Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4627
Hei der.
Blitt tid for å oppgradere stereo'en i bilen og har nesten bestemt meg for å kjøpe to tolv tommer Kicker Solo-Baric L7 med en Kicker ZX1500.1 forsterker i og med at jeg har funnet en bra deal på ebay i og med at faren min skal ha en container med en bil fra USA så jeg får gratis frakt på kassa.

Det jeg lurer på er om, trenger jeg en kondensator for at dette skal spille bra?
Har hørt både at kondensatorer er bra for noe og at det ikke gjør en dritt med noenting.

Også hørt at folk bruker ekstra batterier, men trenger jeg ekstra batteri på denne forsterkeren og subwooferene?

Noen som kan hjelpe meg litt?
Kondensatorer lader seg opp, og gir ut en ekstra spenning da det er behov for det, i dette tilfelle da bassen "slår".

Jeg tviler på at du trenger en, men er ikke 100% sikker.
Det kommer ann på hvor stort batteri og hvor stor dynamo du har på bilen, hvis disse er nye og bra, så trenger du mest sannsynlig ikke kondensator.
Et skikkelig bilstereo batteri er bedre enn en "bra" kondensator! Og for all del, husk å oppgradere kabler fra dynamo, jording osv.. Hvorfor går du ikke for 15" isteden?
Sist endret av MrKrokan; 5. februar 2012 kl. 14:48.
En kondensator oppsummert ganske kjapt og enkelt er en ekstra strømkilde som kan gi ekstra strøm i korte perioder når det trengs. En kondensator er en midlertidig løsning. I det lange løp vil det være bedre å investere i en kraftigere dynamo og batteri.
Det spørs selvfølgelig veldig mye på hvor kraftig anlegg du skal sette inn og hvilken bil du har. I mange tilfeller er det ikke nødvendig med kondensator.
Trådstarter
14 0
Med 15 tommere trenger jeg vel en kraftigere forsterker enn zx1500.1. i tillegg blir vel kassa større og er usikker på om jeg får plass i bilen.
Må måle litt før jeg bestemmer meg helt 100%

Sitat av antring Vis innlegg
En kondensator oppsummert ganske kjapt og enkelt er en ekstra strømkilde som kan gi ekstra strøm i korte perioder når det trengs. En kondensator er en midlertidig løsning. I det lange løp vil det være bedre å investere i en kraftigere dynamo og batteri.
Det spørs selvfølgelig veldig mye på hvor kraftig anlegg du skal sette inn og hvilken bil du har. I mange tilfeller er det ikke nødvendig med kondensator.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker to kicker solo-baric L7 tolv tommere (kanskje femten hvis de passer i bilen).
Jeg har en BMW 316 E46 -99 eller -00 mod (usikker, står -00 i vognkort) og har ikke peiling om jeg trenger noe som helst i denne eller noen andre biler

Er ikke noe fan av å måtte oppgradere dynamo egentlig og lignende.
Hvis noen vet om jeg trenger noe mer enn kun forsterker, subwoofer (og strømkabel frem til originalt batteri selvfølgelig) så hadde det vært awesome hvis noen hadde sagt i fra.
Veldig mye synsing her. Har ikke tid til å gå så veldig mye i detaljene her, men nei - du trenger ikke en kondensator. Det du heller kan se på er om dynamoen din leverer nok og eventuelt kjøpe en ny som leverer mer strøm. Om du har en helt vanlig, standard blyakkumulator kan du vurdere å gå til innkjøp at et gelèbatteri. Å kjøpe inn kondensator er helt meningsløst om du ikke har skikkelig batteri, dynamo og planer om å delta i EMMA.

2x 15" kontra 2x 12" ser jeg på som et veldig lett valg. Større enn 12" hadde jeg personlig aldri kjøpt, men smaken er vel som baken.
Sist endret av McLovin; 5. februar 2012 kl. 15:24.
Trådstarter
14 0
Sitat av McLovin Vis innlegg
Veldig mye synsing her. Har ikke tid til å gå så veldig mye i detaljene her, men nei - du trenger ikke en kondensator. Det du heller kan se på er om dynamoen din leverer nok og eventuelt kjøpe en ny som leverer mer strøm. Om du har en helt vanlig, standard blyakkumulator kan du vurdere å gå til innkjøp at et gelèbatteri. Å kjøpe inn kondensator er helt meningsløst om du ikke har skikkelig batteri, dynamo og planer om å delta i EMMA.

