Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 8622
Så i morgen er det tid for nok en marijuanamarsj. Se www.normal.no for info.

Til dere som har tenkt å stille opp; La tørkle og hettegenser ligge hjemme! Det siste vi trenger er en gjeng slitne "kriminelle" som fyrer som skorsteiner.
Ta heller på dere finstasen og vis at dere faktisk er normale mennesker, argumenter riktig og bidra til en fremtidig legalisering. Ikke noe poeng å røyke i toget...

Ikke se på marijuanamarsjen som en dag da man kan fyre på åpen gate, men heller som en demonstrasjon/opptog for å fremme gode og riktige argumenter!

Lykke til. Jeg skal dessverre jobbe i morgen, så dere får klare dere uten meg...
Sist endret av Eclipse; 1. mai 2009 kl. 20:57. Grunn: hmm, ser at normal har stavet marijuana feil, og derfor er også tittelen stavet feil...
Lykke til, skulle gjærne ha vært med, men skal på seiltur med dama.
Jeg hadde blitt med hvis det ikke hadde vært for at jeg allerede vet hvor useriøst det kommer til å se ut.
Hehe, tog på 40 stykker i hettegenser og joggebukser som svimler rundt omkring litt spredt som får 17 mai toget til og se ut som ett fryktelig proffesjonelt tog.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Et bedre tiltak kan jeg tenke meg hadde vært innslag i borgertoget. Folk får kun stille opp i finklær, og røyking og den slags er stor fyfy med stor S.

Grafen på godviljen til folk i forbindelse med cannabis når nok alltid årets dybdepunkt første lørdag i mai.
Har nok problemer med hash og politi som det er, tror ikke de blir særlig glad vis jeg går på marsj :P
din røver
Zeco's Avatar
å!
jeg hadde jævlig lyst til å være med i år, men fant ikke ut før nå, at det var i morgen. Og i morgen har jeg selvfølgelig lovt meg bort til tusenfryd! ...

Å dere som skal dit, burde stå frem som ett bra eksempel! Ikke fremstå som hardbarka knarkere, det kommer man iallefall ingen vei med.
men uansett; lykke til!
Mulig jeg stiller opp i Bergen, ettersom jeg muligens skal på noen møteaktiviteter der i morgen, så dere vil nok se meg i fin stasen ja!
Stiller opp i Bergen, om ikke i finstasen, så hvertfall i vanlig stas.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg hadde blitt med hvis det ikke hadde vært for at jeg allerede vet hvor useriøst det kommer til å se ut.
Vis hele sitatet...
Desverre har du rett, men allikevel er denne instillingen en del av problemet. Hvis vi skal se utelukkende fatalistisk på hele opplegget ender vi bare med at de useriøse gutta som vil røyke offentlig og kødde med politiet vinner. Etter all sannsynlighet blir det en viss mediadekning og saken kommer delvis på dagsorden for en kort stund. Derfor vil jeg råde alle som er anstendige borgere til å møte opp.
Kan ikke noen av dere fotogutta ta bilde av marsjen å slenge det ut her? =)
Sitat av Crashwangdoodle Vis innlegg
Har nok problemer med hash og politi som det er, tror ikke de blir særlig glad vis jeg går på marsj :P
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal det skape deg større problemer at du ønsker at det skal være lovlig?
Problemet er at arrangørene i samarbeid med mesteparten av deltagerne setter et preg på begivenheten som ikke ligner grisen. Hvis "normale", oppegående mennesker hadde utgitt flertallet så hadde marsjen kanskje hatt en positiv effekt, men når vi etter flere års erfaring vet at brorparten av deltagerne kun bidrar til å skape et enda større sosialt skille mellom brukere og ikke-brukere, så ser jeg ikke noe poeng i å støtte opp under tiltaket.

Jeg er enig i at en slik tankegang i prinsippet bidrar til å gjøre marsjen enda mer fattig, men rent praktisk så har det ingenting å si. Problemet ligger i hovedsak hos arrangørene, som istedenfor å oppmuntre folk til å oppføre seg anstendig, bidrar til at arrangementet ligner mer på en sirkusparade fra 60-tallet enn et seriøst, politisk uttrykk. Selvsagt er det gøy å kunne valse gjennom byen med en joint i hånda og rope hasj! opp i trynet på sjokkerte småbarnsfamilier, men hvilket jævla formål skal det tjene på lang sikt?

De burde si klart ifra at røyking ikke er akseptert i paraden, og at det ikke bidrar til saken at deltagerne profilerer seg som småkriminelle gangstere eller innrøyka hippier. De burde også legge fra seg idéen om at alle som røyker hasj automatisk identifiserer seg med reggae, og vurdere å spille noe annen musikk i løpet av hele dagen.

