Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3628
Hei!

Er ganske ny på freak så må beklage på forhånd dersom dette ikke er postet i riktig forum, og eventuelle tråd-regelbrudd.

Jeg fikk meg et bonsai tre for ikke så lenge siden og lurer på det første hvilket type det er. Jeg lurer også på hvordan man kan finne informasjon om hvordan man skal ta vare på denne typen bonsai.

Jeg jeg har vært innom www.bonsaiempire.com/tree-species men fant ikke det jeg har tror jeg. Prøvde å gå etter bladene.

Hun floristen jeg kjøpte denne av sa den ikke skulle ha særlig mye lys og vannes 1-2 ganger i uken. Vet ikke helt hvor god peiling hun hadde. Hun anbefalte også noe flytende gjødsel, men når jeg ser på info lappen som står i selve potten, skal ikke planten ha noe "mat".

Tar i mot tips og råd med glede!
Er treet mitt dødt?

http://imgur.com/a/dQh59
http://imgur.com/a/521Jh
http://imgur.com/a/KzpC9
http://imgur.com/a/ooPKt
Sist endret av petterb91; 10. februar 2017 kl. 17:03. Grunn: Bilder viste ikke
Det ser veldig tørt ut hvertfall. Med mindre det er noe annet galt med det (overgjødslet?/overvannet?)kommer det seg nok med litt vann. La jorda tørke godt ut på toppen før du vanner, men du må vanne før det begynner å synes på bladene. Dette lærer du deg kjapt.

Du skal nype de lange stilkene som gror ut, ellers har du plutselig en busk, og et begrenset rotsystem som ikke klater å holde busken med vann. Hele greia med bonsai er jo å holde treet lite, og mange av begynnerbonsaiene er gjerne buskplanter og vokser veldig fort hvis de ikke nypes et par ganger i uka. Jeg nyper alle skudd jeg ikke ønsker skal utvikle seg.. trenger høyresida av treet litt mer struktur og/eller blader lar jeg strategiske skudd utvikle seg til et visst nivå før jeg nyper dem av.
Sist endret av DeMenT; 10. februar 2017 kl. 17:29.
Takk for råd!

Jeg har vannet treet 2 ganger i uken, ved å ta potten og skylle hele overflaten godt med vann. Den trakk det godt inn alle gangene!
Jeg brukte en kork med den gjødselen på siste bildet over, det er 5ml, Men dette ble gjort uten at treet fikk vann før eller etterpå.

Vet du noe om hvilket type dette er og hvordan pleien for slike trær er med tanke på vanning og lys?
Du må aldri helle gjødsel rett i jorda på planter, det brenner røttene og planta kan fort dø av det. Flushe med masse vann som du lar renne av er vel eneste medisin hvis skaden er skjedd. Gjødsel skal ALLTID blandes ut i vann iht instruksjoner på flaska. Biogjødsel er unntaket, denne kan man ikke overgjødsle med såvidt jeg vet, men har aldri hatt noe sansen for det.

Akkurat hva slags plante det er kan jeg ikke si, men ser ut som en type busk/hekkplante. Burde stå på lappen eller potta.. Som du ser av lappen skal treet ha halvskygge, dvs minimalt direkte sollys, men den trenger indirekte sollys. Halvfull vannkanne betyr som jeg skrev over at den ikke skal stå i bløt jord, men heller ikke tørke helt ut som en kaktus mellom hver vanning. Temperaturangivelsen bør også følges.

Hvor ofte du skal vanne må du finne ut selv, det kommer helt an på omgivelsene. Man vanner gjerne rikelig, f.eks dypper hele potta i vann og lar stå noen min, når man først vanner. Viktig at vannet får renne ut igjen, enten via hull i bunn av potta eller ved at man tar ut hele jordklumpen for vanning og lar den renne av seg før du plasserer den i potta igjen.

Mer lys og sol/varme = oftere behov for vanning. Dette lærer du deg ved å følge med på planta. Når det er lite vann begynner bladene å henge litt siden planta mangler vanntrykk. Da skulle du ha vannet for en liten stund siden. Når den er perfekt vannet strutter bladene, og overvanning fører også til at den blir slapp. Jeg hadde droppa gjødsel til du får kontroll på vanninga. En mindre variabel å forholde seg til.

Har hatt bonsaier i stuevinduet jeg, med stor suksess, men det har som oftest medført behov for vanning minst en gang i døgnet.. også vokser de veldig fort og må trimmes deretter.
Sist endret av DeMenT; 10. februar 2017 kl. 18:25.
Tusen takk for starthjelp!