du hukse å ha endret bostedsadressa di fra hjemme hos mor til der du bor nå, sånn at du er folkeregistrert på ny adresse. Ellers har jeg ikke så gode tips.