Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3627
Var i går på biltema og kjøpte: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sve...AC-2000022911/

Pappeska var veldig herpa og masse teip på så spurte om de hadde flere på lager, men det hadde de ikke.

Kom hjem satt sammen apparatet og la merke til at det hadde vært brukt før. Ferdig montert så skulle jeg starte det og da lyser Over Heat lampa og vifta lager en rar klikke lyd. høy lyd.

Tok det tilbake idag og fikk beskjed om at eneste mulighet var at de tok det inn på verksted og så på det. dette var noe som tidings skjedde på mandag. Jeg følte meg lurt og reiste hjem.

ER det virkelig slik de kan holde på? har jeg noen krav?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ein mangel at det ikkje fungerer, og dei har rett på to avhjelpsforsøk, gitt at det ikkje fører til vesentleg ulempe for deg. Det gjer det neppe, og du må i utgangspunktet godta at dei vil fikse det. At dei ikkje handterer slikt på ein laurdag er neppe spesielt kritikkverdig. I prinsippet er det ingen vesentleg skilnad mellom ein mangel som viser seg i det du pakker ut vara, og ein mangel som viser seg etter tre månader.

Oppsummert så har du krav på at dei leverer ei fungerande vare innanfor rimeleg tid. Du har ikkje krav på at det skjer i dag.

Mi eiga erfaring med Biltema er stortsett at reklamasjoner er rimelig profesjonelt handtert. Det tar tid, men dei oppfyller forpliktelsane sine.
Sist endret av vidarlo; 13. mai 2017 kl. 14:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. er bare vandt til andre butikker og da har det vært slik at jeg få tilsvarende vare eller penger tilbake.
Altså, dersom du kjøpte produktet som nytt og det er åpenbart at det har vært brukt før så er det vel ingen tvil om at du har rett til å levere det inn og kreve pengene tilbake.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Altså, dersom du kjøpte produktet som nytt og det er åpenbart at det har vært brukt før så er det vel ingen tvil om at du har rett til å levere det inn og kreve pengene tilbake.
Vis hele sitatet...
Neivel?

Du har krav på ei alminneleg god vare, som har dei eigenskapane seljar påstår den skal ha.

Kanskje du kan utdjupe kvifor det er åpenbart at det er hevingsrett i eit slikt tilfelle?
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
Som vidarlo sier, så går dette under reklamasjon og lignende. Siden du sannsynligvis kjøpte dette til privat bruk går dette under forbrukerkjøpsloven, som sier følgende, da det er åpenbart at du har fått en vare med en mangel som kan anses som vesentlig:

Sitat av Lovdata, Forbrukerkjøpsloven
§ 26.Forbrukerens krav ved mangler
Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren
a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c) kreve prisavslag etter § 31
d) kreve heving etter § 32
e) kreve erstatning etter § 33.
Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.
For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.
Vis hele sitatet...
Se også §27 (Reklamasjon), samt de overnevnte paragrafene i sitatet fra Lovdata. Du kan finne alle disse paragrafene her.
Sist endret av Deadlock Radium; 13. mai 2017 kl. 14:44.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Så utifra loven kan jeg kreve penger tilbake? og slippe og vente på de?
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
I følge Forbrkjl. §29, så har du rett på avhjelp. Dette betyr følgende:

Sitat av § 29.Retting og omlevering (avhjelp)
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det, så er det vanligere å gi en klagende kunde en ny vare dersom den originale varen har mangler. Når det kommer til pengene tilbake, eller heving, så sier forbrkjl følgende:

Sitat av § 31.Prisavslag
Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det, så kan du også kreve heving av kjøpet i stedet for prisavslag, skulle ikke Biltemas forsøk på avhjelp gå gjennom:

Sitat av § 32.Heving
I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.
Vis hele sitatet...
Ergo kan Biltema gi deg en ny vare, eventuelt reparere feilen dersom dette er mulig. Er ikke noen av disse mulig, skal det etter det jeg har forstått (Dog jeg er ikke så dreven med loven), være mulig å få hevet kjøpet, slik at du får pengene tilbake.

