Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3808
Hei!
Har nylig fått fibernett fra Altibox etter en hastighet på 0,5 fra telenor med ræva linje.
Har blitt lovt 40mbit fra Altibox, men får bare 25mbit, men har derimot opp under 40 på upload speed. Er dette vanlig? Jeg kjører på kabel om det skal ha noe å si. Er fibernett-boksen kobla feil eller er det bare slik? Skal det ikke være mulig å utnytte all kraft på en maskin, for vi har ikke noen gateway/modem kobla til (enda) tror jeg om det skal ha noe å si. Ganske grønn på dette, men syns det virka litt rart at upload-speeden var høyere enn download-speeden.
Sist endret av Knäppgök; 28. november 2011 kl. 15:44.
Hvor får du disse "25Mbit" fra ?

Last ned en random iso på ftp.uninett.no, hvilken hastighet får du ?
fuckface
Knäppgök's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvor får du disse "25Mbit" fra ?

Last ned en random iso på ftp.uninett.no, hvilken hastighet får du ?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg ser hastighet når jeg laster ned noe derifra, men tar de 25mbitene fra speedtest.net
Du skjønner ikke hvordan du ser hastighet i en ftp-klient eller via browser download ?
Sist endret av AtXbYeA; 28. november 2011 kl. 15:56.
fuckface
Knäppgök's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du skjønner ikke hvordan du ser hastighet i en ftp-klient eller via browser download ?
Vis hele sitatet...
Det du mener?
http://bildr.no/thumb/1037599.jpeg

Speedtest:
http://bildr.no/thumb/1037603.jpeg
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
1 byte = 8 bit.

Dvs. makshastighet ned ved en 40 mbit linje er 40mbit/s / 8 = 5 megabyte i sekundet. Dvs. at det vil ta deg ca. 2,5 minutt å laste ned en iso på 750 megabyte.
Sitat av TurboAciid Vis innlegg
1 byte = 8 bit.

Dvs. makshastighet ned ved en 40 mbit linje er 40mbit/s / 8 = 5 megabyte i sekundet. Dvs. at det vil ta deg ca. 2,5 minutt å laste ned en iso på 750 megabyte.
Vis hele sitatet...
Alle hastigher her er uansett nevnt i Mbps, så ser ikke hensikten med å konvertere mellom MBps og Mbps.
test heller mot nettfart.no
Har hatt samme problem ^^ slå av "Bandwidth MGMT" og "gaming mode" på ruteren din, funka for meg.
fuckface
Knäppgök's Avatar
Trådstarter
Hm, mulig faren min har begrenset hvor mye jeg skal ha tilgang til og slått på funksjonene nevnt over. Bandwith MGMT er vel det det er snakk om?
Satser på at det er det, får jeg behov for mer kan jeg alltids fikle litt på det! ^^
Tack för alla svaren!
Har du tv via fiber også? I mange tilfeller så blir litt av hastigheten på bredbåndet reservert tv løsningen. Derfor så kan hastighetsmålingen vise en mindre hastighet enn det du skal ha, pga at tv'n bruker båndbredde.
Det kan også hende at du er for langt unna fiber sentralen så de ikke kan gi deg maksimalt utnyttelse.
( Eller gjelder dette kun bredbånd? )
tror ikke fiber har noe spesiell rekkeviddebegrensning.(vi snakker 100km+ for singelmodus )
det kan være forskjellige ting som fører til tap fiberen inn til huset ditt, det kan være sterke bøyer på kabelen eller dårlige skjøter i sentral/veggboks/gateskap
fuckface
Knäppgök's Avatar
Trådstarter
Har ærlig ikke sett på boksen enda, glemte det, men regna med at det var grunnen. La derfor ikke så veldig mye mer tanke i det hele, men ja, jeg har fiber med TV! Er dette også en variabel altså?
Det har vi også, det er nok noen innstillinger som er feil.
ev venn ev meg sa du bare fikk 40mbps hvis du brukte kabel, og 25mbps hvis det var trådløst
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, stemmer. Der ser jeg at du får 1.2 MB/s (Ca 1 200 KB/s). Det vil si at linja di er ca 10 Mbit i dette øyeblikket.

Sitat av ragnarnilsen34 Vis innlegg
ev venn ev meg sa du bare fikk 40mbps hvis du brukte kabel, og 25mbps hvis det var trådløst
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis sånn det skal være, men å laste ned via WLAN kan jo være en faktor til lavere hastighet, ja.