Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3722
Hei

En bekjent av meg kjøpte for noen dager siden 1gram brunt av en dealer han kjenner, det skjedde ved at han sendte en melding for å spørre om å få kjøpt, samt avtale sted.

Nå har det seg slik at denne dealeren har blitt tatt av politiet pga besittelse av hasj (større en brukerdose) noe som ledet til at de ransaket huset hans og fant enda mer. I tillegg har de tatt mobilen hans og leser mest sannsynlig gjennom meldingene hans.

Da kommer spørsmålet, kan den bekjente av meg forvente at politiet blir intressert i å snakke med han? kan de reise noe som helst tiltale bare fordi han avtalte å kjøpe? De kan jo ikke dokumtere at salget i det hele tatt fant sted. I tillegg forteller han at han ikke brukte ordet hasj direkte men ett slang for hasj.

Hva sier dere? Kan jeg komme med beroligende ord til han?

Edit: Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, fant ikke noe jus forum. Moderator får bytte/slette hvis jeg har gjort noe feil.
Sist endret av killercat89; 5. august 2009 kl. 21:24.
Tviler på at politiet vil bruke resurser på småfisk når de har tatt den store. De vil nok bruke mer tid på å finne ut hvem som selger til han/hun som solgte...
Uansett så er sms den teiteste måten å avtale kjøp og salg av ulovlige varer...
Helt enig, med det ja. Og jeg også vil tro at de eller vil bruke resurser på større fisk en han som kun har kjøpt en brukerdose. Men sånt rent juridisk sett, kan de gjøre noe med de? Siden de for det første ikke kan dokumtere at han kjøpte og for det andre at han aldri brukte ordet hasj?
Uten bevis kommer man normalt ikke langt...

Så lenge det ikke kommer noen former for innrømmelse ifra kompisen din, så vil fint lite skje.
Men kan være at politiet kommer til å holde øye med han og overvåke aktivitetene hannes, slik at de kanskje kan hale inn enda en fisk senere...
Med andre ord blr han holdte seg langt unna mobilen når det kommer til slikt? Tipper jeg ikke trenger å si det til han, såpass smart bør man vel være.

Jaja, noen som vet hvilke straffer han dealeren kan vente seg? Han ble visstnok huket inn med 50g på seg, i tillegg skal de ha funnet minst 100g i leiligheten. Blir det fengselsstraff av slikt? Evt hvor mye/lenge?
Mobilen burde man holde seg unna ja, generelt når det gjelder alt av ulovligheter. Da politiet titt og ofte overvåker mobilen til dealere.. (sånn de skaffer bevis nok til å komme på besøk i mange saker)


Blir nok noen tusen i bot og gjerne opptil noen år i fengsel...
Ok, takk for svar.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Blir nok noen tusen i bot og gjerne opptil noen år i fengsel...
Vis hele sitatet...
Tviler på at personen vil få flere år i fengsel. Ville tippe på mellom 2 og 6 mnd, men det kommer an på om han har vært huka for sånne ting før osv.
Derfor jeg skrev "opptil".

Vi kjenner ikke til kjernen rundt det hele og tidligere rulleblad osv osv osv...
Såvidt meg bekjent er han ikke kjent av politiet tidligere og har heller ikke blitt huket inn for noe ulovelig tidligere. Tror han begynte å selge nylig, vil det resultere i lavere straff? (Har veldig dårlig peiling på lover)
Sist endret av killercat89; 5. august 2009 kl. 21:53.
Da vil han få lavere straff ja, i beste fall bare en bot (om han har jobb utenom osv osv - og retten tar hensyn til det)
Han går på videregående skole, tar de hensyn til slikt også?
Det er ikke slik at han automatisk får mildere straff, han blir straffet på vanlig måte etter loven, men om han har andre saker på seg, (fra nå av er jeg usikker.) blir de sakene tatt med i vurdering for straff.


Edit: nei. Ikke noe hensyn til slikt. Kjenner en fyr som var 17, han knivstakk 2x ppl, fikk noen år, han løslates i 2012. Han får ikke fullført utdanninga si... (fordi han er 27 når han kommer ut.)
Sist endret av VLK; 5. august 2009 kl. 22:00.
Neida, skjønte selvfølgelig at man ikke automatisk får lavere straff om man har jobb.

