Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5636
Spørsmålet mitt er enkelt; synes dere man blir allerledes full av f. eks. vodka enn samme mengde av f. eks. whiskey?

Jeg tenker egentlig på alle typer sprit, og jeg ber helst om fornuftige svar fra folk her inne som har hatt i seg en forholdsvis raus mengde alkohol gjennom tidene


Var bare noe jeg kom til å tenke på her om dagen.. og selv er jeg usikker på hva jeg mener om saken.

Så fyr løs!
Jeg drikker ikke så alt for mye sprit og har ikke drukket mere enn kanskje 20-30 forskjellige typer brennevin, men noe jeg har merka er at forskjellen på spritrus og ølrus er VELDIG forskjellig.

Ølrus er avslappende og behagelig, men man virker veldig dum.
Spritrus er bare som å være brisen helt til man blacker ut (syns jeg), man føler seg aldri slapp eller dum med mindre man er i det stadiet man såvidt klarer å gå.
Vinrusen er også lignende av øl, men man er mere klar i hodet liksom. Noen som er enig med dette eller har andre erfaringer?
Vel, jeg er ikke en person som "har hatt i seg en forholdsvis raus mengde alkohol gjennom tidene", men likte tema ditt og etter egen erfaring vil jeg si at jeg får ca den samme virkningen av det meste.. Vin blir jeg nok noe mer sløv av
De gangene jeg har drukket meg full på vin, har jeg alltid hatt problemer med balansen. Altså, holde meg på beina. Spinner som juling i toppen. Dette har aldri vært et problem for meg når jeg har drukket pils, uansett hvor full jeg har vært.
Ganske enig, Defgon!
Mener derimot at vin, om det drikkes store mengder over rimelig kort tid, alla bli-shitfaced, er en av de bedre alkoholrusene. Har erfart at det desverre også gir en værre hangover enn mye annet.

En ølrus kan jo variere i "type" fra tid til annen, i likhet med de fleste andre alkoholprodukter og andre rusmidler for øvrig, men selvølgelig er det visse forskjeller som står fast.

Har funnet at rom (og cola!) er en av favorittene mine. Blir liksom klar i toppen, litt gira i kroppen, og neste dag verker det ikke så i skrotten (8).
Enig med defgon.

Vin føler man i hvert fall at man blir en smule filosofisk av.
Er ikke så veldig forskjell fra vin og øl.

Men en klar forskjell mellom øl,vin etc enn sprit blir veldig pumped til man blacker ut og våkner opp på glattcella eller sykehuset.
evt 6 feet under, men jeg klarer aldri å stoppe å drikke når jeg først drikker så er vel ikke den rette til å uttale meg, da jeg er så full at jeg som oftest aldri husker noe.

'

Edit; stavefeil og crap
Sitat av sumoivar
Altså; hvor full man blir kommer vel bare an på alkoholmengde - prosentandel i blodet. Er vel derfor de fleste reflekterte over hva som gir best rus.
Vis hele sitatet...
Prosentandel? Anyways, for å skjære tilbake til topic: Jeg har hatt noen knallfyller på brennevin gjenom tidene, og merkelig nok har dem alle vært ganske like, utfra hvilken type brennevin jeg har drukket. Da henholdsvis Wiskey og Vodka. Så jeg merker ikke noen forskjell på brennevin.

Når det kommer til 96%, da snakker vi vel kanskje en merkbar forskjell.
Sitat av sumoivar
Altså; hvor full man blir kommer vel bare an på alkoholmengde - prosentandel i blodet. Er vel derfor de fleste reflekterte over hva som gir best rus.
Vis hele sitatet...
Jeg var interessert å høre om folk har erfart allerledes rus på diverse typer sprit, slik det kommer klart frem i topicen. Takk hyys, du har skjønt det =)
Sitat av hyys
Prosentandel? Anyways, for å skjære tilbake til topic: Jeg har hatt noen knallfyller på brennevin gjenom tidene, og merkelig nok har dem alle vært ganske like, utfra hvilken type brennevin jeg har drukket. Da henholdsvis Wiskey og Vodka. Så jeg merker ikke noen forskjell på brennevin.

Når det kommer til 96%, da snakker vi vel kanskje en merkbar forskjell.
Vis hele sitatet...
Prosent, promille - hvem bryr seg?

Absint gir jo forresten en noe annerledes rus enn andre brennevin
Eneste whisky jeg har drukket meg full på har vært Jack Daniel's Noen blir kanskje lettere kvalm av whisky, men godfull, surrete og livlig blir en iallefall (ved tilstrekkelige menger)!

