Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  612 47624
Uni betyr ensartet og form betyr form. Hvem skal gis ensartet form? De som bærer uniformen. Enten de er høye eller lave, tykke eller tynne, kvinner eller menn, uansett filosofisk eller religiøs tilknytning eller tilknytning på annen måte.

Politiets virkefelt er ikke trosspørsmål. Bl. a. derfor kan og skal de gis ensartet form utad idet den enkeltes personlige stillingtagen til noe, som bærere av politiuniformen, ikke tillegges vekt i denne sammenheng. De skal forholde seg til Norges lover og slik være nøytrale utøvere av ordensmakten i Norge. Og dette symboliseres altså gjennom ensartet påkledning.
Det er, som flere tidligere har påpekt, allerede flere alternativer i uniformskodeksen så det argumentet gir ikke mening.
Sitat av q_Werty Vis innlegg
Når skal folk forstå at religion ikke er en rase? Du kan ikke kalle det rasisme å ikke like folk på grunn av deres religion, det blir for dumt. Ikke bare er det folk av alle raser og nasjonaliteter som er muslimer (selv om det er et overskudd av folk som er mørke i huden), det er også noe man kan ta et bevisst valg om.

En religion er noe man tror på og eventuelt praktiserer. Det finnes mange mennesker som gjennom livet endrer sin religion og/eller sitt livssyn basert på blant annet hvilke reaksjoner man får fra folk basert på det. Se på pinsevenner for eksempel. Jeg kan ikke så mye om det at jeg kan si jeg hater det, men jeg har veldig lite respekt for folk som valgfritt står for en slik religiøs overbevisning. Det gjør meg ikke til en rasist, det gjør at jeg fordømmer mennesker basert på deres livsstil og meninger, noe som kan sidestilles med å "fordømme" noen politisk aktive mennesker basert på deres politiske parti. Det er ikke slik at jeg "bestemmer meg for" hvordan et menneske er, men det gir faktisk en pekepinn på hvordan mennesker kan være.

Jeg syntes ikke ordet fordømme passer helt inn her, for det finnes grenser for hvor mye slutninger man kan dra av noe slikt, men om jeg sier at jeg syntes muslimer er teite fordi de ikke spiser visse typer kjøtt så må jeg for fanden få lov til det, på samme måte som jeg kan kritisere vegitarianere.

Det er selvsagt folk som drar denne for langt, og da blir det ille. Sånn som at folk sier at "alle muslimer er bare bråkmakere" etc. - fordi det ikke har noe logisk sammenheng med nettop det at de er muslimer. Det blir en generalisering uten særlig begrunnelse, oftest basert på anekdoter. Slike ting hjelper bare til å ødelegge for begge sider i en debatt som dette.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg, men ved å se på enkelte innlegg (må vel referere til Boo-Boo, siden han er et prakteksempel på dette), om måten det blir formulert på, så er det en anelse rasisme involvert her. Mange skriver at man risikerer å bli verbalt eller fysisk angrepet av rasister/nazister ute på en lørdagskveld. Da er det vel direkte utseendet på personen det går på, og ikke hva vedkommende har på hode. Men alt i alt er jeg fullstendig enig med deg, og du har et poeng. Alikevel er det mange som presterer å blande inn rasisme i det de skriver, og derfor blir mange fristet til å omtale disse som rasister, selv om det er en smule off-topic.
Ok, dette er slik jeg ser det.

Politi-uniformen i Norge skal være helt 100% nøytral. Det er ingen kristne symboler på uniformen, foruten et kors i riksvåpenet. Politifolk skal være nøytrale håndhevere av LOVEN, som ikke representerer noe annet en LOVEN.

Det spiller ingen rolle om det er et religiøst plagg, kulturelt plagg, hijab eller hva som helst annet, politiuniformen er en full uniform, som er slik den er, man kan ikke drive å legge til forskjellige elementer som ikke har noenting med uniformen å gjøre, fordi da blir den bare mindre nøytral. Hva om politifolk i Norge bestemte seg for at de likte bedre å gå med en trailercaps fra carlings enn capsen som tilhører politiuniformen? Skal det også være greit da?

Jeg kan se argumentet med at de alltid går med hijab, og ikke kan gå uten pga enten religion eller kultur, men jeg mener at hvis religionen/kulturen har en så sterk rolle i livet ditt, og at du rett og slett ikke kan bryte det på et punkt, må du rett og slett innse at du ikke kan ta jobben som politimann/kvinne.
Sitat av Baaden Vis innlegg
Ok, dette er slik jeg ser det.

