Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  165 30053
Katy Perry <3
Sitat av kukktryne Vis innlegg
jesus kristiansen, jeg snuser jo ikke 2-3 bokser om dagen... snuser en boks ca.
Vis hele sitatet...
Beklager. Leste 2-3 esker i stedet for 2/3 esker av en eller annen grunn.
Sitat av Kaput Vis innlegg
Etter å ha brukt en boks i snitt (pose) hver dag i 5 år, så har jeg merket at tannkjøttet har trukket seg oppover.. Har også blitt mer sensitiv for temperaturen på det jeg drikker (varm kaffe/iskald brus), men syns ikke tennene har blitt noe særlig mer misfarget enn det de var i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Samme her, merker at tannkjøttet har dratt seg gradvis oppover på ene tanna, men på den andre blir det liksom bare "borte" etterhvert ser det ut til :P

Men men, det er jo tross alt for kosen man gjør det
2-4 bokser i uka i fem år, ingen såkalt "snusgrop" (eller i det minste er det minimalt med etsing). Tror det der er veldig individuelt, for broren min har grop "under" nesen (hvis dere skjønner) etter 5-10 år med snusing.

Jeg snuser 70/30 porsjon og bake, mens han bare snuste bake.
▼ ... over et år senere ... ▼
shrty's Avatar
Trådstarter
26 4
Herre min hatt...

De siste dagene har jeg kjent en enorm smerte i kjeven, nederst til høyre. Min momentante tanke var at visdomstanna var på tur ut. Jeg bestilte meg ikke tannlegetime før i natt når jeg våknet i 5-tiden av en uutholdelig smerte.

Så jeg fikk timen i dag. Jeg stakk bortover til tannlegen, en plass jeg ikke har vært siden 2002.

Etter røntgen kunne det fort konkluderes at visdomstanna ikke var synderen. Den sto dog i 45 grader og må opereres ut på et sykehus når den tid kommer. Forhåptenligvis ALDRI.

Jeg fikk beskjed om at jeg har tannkjøttbetennelse - over hele kjeften. Oppe og nede. Fikk også vite at jeg hadde et hull i ene jekselen (irrelevant, men bemerk: mitt livs første hull (rel. tenner)).

Årsaken til betennelsen kommer mest sannsynlig av tannsten etter jeg tok av tannreguleringen i 2002. Men det skal sies at jeg heller aldri har brukt noen form for tannpirker eller rengjøring mellom tenna.

Tannlegen demonstrerte tannpirkeren, for å viste hvor betent tannkjøttet mitt var, mellom 3-4 tenner. jeg spytta en hel kjeft med blod i vasken. Dette jeg nå gjøre hver dag i en god stund fremover - mellom ALLE tenna mine...

Det morsomme med denne dagen var at i tillegg til å få en parkeringsbot utenfor tannlegen, var at jeg gikk rett hjem og googlet. Tankene mine begynte å vandre sant, "skal jeg slutte å drikke Cola", "skal jeg slutte å snuse?" - unAKTUELT tenkte jeg, så jeg googlet om posesnus skadet tannkjøttet like mye og så kom denne tråden opp øverst på resultatsiden.

Min egen tråd, for 9 år siden... how ironic

Når jeg leser gjennom her, så var jeg ganske fersk på den tiden. Lagde enorme pryller som ikke ga halvparten av effekten til en medium rare. I dag bruker jeg en boks løssnus over to dager. Har ikke gått en dag uten snus siden jeg begynte 2 mnd før OP.

Såh! Moralen her IMO er BESØK TANNLEGEN DIN! Just do it! - denne timen kosta meg 60 spenn (for tannpirkene).

Har jeg ikke gjort det, kunne det fort bli for sent (tenna løsner osv.)
Har snust fast 4-5 år. Røyker også noe jeg har gjort fast i 6 år. Siste par årene har jeg gått over til å snuse mer enn jeg røyker. Røyken tar jeg når jeg våkner, etter mat, noe når jeg er ute og er sosial og alltid om jeg drikker alkohol. Snuser vel 1 boks porsjon på 2-3 dager. Dette varier dog for meg. Har aldri hatt helt oversikt. Men jeg snuser konstant om jeg ikke røyker.

Er vel 1 år siden kanskje 2 at jeg begynte å se en svart missfarging på to av tennene på høyre side. Der jeg alltid har posen, over hjørne tannen. Har på en måte bare oversett dette. Har ikke blitt mye verre men det er fortsatt svart og ett lite hakk inn i den ene tannen. Er også litt brunt/svart på to av tenne på venstre side men ikke noe altfor ille.