2x 15" kontra 2x 12" ser jeg på som et veldig lett valg. Større enn 12" hadde jeg personlig aldri kjøpt, men smaken er vel som baken.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at jeg blir nesten nødt til å teste først for å sjekke om jeg trenger nytt batteri og dynamo?
Litt kjipt å prøve og finne ut at jeg må bruke mange tusen til på anlegget men...
Det beste er nok bare å prøve seg frem, ja. Kjenner en kar som kjører 2x L7 og det funker helt fint kun med gelèbatteri.
Hei!
Gjennomfør "The Big Three" så du får minst mulig spenningstap gjennom ledninger. Dette er en enkel jobb og koster minimalt med penger. Du kan også kjøpe ett nytt batteri som du monterer bak i bilen, som kun brukes til anlegget.(Husk å koble ledninger til dynamo, slik at det lades opp) En kondensator har så godt som ingen verdi, uansett, så den er det bare å glemme. Jeg ville gått for 2x 15, men hvis det er sedan, kan det bli trangt om plassen. 2x 15 slår så ufattelig mye bedre en 2x 12.

Guide til TBG:
http://www.the12volt.com/installbay/...TID~73496~PN~1
litt off topic men noen som hvet hva en slik container coster å frakte fra usa til norge?
Kjøp deg ett optima batteri som erstatter det orginale batteriet i bilen, du trenger ikke større dynamo. Jeg hadde 2 stk pioneer 3000w subber i en Opel Kadett før i tiden. På den største dynabel forsterkern.
Hadde aldri problem med og få nok strøm fra dynamo
Tar jeg ikke helt feil, så har du 110a dynamo, og det kommer du et lite stykke med. Om du trenger ekstra batteri, så har biltema agm batteri! 1x15 L7 spiller bedre en 2x12 L7 har jeg erfart.. Regner med det er sedan du har? 1x15" går greit baki de.

Holder selv på handler inn til bygging i en e46 touring.. Liten smakebit.. En dd 18" og to rf t15002 er noe av det som baki.. Store greier, men plass til barnevogna blir det
Skal du ha billig batteri så er http://www.bema.no/?itemID=1240 veien å gå
Den får du for Kr 1680,- på http://bilstereosenteret.no/

Kontakt han her så fikser han det med betaling og frakt osv
http://bilstereoforumet.no/member.php?u=5

Det batteriet anbefales!
Billigere enn optima, xs power, Odyssey , biltema sine agm osv
Trådstarter
14 0
Sitat av MrKrokan Vis innlegg
Tar jeg ikke helt feil, så har du 110a dynamo, og det kommer du et lite stykke med. Om du trenger ekstra batteri, så har biltema agm batteri! 1x15 L7 spiller bedre en 2x12 L7 har jeg erfart.. Regner med det er sedan du har? 1x15" går greit baki de.

Holder selv på handler inn til bygging i en e46 touring.. Liten smakebit.. En dd 18" og to rf t15002 er noe av det som baki.. Store greier, men plass til barnevogna blir det
Vis hele sitatet...
Har sedan ja
blir nok 2 stk uansett om jeg skal ha 15 eller 12.
Skal måle i morgen tenkte jeg

Høres mye mer og bedre ut med 15, men har hørt mange sier at 15 tommere er "trege" og ikke spiller like bra/fint som 12 tommere.
Flertallet her mener at det ikke er tilfellet?
har selv hatt bmw, dog jeg hadde e36. Husk at når du har så mye bass så klirrer bagasjelokket mye, dette kan du fikse med lydempingsmatereale. Har du skipose i bilen? har du det så burde du opne denne, det typiske problemet med bmw og anlegg er stålveggen som er bak baksetene, denne demper lyden veldig mye og du kan ikke fjerne den siden den fungerer som avstiver. der er også stål/aleminium i hattehyllen, dette demper også mye av lyden.

