Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4090
http://www.vg.no/nyheter/utrolige-hi...artid=10043602

Her er det en 19 år gammel gutt som har fått transplantert ansiktet til en 45 år gammel man.

Egentlig så lurer jeg bare på om det kommer til å vises på ansiktet når han eldres?
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Egentlig et ganske interessant spørsmål, haha.. Noen som har noen formening?
Vil tro at så lenge huden er frisk og sitter fint, så vil han ikke få rynker før det er normalt å få rynker.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Sitat av Darkerface Vis innlegg
Vil tro at så lenge huden er frisk og sitter fint, så vil han ikke få rynker før det er normalt å få rynker.
Vis hele sitatet...
Men huden er jo 26 år "eldre" en resten av kroppen da?
Sitat av Clayton Vis innlegg
Men huden er jo 26 år "eldre" en resten av kroppen da?
Vis hele sitatet...
Men har det egentlig noe å si? Så lenge huden sitter på en "frisk" kropp? Men ja, et interessant tema, artig om noen med seriøs peiling hadde kunne bidratt i diskusjonen.
Alle som har transplantert organer må ta medisiner resten av livet for at kroppen ikke skal frastøte det nye organet.

Jeg regner med at han må ta medisiner for å unngå å tape ansikt.
Trådstarter
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Alle som har transplantert organer må ta medisiner resten av livet for at kroppen ikke skal frastøte det nye organet.

Jeg regner med at han må ta medisiner for å unngå å tape ansikt.
Vis hele sitatet...
wrong, jeg har transplantert hornhinne, måtte dryppe øyet i ett par måneder
Sitat av Hawken- Vis innlegg
wrong, jeg har transplantert hornhinne, måtte dryppe øyet i ett par måneder
Vis hele sitatet...
Det gjelder heller ikke transplantering av hår eller tenner.
Er ikke gravitasjon en faktor i det å få rynker? Som betyr at ansiktet får fått litt ekstra påkjenning, og må gå igjennom enda mer?
Sitat av Chaviz Vis innlegg
Er ikke gravitasjon en faktor i det å få rynker? Som betyr at ansiktet får fått litt ekstra påkjenning, og må gå igjennom enda mer?
Vis hele sitatet...
Gleder meg til å bli 60 å få kjempekukk!