Tannkjøttet har trukket seg betraktelig tilbake på den tannen som er mest misfarget. Hele tannkjøttet har trukket seg noe tilbake men den ene tannen ser virkelig ikke bra ut om jeg drar leppa om å ser i speilet.

Samme som heartslava så er leppa/munnen min formet på en måte slik at ingen kan se tennene særlig godt når jeg prater eller spiser osv. Så jeg har på en måte ignorert det. Har gått mye i rus og en ellers dårlig livstid så tannlege besøk har jeg unngått for en hver pris av forskjellige årsaker.

Men jeg har aldri hatt noe intense smerter eller antydning til hull. Det iser i tennene ofte særlig i fortennene og den tannen som er verst. Har hatt noen blemmer osv i tannkjøttet uten att det var særlig plagsomt. Snuslomme har jeg fått uten at man skal plage seg særlig over det. Strengen er nesten borte.

Nå har jeg pådratt meg en skade i den ene tanna, har brukket av en bitte liten bit så blir og ringe tannlegen. Skal oppdatere på helsetilstanden etter besøket.

TIPS: Porsjon snus tærer nok mest på tannkjøttet men dette er veldig individuelt fra person til person. Jeg fikk denne svarte misfargen etter att tann pussen var så som så og jeg lot snusen renne veldig til tider.

Ta snusen ut når den begynner å renne om du er redd for misfarge på tennene, skyll gjerne med fluor munnskyllevann nå og da i løpet av dagen.

Skal oppdatere helsetilstanden etter tannlegebesøket, antar att alt som skal til er små plastiske grep.
Sitat av NoKeR Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/06/06/399776.html
http://www.ung.no/tekstversjon/art/?id=972&shw=TOBAKK Der er vel noen kilder som er litt mere å stole på, begge står jo oppgitt med sosial og helsedirektoratet som kilde
Vis hele sitatet...
Begge disse gjelder i dag. Det er snakk om før i tiden at det var glass i snus, noe det var.
Det har aldri vært glass i snus. Kom med noen kilder, eller nok om den saken.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Det har aldri vært glass i snus. Kom med noen kilder, eller nok om den saken.
Vis hele sitatet...
Omtrent alle jeg kjenner som er over 50, og som snuser, som jeg har spurt har bekreftet dette. Det er vel en 2-3 stk.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Omtrent alle jeg kjenner som er over 50, og som snuser, som jeg har spurt har bekreftet dette. Det er vel en 2-3 stk.
Vis hele sitatet...
Aldri vært glass. Saltkrystaller er det dere er ute etter

Snus inneholder ikke glass og har aldri gjort det. Myten om at det er glass i snus er gammel, og ingen vet sikkert når og hvor den har oppstått. Tidligere kunne det skje at saltkrystaller i snusen kunne oppfattes som glass. Under produksjonen av snus kan det forekomme biter av tobakksplanten som også kan oppfattes som glass. Ifølge myten var grunnen til at det ble brukt glass i snusen at det ville lage riper i slimhinnene slik at nikotinen ble tatt opp mer effektivt, og dermed gi raskere avhengighet. Det var også et rykte om at de små bitene i bunnen av løssnusboksen var glassfiber med samme effekt, dette er også feil. Snus inneholder mange mineraler som sliter på slimhinnen.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Egen erfaring er at mitt valg av tannkrem spiller stor rolle for mitt innsnuste tannkjøtt. Har hatt erfaringer med tannkrem som gjorde at det løsnet slintrer av død hud under overleppa, gikk over til zendium og hatt få problemer etter det.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av shrty Vis innlegg
Herre min hatt...

De siste dagene har jeg kjent en enorm smerte i kjeven, nederst til høyre. Min momentante tanke var at visdomstanna var på tur ut. Jeg bestilte meg ikke tannlegetime før i natt når jeg våknet i 5-tiden av en uutholdelig smerte.

Så jeg fikk timen i dag. Jeg stakk bortover til tannlegen, en plass jeg ikke har vært siden 2002.

Etter røntgen kunne det fort konkluderes at visdomstanna ikke var synderen. Den sto dog i 45 grader og må opereres ut på et sykehus når den tid kommer. Forhåptenligvis ALDRI.