(Ok, sorry battlecaT. Tror jeg surret og gikk mer utifra defgons post. )
Sist endret av sumoivar; 10. september 2008 kl. 22:15.
Sitat av Defqon
Jeg drikker ikke så alt for mye sprit og har ikke drukket mere enn kanskje 20-30 forskjellige typer brennevin, men noe jeg har merka er at forskjellen på spritrus og ølrus er VELDIG forskjellig.

Ølrus er avslappende og behagelig, men man virker veldig dum.
Spritrus er bare som å være brisen helt til man blacker ut (syns jeg), man føler seg aldri slapp eller dum med mindre man er i det stadiet man såvidt klarer å gå.
Vinrusen er også lignende av øl, men man er mere klar i hodet liksom. Noen som er enig med dette eller har andre erfaringer?
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig med Defgong faktisk!

For det første blir jeg som regel mye mer trøtt av øl, men ikke på den avslapne og behagelige måten som Defgon skriver, men mer den slitsomme tilstanden, trøtte tilstanden etter antall ganger blæra fylles opp og tømmes igjen. At jeg blir trøtt av øl har muligens noe med at det kreves ganske mye mer, faktisk flere litere, før man oppnår den promillen som er stadfestet i den norske drikkekulturen, og dermed vil magen og fordøyelsen jobbe mye mer. Vi har vel alle spist for mye, og drømt om å bare legge oss ned for ti minutter? Tenk på 12 halvlitere, altså 6 liter øl proppet med karbo hydrater. (Eller 4 store 1,5 liters flasker med cola på en kveld).

At man blir dum av øl kan jeg være enig i, men man gjør mye dummere ting ved inntak av sprit.

Topic:
Ulik merke, farge og konsistens på brennevin gir deg nødvendigvis ikke noen forskjellig rus, forutsett at den har samme alkoholprosent og ikke innholder lugubre urter som f.eks ekte Absinth gjør, men man har vel det en kan kalle f.eks "bra fyll og dårlig fyll". Ta for eksempel sprittypen Baylies eller annen type ekstremt søt brennevin, drikker man en hel flaske av denne kan man oppleve en "dårlig fyll med kvalmende innslag", i forholdt til hva man ville gjort ved inntak av blank sprit som inneholder samme alkoholprosent.

Dette kan selvfølgelig påvirke rusen en får, avhengig av den mentale tilstanden du befinner deg i. Er man kvalm, får en ofte en annen rustype enn det en gjør hvis man er toppers glad. Derfor kan vi kalle alkohol rusen dårlig eller bra, mener jeg.
ja jeg syns på whiskey(jack n' coke, alltid!), så er det den fine gode latterfylte fylle-kula og på vodka føler jeg det er mye mer møkkfull og at man fortere blir kvalm å sånt, men det kan ha noe med at jeg hater vodka(og HB) smaken
man blir full av alkohol, så smaken og farge har intenting å si for rusen. bortsett fra om man blir kvalm eller ikke da (Ettersom hva man liker,sødme osv)
Vel, jeg har fåddi meg min andel alkohol opp gjennom årene og må vel bare si at det hele er meget psykisk avhengig, jeg vet med meg selv at om jeg drikker pils så er jeg en rolig og avbalansert fyr helt til jeg blir sånn passelig dritings, da ramler jeg over på det jeg alltid gjør etterhvert, stappfull av energi og gode planer.

Starter jeg med vin er det mye det samme, med untak av rødvin da blir jeg mye tyngre i kroppen helt til jeg treffer "the soft spot" som tidligere er nevnt..

Med brennvin er det dog noe annet, sitter jeg å bøtter nedpå drinker er energinivået automatisk mye høyere og topper seg vel egentlig aldri, det bare øker i takt etterhvert som natten blir eldre, det finnes dog ett untak, drikker jeg tequila, og da mener jeg ikke 2-5 stk bare på pur faenskap da mener jeg ei halv-flaske til ei hel-flaske.
Vel, da blir det krig for å si det sånn, ingenting er såustabilt som meg på tequila, jeg gjør aldri noe ondskapsfult eller voldlig men herregud jeg blir ett helt annet menneske, det er noe med tequila som gjør at jeg mister absolutt alt av hemninger, jeg kan fortelle tequila historier som ingen andre hadde klart å dikte opp engang..

