Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3165
Jeg går daglig på 60 mg ritalin depo. Men får en hissig kræsj landing sv de.så jeg skal prøve ut conserta 56 mg i stede. Er det like ille nedtur på de? Hvordan få metamina eller no annet? Når jeg tar opp samtale om det snakker dr seg vekk. De sverger til ritalin og concerta virker det som. Beklager skrive feil adhd og sterk dysleksi
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Det er samme virkestoffet, så du vil nok oppleve noe av det samme ubehaget.

Ang Metamina, så fikk jeg det etter å ha prøvd alle andre medisiner uten hell.

Stratera funket ikke på meg, og Ritalin+Concerta ga meg mega nedtur + hjertebank.

De er veldig strenge på å skrive ut Metamina, så jeg skjønner godt at legen din prater seg bort fra emnet.
Uvaksinert 👍
Prøv å få testet Strattera, det er en mulighet men man må vel innom Concerta også før de ser på den muligheten siden det er så kostbart. De vil jo helst ha folk på det billigste.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av daffe Vis innlegg
Prøv å få testet Strattera, det er en mulighet men man må vel innom Concerta også før de ser på den muligheten siden det er så kostbart. De vil jo helst ha folk på det billigste.
Vis hele sitatet...
Strattera var det første jeg fikk utskrevet etter min ADHD utredning. Min erfaring er at de tester med Strattera først, siden dette ikke har misbrukspotensiale.
Uvaksinert 👍
hm, hun jeg kjenner måtte innom de andre to først før de kunne bruke Strattera. Men hun sliter med Strattera også (kvalme, oppgithet, osv.) Kanskje hun skulle prøvd Metamina eller Elvanse ? Hun er ikke missbruker, drikker ikke og røyker ikke.

Hun fikk også beskjed fra psykologen om at Strattera var så dyrt, men det er jo en god del år siden nå.
Sist endret av daffe; 7. juni 2016 kl. 13:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 3080Coke Vis innlegg
Jeg går daglig på 60 mg ritalin depo. Men får en hissig kræsj landing sv de.så jeg skal prøve ut conserta 56 mg i stede.
Vis hele sitatet...
Hvordan klarer man å kræsjlande med depot tabletter? Da ville jeg påstå at legen har feildosert!
Man får jo depot tabletter nettopp for å opprettholde et nivå av virkestoffer over tid, og ikke kun korttid slik som på feks Ritalin. Concerta er jo samme virkestoffet, pakket inn i en depot tablett.
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Hvordan klarer man å kræsjlande med depot tabletter? Da ville jeg påstå at legen har feildosert!
Man får jo depot tabletter nettopp for å opprettholde et nivå av virkestoffer over tid, og ikke kun korttid slik som på feks Ritalin. Concerta er jo samme virkestoffet, pakket inn i en depot tablett.
Vis hele sitatet...
Concerta er en stimulant som går ut av kroppen din. Husk at jo lengere du er oppe, jo hardere er crashet. Jeg personlig får voldsom tretthet, angst, og hjertebank så fort stoffet er ute av systemet.
Beklager om jeg stjeler tråden til TS, men jeg har et spørsmål: Er det noen som har opplevd at concerta er bedre en ritalin depot når det gjelder adhd-medisinering? Så lurte jeg på hvorfor leger skriver ut medisiner med modifisert frisetting? Jeg synes det hadde vært bedre å få en medisin uten modifisert frisetting.

Jeg er ikke ute etter rus og har aldri misbrukt medisinen min (50 mg Ritalin med modifisert frisetting per dag). Tror dere at det vil fungere å spørre legen om å prøve ritalin uten modifisert frisetting med begrunnelse om at jeg har lyst til å ha mer "kontroll". Er litt kjedelig om en for eksempel glemmer å ta medisinen sin om ettermiddagen og ikke kan ta den på grunn av eventuelle søvnproblemer. Ettersom jeg har forstått så slipper Ritalin depot ut 50% og resten etter fire timer. Jeg mener det hadde vært bedre å ta en til pille etter fire timer selv, noen som er enig eller har noen formeninger om dette?
Jeg har en sønn som har forsøkt både concerta og ritalin og både han og vi som observerte ham fant at det var stor forskjell både på virkning og bivirkninger på de to produktene. For hans del hadde ikke concerta særlig virkning, bare bivirkninger, mens ritalin fungerte bra. For andre er det motsatt. Jeg tror dette er ganske individuelt og bare må testes - det gjelder nok også dosering/mengde.