Frem til arrangørene drar huet opp av bongen og klarer å gjennomføre disse enkle tiltakene så er ikke marsjen verdt en dritt i mine øyne, og fortjener heller ingen støtte.
Sist endret av mentalmelt; 2. mai 2009 kl. 14:42.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
De burde også legge fra seg idéen om at alle som røyker hasj automatisk identifiserer seg med reggae, og vurdere å spille noe annen musikk i løpet av hele dagen.
Vis hele sitatet...
Åh, poenget ditt med å endre imaget og ikke distansiere seg fra Ola Nordmann er bare genialt.

Jeg vet at det nå er snaut et kvarter til det begynner, men kanskje til neste år: Klassisk musikk. Shostakovichs niende (Spotify) tror jeg fungerer bra med tanke på hvordan den gjør et opprør mot samfunnet (da under Stalin)
Sitat av appel Vis innlegg
Kan ikke noen av dere fotogutta ta bilde av marsjen å slenge det ut her? =)
Vis hele sitatet...

jeg skal ned og fotografere folka i stavanger nå. kan legge ut litt bilder etterpå.
Jeg gikk forbi Kontraskjæret i 6-tiden i kveld, og ble faktisk positivt overrasket over variasjonen i musikk. Snakket med noen folk, og fikk inntrykk av at det er flere som har vært kritiske til akkurat den biten. Vet ikke hvordan det var gjennom selve marsjen, men hvis de var like flinke da så har de faktisk gjennomført ihvertfall én betydelig forbedring.
Det som skuffer meg er at jeg ikke har funnet noe om dette i media ?
Sitat av lsrr Vis innlegg
Det som skuffer meg er at jeg ikke har funnet noe om dette i media ?
Vis hele sitatet...
ehh...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=553107
Sitat av lsrr Vis innlegg
Det som skuffer meg er at jeg ikke har funnet noe om dette i media ?
Vis hele sitatet...
Så et innslag på Tv2 nyhetene, det var som forventet.
Ble bare vist skeive folk som satt og puffet, og div. andre folk som man kunne klart se var regelmessige brukere av tyngre stoffer.
noen som kan linke til noen flere steder med film ellr bilder fra marsjen?
Isteden for å ha den usæriøse Marihuanamarsjen hvert år, burde de heller satset på noe særiøse greier som Arild Knutsen gjør. Han er jo politisk og sånt, og flyr ikke rundt og roper fri hasj akkurat
Talspersonen gjør en god figur, og han siste som blir intervjuet, men ellers er det mye "slitne joggebukser og hettegensre" tilstedet. Ikke missforstå meg, det er forsåvidt ikke noe galt i det, men jeg har ingen tro på at denne typen marsj bidrar til å endre folk flest sine tanker om hasj når det er et såpass "slitt" klientell som blir fremstilt i media.

Men som han med langt hår midt i klippet sier: dette er de som tør å stå frem... Når flertaller i marsjen går kledd i dress tror jeg kanskje man kan oppnå noe med et slikt tiltak. Ikke fordi folk i dress er mer verdt eller bedre på noen måte, men fordi folk flest sin oppfatning er at de er det...
Sitat av Mith Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Lo litt av han siste de intervjuet.
hvis man tror at hvordan klær folk i marsjen har på seg vil være det avgjørende i kampen for legallisering må man tro om igjen..
det har sin virkning.
Sitat av pawsan Vis innlegg
hvis man tror at hvordan klær folk i marsjen har på seg vil være det avgjørende i kampen for legallisering må man tro om igjen..
Vis hele sitatet...
Vist det hadde kommet 2 stykk på jobbintervju til deg, han ene går i joggebukser og hettegenser mens han andre går i dress, begge gjør en like god jobb. hvem ville du ha valgt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pawsan Vis innlegg
hvis man tror at hvordan klær folk i marsjen har på seg vil være det avgjørende i kampen for legallisering må man tro om igjen..
Vis hele sitatet...
Det vil det, for det avgjer kva bilete eg og andre som ikkje har kjennskap til rusmijøa tenker om cannabis. Ser vi en gjeng hippier som ser ut til å vere dradd ut frå ein film frå 70-åra så er det veldig veldig lett å vere motstander av legalisering.

Det er viktig å få fram at det er ikkje ei gruppe, eller eit sosialt lag som bruker det - det er *alle*. Og i så måte er det viktig korleis dei som fronter det går kledd. Det må vere vanlege, vellukka folk i full jobb som fronter det...
http://www.vgtv.no/?id=22265

Er det mulig å være mer uvitende enn de juvente kidsa, vedder på at de er meget misslikt nå. Man ser jo også lett hvem som argumentere best for seg egentlig - og for meg sier det mer enn nok.