om du vil få lyden inn i bilen din og du ikke har skipose kan du sjere ut hull, der er avmerket på "hvor" det skal kuttes. om du vil ha enda bedre lyd anbefaler jeg at du sjerer hull i hattehyllen og kjører bassreflesk rør opp i dem, dette har jeg på min bil og det er sinnsykt mye bedre!

selv har jeg ingen ekstra batteri, kjører en Ground zero 15" på 1500rms/3000 watt, lysperene mine dimmer når subben slår for fult, så du må vel nesten bare instalere og se, husk store kabler , god jording og god lyddemping, det er nøkkelen til høy,ren og bra lyd.

plass til 2x 15" skal du klare, kasse bil ikke så stor som subbene gjerne vil ha, 2x12" er det vel også litt liten plass til egentlig, men for den vanelige nordman vil du ikke høre alt for mye forsjell, men ikke gå for lukket kasse, fungerer veldig dårlig! har hatt 3 bmw'er og i alle jeg har hatt lukket kasse i forsvant veldig mye av lyden


Sitat av lopas1 Vis innlegg
Har sedan ja
blir nok 2 stk uansett om jeg skal ha 15 eller 12.
Skal måle i morgen tenkte jeg

Høres mye mer og bedre ut med 15, men har hørt mange sier at 15 tommere er "trege" og ikke spiller like bra/fint som 12 tommere.
Flertallet her mener at det ikke er tilfellet?
Vis hele sitatet...



Sitat av lopas1 Vis innlegg
Har sedan ja
blir nok 2 stk uansett om jeg skal ha 15 eller 12.
Skal måle i morgen tenkte jeg

Høres mye mer og bedre ut med 15, men har hørt mange sier at 15 tommere er "trege" og ikke spiller like bra/fint som 12 tommere.
Flertallet her mener at det ikke er tilfellet?
Vis hele sitatet...
Kjøp gelebatteri :-) men som elektriker kan jeg fortelle deg at en kondensator for det meste er bra å ha. Grunnen til dette er fordi et vanlig batteri har en høyere indre motstand enn en kondensator. Derfor får du høyere spenningsfall når bassen slår og det trekkes mye strøm fra batteriet :-) når du får høyt spenningsfall får da bassen en lavere spenning en den ellers ville hatt, noe som gjør at den ikke slår like hardt :-) på nye batterier og på gelebatterier er ikke spenningsfall et problem. Men når ett batteri blir gammelt blir spenningsfallet en flaskehals for anlegget... jo større anlegg jo større blir problemet :-) husk a bruk ganske tykke strømkabler! Du kan selv regne ut spenninsfallet i anlegget ved å gange strømmen som går i ampere med den totale motstanden i kabelen i OHM. for å regne ut motstanden i kabelen tar du lengden på kabelen og ganger med 0.0175 (kobber kabel) og deler dette tallet på tykkelsen på kabelen i mm^2 :-) så for å fjerne batteriet sin motstand kan du kjøpe gelebatteri som har nesten ingen motstand i det heletatt

Diett for evt. Skrivefeil :-P skriver på mobil :-)
Sitat av lopas1 Vis innlegg
Høres mye mer og bedre ut med 15, men har hørt mange sier at 15 tommere er "trege" og ikke spiller like bra/fint som 12 tommere.
Flertallet her mener at det ikke er tilfellet?
Vis hele sitatet...
Tregheten har ihvertfall ingenting med størrelsen på elementet å gjøre. Oppfattet treghet har med frekvensgang og impulsrespons å gjøre, så om en 15" oppfattes som treg har man gjort noe feil. En B&C 15TBX100 i 50 liters lukket kasse vil oppfattes som alt annet enn treg. Har ikke like mye bling som mange bilstereoelementer, men har et suverent rykte i DIY-kretser og simulerer svært bra i bil.

http://www.savinglots.com/pimages/15TBX100.jpg