Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6144
Hei, kom i en liten diskusjon med naturfag læraren min. eg mente det gjekk an å holde pusten, til en besvimer. Han mener det ikkje var mulig. Hva er riktig?
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Du klarer det med et belte eller hendene dine, men å holde pusten med å bare la være å puste, går nok ikke.
Du kan vanligvis ikke holde pusten til du svimer av. Pusterefleksen er såpass sterk at du til slutt må trekke pusten.
Hvis du mener at det er mulig, kunne du jo bare ha demonstrert det for læreren?
Sitat av Pope Vis innlegg
Hvis du mener at det er mulig, kunne du jo bare ha demonstrert det for læreren?
Vis hele sitatet...
Nei, eg sier ikkje at eg kan klare det, men mener å ha lest en plass, at det var en som klarte det :P
Om du setter deg på huk, hyperventilerer i rundt et minutt og reiser deg kjapt opp blir du ganske svimmel. Holder du pusten mens du reiser deg opp kan du klare det selv. Gjorde dette selv en gang da jeg var mindre. Ikke å anbefale.
Faren er du ikke får nok blod/luft til hjernen + du kan skade deg stygt om du faller.
Sitat av gummiand Vis innlegg
Om du setter deg på huk, hyperventilerer i rundt et minutt og reiser deg kjapt opp blir du ganske svimmel. Holder du pusten mens du reiser deg opp kan du klare det selv. Gjorde dette selv en gang da jeg var mindre. Ikke å anbefale.
Faren er du ikke får nok blod/luft til hjernen + du kan skade deg stygt om du faller.
Vis hele sitatet...
Vi gjorde det samme, gjerne med kombinasjon at noen slo deg i brystet så du mistet pusten.
Tviler på at du greier det helt av deg selv. Er vell overlevelses instinktet som slår inn på en eller annen måte.
Okei, folkens!
Eg skjønner.
Eg tok feil
Takker for svar
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Nei, eg sier ikkje at eg kan klare det, men mener å ha lest en plass, at det var en som klarte det :P
Vis hele sitatet...
Det var det nok, men det at én person en gang i tiden klarte det, legger ikke et generelt grunnlag for at du kan lure pusterefleksen. Og det er vel det læreren din snakker om.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Det var det nok, men det at én person en gang i tiden klarte det, legger ikke et generelt grunnlag for at du kan lure pusterefleksen. Og det er vel det læreren din snakker om.
Vis hele sitatet...
er nok det ja
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Hei, kom i en liten diskusjon med naturfag læraren min. eg mente det gjekk an å holde pusten, til en besvimer. Han mener det ikkje var mulig. Hva er riktig?
Vis hele sitatet...
Naturfaglæreren din har nok rett. Respirasjon er jo en dels viljestyrt aktivitet, så vel som autonom!
Når du holder pusten ''for lenge'' vil signaler fra respirasjonssenteret i medulla oblangata overstyre dine egne bevisste impulser, for å trekke inn livsviktig luft, å unngå vevsskade.

-Kan vel sammenlignes med at man vil tisse seg ut før urinblæren vil sprekke.
Som andre har nevnt, drev med dette som liten, og kun holde pusten er ikke nok, men om man gjør det på en bestemt måte, er det en smal sak å få seg selv til å besvime. selv sluttet jeg med dette da jeg en gang deiset rett i bakken og fikk en del uønsket oppmerksomhet, i og med at jeg skrek ut av full hals når jeg traff bakken (noe jeg selv ikke husker, men vet at skjedde, grunnet reaksjonene som kom i etterkant).

Men jeg vil ikke anbefale noen å prøve.
Sist endret av Veggen; 15. februar 2013 kl. 12:56.
Sitat av gummiand Vis innlegg
Om du setter deg på huk, hyperventilerer i rundt et minutt og reiser deg kjapt opp blir du ganske svimmel. Holder du pusten mens du reiser deg opp kan du klare det selv. Gjorde dette selv en gang da jeg var mindre. Ikke å anbefale.
Faren er du ikke får nok blod/luft til hjernen + du kan skade deg stygt om du faller.
Vis hele sitatet...
Trippa på det engang. så nakne mennesker som kjørte tog. ikke fin opplevelse våknet og alle flirte og sa jeg hadde anfall lå og ristet, skummel opplevelse
Såvidt jeg vet, vil du IKKE klare å holde pusten til du besvimer, nettop som andre sa at du vil trekke inn pusten selv. Det er derfor alle som drukner (i vann altså) har vann i lungene, fordi man er så desperat etter luft at man heller puster inn mengder med vann.
Kan man ikke lure pusterefleksen til en viss grad ved å hyperventilere i et par minutter før man holder pusten slik at blodet blir mettet med oksygen?

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Apnea#Hyperventilation
Sist endret av TinnSoldat; 15. februar 2013 kl. 15:45.
Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Kan man ikke lure pusterefleksen til en viss grad ved å hyperventilere i et par minutter før man holder pusten slik at blodet blir mettet med oksygen?

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Apnea#Hyperventilation
Vis hele sitatet...
Jo, dette gjøres ofte blant fridykkere osv.

Men du lurer ingen ''pusterefleks''. Ved hyperventilasjon akkumuleres det mer oksygen i blodet, og karbondioksid avtar (hypokapnè).

Kort forklart forbrukes oksygen ved metabolisme, og c02 er et ''avfallstoff''. ( det er selvsagt mye mer til dette)
Når du holder pusten, minsker mengden oksygen i blodet, og mengden karbondioksid øker gradvis.