Med andre ord; nei, det tviler jeg sterkt på.
Sist endret av McLovin; 14. februar 2012 kl. 00:47.
husk at vi bytter ut huden naturlig og (også kallt flass). Så om 10 år er det ikke så mye igjen av huden han fikk donert på han - men hans egen hud er der i stede.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det gjelder heller ikke transplantering av hår eller tenner.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg er kjent sitter i ikke hornhinnen i hverken håret eller tennene...
Sitat av m0nte Vis innlegg
Såvidt jeg er kjent sitter i ikke hornhinnen i hverken håret eller tennene...
Vis hele sitatet...
Fyren sa heller, som i tillegg til hornhinnen.
Sist endret av Tawon; 14. februar 2012 kl. 01:03. Grunn: typo
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mener å huske at man bytter hele huden på 7 år ( eller var det alle celler i hele kroppen, korriger meg gjerne). Uansett blir det da de yngre cellene som tar over for de originale, dermed vil han ikke få rynker før han er gammel/når det er normalt å få rynker, fordi de yngre cellene vil kunne opprettholde normal smidighet og tykkelse i huden.
Sitat av znapper Vis innlegg
Mener å huske at man bytter hele huden på 7 år ( eller var det alle celler i hele kroppen, korriger meg gjerne). Uansett blir det da de yngre cellene som tar over for de originale, dermed vil han ikke få rynker før han er gammel/når det er normalt å få rynker, fordi de yngre cellene vil kunne opprettholde normal smidighet og tykkelse i huden.
Vis hele sitatet...
Alle cellene i kroppen byttes ut på 7 år når man er i ung alder
Kommer ikke rynker av at musklene under huden blir slappere ?
Problemet er vel at kroppen slutter å fornye ett protein som heter kollagen når vi blir eldre. Så i mitt hode vil jeg tro at ansiktet vil eldres sammen med resten av kroppen.
http://no.wikipedia.org/wiki/Kollagen
Genene til transplant-cellene er ikke forandret på. Under mitotisk celle-deling, vil cellene replikere DNA på en veldig presis måte (selvsagt mutasjoner kan oppstå) så ansiktet er fortsatt like gammel som den er. Om ansiktet vil eldes? Ja, ansiktet vil eldes, transplantasjonen gir blodsirkulasjon til ansiktet og holder den i live. Alle mitotiske celler kommer fra andre mitotiske celle, ergo vil transplantcellene gi nye "transplantceller". Å bli gammel er koblet til lengden av telomerre, telomere passer på at mutasjoner ikke oppstår i gen-sekvenser, men lengden telomere minker med alder og antall mitotisk celle-deling så ansiktet vil eldes videre. Dersom alvorlige mutasjoner oppstår i gen-sekvenser etterhvert som ansiktet eldes og lengden av telomere minkes, kan man risikere kreft - og i verste fall at kreft sprer seg til andre organer. Derfor vil jeg tro at vedkommende må gjennomgå en ekstensiv sykehusbesøk for resten av livet.
Sist endret av CT705; 23. februar 2012 kl. 17:49.
Ja, det er tap av elastin i huden. En type kollagen som nevnt ovenfor.
Sitat av CT705 Vis innlegg
Genene til transplant-cellene er ikke forandret på. Under mitotisk celle-deling, vil cellene replikere DNA på en veldig presis måte (selvsagt mutasjoner kan oppstå) så ansiktet er fortsatt like gammel som den er. Om ansiktet vil eldes? Ja, ansiktet vil eldes, transplantasjonen gir blodsirkulasjon til ansiktet og holder den i live. Alle mitotiske celler kommer fra andre mitotiske celle, ergo vil transplantcellene gi nye "transplantceller". Å bli gammel er koblet til lengden av telomerre, telomere passer på at mutasjoner ikke oppstår i gen-sekvenser, men lengden telomere minker med alder og antall mitotisk celle-deling så ansiktet vil eldes videre. Dersom alvorlige mutasjoner oppstår i gen-sekvenser etterhvert som ansiktet eldes og lengden av telomere minkes, kan man risikere kreft - og i verste fall at kreft sprer seg til andre organer. Derfor vil jeg tro at vedkommende må gjennomgå en ekstensiv sykehusbesøk for resten av livet.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du forsøker å si her. Du babler bare om telomerer, forkortning, aldring og kreft. Viktigheten av sykehusbesøk hos transplanterte avhenger ikke av telomer-lengde, men at de hele tiden må gå på immun-suppresiva, feks. sandimmun. Å gå på slike medikamenter hemmer hele immunforsvaret, og gjør at kroppen ikke like effektivt kan bekjempe kreftceller. Dette er blant flere av grunnene til at transplanterte burde gå til kontroller. Studerer du egentlig medisin?

Ihvertfall.

Den transplanterte huden vil ikke erstattes av mottakerens egne celler. det er riktig at cellene i organer fornyes, og i hudens tilfelle støtes de gamle cellene av utenfor kroppen. Når de gjør dette i større flak får vi det vi kaller flass. Likevel vil ikke cellene som støtes av erstattes med mottakerens egne celler. De vil tvert om erstattes av de stamcellene som ble overført under transplantasjonen. Disse cellene kommer altså fra donoren. Den "nye" huden vil altså fortsette sitt liv omtrent slik den gjorde før. Den vil også etterhvert få rynker, men siden hoveddelen av årsakene til rynkene skyldes lokale endringer i huden vil et transplantat fra en yngre person få rynker senere.