Politi-uniformen i Norge skal være helt 100% nøytral. Det er ingen kristne symboler på uniformen, foruten et kors i riksvåpenet. Politifolk skal være nøytrale håndhevere av LOVEN, som ikke representerer noe annet en LOVEN.

Det spiller ingen rolle om det er et religiøst plagg, kulturelt plagg, hijab eller hva som helst annet, politiuniformen er en full uniform, som er slik den er, man kan ikke drive å legge til forskjellige elementer som ikke har noenting med uniformen å gjøre, fordi da blir den bare mindre nøytral. Hva om politifolk i Norge bestemte seg for at de likte bedre å gå med en trailercaps fra carlings enn capsen som tilhører politiuniformen? Skal det også være greit da?
Vis hele sitatet...
Du har enda ikke skjønt hvorfor dette ikke tolkes som et legitimt argument? Les de forrige sidene og tidligere innlegg, takk.
Sitat av chanique Vis innlegg
Helt enig med deg, men ved å se på enkelte innlegg (må vel referere til Boo-Boo, siden han er et prakteksempel på dette), om måten det blir formulert på, så er det en anelse rasisme involvert her. Mange skriver at man risikerer å bli verbalt eller fysisk angrepet av rasister/nazister ute på en lørdagskveld. Da er det vel direkte utseendet på personen det går på, og ikke hva vedkommende har på hode. Men alt i alt er jeg fullstendig enig med deg, og du har et poeng. Alikevel er det mange som presterer å blande inn rasisme i det de skriver, og derfor blir mange fristet til å omtale disse som rasister, selv om det er en smule off-topic.
Vis hele sitatet...

jeg vet ikke om du sikter til mitt innlegg hvor jeg kommer med et eksempel hvor en godt beruset nazist lager trøbbel på byen og truer folk med juling?
Ville i tilfelle bare forsvare meg og si at jeg ikke har noe imot jøder eller andre hudfarger, men at det var et eksempel for å vise at politiet må være nøytrale av hensyn til at befolkningen ikke er klar for en slik forandring hvor man skal ta inn kulturelle eller religiøse plagg i politiet.

med det mener jeg at det rett og slett kan bli å strø salt i såret, ved da at det eksempelvis skulle dukke opp en politimann med jødehatt (igjen, vet ikke hva det heter) som skal prøve å ordne opp i forholdene. Ville det ha blitt forskjell om politimannen hadde brukt vanlig politilue? Ja, jeg tror det ville vært forskjell om politimannen hadde vært nøytral.

Vi lever ikke i en perfekt verden hvor alle respekterer alle, derav mener jeg at det er særdeles viktig å holde politiuniformen nøytral. politikk, kultur og religion skal legges igjen hjemme.
Sitat av chanique Vis innlegg
Du har enda ikke skjønt hvorfor dette ikke tolkes som et legitimt argument? Les de forrige sidene og tidligere innlegg, takk.
Vis hele sitatet...
I mine øyne tolkes det som et legitimt argument. Politiuniformen skal være nøytral, og med en gang du legger til elementer som ikke hører hjemme der, er den ikke nøytral lengre. På den måten er det et legitimt argument. Hijab er hovedsaklig et kulturelt fenomen, som betyr at de til en viss grad har et valg angående den, vertfall når de bor i Norge. Hvis de velger å beholde hijaben, må de bare innse at de ikke kan bli politifolk. Sånn er det bare.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, herregud. Vi har da et utall varianter av politiuniforma allereie antar eg? Med eller uten hjelm. Med eller uten motorsykkelhjelm. Med caps eller lue. Med skjørt for kvinner om ønskelig. I tillegg finst antakeleg gallauniform for dei litt oppe i systemet, i tillegg til vanlig uniform. Så kommer jo uniform for en del spesialiserte oppgaver. Kort sagt er ikkje uniforma...eh...uniform. Det finst rimelig mange forskjellige utgaver avhengig av m.a. kjønn.

Så argumentet om at en standardisert hijab vil bryte opp uniforma fell på si eiga urimelegheit.
Vis hele sitatet...
Men kjære deg.
Med en gang man blander et plagg på grunnlag av religion er den IKKE lenger nøytral, hva alle andre mener er uintressangt.
Så lenge det finnes personer som meg i norge, er det uaktuelt...

Er jo blitt bevist av poster fra andre brukere, flere som ikke vill innføre hijab.
Så lenge folk er uenig i den grad de er, blir det nytteløst å komme med gode argumentasjoner om hvorfor det burde være lovlig.
Jeg reagerer, og jeg ser andre gjør det samme.
Kan rett og slett ikke innføre hijab i politiuniformen så lenge det finnes mennesker som ikke synes uniformen blir nøytral.