Takk for svar.
Det er verdt og legge merke til at det er en viss moralsk forskjell og lettere å se formildende tendenser når det kommer til cannabissalg vs drapsforsøk
Sitat av VLK Vis innlegg
Edit: nei. Ikke noe hensyn til slikt. Kjenner en fyr som var 17, han knivstakk 2x ppl, fikk noen år, han løslates i 2012. Han får ikke fullført utdanninga si... (fordi han er 27 når han kommer ut.)
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan vedkommende fullførre utdanningen sin?
Det at han ikke har RETT på skoleplass på videregående skole, betyr ikke at han ikke KAN gå på videregående skole.
Dersom det er ledige plasser på skolen så har han sjangs å komme seg inn, eller så kan han gå til voksenopplæring.
Oppfølgingstjenesten (henger sammen med VGS), har gode råd ang dette.
Beklager, be kompisen din rydde bort ALT.
For så å nekte, nytter ikke det.

Be han velge sine ord klokt..

Skjedde med meg for noen måner siden
regel Nr 1: ikke send meldinger.
regel Nr2: slett meldinger.

når man flyr rundt å dealer.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Politiet driter nok i vennen din, og fokuserer på større tin

(Vet ikke om du mente Jus, eller Rus- forum, men det finnes ett rus underforum;D)
Mente jus forum ja, rus forumet er jeg/vi på nå.

Takk for svar nok en gang
Den meldinga blir nok ikke pes for noen andre enn han dealern som har fullt av "kan jeg kjøpe litt beis av deg" meldinger på tlf sin.
Tviler på at kompisen din bør gjemme bort grammern for å si det sånn
Sitat av Lonnie Mack Vis innlegg
Den meldinga blir nok ikke pes for noen andre enn han dealern som har fullt av "kan jeg kjøpe litt beis av deg" meldinger på tlf sin.
Tviler på at kompisen din bør gjemme bort grammern for å si det sånn
Vis hele sitatet...
Den er helt sikkert borte for lenge siden
man får ikke fengsel for å oppbevare 150 g hasj, det må være det dummeste jeg har hørt, selv om de har bevis for distribusjon. får muligens betinget men
Sitat av Beis Vis innlegg
Tviler på at politiet vil bruke resurser på småfisk når de har tatt den store. De vil nok bruke mer tid på å finne ut hvem som selger til han/hun som solgte...
Vis hele sitatet...
Når dett kommer til narkotika, så tar politiet det seriøst. Du kan være nesten helt sikker på at denne kompisen kommer til å bli kontaktet. Bare vær forberedt.
For ett par år siden hadde x-en min sendt sms for å få tak i hasj. Han hadde da spurt etter 2,5 g. Ett par dager etter ble dealern tatt, og de gikk igjennom mld på hans telefon.
X-en måtte inn til avhør. Men ble henlagt da han kom me en helt syk forklaring på at det var noe smertestillende han skulle ha- som ikke var ulovlig...
Har et spørsmål jeg heller stiller i denne tråden istedenfor å lage en ny tråd, siden et par venner er i samme situasjonen.

Når Politiet tapper telefoner, kan de da lese hva som har stått på tidligere meldinger som er slettet, eller kan de bare se hva som forsatt er på telefonen?
har en kamerat som endte opp i en lignende situasjon. tekstmeldingen ble holdt mot han og han fikk bot på 3.000 kr. om man skal snakke med en eventuell dealer om noe som helst, ring og velg ord med omhu

Sitat av gulrøyk Vis innlegg
Har et spørsmål jeg heller stiller i denne tråden istedenfor å lage en ny tråd, siden et par venner er i samme situasjonen.