Jeg fikk beskjed om at jeg har tannkjøttbetennelse - over hele kjeften. Oppe og nede. Fikk også vite at jeg hadde et hull i ene jekselen (irrelevant, men bemerk: mitt livs første hull (rel. tenner)).

Årsaken til betennelsen kommer mest sannsynlig av tannsten etter jeg tok av tannreguleringen i 2002. Men det skal sies at jeg heller aldri har brukt noen form for tannpirker eller rengjøring mellom tenna.

Tannlegen demonstrerte tannpirkeren, for å viste hvor betent tannkjøttet mitt var, mellom 3-4 tenner. jeg spytta en hel kjeft med blod i vasken. Dette jeg nå gjøre hver dag i en god stund fremover - mellom ALLE tenna mine...

Det morsomme med denne dagen var at i tillegg til å få en parkeringsbot utenfor tannlegen, var at jeg gikk rett hjem og googlet. Tankene mine begynte å vandre sant, "skal jeg slutte å drikke Cola", "skal jeg slutte å snuse?" - unAKTUELT tenkte jeg, så jeg googlet om posesnus skadet tannkjøttet like mye og så kom denne tråden opp øverst på resultatsiden.

Min egen tråd, for 9 år siden... how ironic

Når jeg leser gjennom her, så var jeg ganske fersk på den tiden. Lagde enorme pryller som ikke ga halvparten av effekten til en medium rare. I dag bruker jeg en boks løssnus over to dager. Har ikke gått en dag uten snus siden jeg begynte 2 mnd før OP.

Såh! Moralen her IMO er BESØK TANNLEGEN DIN! Just do it! - denne timen kosta meg 60 spenn (for tannpirkene).

Har jeg ikke gjort det, kunne det fort bli for sent (tenna løsner osv.)
Vis hele sitatet...
Hmm.. normale folk har da kontroll hos tannlege minst en gang i året, har du gått under jorden de siste 11årene?
shrty's Avatar
Trådstarter
26 4
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Egen erfaring er at mitt valg av tannkrem spiller stor rolle for mitt innsnuste tannkjøtt. Har hatt erfaringer med tannkrem som gjorde at det løsnet slintrer av død hud under overleppa, gikk over til zendium og hatt få problemer etter det.
Vis hele sitatet...
Zendium inneholder ikke såpe - i motsetning av Colgate, Clinomyn og flere. Tannlegen sa i dag at tannkremer med såpe kan forårsake after/munnskold i tannkjøttet.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hmm.. normale folk har da kontroll hos tannlege minst en gang i året, har du gått under jorden de siste 11årene?
Vis hele sitatet...
Det kan du gjerne si. Sant skal sies har jeg enorm tannlegeskrekk... og har virkelig ikke vært plaget med noe før nå, og når det ikke ordner seg selv... jau...

Men har lært og er nå spent på hvordan dagene fremover blir ...

cheers
Det er veldig veldig mange som kvier seg for tannleget besøket. Er ikke veldig unormalt og "glemme" det noen år, spesielt når man kanskje sliter psykisk fra før av.

Har også opplevd og miste masse død hud under leppa. Noen ganger dro jeg det bare av. Tror det har litt med type snus du bruker og selvfølgelig hvordan du bruker den. Tannhygiene har også mye og si.

Har ikke opplevd dette på 4 år, jeg byttet mye merker rundt den tiden men nå bruker jeg vel kun 2-3 forskjellige.
Sist endret av ZionRoad; 6. august 2013 kl. 09:07.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Når du snuser lager du bittesmå arr i tannkjøttet, dette gjør at tannkjøttet over lang lang tid trekker seg sammen og man får lange tannhalser osv.

Ikke farlig, bare stygt
Har bare hatt problemer med tannkjøttet/underleppa da jeg har snuset løs. Så fort jeg går over til pose igjen så er det null stress.
Jeg har prøvd og bytte side, hvor jeg har snusen på venstre side isteden for høyre. Svir noe sykt på venstre side til tider og jeg takler det bare ikke, helt jævlig vondt. Vet ikke hvorfor. Tror at huden min er litt død/herda på høyre side og at jeg kanskje ikke har så mye følelser der lenger.

Men ett tips er å ikke ha så stram porsjon, gjør den løs og putt den forsiktig opp. Husker også når jeg snuste endel løs at hvis jeg bakte den for tett og hard så svidde den noe helt sykt, spesielt hvis den var litt gammel/tørr.
Sist endret av ZionRoad; 8. august 2013 kl. 12:03.