Jeg skal i allefall IKKE ha et politi på døra som setter religonen sin forran jobben, UAKTUELT.
Er man politi så er man politi, ikke kristen politi, eller muslimsk politi, du er en håndhever av loven og skal forholde deg til det..

Edit: ville bare legge ved at hvis situasjonen idag hadde vært annerledes med tanke på fordommer osv ville det sikkert vært mulig, men det er det ikke å¨vi må forholde oss til værden som den er, ikke som vi skulle ønske den var
Sist endret av fez240; 13. februar 2009 kl. 16:39.
Sitat av fez240 Vis innlegg
Edit: ville bare legge ved at hvis situasjonen idag hadde vært annerledes med tanke på fordommer osv ville det sikkert vært mulig, men det er det ikke å¨vi må forholde oss til værden som den er, ikke som vi skulle ønske den var
Vis hele sitatet...
Word.

Enda et godt poeng mange klarer å overse.
Sitat av Baaden Vis innlegg
I mine øyne tolkes det som et legitimt argument. Politiuniformen skal være nøytral, og med en gang du legger til elementer som ikke hører hjemme der, er den ikke nøytral lengre. På den måten er det et legitimt argument. Hijab er hovedsaklig et kulturelt fenomen, som betyr at de til en viss grad har et valg angående den, vertfall når de bor i Norge. Hvis de velger å beholde hijaben, må de bare innse at de ikke kan bli politifolk. Sånn er det bare.
Vis hele sitatet...
Jeg respekterer dine meninger, men jeg er ikke enig i det du sier. For meg er det helt klart at et plagg som hijab er av større "betydning" enn noe så enkelt som en caps eller lignende. Alikevel er jeg enig i det du nevner til slutt, kvinner som ønsker å bruke hijab må dessverre finne seg et annet yrke. Grunnen til at jeg mener dette er, som nevnt mange ganger, at det norske samfunnet ikke er beredt.
Hva med muslimske kvinner i SAS/Viderøe? De får heller ike bruke hijab.

Skal man pålegge flyselskapene også å akseptere islam?
Sitat av chanique Vis innlegg
Jeg respekterer dine meninger, men jeg er ikke enig i det du sier. For meg er det helt klart at et plagg som hijab er av større "betydning" enn noe så enkelt som en caps eller lignende. Alikevel er jeg enig i det du nevner til slutt, kvinner som ønsker å bruke hijab må dessverre finne seg et annet yrke. Grunnen til at jeg mener dette er, som nevnt mange ganger, at det norske samfunnet ikke er beredt.
Vis hele sitatet...
Det er mange andre som sier dette som om det er noe vi konstant beveger oss mot. Det vil si, et land hvor alle aksepterer, liker og trives med folk av alle religiøse, politiske og kulturelle overbevisninger. Ikke bare er dette feil, det er heller ikke noe mange ønsker.

Om jeg møter scientologer på gata som prøver å overbevise folk, kristne på døra som gjør det samme, punkere som ser teite ut eller muslimer som går med slør, da er jeg GLAD for at jeg kan gå og le inni meg av disse menneskene - og om en diskusjon skulle oppstå, at jeg kan kritisere deres religiøse, politiske eller kulturelle syn. Det er ikke "hat" eller "rasisme", det er bare mine personlige meninger. Det finnes de som syntes jeg er ekstremt teit fordi jeg hører på metall og har langt hår, og det har jeg ingenting i mot at de ytrer eller syns, så lenge det ikke er i overkant krenkende eller trakasserende.

Et perfekt samfunn er ikke ett hvor alle mennesker sitter i en ring og synger sammen og elsker hverandre. Egne meninger, også om hva man IKKE setter pris på, er viktig.
Sist endret av Pantheon; 13. februar 2009 kl. 17:21.
Noen ganger må man ta avgjørelser som ikke er så veldig populære der og da, men som på lengre sikt kan føre det norske samfunnet i riktig retning. Spørs om noen her egentlig er i posisjon til å vurdere dette, men alle kan jo ha sin mening og prinsippiellt så er jeg for å vise toleranse og å forby så lite som mulig så lenge det ikke er til skade for noen.

