Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4736
En ting jeg ikke finner på noen butikker er instant frappè. Når en er nedover Europa så selger de slikt overalt. Nescafè har blant annet en som er veldig god. Har forsøkt med vanlig pulverkaffe, og selv om jeg skummer den opp blir det bare helt feil, den tykke deilige crema'n mangler og det samme gjør den gode frappe smaken og den deilige lukten av frappen. Nå går det endel islatte men det tar jo tid å gjøre en ordinær latte også kjøle den ned før isbitene går i slik at den ikke vannes ut. Men det blir ikke det samme, savner kaffe frappe. Er det noen som har tips til hvordan man lager seg en kaffe frappe på kjøkkenbenken? Ja uten frappekaffen? Eller er det noen kjeder eller butikker som selger Nescafe Frappe eller tilsvarende?
Sist endret av mentalmelt; 25. juli 2018 kl. 07:14. Grunn: fix by request
Godt forslag men den baserer seg på ordinær kaffe. Du får altså ikke den aromatiske crema'n på toppen som gjør hver slurk til en ren nytelse.
Kremen på toppen er vel bare pisket fløte om jeg ikke tar helt feil.
Dette er det jeg ønsker. Legg merke til den tykke crema'n. Som på espresso. Men man får nesten like fin crema med instant frappe om man skummer den godt opp. Og det tar et halvt minutt å lage.



Nei crema'n den kommer fra ren kaffe. Akkurat som på espresso.

Crema er det man kaller det tykke skummet på toppen av av espresso kaffe. På en kaffemaskin så blir vel den skapt av det høye trykket? Men det er altså en instant løsning som den fra nescafe jeg er på jakt etter.
Sist endret av random67489; 24. juli 2018 kl. 22:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Åja!

Fant en oppskrift her https://www.homegrounds.co/what-is-espresso-crema/
Midten av siden ca så står det hvordan man lager denne crema'en til værtfall espresso.
Jeg ser at Amazon selger det instant pulveret du har linket ihvertfall. Jeg får aldri til frappe hjemme selv, hvordan gjør du det og hva slag mixer bruker du? Mistenker at min er litt dårlig da kremen blir ganske shit.
Nødløsning blir espresso på kaffemaskinen, men den er jo veldig varm så det tar litt tid å kjøle ned. Og tanken med instant frappe var jo at det skulle gå kjapt å lage. Men blir nok en bra start på dagen selv om det tar litt tid.

Kjøpte engang en frappe mixer samt en stor boks med instant frappe men nå har jeg kun frappe mixern og ikke noe mer frappe. Tror nok du kan bruke alt fra ordinær mixmaster til melkeskummer, eller food processor. Har prøvd 3 forskjellige instant kaffe som ikke ga forventet resultat. Den ene var ordinær nescafe og den andre fra Friele og den tredje var gul på glasset husker ikke hvem det var. Kanskje har de brukt annen type brenning på kaffebønnene de lager instant frappe av? Smaken stemmer ikke så da blir det ikke helt det samme.

Amazon? Helt perfekt. Frappe og en god bok
Da blir det bestilling.
Sist endret av random67489; 24. juli 2018 kl. 23:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt ukjent med frappe men elsker cortado. Er det no lignende ?
Vanlig nescafe / nescafe gold gir ikke samme smaken. Prøv med nescafe red mug. Jeg pleier å bruke 1.5 ts med kaffe og 1.5 ts sukker. Blir perfekt hver gang
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Søk på "nescafe frappe" på ebay.
Så får du opp flere muligheter, enkelt oppskrift står i annonsene

Digger en slik deilig frappe med isbiter på stranda i Hellas!
Sist endret av Chromatics; 25. juli 2018 kl. 13:11.
Ukjent med cortado, om det ikke er en varm kaffedrikk med melk? Kan erindre å kanskje ha hatt det på en kaffebar engang. Men den var varm altså.

Har bestilt nescafe frappe instant så når blir skikkelig iskaffe fremover. Håper den kommer kjapt.
Jau den er varm. Nå må jeg på eBay selv å skjekke ut frappen :-)
Lagde dobbel espresso i dag tidlig og satt den til avkjøling. Men når den tilsist var blitt kald så var cremaen falt sammen så det ble ikke den høydaren som jeg håpet på, men slo den over isbiter og melk. Smaken var ok, men det litt lite kaffeduft og aroma. Bestilte instant og den frysetørkede frappe classic.
Sist endret av random67489; 26. juli 2018 kl. 17:00.
Du kan finne en oppskrift på frappe mix så lage mye av den, ha den i en mugge i kjøleskapet og ha litt av den i en blender med is når du skal lage
Drakk min første frappe igår til 54kronet i en alder av 34. Nydelige greier. Spennende å se om jeg også kan perfeksjonere dette hjemme .
Kjøpte en pose med Gresk Frappe pulver hos Keiser i Lillestrøm i går. Kom i en sølvfarget pose med oppskrift på. Fulgte oppskriften i dag og den ble helt fantastisk, akkurat som den jeg blir servert på Naxos. Er ikke Nescafé sin men smaker utrolig godt. Kan legge ut bilde av posen hvis dere vil.
Ja legg gjerne ut bilde. Helt genialt om man fremover slipper å stresse med å bestille Frappè fra Ebay eller Amazon. Ventetiden blir lang, og er man litt dårlig på struktur så blir det ikke bestilt ny før boksen er tom så da blir det ventetid.