Sitat av CT705 Vis innlegg
snip
Vis hele sitatet...
Forresten, hvor har du det fra at telomerer kontrollerer at DNA replikeres korrekt?
Sitat av Drachir Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva du forsøker å si her. Du babler bare om telomerer, forkortning, aldring og kreft.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg var uklar i formuleringen.

Det jeg skriver om, er tranplant-cellenes liv hos mottakeren. Det er klart jeg ikke er ekspert på dette, og jeg påstod det heller ikke under formuleringen jeg kom med.


Sitat av Drachir Vis innlegg
(...) viktigheten av sykehusbesøk hos transplanterte avhenger ikke av telomer-lengde, (...)
Vis hele sitatet...
Stemmer det du skriver. Jeg har ikke påstått at det er avhengig av telomer-lengde. Telomer-lengde er ikke noe man teller på.

Sitat av Drachir Vis innlegg
(...) men at de hele tiden må gå på immun-suppresiva, feks. sandimmun. Å gå på slike medikamenter hemmer hele immunforsvaret, og gjør at kroppen ikke like effektivt kan bekjempe kreftceller. (...)
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Neoplasm kommer som oftest senere i livet og ikke rett etter en transplantasjon, det er heller ikke hoved-årsaken til sykehusbesøk (noe vi er enige i) - og derfor, kommer vi tilbake til telomere:

Sitat av wikipedia med referanse til kilder
Human (and other) somatic cells without telomerase gradually lose telomeric sequences as a result of incomplete replication (Counter et al., 1992). As human telomeres shorten, eventually cells reach their replicative limit and progress into senescence or old age. Senescence involves p53 and pRb pathways and leads to the halting of cell proliferation (Campisi, 2005).
Vis hele sitatet...
Ikke at telomere er årsaken til sykehusbesøk. Vi argumenterer ikke om "årsak til sykehusbesøk", det ville vært barnslig.

Jeg er meget sikker på at du vet dette fra før, kromosomer i de somatiske cellene mister (blir kortere) etter replikasjon. Telomere er ekstra og ikke-kodende sekvenser, som forhindrer at gen-sekvensene blir "borte", m.a.o forhindrer den at viktige gener blir borte. Dette kobles direkte til kreft. Fra et statistikk (og muligens logisk?) perspektiv vet vi at det er mindre sjanse for et barn å få kreft enn et eldre individ. Hvorfor jeg forklarer dette? Tilbake til:

Sitat av Drachir Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva du forsøker å si her. Du babler bare om telomerer, forkortning, aldring og kreft.
Vis hele sitatet...
Nå som vi vet hva telomere er, og vi er enige på følgende punkt:

Sitat av Drachir Vis innlegg
Den transplanterte huden vil ikke erstattes av mottakerens egne celler. det er riktig at cellene i organer fornyes, og i hudens tilfelle støtes de gamle cellene av utenfor kroppen.
Vis hele sitatet...
Kan jeg gå videre til de neste punktene du setter spørsmålstegn ved

Sitat av Drachir Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva du forsøker å si her. Du babler bare om [COLOR="Silver"]telomerer[/COLOR], forkortning, aldring og "kreft".
Vis hele sitatet...
Forkortning: siden vi forhåpentligvis stoler på at forkortning av lengden til telomere, etterhvert som vi eldes, er koblet til neoplasm, kan jeg stryke vekk "forkorting", "aldring" og "kreft".

Sitat av Drachir Vis innlegg
Studerer du egentlig medisin?
Vis hele sitatet...
Går ut i fra dette er retorisk spørsmål. Hvis ikke, så er svaret mitt følgende:
Ja.

Sitat av Drachir Vis innlegg
Når de gjør dette i større flak får vi det vi kaller flass.
Vis hele sitatet...
Flass? Jeg er uenig at døde celler kan refereres til som flass. Isåfall ville definisjonen på apoptosis, macrophages, proteasomer, ja, til og med lupofuscin og "medisin" vet hva - måtte re-formuleres.