Jeg vil anbefale at du leser forbrukerkjøpslovens kapittel 6, som omhandler varer med mangler, og vanlig praksis rundt dette mtp. retur, fiksing, heving, prisavslag med mer.
Sist endret av Deadlock Radium; 13. mai 2017 kl. 15:26.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Ok, Takk for gode svar. Da får jeg bare vente.
Årsaken til at jeg kjøpet det i går er at jeg trengte det akutt i går. men men.
Er det virkelig ingenting i loven som sier at man har rett til å heve kjøpet dersom man kjøper en vare som selges som ny, men som viser seg å være brukt? Har man ikke i det minste krav på en vare som faktisk er ny og ubrukt? Det er jo ingen som forventer å få brukte produkter når man handler i en butikk som Biltema. Har de i det hele tatt lov å selge brukte varer som nye?
Sist endret av KultNick; 14. mai 2017 kl. 00:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KultNick Vis innlegg
Er det virkelig ingenting i loven som sier at man har rett til å heve kjøpet dersom man kjøper en vare som selges som ny, men som viser seg å være brukt? Har man ikke i det minste krav på en vare som faktisk er ny og ubrukt? Det er jo ingen som forventer å få brukte produkter når man handler i en butikk som Biltema.
Vis hele sitatet...
At den er brukt kan vere ein mangel. Om det er ein mangel vil avhenge litt av typen vare. Om ein boks hermetikk er åpna er det åpenbart ein mangel ved vara. Om ein fastnøkkel er brukt til å stramme ein mutter er det ikkje nødvendigvis ein mangel ved vara at den er brukt - fordi det ikkje har endra vara på nokon måte.

Sveiseapparat havner ein plass mellom dei ytterpunkta. Det er typisk ein artikkel der små bruksteikn ikkje er relevant - på grunn av miljøet det typisk vert nytta i. Om det er andre bruksmerker enn 'alminnelig bruk', t.d. skade på kabel, så er jo sjølvsagt det ein mangel.

Så kort sagt kjem det litt an på korleis ein ser at det er brukt. Om ein ser at det er brukt fordi finishen på en skrue har riper etter skrujern er det neppe ein mangel. Er det brennmerker på isolasjonen på ein kabel er det åpenbart ein mangel.

Viare så gir jo ikkje mangler hevingsrett heilt utan viare. Avhjelp (feilretting) og omlevering er aksepterte måter å løyse problem på, og utgangspunktet er jo at kjøp er endelege. Begge parter er forplikta til å oppfylle kjøpsavtalen.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Er det virkelig ingenting i loven som sier at man har rett til å heve kjøpet dersom man kjøper en vare som selges som ny, men som viser seg å være brukt? Har man ikke i det minste krav på en vare som faktisk er ny og ubrukt? Det er jo ingen som forventer å få brukte produkter når man handler i en butikk som Biltema. Har de i det hele tatt lov å selge brukte varer som nye?
Vis hele sitatet...
I mange butikker så har man 30 dagers returrett, men hvis det er en B-vare så har man som regel ikke returrett, men man har "full" garanti som man kaller det. Så TS har krav på å få produktet fikset/få nytt, men ikke på dagen. Selv om det skjer vanligvis med produkter som går som lowcost. Selv jobber jeg innen reklamasjon og der er som regel varer under 1000kr lowcost, men ikke alt. Hvordan det er på biltema vet jeg ikke. Hvis TS ikke har blitt informert om at det var B-vare og hvis det ikke står på kvitteringen er det en annen sak.

Personlig ville jeg gitt deg nytt produkt på dagen, hvis det ikke står noe på kvitteringen om at det er Bvare eller ingen returrett.
Sist endret av halfagram; 14. mai 2017 kl. 01:29.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Varen ble solgt som ny, men det er tydelig at noen hadde bruk den. Han i returavdeling mente heller at noen hadde åpnet den i butikken og det var derfor den var møkkete. Det var og den siste de hadde inne av denne varen.

På bunnen av kvitringen står det åpent kjøp 30 dager. Men han sa det eneste valget jeg hadde var at de tok den inn på service.
Dersom de har åpent kjøp kan du bare returnere varen og si at du ikke var fornøyd med den? Case solved?
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Dersom de har åpent kjøp kan du bare returnere varen og si at du ikke var fornøyd med den? Case solved?
Vis hele sitatet...
Han i returavdelinga sa det ikke gikk når varen var ødelagt. men enig at jeg burde fått tilbudet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Dersom de har åpent kjøp kan du bare returnere varen og si at du ikke var fornøyd med den? Case solved?
Vis hele sitatet...
Tja. Eg kan forsåvidt forstå at dei vil undersøke produktet først, for å sjekke om det er ein mangel eller om kjøparen har skada det.

Åpent kjøp forutset jo at du kan levere tilbake vara i samme stand og mengde.