Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1589
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, har prøvd å google dette uten å funnet noen gode svar.

For et års tid siden bestilte jeg til en grei pris, der mnd`prisen var 450kr mnd, mottok første faktura der jeg ser de fakturerer for 3mnd om gangen, ringe inn med en gang for å spørre om jeg kunne få betale pr mnd, noe jeg fikk lov til å gjøre.

Men opplever ofte å få inkassofaktura fra visma, der hele beløpet for 3mnd står. Og har vær gang ringt inn til internettleverandøren for å få kravet fjernet.

Men nå når jeg tar kredittsjekk på meg selv står denne på 1? har dette noe sammenheng?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Men nå når jeg tar kredittsjekk på meg selv står denne på 1? har dette noe sammenheng?
Vis hele sitatet...
Du får ingen anmerkning som påvirker kredittsjekk før det har vært et par runder med inkassokrav med påfølgende rettskraftig dom på kravet i forliksrådet eller tilsvarende.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Du får ingen anmerkning som påvirker kredittsjekk før det har vært et par runder med inkassokrav med påfølgende rettskraftig dom på kravet i forliksrådet eller tilsvarende.
Vis hele sitatet...
Takker for svar

Hva er det muligens som kan gjøre at kreditten min har sunket til 1?
Har ingen annmerkninger, god inntekt, noe gjeld. Betaler alltid i tide
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takker for svar

Hva er det muligens som kan gjøre at kreditten min har sunket til 1?
Har ingen annmerkninger, god inntekt, noe gjeld. Betaler alltid i tide
Vis hele sitatet...
Av det du nevner er det bare gjeld som burde påvirke.

Du får som sagt ingen anmerkninger for å betale for sent uten at det har gått veien som nevnt over.

Ellers er det umulig å si, det er og forskjellige selskaper som har sine måter å gjøre sine vurderinger. Det skal vel stå noe om det i svarbrevet du får. Du kan og kontakte de.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Av det du nevner er det bare gjeld som burde påvirke.

Du får som sagt ingen anmerkninger for å betale for sent uten at det har gått veien som nevnt over.

Ellers er det umulig å si, det er og forskjellige selskaper som har sine måter å gjøre sine vurderinger. Det skal vel stå noe om det i svarbrevet du får. Du kan og kontakte de.
Vis hele sitatet...
Takker for gode svar
Sitat av Yalla Vis innlegg
Av det du nevner er det bare gjeld som burde påvirke.

Du får som sagt ingen anmerkninger for å betale for sent uten at det har gått veien som nevnt over.

Ellers er det umulig å si, det er og forskjellige selskaper som har sine måter å gjøre sine vurderinger. Det skal vel stå noe om det i svarbrevet du får. Du kan og kontakte de.
Vis hele sitatet...
Trodde arbeid/arbeidsledighet hadde noe å si for evne til å evt betale tilbake, som er det en kredittvurdering skal hjelpe med å finne ut? Er det ikke litt rart om inntekt ikke har noen betydning for å finne ut om ham er i risikogruppa?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Trodde arbeid/arbeidsledighet hadde noe å si for evne til å evt betale tilbake, som er det en kredittvurdering skal hjelpe med å finne ut? Er det ikke litt rart om inntekt ikke har noen betydning for å finne ut om ham er i risikogruppa?
Vis hele sitatet...
Ts skriver at h*n har god inntekt. Svaret mitt forutsetter selvfølgelig at denne ikke har endret seg negativt. Næringsinntekt er f.eks lite gunstig mtp kredittverdighet.
Trodde du mente at av de tingene han nevnte(har ingen anmerkninger, god inntekt, noe gjeld og betaler i tide) var det kun gjeld som kunne påvirke kredittverdighet, og at alle andre ting som f.eks inntekt var ubetydelig, noe som hadde vært litt rart. For det er jo det du har skrevet før det siste innlegget? inntekten påvirker vel kredittverdigheten i enten positiv eller negativ retning? Jada, virker kverrulant her, men prøver bare å vise hvorfan og hvor fort det kan bli missforståelser som dette.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Trodde du mente at av de tingene han nevnte(har ingen anmerkninger, god inntekt, noe gjeld og betaler i tide) var det kun gjeld som kunne påvirke kredittverdighet, og at alle andre ting som f.eks inntekt var ubetydelig, noe som hadde vært litt rart. For det er jo det du har skrevet før det siste innlegget? inntekten påvirker vel kredittverdigheten i enten positiv eller negativ retning? Jada, virker kverrulant her, men prøver bare å vise hvorfan og hvor fort det kan bli missforståelser som dette.
Vis hele sitatet...
Jeg svarte på dette:

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Hva er det muligens som kan gjøre at kreditten min har sunket til 1?
Har ingen annmerkninger, god inntekt, noe gjeld. Betaler alltid i tide
Vis hele sitatet...
Tar det for gitt at ts ville nevnt det åpenbare om inntekten var redusert.
Jeg veit hva du svarte på, leser du i det hele tatt hva jeg skriver før du svarer?