Må også si meg enig i at det ikke ser ut som samfunnet beveger seg nevneverdig i retningen av toleranse, men jeg mener det er et argument for at vi trenger en dytt. Vi lever ikke i middelalderen men i et verdenssamfunn hvor landegrenser viskes mer og mer ut, og det må man nesten lære seg å leve med.
Sist endret av DeMenT; 13. februar 2009 kl. 17:26.
We got machetes!
Bryr meg ikke så mye om dette her.. men min personlige mening må bli er at hele greia blir for dumt.. en Uniform skal være en _Uniform_.
Det er nesten så jeg tørr og påstå at dette blir overdiskutert. Flere av postene omhandler ting som på langt nær er relevant for diskusjonen. Det trenger ikke nødvendigvis ha med religion og gjøre heller.

For min del er saken klinkende enkel; politiet skal stille nøytalt, på samme linje med andre yrker. Her syntes jeg "Medisinmann_XL" sitt poeng var ganske bra: "Hva med muslimske kvinner i SAS/Viderøe? De får heller ikke bruke hijab". Hvorfor er saken annerledes?

Det som faktisk irriterer meg er at man indirekte blir kallt rasist så fort man åpner kjeften; og mener det motsatte av majoriteten på forumet. Skal man klassifisere det på den måten, vil jeg tippe 50% av forumet her er rasister.

Alle får ha sine egne meniner, for min del støtter jeg "Nei"-gruppa. En uniform er uniform, og bør holdes nøytral.
Sist endret av Restyle; 13. februar 2009 kl. 17:42.
Grensen mellom kristendom/ateisme og islam er ikke en landegrense. Bare fordi mennesker blandes betyr ikke at forskjeller skal viskes ut.

Det er også flere, både muslimer og ikkemuslimer, som har uttalt at dette forslaget ikke vil bidra til å "dytte oss mot toleranse" som du så fint sier, men heller det motsatte.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Noen ganger må man ta avgjørelser som ikke er så veldig populære der og da, men som på lengre sikt kan føre det norske samfunnet i riktig retning. Spørs om noen her egentlig er i posisjon til å vurdere dette, men alle kan jo ha sin mening og prinsippiellt så er jeg for å vise toleranse og å forby så lite som mulig så lenge det ikke er til skade for noen.

Må også si meg enig i at det ikke ser ut som samfunnet beveger seg nevneverdig i retningen av toleranse, men jeg mener det er et argument for at vi trenger en dytt. Vi lever ikke i middelalderen men i et verdenssamfunn hvor landegrenser viskes mer og mer ut, og det må man nesten lære seg å leve med.
Vis hele sitatet...
Veldi godt poeng, og jeg er veldi enig i hva du mener.
Men jeg føler at grunnlaget for og uniformere politi er et rimelig bestemt og ferdiutviklet konsept, og trenger ikke videre utvikling.

Jeg føler det er viktige og ta opp andre viktige temaer om og føre samfunnet i riktig rettning, og ikke pirke på ting som allerede er ferdi utviklet.

Den veien vi går mot nå, er veldi humpete.
gleder meg bare til neste generasjons politikere og satser på slette veier der
Politiet har på seg en uniform når de går på jobb. Da sier det seg jo selv at de ikke skal begynne å ha på seg andre ting enn det som hører til uniformen.
Jeg synes at kvinner (utenlandske eller ikke) kan ha på seg hijab så mye de vil, men når man jobber som noe så viktig som politi. Da skal man være nøytral, og se mest mulig like ut.

Sitat av excubated Vis innlegg
Hvis jeg blir stoppa i fartskontroll e.l. og ei dame med burka kommer opp til bilen min hadde jeg faen ikke akseptert noe som helst. Jeg liker å se de jeg snakker med - å bli møtt av noen med burka og rettigheter er nesten frihetsberøvelse synes jeg :C
Vis hele sitatet...
Når dette faktisk er fakta, så spiller det da ingen rolle hva man mener om likestilling og slike ting. Det vil jo da si at man nærmest oppfordrer til "ikke likestilling" blant politifolk. Hele poenget med politiuniformen er jo at man skal stole like mye på alle. Det er faktisk en grunn til at politiet har en uniform, ok ikke bare et kort hvor det står "politi".

Nei, ærlig talt. slutt å være så forbanna "politisk korrekte" og likestillings freaker. Se fakta i øynene!