Skulle gjerne vært der og repp'et, men bor dessverre oppi sameland
Sitat av pawsan Vis innlegg
hvis man tror at hvordan klær folk i marsjen har på seg vil være det avgjørende i kampen for legallisering må man tro om igjen..
Vis hele sitatet...
Nei, kanskje ikke i kampen for legalisering, men avgjørende for folk flest inntrykk / oppfatning av marsjen. Dersom du tror noe annet tror jeg du må gjøre noen forsiktige markedsundersøkelser...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Problemet er å få de vellykkede i full jobb til å stå frem.

*Holde plakat med "Legalisering er samfunnsnyttig"* "Åh, hei du sjefen min! Jaså, du ser at jeg er for legalisering av noe som defineres som et narkotikum? Tja... jeg jointer i ny og ne ja.."
If you want to be fit, stop smoking that shit! Drep hasjen..... !!

Må innrømme jeg lo godt og lenge!
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ble litt irritert når jeg så den lille gjengen med ungdommer som ropte "NEI" til legalisering. Ja ok, man må få si sin mening, men værsåsnill å kom med litt bedre argumenter enn "Vi trenger ikke flere rusmidler", for det finnes allerede. Enesten forskjellen er at i dag så blir det styrt av svartemarketet.
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
Vist det hadde kommet 2 stykk på jobbintervju til deg, han ene går i joggebukser og hettegenser mens han andre går i dress, begge gjør en like god jobb. hvem ville du ha valgt?
Vis hele sitatet...
han som var best kvalifisert, uavhengig av kleskode
og om de var prikklike, ville jeg valgt ut i fra personlighet
Hvorfor er dette på lørdager? I forhold til media så er jo det et fryktelig dårlig tidspunkt. På søndager er det mange aviser som ikke kommer ut og de avisene som kommer ut er rimelig slunkne. Det er ingen debattprogrammer på radio eller tv på lørdager eller søndager. Og på mandag er hele greia glemt.
Sitat av pawsan Vis innlegg
han som var best kvalifisert, uavhengig av kleskode
og om de var prikklike, ville jeg valgt ut i fra personlighet
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du er et godt og nøytralt menneske.

Men det er helt urelevant for hvordan folk flest er, og faktum er at folk flest i stor grad lar seg påvirke av inntrykket de får fra blandt annet klær.

Når "vanlige vellykkede" mennesker fronter en slik demonstrasjon kan den oppnå noe. Så lenge det er slitne ungdommer i hettegenser og joggebukse så bekrefter de bare folk flest sin oppfatning av at dette er avvikere fra samsunnsnormen. Det forsterker eksisterende oppfatninger, istedenfor å utfordre til å endre syn...
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Virkelig spennende!

Jeg er selv juventer, men skal ikke komme her og si nei og fyfy etc. er ikke derfor jeg er inne på dette forumet.

Syns at denne marsjen fronter et uriktig standpunkt i mine øyne, men anyhow.

Dere som deltar i marsjen kunne frontet deres standpunkt på en mye bedre måte hvis det hadde vært mer seriøst.

- Ikke røyke i toget (Dette elsker media og det var det første man så i klippet
- Gå organisert
- Ha en skikkelig talsmann
- Mindre av disse i henhold til p. 2. Næh virka jo litt spennende så jegbare slang meg med.
- Prøve og holde de unge vekke, det blir tatt mer seriøst når voksne folk er med og viser hva de mener.
- På slutten vise at dere ikke er en gjeng med sløve hippieungdommer. Det minnet nemlig litt om et bilde fra hippietien der på slutten

Politikk er spennende uansett om jeg er for eller mot!

Bare for og ha sagt det, jeg er imot

- Bavarai
Sitat av commie Vis innlegg
Hvorfor er dette på lørdager? I forhold til media så er jo det et fryktelig dårlig tidspunkt. På søndager er det mange aviser som ikke kommer ut og de avisene som kommer ut er rimelig slunkne. Det er ingen debattprogrammer på radio eller tv på lørdager eller søndager. Og på mandag er hele greia glemt.
Vis hele sitatet...
Jeg vil vel heller tro at det er mandag folk faktisk setter seg ned med ukens første avis.. søndag brukes som regel til andre ting enn avisjakt, iallefall i denne delen av landet
Sitat av bavarai Vis innlegg
Virkelig spennende!