Hvor vil jeg med dette?
Jo, alkohol er VELDIG personbasert, en person kan flippe ut å bli helt gal av øl/vin mens en annen chiller som faen når han koser seg med øl og vin.
Og det hele er som sagt psykisk, går du inn for å ta av, så gjør du gjerne det, uansett hva du drikker...
enkelt og greit: Du blir fullere av 5 shots blank tequila enn samme mengde vodka. har også erfart at man blir stupdritings på jaeger, selvom det bare er 30% eller no sånt.
jeg får nå iallfall samme rus av all alkohol. aldri helt forstått folk som sier "når jeg drikker øl så går det greit, men får jeg i meg sprit, så klikker jeg"

er bare bakrusen som varierer hos meg... det og hvor fort jeg blir full. drikker forresten relativt mye og ofte.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeg vil tørre å påstå at det er stor forskjell mellom hvilken type sprit man drikker.
F.eks så tåler ikke min kropp eller sinn å drikke Tequila. Hva som gjør det vet jeg ikke, men jeg blir så langt i fra meg selv hver gang jeg har drukket det. Og har av disse grunner bare måtte sluttet med det. At salt og sitron har en innvirkning sammen med Tequila er det nok noe i.
Jeg vil også påstå at det er stor forskjell mellom brun og blank Tequila. Jeg har av en eller annen grunn større toleranse for brun Tequila enn blank, noe jeg faktisk har gjort forsøk på å finne ut av.

Absinthe fungerer også anderledes på meg. Da snakker jeg ikke om utenlandsk Absinthe, men den man får kjøpt på Vinmonopolet i 1DL flasker. Jeg klarer ikke å forklare forskjellen, uten om at jeg blir mye fortere full, selv om jeg drikker mye mindre og ved lenger intervaller enn om jeg hadde drukket "vanlig" sprit.

Cognac synest jeg gir en fortere og mer berusende, euforisk rus. Jeg merker forskjell ved at jeg ved større inntak lettere slår meg lettere løs, og rett og slett oppfører meg anderledes enn om jeg drikker "større" mengeder av andre typer brennevin.
Blankt brennevin har en tendens til å gjøre meg fortere og mer ukontrollerbart full enn hva brunt gjør.
Så jeg vil si at jeg foretrekker heller brunt fremfor blankt brennevin.

Det snåle er at jeg reagerer mye sterkere på 0,5L blank sprit enn hva jeg gjør på 0,5L Tyrkisk pepper, som i utgangspunktet skal være det samme.
Jeg har gjort forsøk på dette ved å kjøpe blankt brennevin med 32% alkohol og Tyrkisk pepper 32% alkohol.
Av en eller annen grunn blir jeg mye fortere full av blankt brennevin (gjerne utblandet i drinker) enn hva jeg blir av Tyrkisk pepper 32% kjøpt ferdig blandet på polet.
Hva som gjør dette har jeg ingen peiling på. Men ettersom Tyrkisk pepper er noe jeg faktisk foretrekker å drikke, så vil jeg si at jeg har gitt denne teorien en hel del utprøvelser. Jeg er ikke den eneste som merker forskjell på meg selv av hvilken type sprit jeg drikker :P

Sant skal sies, så liker jeg ikke følelsen av å være full eller dritings. Selv om alkhol rusen er behagelig og grei, synest jeg ikke følelsen av å være full er behagelig. Så jeg prøver alltid etter beste evne å unngå dette på det sterkeste. Å drikke noen drammer og bli avslappet er langt i fra det samme om å drikke seg dritings.
For mitt vedkommende er sprit (alkohol) faktisk et mye værre og farligere stoff enn noe annet jeg har prøvd i mitt liv. Da ene alene med tanke på oppførsel og hvor drastisk tanke mønsteret kan endres.
(Sentimentalitet, Aggerisivitet, Ignoranse, osv)

Når alt kommer til alt synest jeg at forskjellige typer brennevin gir forskjellige typer rus. Helt klart.
Det er lenge siden jeg har hatt noen "uhell" på alkohol eller på de nevnte typene over. Det var helst i perioden hvor man skulle prøve og feile for å danne sine egne erfaringer.
Alikvel synest jeg det er stor forskjell på hvilke typer jeg drikker. Selv når jeg tar dagsform, matinnhold i magen osv. i betraktning.

[Edit]
Ztaale:
Haha, kan se ut som om vi to har samme reaksjon på Tequila.