Bare man går med palestinaskjerf på flyet blir man jo ransaket og sjekket, selv om man ikke har noe metall på seg... Vi lever i et mistroisk samfunn, og da kan ikke politiet begynne å gå med hijab, i alle fal ikke enda.
Sist endret av Pumazz; 13. februar 2009 kl. 18:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pumazz Vis innlegg
Vi lever i et mistroisk samfunn, og da kan ikke politiet begynne å gå med hijab, i alle fal ikke enda.
Vis hele sitatet...
Se min post #262 (halvveis opp på siden)
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Det er, som flere tidligere har påpekt, allerede flere alternativer i uniformskodeksen så det argumentet gir ikke mening.
Vis hele sitatet...
Naturligvis benytter ikke kriminalpolitiet motorsykkelpolitiets uniform akkurat som hæren ikke kommer kledd i sjøforsvarets. Av gode grunner. Og det er også en årsak til at fenriken ikke bærer majorens distinksjoner.

Nettopp slik foreligger det en etablert konsekvens i etater og kommandolinjer gjenspeilet i politiets uniformering. At innlegg i denne tråden ikke har tatt dette til seg, rokker ikke ved faktum.
Sitat av Smoky Mo Vis innlegg
Syns de må respektere hvordan det er i Norge. Det er jo det sånn vis en kvinne drar ned til et muslimsk land så må hun dekke til seg, men når de muslimske kvinne kommer til Norge så går de fortsatt med sjult hår osv... Vis vi respekter dems regler så må de respektere våre også.
Vis hele sitatet...
Jeg vil faktisk si meg enig med Smokey Mo sin uttalelse her.

Rett og slett fordi fair er fair.

Skal de først komme hit til landet så BURDE de:

1. Lære seg flytende norsk. (umulig å snakke med enkelte buss- og drosjesjåfører)
2. Respektere vår kultur og holdninger. (vårt land er IKKE Irak, Israel, Bosnia osv. De bør være mer fleksible.
3. Hijab hos politiet? England lar muslimske kvinner som jobbr i politiet bruke det, MEN det er England og IKKE Norge.


Beklager for et veldig "krasst" innlegg her, men ytringsfrihet er lov så lenge det ikke er krekende hehe
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Noen ganger må man ta avgjørelser som ikke er så veldig populære der og da, men som på lengre sikt kan føre det norske samfunnet i riktig retning. Spørs om noen her egentlig er i posisjon til å vurdere dette, men alle kan jo ha sin mening og prinsippiellt så er jeg for å vise toleranse og å forby så lite som mulig så lenge det ikke er til skade for noen.
Vis hele sitatet...
Jeg tillater meg å svare med spørsmål.

Bidrar virkelig hijab til å føre det norske samfunnet i riktig retning? Vet du egentlig hva hijab representerer?

Selvsagt er det bedre å forby så lite som mulig så lenge det ikke er til skade for noen, så hva med å forby de som straffer kvinner som ikke dekker seg til med hijab, eksempelvis i de landene de har flyktet fra?
Sitat av q_Werty Vis innlegg
1. Grensen mellom kristendom/ateisme og islam er ikke en landegrense. Bare fordi mennesker blandes betyr ikke at forskjeller skal viskes ut.

2. Det er også flere, både muslimer og ikkemuslimer, som har uttalt at dette forslaget ikke vil bidra til å "dytte oss mot toleranse" som du så fint sier, men heller det motsatte.
Vis hele sitatet...
1. Nei det er selvfølgelig ikke en landegrense, det var noe du kom opp med, men når landegrenser viskes ut betyr det at religioner og kulturer blandes og man må tolerere at andre er annerledes. Jeg vil _ikke_ at forskjeller skal viskes ut men godtas.

2. Ja, og da er det deres vurdering av saken, mens jeg og endel andre har en kommet frem til et annet synspunkt. At man finner noen som er enige i ens synspunkt kan ikke sies å være et sterkt argument for at man har rett.

Sitat av Elsk Vis innlegg
Naturligvis benytter ikke kriminalpolitiet motorsykkelpolitiets uniform akkurat som hæren ikke kommer kledd i sjøforsvarets. Av gode grunner. Og det er også en årsak til at fenriken ikke bærer majorens distinksjoner.

Nettopp slik foreligger det en etablert konsekvens i etater og kommandolinjer gjenspeilet i politiets uniformering. At innlegg i denne tråden ikke har tatt dette til seg, rokker ikke ved faktum.
Vis hele sitatet...
Hopp noen sider tilbake du så er det detaljert forklart hvordan det er valgmuligheter innenfor politiuniformen. Faktum er at uniformen ikke er uniform og argumentet er svada.

Sitat av Homercide Vis innlegg
Jeg tillater meg å svare med spørsmål.

Bidrar virkelig hijab til å føre det norske samfunnet i riktig retning? Vet du egentlig hva hijab representerer?