Sitat av Drachir Vis innlegg
Forresten, hvor har du det fra at telomerer kontrollerer at DNA replikeres korrekt?
Vis hele sitatet...
Hvor har du det i fra, at jeg har det fra? Jeg beklager på det sterkeste hvis min formulering er mottatt og tolket ukorrekt. Det er helt klart at jeg skrev i full fart uten å lese gjennom det jeg hadde skrevet.

Nå er det ikke slik at, jeg skriver, en forsøks-rapport her. Men fortsatt: jeg er ydmykt og jeg beklager feilformuleringer som har oppstått i prosessen og feil-informasjon angående følgende:

Sitat av Drachir Vis innlegg
Disse cellene kommer altså fra donoren. Den "nye" huden vil altså fortsette sitt liv omtrent slik den gjorde før. Den vil også etterhvert få rynker, men siden hoveddelen av årsakene til rynkene skyldes lokale endringer i huden vil et transplantat fra en yngre person få rynker senere.
Vis hele sitatet...
Jeg skal også beklage hvis jeg har gitt informasjon som ikke stemmer. Jeg er første-året og er ikke utstyrt til å svare 100% korrekt. Men jeg takker for din tid som gikk til å rette min feil. Jeg ønsker deg hjertelig lykke til videre og håper du fikk svar på spørsmålene dine.

Takk for meg.
Vel, siden TS har fått svaret sitt på om huden vil eldes og bli rynkete hos en transplantert kan vi vel alltids slå ihjel litt tid med OT.

Sitat av CT705 Vis innlegg
Stemmer det du skriver. Jeg har ikke påstått at det er avhengig av telomer-lengde. Telomer-lengde er ikke noe man teller på.
Vis hele sitatet...
Jo, når du skriver:
Sitat av CT705 Vis innlegg
Dersom alvorlige mutasjoner oppstår i gen-sekvenser etterhvert som ansiktet eldes og lengden av telomere minkes, kan man risikere kreft - og i verste fall at kreft sprer seg til andre organer. Derfor vil jeg tro at vedkommende må gjennomgå en ekstensiv sykehusbesøk for resten av livet.
Vis hele sitatet...
Du sier her at "siden A så tenker jeg B".


Sitat av CT705 Vis innlegg
Ikke nødvendigvis. Neoplasm kommer som oftest senere i livet og ikke rett etter en transplantasjon, det er heller ikke hoved-årsaken til sykehusbesøk (noe vi er enige i) - og derfor, kommer vi tilbake til telomere:
Vis hele sitatet...
Den nature editorialen der snakker bare om hvordan rapamycin i noen dyrestudier har vist nedsatt sjanse for spredning av bla. nyretumorer etter transplantasjon. At man har en økt sjanse for kreft ved immunsuppresjons regimene etter transplantasjon, slik de er per i dag, forsøker du vel ikke motbevise?

Og jo, hovedårsakene til besøkene på sykehuset er oppfølgning av organet, eventuell avstøtning, og kontroller for kreft. Mange transplanterte utvikler blant annet veldig mye hudkreft. At malignitet som regel ikke oppstår rett etter transplantasjonen ser jeg ikke helt hvordan er relevant, for det gjør da vitterlig ikke aldring heller.


Sitat av CT705 Vis innlegg
Ikke at telomere er årsaken til sykehusbesøk. Vi argumenterer ikke om "årsak til sykehusbesøk", det ville vært barnslig.
Vis hele sitatet...
Når du kommer med spekulasjoner om hvorfor pasienten må til regelmessige kontroller ved sykehus, evt. fastlege, ser jeg ikke hvordan det er "barnslig" å diskutere det.


Sitat av CT705 Vis innlegg
Jeg er meget sikker på at du vet dette fra før, kromosomer i de somatiske cellene mister (blir kortere) etter replikasjon. Telomere er ekstra og ikke-kodende sekvenser, som forhindrer at gen-sekvensene blir "borte", m.a.o forhindrer den at viktige gener blir borte. Dette kobles direkte til kreft.
Vis hele sitatet...
Fortell meg. Hvordan kobles dette direkte til kreft?


