Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3894
Hei. For tiden bruker jeg en macbook til alt av arbeid, mediekonsum, lesing av artikler og så videre. Jeg lurer derimot på om jeg vil kunne fått gjort mer, og hatt det mer behagelig med en ekstern monitor å koble den til hjemme, eller om det hovedsakelig vil være sløsing av penger, ettersom jeg allerede får gjort det jeg trenger å gjøre tilfredstillende på skjermen macen har.

Er det noen som har erfaring med dette og har mulighet til å komme med synspunkt/anbefalinger?
Med PC vil jeg si ja.

Med Macbook med dens geniale touchpad og skjerm ble jeg ofte sittende kun med Mac'en uten å koble på skjerm.
Katarsis
Skepty's Avatar
Trådstarter
Sitat av InnoPerp Vis innlegg
Med PC vil jeg si ja.

Med Macbook med dens geniale touchpad og skjerm ble jeg ofte sittende kun med Mac'en uten å koble på skjerm.
Vis hele sitatet...
Det jeg ser for meg selv er en 27 tommer fra feks. LG, hvor jeg kan benytte meg av at LG lar deg dele opp skjermen til to "individuelle" skjermer, slik at jeg enklere enn tidligere vil kunne ha to separate vinduer åpne, samtidig som det muligens er mer behagelig å arbeide på en større skjerm(?).

Men samtidig vil jeg jo i hovedsak ikke være hjemme, så oppsettet vil muligens ikke bli brukt så mye. Dermed er det kanskje bortkastede penger.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Det jeg ser for meg selv er en 27 tommer fra feks. LG, hvor jeg kan benytte meg av at LG lar deg dele opp skjermen til to "individuelle" skjermer, slik at jeg enklere enn tidligere vil kunne ha to separate vinduer åpne, samtidig som det muligens er mer behagelig å arbeide på en større skjerm(?).

Men samtidig vil jeg jo i hovedsak ikke være hjemme, så oppsettet vil muligens ikke bli brukt så mye. Dermed er det kanskje bortkastede penger.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde 2x24 men det ble ofte til at jeg satt med kun Mac'en når jeg jobba pga grensesnitt, tastatur, skjerm og touchpad. Og jeg er vanligvis PC-bruker og spiller.
Lett verdt å ha ekstern skjerm. Både fordi det gir bedre ergonomi, og fordi større skjermflate gir bedre oversikt. På kontoret har jeg en Lenovo usb-c docking og en 40" 4k-skjerm jeg har tilkoblet en 15" macbook pro. Usb-c er veldig kjekt fordi det da er kun ën kabel å koble til når jeg kommer på jobb så er alt på plass.

I stedet for å låse seg til en skjerm som kan deles opp i virtuelle skjermer kan man bruke f.eks. http://www.irradiatedsoftware.com/sizeup/ for å få tilsvarnde som win+piltaster i win10. Det gjør det lett å ha to dokumenter side om side og slikt.

Om man ønsker å bruke touch gestures og slikt også med ekstern skjerm og tastatur kan man kjøpe denne: https://www.apple.com/no/shop/produc...ad-2-s%C3%B8lv og ha på skrivebordet
Har lest et sted at arbeidseffektiviteten går opp helt til 24" og at etter det ser man på diminishing returns.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Har lest et sted at arbeidseffektiviteten går opp helt til 24" og at etter det ser man på diminishing returns.
Vis hele sitatet...
Gitt at det er 1080p ja, test 27' med 1440 oppløsning, det er for min del optimalt