Selvsagt er det bedre å forby så lite som mulig så lenge det ikke er til skade for noen, så hva med å forby de som straffer kvinner som ikke dekker seg til med hijab, eksempelvis i de landene de har flyktet fra?
Vis hele sitatet...
Hijab i seg selv representerer ikke kvinneundertrykking, som jeg regner med at er det du vil frem til. Den har nok i mange skrudde hoder blitt et symbol på det, men det skyldes i stor grad uvitenhet.

Jeg foreslår vi konsentrerer oss om det vi har mulighet til å gjøre noe med, og prøver å gjøre dette landet til et best mulig sted å bo, for _alle_ som bor her. Hvis du ikke var klar over det har vi ingen mulighet til å forby noe som helst i andre land. Hvis de kommer til Norge og straffer kvinner for det blir de nok bura inne.
Sist endret av DeMenT; 13. februar 2009 kl. 22:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Hijab i seg selv representerer ikke kvinneundertrykking, som jeg regner med at er det du vil frem til. Den har nok i mange skrudde hoder blitt et symbol på det, men det skyldes i stor grad uvitenhet.

Jeg foreslår vi konsentrerer oss om det vi har mulighet til å gjøre noe med, og prøver å gjøre dette landet til et best mulig sted å bo, for _alle_ som bor her. Hvis du ikke var klar over det har vi ingen mulighet til å forby noe som helst i andre land. Hvis de kommer til Norge og straffer kvinner for det blir de nok bura inne.
Vis hele sitatet...
Hva representerer hijab, og i samme slengen burka? Er det ikke undertrykkende at kvinner er forventet å dekke seg til?

Du er korrekt når du sier at vi ikke har (direkte) mulighet til å forby noe i andre land, på samme måte som andre land ikke har rett til å forby noe i vårt land. Dette stiller seg selvfølgelig for innvanderer som faktisk er likeverdige norske borgere. Derimot har de ingen rett til å kreve særbehandling, dvs i dette tilfellet unntak fra bestemmelsene for politiuniformen. Det er regler som sier hvordan en politimann eller kvinne i uniform skal fremstå, eksempelvis tatoeringer, hår og skjegg, utsmykninger osv. Disse reglene forskjellsbehandler ingen, derimot vil de komme til å gjøre det hvis hijab blir tillat, ganske enkelt fordi det ikke vil bli aktuelt med jødekalott, pez, samelue, sombrero, eller noe av de andre tullete forslagene som blir nevnt.

Det er andre ting i den muslimske kulturen som er minst like tradisjonsbundet som bruken av hijab, men som er totalt uforenlig med politiyrket. Skal de også tillates, fordi det kan motvirke integreringen?
Sitat av Homercide Vis innlegg
Hva representerer hijab, og i samme slengen burka? Er det ikke undertrykkende at kvinner er forventet å dekke seg til?
Vis hele sitatet...
Hva representerer klærne du er forventet å ha på deg når du går ut døra? Jeg gidder ikke sitter her å skrive stil om hijab, den infoen kan du lett finne selv. Sålenge kvinnen har et reelt valg om hun ønsker å bruke hijab eller ikke kan jeg ikke si at det er undertrykkende nei. Det mener jeg muslimske kvinner i norge har. At enkeltpersoner ikke godtar at kvinner går uten hijab er noe som alltid vil forekomme, men det har de all rett til så lenge de ikke krenker kvinnen på noen måte. Går de over streken blir de straffeforfulgt.

Resten er allerede besvart og det siste spørsmålet tar jeg ikke seriøst.
Politiets antrekk avspeiler bruksmåte og plassering i kommandolinjen. Dette kan bekreftes ved å konsultere politiets egne sider for bruk av antrekk, distinksjoner osv., altså uniformsreglementet. (Hodeplagg pkt. 19 under ”Kapittel 1 - Alminnelige retningslinjer”): http://www.pdmt.politiet.no/publikas...ions/index.htm
Homercide: Mange muslimske jenter sier faktisk at de syns det føles litt friere å kle seg mer tildekket, nettopp fordi de ikke seksualiseres på samme måte som mer avslørende klær gjør. Det er jo også mange vestlige jenter som kler seg i veldig lite avslørende klær av samme grunn. Hår kan jo også i høyeste grad være seksuelt ladet.