Jeg er selv juventer, men skal ikke komme her og si nei og fyfy etc. er ikke derfor jeg er inne på dette forumet.

Syns at denne marsjen fronter et uriktig standpunkt i mine øyne, men anyhow.

Dere som deltar i marsjen kunne frontet deres standpunkt på en mye bedre måte hvis det hadde vært mer seriøst.

- Ikke røyke i toget (Dette elsker media og det var det første man så i klippet
- Gå organisert
- Ha en skikkelig talsmann
- Mindre av disse i henhold til p. 2. Næh virka jo litt spennende så jegbare slang meg med.
- Prøve og holde de unge vekke, det blir tatt mer seriøst når voksne folk er med og viser hva de mener.
- På slutten vise at dere ikke er en gjeng med sløve hippieungdommer. Det minnet nemlig litt om et bilde fra hippietien der på slutten

Politikk er spennende uansett om jeg er for eller mot!

Bare for og ha sagt det, jeg er imot

- Bavarai
Vis hele sitatet...
Kan se du er en ekte "juventer" ja..
Grunnen til at det kan se litt hippi ut er vel at de fleste med gode jobber og lignende ikke møter opp fordi det vil gi et negativt inntrykk til ikke-røykere og div sjefer
Jeg ville nesten tro at det ville vært bedre for legaliserings politikken i norge, å droppe hele dette arrangemanget.
Det som ville hatt en positiv effekt, tror jeg ville vært å startet opp noe nytt. Kanskje en marsj ja.
Men, da med kleskode, aldersgrense på 18 og et absolutt nei til røyking i toget. Dette kan man heller gjøre i normal sitt tog.

Selvsagt dra med noen vakter, for å kaste ut de som begynner å røyke.
Noen bedre talere? Hva med representanter fra unge venstre eller folk som Arild Knutsen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av weed911 Vis innlegg
Kan se du er en ekte "juventer" ja..
Grunnen til at det kan se litt hippi ut er vel at de fleste med gode jobber og lignende ikke møter opp fordi det vil gi et negativt inntrykk til ikke-røykere og div sjefer
Vis hele sitatet...
Eller fordi dei ikkje vil bli assosiert med den gjengen der? Forøvrig er det nettopp problemet - det er eit vist sosialt stigma rundt hasj, som er større enn det legale stigmaet mange plasser. Ein må bli kvitt det sosiale stigmaet først, og vise at det faktisk er normale, oppegåande folk som røyker en joint på lørdagskvelden.

Om dei som viser fram legaliseringsdebatten er en gjeng som liker å gi inntrykk av at dei er stein 24/7 så er det veldig lett for dei som ikkje vil sette seg inn i saka å anta at det gjelder alle hasjbrukere.

Det er DIFOR det er så viktig å få med dei som ikkje er hippier, og sparke stonere til helvete ut. For då vil ein få sjølvforsterkande effekt på legaliseringa trur eg...
Sitat av HStern Vis innlegg
Så et innslag på Tv2 nyhetene, det var som forventet.
Ble bare vist skeive folk som satt og puffet, og div. andre folk som man kunne klart se var regelmessige brukere av tyngre stoffer.
Vis hele sitatet...
Helt enig i at det var bare crooks som deltok, men på vgtv ble jo to fornuftige karer interjuvet
Gikk litt i marsjen i Bergen, men hele greien var totalt katastrofe.
Det hele toppet seg da en gjeng 15åringer begynte å drikke pils, og en mann som var helt ute på sterke stoffer bærte rundt på en legaliseringsplakat. Da var det nok, og vi forlot toget umiddelbart.
Er ganske sikker på at det toget ikke gjorde noenting bedre, men derimot værre.

Synes ideen med tog ikke er så værst, men det må gjøres skikkelig, og absolutt ingen under 18 kan delta, skikkelig kledd, musikk hadde gjort seg, skikkelige talere, ikke røyking før etterpå, ikke andre rusmidler heller.
Hadde kanskje vært greit å laget en slags bod der folk kunne komme å snakke med folk som hadde peiling og lese og lære om cannabis. Skadevirkninger, bruksområder, plantens historie, statestikker osv.

Da kunne folk lært litt og kanskje noen hadde fått ett bedre syn på cannabis, slik som det var i år er det garantert 0 personer som har fått ett bedre syn på cannabis. Tror derimot mange har fått forsterket fordommene sine ytterlig.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av the captain Vis innlegg
Hadde kanskje vært greit å laget en slags bod der folk kunne komme å snakke med folk som hadde peiling og lese og lære om cannabis. Skadevirkninger, bruksområder, plantens historie, statestikker osv.
Vis hele sitatet...
Teh Winnar!