Om du ved start av ''hold pust'' har et utgangspunkt med ekstra mye o2, og ekstra lite c02 vil jo det naturligvis ta lenger tid før kroppen når kritiske nivåene av disse stoffene (lav o2, høy co2), slik at du følgelig gisper etter luft.
Sitat av Nysgjerrigperen Vis innlegg
Jo, dette gjøres ofte blant fridykkere osv.

Men du lurer ingen ''pusterefleks''. Ved hyperventilasjon akkumuleres det mer oksygen i blodet, og karbondioksid avtar (hypokapnè).

Kort forklart forbrukes oksygen ved metabolisme, og c02 er et ''avfallstoff''. ( det er selvsagt mye mer til dette)
Når du holder pusten, minsker mengden oksygen i blodet, og mengden karbondioksid øker gradvis.

Om du ved start av ''hold pust'' har et utgangspunkt med ekstra mye o2, og ekstra lite c02 vil jo det naturligvis ta lenger tid før kroppen når kritiske nivåene av disse stoffene (lav o2, høy co2), slik at du følgelig gisper etter luft.
Vis hele sitatet...
Det ble kanskje feil av meg å si at man lurer "pusterefleksen" ja.
Men som et resultat av dette ifølge den wiki artikkelen; "While hyperventilation will yield slightly longer breath-holding times, any small time increase is at the expense of possible hypoxia. One using this method can suddenly lose consciousness—a shallow water blackout—as a result."
Sitat av Benjy Vis innlegg
Trippa på det engang. så nakne mennesker som kjørte tog. ikke fin opplevelse våknet og alle flirte og sa jeg hadde anfall lå og ristet, skummel opplevelse
Vis hele sitatet...
ok...

En gang så tok jeg selvmord med å holde pusten til jeg døde. Så mange døde mennesker.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
ok...

En gang så tok jeg selvmord med å holde pusten til jeg døde. Så mange døde mennesker.
Vis hele sitatet...
Ikke dum deg. Grunnløse antydninger.
Sist endret av Skatteetaten; 15. februar 2013 kl. 16:17.
Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Det ble kanskje feil av meg å si at man lurer "pusterefleksen" ja.
Men som et resultat av dette ifølge den wiki artikkelen; "While hyperventilation will yield slightly longer breath-holding times, any small time increase is at the expense of possible hypoxia. One using this method can suddenly lose consciousness—a shallow water blackout—as a result."
Vis hele sitatet...
Spennende fenomen! (takk for du posta den)

Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Det ble kanskje feil av meg å si at man lurer "pusterefleksen" ja.
Men som et resultat av dette ifølge den wiki artikkelen; "While hyperventilation will yield slightly longer breath-holding times, any small time increase is at the expense of possible hypoxia. One using this method can suddenly lose consciousness—a shallow water blackout—as a result."
Vis hele sitatet...
Og om man følger bevisene du nettopp la fram, burde en kunne gjøre pusterefleksen dysfunksjonell ved hyperventilasjon, fordi det er nemlig paCo2 som regulerer ekspirasjon.
Og etter endt hyperventilasjon vil ikke paCo2 være proposjonelt (etter normalnivåer) med paO2.

Dette kan altså la pao2 synker så lavt at man besvimer før pusterefleks slår inn siden hyperventilasjonen gir et ''løgnaktig forhold mellom gassene''?

Kan man da si, ''jo, en kan under ekstreme forhold og ved hyperventilasjon, holde pusten til man besvimer'' ?
Det er fult mulig! Du setter deg på gulvet å hyperventilerer. Reiser deg fort opp, blåser ut all luft du har i lungene, mens en presser deg hardt på brystet.
Det er ikke å anbefale da det kan være farlig.
Sitat av Nysgjerrigperen Vis innlegg
Kan man da si, ''jo, en kan under ekstreme forhold og ved hyperventilasjon, holde pusten til man besvimer'' ?
Vis hele sitatet...
Ja, vil tro man kan si det. Min far fortalte meg en gang at det skjedde med han. Da hadde han hyperventilert i rundt 2 minutter før han holdt pusten.
Sitat av Nysgjerrigperen Vis innlegg
Jo, dette gjøres ofte blant fridykkere osv.

Men du lurer ingen ''pusterefleks''. Ved hyperventilasjon akkumuleres det mer oksygen i blodet, og karbondioksid avtar (hypokapnè).

Kort forklart forbrukes oksygen ved metabolisme, og c02 er et ''avfallstoff''. ( det er selvsagt mye mer til dette)
Når du holder pusten, minsker mengden oksygen i blodet, og mengden karbondioksid øker gradvis.

Om du ved start av ''hold pust'' har et utgangspunkt med ekstra mye o2, og ekstra lite c02 vil jo det naturligvis ta lenger tid før kroppen når kritiske nivåene av disse stoffene (lav o2, høy co2), slik at du følgelig gisper etter luft.
Vis hele sitatet...

Har tatt noen innføringskurs i fridykking, der kom tema opp med å mette kroppen med oksygen. Det gjøres, men ikke ved å hyperventielere, puste fort inn og ut.
I fridykking gjennomfører man en svært rolig mettingsprosess av oksygen. Kan ta opp til 15 - 20 min bare for et dykk, for man skal helst unngå å oppleve shallow water blackout

Pusterefleksen er ikke styrt av hvor mye oksygen du har i lunger eller blodet, men av CO2 nivået i kroppen din!
Jo lenger man holder pusten, destor høyere CO2 nivå. Det som skjer når du da hyperventilerer er at du "lurer" kroppen til å tro du ikke trenger å puste pga svært lavt CO2 nivå....
Sist endret av SonPro; 15. februar 2013 kl. 18:20. Grunn: suplere info