Derimot er jeg litt usikker på selve konseptet politi-hijab. Det finnes mange argumenter både for og imot, men også endel "mellomting" som bør kunne fungere. Ideen med hijab er jo at man skal dekke til håret, og dette er jo absolutt ikke uforenelig med en ellers ganske standard politiuniform. F.ex. at man gjør det så enkelt som at det kan bæres en svært enkel, nøytral (samme farge som uniformen) hijab UNDER en vanlig politilue/hjelm? Det finnes sikkert flere andre løsninger også, vet at dette er i bruk i f.ex. sverige, england og australia, men hva som egentlig er best... tja...
Sitat av Elsk Vis innlegg
Politiets antrekk avspeiler bruksmåte og plassering i kommandolinjen. Dette kan bekreftes ved å konsultere politiets egne sider for bruk av antrekk, distinksjoner osv., altså uniformsreglementet. (Hodeplagg pkt. 19 under ”Kapittel 1 - Alminnelige retningslinjer”): http://www.pdmt.politiet.no/publikas...ions/index.htm
Vis hele sitatet...
Det er jo om man skal forandre dette reglementet vi debatterer. Det er ingenting der som er vanskelig å tilpasse hijabbruk. Det med hva klærne representerer var ment mot hans private klær i motsetning til å gå naken. Det var selvfølgelig også en spøk.
Sist endret av DeMenT; 14. februar 2009 kl. 00:01.
Dette med Hijab er politiet er veldig vanskelig, og hvis jeg virket for bastant på det i starten var ikke det meningen.

Som Atomet sier, det fins mye for og imot, så det burde finnes en grense mellom disse to. Jeg kjenner muslimske jenter som ikke liker å ta menn i hånda pga for mye nærkontakt, og det er mange muslimer som føler det slikt, og det er jo logisk at det ikke går i politiet, så derfor burde det finnes en mellomting?

En annen ting som sikkert er nevnt er jo at en hijab kan føre til fordommer mot de som politiet må aksjonere mot, for det er veldig mange som faktisk er imot innvandrere (og mange er også kriminelle) og derfor ville jo dette vært et minus med politihijab, men på en annen side, så må burde jo Norge være et land der man må kunne gå i Hijab uten å møte fordommer. Eller?

Mange har jo nevnt at Hijab i politiet kan være et minus på grunn av funksjonaliteten, og da gjelder det jo ikke bare funksjonaliteten når det kommer til det fysiske med Hijaben, men også det mer psykiske. Folk har fordommer, og dette kan jo også føre til fatale følger i Norge. Særlig med tanke på at Norge blir mer og mer rasistiske (vigrid vokser jo mer og mer) og dette kan ende dårlig.

Selv er jeg en mann av prinsipper. Jeg syns at man skal kunne gå med Hijab, og utrykke seg slik man vil, bare det ikke skader noen, men på grunn av visse minus, så burde de som går med Hijab tenke over om det er verdt det eller ei. Politiet møter daglig mye ugreit, og i mange sammenhenger så vil nok ikke Hijab forbedre situasjonen, beklageligvis. Og kanskje motsatt også? At Hijab i politiet kan hjelpe til å få bedre kontakt i muslimske miljøer?

Masse aspekter man må tenke på, og det er viktig at vi gjør et riktig valg her.
Hele problemet ligger vel i at når muslimene får dette så skal jødene har sin hatt, osv... også får man da videoer hvor en muslim legger en jøde i bakken eller omvendt. Du kommer til å føle deg mer urettferdig behandlet hvis du vet hvilken kultur politimannen/dama kommer fra. En politiman skal være en anonym kar samme hvem enn du møter, han skal ha samme verdier, samme regler og ja samme uniform!
Rent funksjonelt burde da ikke hijab være noe problem. Hijab er et veldig vidt begrep, som går helt fra heldekkende varianter til bare et hodeplagg, og trenger derfor ikke å være i veien rent praktisk i det hele tatt, og ihvertfall ikke i forhold til beskyttelsesvester/hjelmer/et.c. Faktisk kan jeg se for meg at det kunne ha vært ganske behagelig med litt ekstra tildekking hvis politiet skulle finne på å faktisk patruljere litt mer gående, og ikke bare kjøre, om vinteren.

Det er helt klart både religiøse, "moralske" (religionsfrihet), og "integrasjonsmessige" grunner til å tillate religiøse hodeplagg. Argumentene for er jo til gjengjeld litt mer klare og konsise, i form av anonymitet og uniformitet (en politimann/kvinne er en politimann/kvinne, totalt uavhengige av religion), for ikke å snakke om problematikken som ezzi nevner, at man kan få situasjoner der en muslimsk politikvinne legger en jøde i bakken, eller liknende, og der dette er veldig mye mer synlig og straks blir mer symbolsk, enn det ellers ville ha blitt.