Det skummle med Tequila er at man ette 1-2 shotter nærmest blir "avhengig". Er det først tatt èn shot, kan jeg liksågodt bare tømme hele flaska.!. Jeg synest det er merkelig hvordan mentaliteten blir snudd til å f.eks ha et utgangspunkt i "ett par shotter" til at hele flasken blir tømt.
Dette gjelder jo forsåvidt for øl også. "Skal bare drikke èn øl også gå hjem", dette fungerer så og si aldri. Men det er en vesentlig stor forskjell mellom øl drikkingen og Tequila drikkingen. Ikke bare på rusen, men på hvordan mentaliteten så brått forandrer seg. (I hvertfall for mitt vedkommende)
Sist endret av spQ; 11. september 2008 kl. 09:47.
Etter mange år med drikking, må jeg konkludere med at Whisky og øl comboen er det beste for meg.

Blank sprit gjør meg vill og tullete veldig kjapt, mens brunt ( whisky ) gjør meg salig og oppmuntret på samme tid.

Drikker jeg kun øl på en fest , blir jeg ikke mer full en om jeg drikker 12 eller 6 flasker. Og blir sliten og mett i magen.
Så 2 glass whisky til 1 halvliter øl, er beste kombo for meg. Av og til blander jeg blended whisky i øllen. Smaker herlig. 4 Cl Famous oppi en halvliter øl.. namm!

Tequila må jeg bare styre unna. Som du skriver Speq, det er noe med sitron , salt og sprit som smeller. Og jeg har en vært spy fri i mange år nå, og de eneste gangene jeg spydde var når jeg drakk over halvliter med Tequila. Og fikk gjerne blodsmak i munnen , og oppkastet var veldig rødt farget. Så får frysninger nedover ryggen når jeg hører Tequila nå.

Men har også testet ut såkalte "Jente Tequilaen" som vi kaller det her. Blank sprit ( vodka ) sitron og vanilje sukker.
Kutt opp sitron båter, legg dem i skål med vaniljesukker. La dem trekke litt inn , så shotter du ren vodka, og spiser sitronen. Dette smeller også veldig kjapt, og blir utrolig fort full. Så det ligger nok noe i sitron teorien ( er det ikke MAOI's i sitron/lime som i grapefrukter ? ) Men får ikke oppkast og blodsmak av denne shotte metoden.
Det er definitivt forskjell på type sprit og hvordan virkningen er. Drakk min siste tequila for en 8-9 år sida, pga hvordan akkurat tequila påvirker meg (som forklart av flere allerede).

Jeg selv er veldig glad i vodka, og mener at dere som driver å "blacker ut", og får "ukontrollerbare virkninger" av vodka, dere gidder bare ikke/glemmer å ta det med ro og kjenne på kroppen når man trenger/_ikke_ trenger påfyll. Vodka kan jo blandes så "bort" i relativt sterke drinker at man skulle tro det var brus, så det går fortere ned enn pilsen.

Stemmer også for at full/dritings ikke er en behagelig tilstand
Må si meg enig med flere andre her og si at det er veldig basert på personen som drikker, ligger mye psykisk i det.

Jeg personlig, på den tida jeg drakk mye, la jeg merke til at jeg ble faktisk raskere full av øl i forhold til sprit(!). Likte Tequila mye også, men jeg kjenner meg ikke igjen i det folk sier om at Tequila er så mye værre en annen sprit. Husker jeg drakk en halvflaske i løpet av en kveld og ble ikke noe særlig mer full enn ellers (drakk riktignok aldri med salt, kun sitron. Kanskje det er en sammenheng der).
Trodde poenget med sitron og salt sammen med tequilaen var det at; Saltet åpner porene i halsen så spriten fortere går inn i blodet, så shotter man og spiser sitron for smaken/å lukke porene igjen?

Mulig jeg har missforstått, men var iallefall det jeg trodde.
Tror ingen kan drikke seg full på tequila og fortsatt ha hemninger.
Har ikke selv drikki tequila på snart 2 år og det har sine grunner som man ikke trenger gå inn på. Jeg tørr rett og slett ikke å drikke tequila lengre.

Jeg drikker stort sett ikke sprit lengre men har hadd min periode.
Jeg er ikke en voldelig person i heletatt og ungår det stort sett så mye som mulig.
Men de gangene jeg har drikki meg full på vodka har jeg blitt aggresiv og gjør idiotiske ting.

HVIS jeg skal drikke sprit så drikker jeg whiskey eller rom. Disse 2 spirt sortene blir jeg bare utolig full på men jeg klarer faktisk å holde meg "kontrollert" i form at jeg ikke må ramponere "DEN" bilen eller starte bråk med vær eneste kar som går forbi.

Jeg tåler brun sprit mere enn jeg tåler blank sprit hvor jeg har venner det er omvendt på.

Tror sprit og virkning har alt med person og sinn å gjøre