Er ikke slik at det må være Nescafè, bare at jeg har kjøpt Nescafè Frappè tidligere og har vært kjempefornøyd med både smak, kaffeduften, aromaen og cremaen. Er nok garantert mange andre som også leverer varene og så lenge resultatet blir bra så spiller det jo ingen rolle hvem som er produsent.
https://imma.gr/72531xa32fe

https://imma.gr/72532x96172

Bildene ble litt mongo, sorry. Men lagde meg akkurat Frappe
Nr 2 i dag og den er sinnsykt god.
Sist endret av Rasta666; 29. juli 2018 kl. 19:14. Grunn: Jeg er sløv
Hadde aldri hørt om Keiser før, er det innvandrerbutikk? Kanskje finner jeg den samme frappen også her. Skal sjekke i morgen. Så veldig god den der altså.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hadde aldri hørt om Keiser før, er det innvandrerbutikk? Kanskje finner jeg den samme frappen også her. Skal sjekke i morgen. Så veldig god den der altså.
Vis hele sitatet...
Jepp, det er en innvandrerbutikk. Bra butikk .
Liker også slike butikker. Bra priser stort sett og veldig mye varer man ikke finner hos kjedene. Ris og olivenolje, nøtter, frukt og grønnsaker er ting jeg stort sett kun handler der.
Crema i espresso og skummet på frappé er to forskjellige ting ettersom frysetørringen gjør at pulverkaffe ikke har olje. Rist frappéen godt i en drinkshaker med isbiter.

Drinkshaker er også fint til å piske omelett.
Aldri tenkt over det med frysetørring, så da er det altså ingen vei utenom via espresso for å få frappe med crema? Da får det vel bli espresso til kjøling i isbad eller noe slikt.

Får gjøre en side om side test når kaffen fra det store interweb dukker opp i posten. Teste Nescafe frappe mot frappe fra fersk espresso.

Lurer på hva Nescafe har gjort med den frappe blandingen? Den virker å være mørkere brent. Men åssen får de den til å skumme opp om det ikke finnes olje når den er frysetørret?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Aldri tenkt over det med frysetørring, så da er det altså ingen vei utenom via espresso for å få frappe med crema? Da får det vel bli espresso til kjøling i isbad eller noe slikt.

Får gjøre en side om side test når kaffen fra det store interweb dukker opp i posten. Teste Nescafe frappe mot frappe fra fersk espresso.

Lurer på hva Nescafe har gjort med den frappe blandingen? Den virker å være mørkere brent. Men åssen får de den til å skumme opp om det ikke finnes olje når den er frysetørret?
Vis hele sitatet...
Den jeg kjøpte skummer som bare det. Brukte stavmikser og fikk masse tykt godt skum

Sitat av Rasta666 Vis innlegg
Den jeg kjøpte skummer som bare det. Brukte stavmikser og fikk masse tykt godt skum
Vis hele sitatet...
Men ja, det er forskjell på cremaen på en ekte espresso og en Frappe
Sist endret av Rasta666; 30. juli 2018 kl. 12:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Frappè er ikke espresso, det er (frysetørket) instantkaffe som er ristet med litt vann (og sukker) og så vannet ut med kaldt vann (og evt. melk).
Fyll ett glas med isbiter, hell over kaffen og "snurra" på glaset så er kaffen kall på null nic nada.

Att få till ordentlig frappe med instant-coffe er nesten umulig.
Creman kommer av 9 bar høyt trykk, er svårt att etterligne det hjemme.

/ Noen som arbeidar som barista. Må le når noen sier att med Nescafé blir det skikkelig god kaffe, slik en heroinist ville le av att noen kaller en paracet for digg rus.

Med det sagt, drikker jeg Nescafé Instant gold med havremelk hjemme siden jeg knuste min presskanne, og må si det er uventet alright.
Sitat av travaxa Vis innlegg
Fyll ett glas med isbiter, hell over kaffen og "snurra" på glaset så er kaffen kall på null nic nada.

Att få till ordentlig frappe med instant-coffe er nesten umulig.
Creman kommer av 9 bar høyt trykk, er svårt att etterligne det hjemme.

/ Noen som arbeidar som barista. Må le når noen sier att med Nescafé blir det skikkelig god kaffe, slik en heroinist ville le av att noen kaller en paracet for digg rus.

Med det sagt, drikker jeg Nescafé Instant gold med havremelk hjemme siden jeg knuste min presskanne, og må si det er uventet alright.
Vis hele sitatet...
Frappe skal lages med frysetørket kaffe. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frappé_coffee