Flott med konstruktive flere konstruktive innlegg i stedet for enda en bekreftelse på at MarihuanaMarsjen er teit.

Jeg vurderte i et lite sekund å foreslå et samarbeid med Unge Venstre, men innså at de kanskje ville brydd seg mindre om det, og mer om å trekke velgere eller div.

At personene har god kunnskap er et must, det kan kanskje være et problem om hvor mange/hvem som stiller opp?

Hva tror folk? Hvem ville kommet for å få info? Kan det bli et instant-tabu å snakke med legaliseringsfolkene? Det vil selvfølgelig alltids komme tullinger, akkurat som hos politiske partis boder under valgkamp, men også folk som allerede kan en del om emnet og støtter det, og viktigst av alt: nysgjerrige åpne folk som kunne tenkt seg å lære litt.

Dette bør være noe en kunne få til, men om det skulle vært i regi av eller i forbindelse med MarihuanaMarsjen er jeg ganske tvilsom på. Å ha det på samme dag vil selvfølgelig være ganske aktuelt (selv om folk vil anta at de står i ledtog med MarihuanaMarsjen), de kan kaste et bedre lys på legalisering (de vil havne i media, og alt etter hvordan de framstilles vil folk få inntrykket av at de er sammen med MM eller ikke).

Skal MarihuanaMarsjen forbedres eller erstattes med noe bedre?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Teh Winnar!

Flott med konstruktive flere konstruktive innlegg i stedet for enda en bekreftelse på at MarihuanaMarsjen er teit.

Jeg vurderte i et lite sekund å foreslå et samarbeid med Unge Venstre, men innså at de kanskje ville brydd seg mindre om det, og mer om å trekke velgere eller div.

At personene har god kunnskap er et must, det kan kanskje være et problem om hvor mange/hvem som stiller opp?

Hva tror folk? Hvem ville kommet for å få info? Kan det bli et instant-tabu å snakke med legaliseringsfolkene? Det vil selvfølgelig alltids komme tullinger, akkurat som hos politiske partis boder under valgkamp, men også folk som allerede kan en del om emnet og støtter det, og viktigst av alt: nysgjerrige åpne folk som kunne tenkt seg å lære litt.

Dette bør være noe en kunne få til, men om det skulle vært i regi av eller i forbindelse med MarihuanaMarsjen er jeg ganske tvilsom på. Å ha det på samme dag vil selvfølgelig være ganske aktuelt (selv om folk vil anta at de står i ledtog med MarihuanaMarsjen), de kan kaste et bedre lys på legalisering (de vil havne i media, og alt etter hvordan de framstilles vil folk få inntrykket av at de er sammen med MM eller ikke).

Skal MarihuanaMarsjen forbedres eller erstattes med noe bedre?
Vis hele sitatet...
Syntes det hele var en meget god idé. Vil helst se at folk fra forumet som bor sånn passelig sentral er med på dette, helst noen med erfaring og god peiling på temaet, jeg tenker på vif's som bruker mesteparten av tiden på rusmiddelforumet burde vurdere å stille opp, siden de ofte har mye god informasjon som folk ville hørt på istedet for det som er nå.
Sitat av puffman Vis innlegg
If you want to be fit, stop smoking that shit! Drep hasjen..... !!

Må innrømme jeg lo godt og lenge!
Vis hele sitatet...
Også han gutten som står i bakrunnen ser jo helt fjern ut. Haha
Dumt det ikke ble mer informert enn hva det ble angående dato på denne marsjen. Jeg var innstilt på å dra i år.
Sitat av avispapir Vis innlegg
Dumt det ikke ble mer informert enn hva det ble angående dato på denne marsjen. Jeg var innstilt på å dra i år.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg tydet teksten din feil, men jeg leste det slik at du ble dårlig informert om hvordan dato marsjen var på?

MarihuanaMarsjen er alltid første lørdag i Mai, noe som ble 2 Mai denne gang. Til neste år blir det på 1 Mai. Grunnen til dette er vell at første lørdag i Mai er en fridag for alle til og demonstrere mot hva de enn vil. Eller tar jeg feil? Tror neppe marihuanamarsjen hadde blitt så godt "akseptert" av politiet hvis det f.eks var på 18 mai.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er jeg den eneste som reagerte litt på at Juvente kom med mot-demonstrasjon?
Hva er det å reagere på? En maks useriøs demonstrasjon som mest av alt lignet på russetoget, og en utrolig nok enda mer useriøs motdemonstrasjon som så mer ut som barnetoget eller noe sånt. Er det verdig en reaksjon? Skal man isåfall le eller gråte?