Når Politiet tapper telefoner, kan de da lese hva som har stått på tidligere meldinger som er slettet, eller kan de bare se hva som forsatt er på telefonen?
Vis hele sitatet...
om saken er stor nokk, og politiet ivrig nokk går tar politiet kontakt med teleselskapet ( f.eks telenor/netcom etc) som deretter kan se sms'er som er flere dager gamle og bruke disse i en eventuell sak.
Sist endret av f-w0rd; 7. august 2009 kl. 04:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av VLK Vis innlegg
Kjenner en fyr som var 17, han knivstakk 2x ppl, fikk noen år, han løslates i 2012. Han får ikke fullført utdanninga si... (fordi han er 27 når han kommer ut.)
Vis hele sitatet...
Han kan da ta utdanninga inne?
Mange av dere burde ikke skrevet i denne tråden en gang. Av egen erfaring så sjekker politiet ut meldinger som er sendt og mottatt på en kofiskert mobil. Jeg hadde selv en melding fra en kompis hvor han ville kjøpe, og politiet inkallte han til avhør. Tror ikke han fikk noe forelegg siden han klarte å lure seg unna. MEN de sjekker opp i meldinger, politiet tar alle fisker, store og små
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
regel Nr 1: ikke send meldinger.
regel Nr2: slett meldinger.

når man flyr rundt å dealer.
Vis hele sitatet...
Politiet kan jo lett hente slettede meldinger så det hjelper dessverre ikke. (hvis det bare er en som holder på i liten skala så gidder de kanskje ikke det, men de har teknologien)
Trur nok han i det minste kan vente seg en telefon fra politiet og innkalling til et ubehagelig avhør. Er jo sikkert nok bevis til å bøtlegge han, og foreta en urinprøve. Dermed bøtelegge han enda mer.
Men om han er heldig slipper han vel unna med skrekken! Men politiet er vel glad i å ta folk...
Dealeren vil vel få straff etter hvor mye de kan dokumentere at han har solgt. Det er en vanskelig sak i seg selv, og der går de gjerne etter hvor mye fysisk cash de kan finne. Evt. etter hvor mange sms-avtaler de kan dokumentere dersom de finner noen sms på mobilen. Men slikt er ikke lett å dokumentere, og når han går på videregående så er han helt klart en liten fisk. Hele greia kan koke bort i kålen, eller ende med tiltale for salg av f.eks. 50 gram. Sannsynligvis ikke ubetinget en gang, men litt samfunnstjeneste. Ikke noe å miste nattesøvnen over.

Kompisen som avtalte kan jo bare nekte for alt - og si at han vurderte å kjøpe men glemte hele greia. Men jeg kan ikke tenke meg at politiet gidder å snakke med ham en gang, langt mindre komme på døra. Og kommer de på døra kan han bare kreve at de må ha ransakingsordre, og de får de ikke på noe slikt. Den saken koker nesten garantert bort i kålen.

Nei, de prioriterer nok de eldre gutta som sitter og styrer hele pakka...
Svaret er enkelt og greit.

Man kan ikke arresteres for å "prøve" å være i besittelse av noe. Kanskje hvis man bestiller et våpen på internett og det blir tatt i tollen, men ikke en så uskyldig sms. Røyk "beviset", så er saker biff
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Svaret er enkelt og greit.

Man kan ikke arresteres for å "prøve" å være i besittelse av noe. Kanskje hvis man bestiller et våpen på internett og det blir tatt i tollen, men ikke en så uskyldig sms. Røyk "beviset", så er saker biff
Vis hele sitatet...
Bullshit.

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-007.html#49
Jeg ble tatt pga av sånn "sms dealing" Dealern vi kjøpte fra ble busta å hadde sms fra oss som kjøpte innpå mobilen. Vi var småfisk å ble tatt..
Det varierer nok fra plass til plass. Er det snakk om en liten bygd kommer de kanskje på dørstokken, men er det i Oslo vil de prioritere større saker.
Av persjonlig erfarign.
En kompis av meg hadde sendt en meld til dealer, dealer ble tatt, kompisen min ble tatt, å jeg ble tatt for å ha skrevet en meld der det sto "Er du i spleisehumør".

Politiet kom på døra mi med rannsaknings ordre, jeg måtte på glattsella å i avhør, fikk røykebot på nermere 4500 : /