"Har ingen annmerkninger, god inntekt, noe gjeld. Betaler alltid i tide"

Da er vi enige om at det er hva du svarte på, og til dette svarte du at "Av det du nevner er det bare gjeld som burde påvirke". Det er dette, som ikke gir mening for meg. For du sier jo selv at inntekt også påvirker. Nei, selvsagt tar du utgangspunkt i at inntekten ikke har forandret seg på de 8 min mellom postene deres, aldri ment noe annet..."Næringsinntekt er f.eks lite gunstig mtp kredittverdighet." Hvorfor er det sånn? Er ikke all inntekt gunstig når det gjøres en kredittvurdering?
Sist endret av knert1; 10. oktober 2017 kl. 13:37.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg veit hva du svarte på, leser du i det hele tatt hva jeg skriver før du svarer?

"Har ingen annmerkninger, god inntekt, noe gjeld. Betaler alltid i tide"

Da er vi enige om at det er hva du svarte på, og til dette svarte du at "Av det du nevner er det bare gjeld som burde påvirke". Det er dette, som ikke gir mening for meg. For du sier jo selv at inntekt også påvirker. Nei, selvsagt tar du utgangspunkt i at inntekten ikke har forandret seg på de 8 min mellom postene deres, aldri ment noe annet..."Næringsinntekt er f.eks lite gunstig mtp kredittverdighet." Hvorfor er det sånn? Er ikke all inntekt gunstig når det gjøres en kredittvurdering?
Vis hele sitatet...
I hans tilfelle som har fått redusert score hvor jeg antok at med "god inntekt" så har det ikke vært noen negativ endring. Har såpass tiltro til menneskeheten at TS ville skjønt det selv om så var tilfelle og kansje heller ikke spurt. Da er det mye større sannsynlighet at gjelden har endret seg, økt gjeld gir dårligere score.

Og ja, næringsinntekt gir dårlig score da den er mye mer uforutsigbar enn lønnsinntekt. Men nå er vi også inne på alle finurligheter disse selskapene bruker i sine vurderinger. Næringsinntekt må være stabil over tid, dvs. mange år for å være like gunstig som fast inntekt.
Sitat av Yalla Vis innlegg
I hans tilfelle som har fått redusert score hvor jeg antok at med "god inntekt" så har det ikke vært noen negativ endring. Har såpass tiltro til menneskeheten at TS ville skjønt det selv om så var tilfelle og kansje heller ikke spurt. Da er det mye større sannsynlighet at gjelden har endret seg, økt gjeld gir dårligere score.

Og ja, næringsinntekt gir dårlig score da den er mye mer uforutsigbar enn lønnsinntekt. Men nå er vi også inne på alle finurligheter disse selskapene bruker i sine vurderinger. Næringsinntekt må være stabil over tid, dvs. mange år for å være like gunstig som fast inntekt.
Vis hele sitatet...
Først og fremst... "tiltro til menneskeheten", lever vi på samme planet?

Ok, men hvis du mener dette er det litt dumt for andre som kommer og kanskje har samme spørsmål, men en litt annen situasjon, også svarer du at inntekt "ikke påvirker" utfallet av kredittvurderingen, kun fordi du mener det om akkurat denne enkelet situasjonen. Dette kan fort skape missforståelser hos mottager(den som leser, ikke nødvendigvis TS), som igjen kan føre til vranglære

Det jeg prøver å få frem her er at, selv om du sier du mener noe annet nå, vil jo de fleste tolke den andre posten din i tråden som at kun en av de fire tingene som blei nevnt faktisk betyr noe i en kredittvurdering og de tre andre er irrelevant.

Takk for svar så vi fikk rettet opp missforståelsen, om det med næringsinntekten, har du jobba med dette eller? hvis ikke, har du kilder? er nysjerrig
Sist endret av knert1; 10. oktober 2017 kl. 14:08.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det jeg prøver å få frem her er at, selv om du sier du mener noe annet nå, vil jo de fleste tolke den andre posten din i tråden som at kun en av de fire tingene som blei nevnt faktisk betyr noe i en kredittvurdering og de tre andre er irrelevant.
Vis hele sitatet...
Nå er du vrang ass. Helt åpenbart for meg at det Yalla mente var at blant de tingene TS nevnte er det i TS sitt tilfelle kun gjelden som bør dra ned. Hvis du legger litt godvilje til så ser du nok det du også
Sitat av FatMan Vis innlegg
...at blant de tingene TS nevnte er det i TS sitt tilfelle kun gjelden som bør dra ned.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendig vis.
Alder, inntekt/gjeld, forsørgeransvar, BOSTED osv osv er med på å sette denne score.
Hvor man bor i landet er faktisk med på å sette score på slike vurderinger.