Sitat av CT705 Vis innlegg
Forkortning: siden vi forhåpentligvis stoler på at forkortning av lengden til telomere, etterhvert som vi eldes, er koblet til neoplasm, kan jeg stryke vekk "forkorting", "aldring" og "kreft".
Vis hele sitatet...
Det er ikke selve ordene jeg undret meg over at du brukte. Det er sammenhengen du bruker dem i. Hva forsøker du egentlig å si? At forkortning av telomerer sannsynligvis er knyttet til aldring er et kjent fenomen, men du bruker ikke det her for å forklare hvorvidt vedkommende vil få rynker etc. Jeg ser den at du bruker det til å forklare at den transplanterte huden vil fortsette å eldres, men du forklarte det virkelig på en komplisert måte, og konklusjonen din synes på meg underlig.


Sitat av CT705 Vis innlegg
Går ut i fra dette er retorisk spørsmål. Hvis ikke, så er svaret mitt følgende:
Ja.
Vis hele sitatet...
Det var ikke et retorisk spørsmål.


Sitat av CT705 Vis innlegg
Flass? Jeg er uenig at døde celler kan refereres til som flass. Isåfall ville definisjonen på apoptosis, macrophages, proteasomer, ja, til og med lupofuscin og "medisin" vet hva - måtte re-formuleres.
Vis hele sitatet...
Hvilket ord bruker du om større flak med døde celler som støtes av huden da? Ikke bland apoptose osv. inn i det. Og lupofuscin? Mener du Lipofuscin? Jeg skjønner ikke helt hva du mener det har med saken å gjøre.


Sitat av CT705 Vis innlegg
Hvor har du det i fra, at jeg har det fra? Jeg beklager på det sterkeste hvis min formulering er mottatt og tolket ukorrekt. Det er helt klart at jeg skrev i full fart uten å lese gjennom det jeg hadde skrevet.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer:

Sitat av CT705 Vis innlegg
Å bli gammel er koblet til lengden av telomerre, telomere passer på at mutasjoner ikke oppstår i gen-sekvenser
Vis hele sitatet...
Sitat av CT705 Vis innlegg
Jeg skal også beklage hvis jeg har gitt informasjon som ikke stemmer. Jeg er første-året og er ikke utstyrt til å svare 100% korrekt.
Vis hele sitatet...
Det forventer vel ingen heller, men bare forsøk å være litt etteretterlig.

Sitat av CT705 Vis innlegg
Men jeg takker for din tid som gikk til å rette min feil. Jeg ønsker deg hjertelig lykke til videre og håper du fikk svar på spørsmålene dine.
Vis hele sitatet...
Lykke til du og.
Sist endret av Drachir; 23. februar 2012 kl. 22:04.
Sitat av Drachir Vis innlegg

Jo, når du skriver:

Du sier her at "siden A så tenker jeg B".
Vis hele sitatet...
Og du skriver:

Sitat av Drachir Vis innlegg
Og jo, hovedårsakene til besøkene på sykehuset er oppfølgning av organet, eventuell avstøtning, og kontroller for kreft.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke argumentet. Det ser ut som du i å mot-argumentere meg, mot-argumenterer deg selv?

Sitat av Drachir Vis innlegg
Den nature editorialen der snakker bare om hvordan rapamycin i noen dyrestudier har vist nedsatt sjanse for spredning av bla. nyretumorer etter transplantasjon. At man har en økt sjanse for kreft ved immunsuppresjons regimene etter transplantasjon, slik de er per i dag, forsøker du vel ikke motbevise?
Vis hele sitatet...
På ingen måter forsøker jeg å motbevise det. Jeg sier bare at jeg er åpen for at det ikke nødvendigvis er slik.


Sitat av Drachir Vis innlegg
Når du kommer med spekulasjoner om hvorfor pasienten må til regelmessige kontroller ved sykehus, evt. fastlege, ser jeg ikke hvordan det er "barnslig" å diskutere det.
Vis hele sitatet...
Det var ikke spekulasjon. Det var et av argumentene for oppfølgning, som du ut i fra deduserte at var, det eneste argumentet for oppfølgning.


Sitat av Drachir Vis innlegg
Fortell meg. Hvordan kobles dette direkte til kreft?
Vis hele sitatet...
Svarer med et spørsmål: så du mener telomere ikke har noe som helst med kreft å gjøre?



Sitat av Drachir Vis innlegg
Det er ikke selve ordene jeg undret meg over at du brukte. Det er sammenhengen du bruker dem i. Hva forsøker du egentlig å si? At forkortning av telomerer sannsynligvis er knyttet til aldring er et kjent fenomen, men du bruker ikke det her for å forklare hvorvidt vedkommende vil få rynker etc. Jeg ser den at du bruker det til å forklare at den transplanterte huden vil fortsette å eldres, men du forklarte det virkelig på en komplisert måte, og konklusjonen din synes på meg underlig.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde heller ikke å forklare ordene. Det har vi ordbok for. Jeg forstod at du ikke forstod sammenhengen jeg brukte ordene i, og med det forklarte jeg sammenhengen på nytt, og respekterte det faktum at jeg kan ha forklart meg på en komplisert måte. Noe som du ikke setter pris på (og ikke nødvendigvis trenger å gjøre), med å stille meg presist samme spørsmål igjen. Noe som gjør meg frustrert og jeg spør deg dermed som svar til

Sitat av Drachir Vis innlegg
Det var ikke et retorisk spørsmål.
Vis hele sitatet...
følgende: er du medisinstudent?


Sitat av Drachir Vis innlegg
Hvilket ord bruker du om større flak med døde celler som støtes av huden da? Ikke bland apoptose osv. inn i det. Jeg skjønner ikke helt hva du mener det har med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg kan si det samme om deg, faktum at du hiver inn ordet "flass" om døde hud-celler, virker for meg som om du prøver å tvinge frem et irrelevant punkt, og når jeg spør hva med andre sammenhenger hvor cellene dør uten at fenomenet "flass" finner sted, kritiserer du meg, og understreker at jeg ikke skal blande inn andre punkter. Disse punktene er like relevant som din punkt er irrelevant i sammenhengen av døde celler.


Sitat av Drachir Vis innlegg
Jeg siterer:


Det forventer vel ingen heller, men bare forsøk å være litt etteretterlig.
Vis hele sitatet...
Angående sitat av mitt sitat.
Jeg burde mest sannsynlig skrevet det med hensyn til folk som ikke forstod hva telomere er, med det skrevet, klarer jeg heller ikke forstå hvorfor en som deg (som fremstår som ha masse kunnskaper) ikke skulle kunne dedusere hva jeg egentlig mener.



Sitat av Drachir Vis innlegg
Lykke til du og.
Vis hele sitatet...
Mange takk. Hele argumentet var basert på to ting.

1. Jeg misforstod trådstarters spørsmål.

2. Du, basert på punkt 1, mistolket mitt argument og trodde jeg kastet inn "random" informasjon uten å vite hva jeg pratet om.

Derfor avslutter jeg diskusjonen med to ting.

1. Jeg beklager for det første at jeg misforstod trådstarters spørsmål, og det faktum at jeg ikke tok til hensyn stam-celler under mitt svar, som i utgangspunktet var dessverre irrelevant til hele tråden

2. Nå har jeg beklaget dette gjennom to post, og jeg håper, hvis du svarer på dette og jeg velger å ikke svare - at, du ikke finner det nedgraderende fra min side. Jeg har full respekt for dine meninger og standpunkt.