Jeg heller faktisk litt mot en mer pragmatisk løsning - jeg tror det er best å droppe det. I en ideell verden, så ville det ikke hatt noe å si, men dessverre er vi langt fra dette i dag.
Sist endret av atomet; 14. februar 2009 kl. 00:59.
Nettopp, enig med atomet her. Anonymitet og uniformitet er utrolig viktig i politiet. Tenk på gøteborg når det var verdensbank møte der, og demonstrantene var på sitt verste. Politiet hadde akkuratt fått nummer på hjelmene for å vise hvem som er hvem(av politifolkene) dersom det ble gjort feil fra dems side. Og det ende opp med at alle demonstrantene angreip bare en politimann ved å rope ut et tall og alle pelma stein på den med det nummert på hue! Kan du tenke deg dette som muslim med hijab i en voldelig demonstrasjon mot politiet? Bare en tanke vekker..

Nei vise steder og yrker skal være religionsfrie! Og ikke alle muslimske kvinner går med hijab hele tiden så hva er problemet med å ekskludere noen få?
Sitat av Smoky Mo Vis innlegg
Hva med andre religioner da? Så vis man er Rastafari troende så kan politiet gå med rastafari lue da?
Vis hele sitatet...
Uten å ha lest alle argumentene for/mot :

Vel, i prinsippet burde det være slik ja. Det må det faktisk være, hvis vi skal være politisk korrekt eller demokratisk korrekt.

Jeg er mot hijab i politiuniform. Det har ingenting med den religionen å gjøre - kunne like godt vært rastafariluer - men jeg synes det blir feil. I et yrke som har uniformsplikt burde det være minimalt med personlige særtrekk, for å formidle et så profesjonelt og objektivt inntrykk som mulig er. Dette tror jeg er viktig.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
ok skal forklare mine argumenter mot:

argumenter mot:
1. det er ikke norsk tradisjon, når man lever i norge får man forholde seg til norske regler.
2. politi skal være lett synelig ikke inntullet i religiøse antrekk!
3. burka osv svekker politiet,

argumenter for:
ingen!

De som mener at dette burde innføres i norge, kan dra tilbake dit tradisjonen om religiøse plagg kom fra å bli purk der!
Vis hele sitatet...
Exhactly det mener ei og!
Og dere som på engang kommer til å stemple meg rassist/nassist, VÆR SÅ GOD, men se å dra ned til Midt-Østen å prøv å bygg en kirke der, så blir du skutt på gata fortere enn du kan uttale Irak.

Hvorfor er det sånn att når man kommer til ett muslimsk land så er man nødt til å respektere hva faen som helst, men når de kommer til Norge så slikker man dem oppover ræva! De får bygge moskeer, sparegrisene på bankene må bort fordi det er "støtende" for de stakkars muslimene, det skal være bedehus her og hidjab der. Vet ikke om noen av dere her så debatten på TV2 for ikke så lenge siden der en talsman for muslimene reagerte negativt fordi politi uniformen i Norge inneholder så mange kors. Hva faen forventer muslimene att vi skal gjøre? Fjerne korset å sette dit en halvmåne og en stjerne? Det er jo for helvete landsvåpenet vårt!

Denne "islamiseringen" av Norge er så provokativ att det er ikke måte på!
Muslimene tøyer grensene lengere og lengere, og ingen tør å si ett eneste ord i fare for å bli stemplet rassist, og det kommer til slutt å slå tilbake på Norge.

Jeg er innvandrer selv, riktig nok ikke fra en islamisk kultur, men fortsatt så har vi også våre skikker. Men jeg har forstått att vi bor i Norge, der det er NORGES LOVER som gjelder, og passer ikke det så er det bare å bestille returbilett.

H8 me
@ DeMenT: Jeg har forstått debattgrunnlaget.

Jeg åpnet min argumentasjon i tråden, #251, med å vise til at en uniform er nødvendig for å nøytralisere bærerens egne preferenser og fremtoning. Dernest har jeg påvist de klare og definerte reglene for bruk av uniformen, uniformsreglementet, #276, noe som ytterligere nøytraliserer bærerens egne preferenser. Alt dette for at polititjenestemannen skal fremstå som mest mulig verdinøytral i sin uniform. (En hijab er ikke på samme måte et verdinøytralt plagg, det er jo derfor noen argumenterer for dette plagget: fordi det betyr så meget for dem å kunne benytte det i ulike sammenhenger.)

Verdinøytralitet er uhyre viktig idet det her ivaretar prinsippet om at alle er like overfor loven og lovens håndhevere er uten verdipreferenser i forhold til statens innbyggere. Denne tankegangen er en av bærebjelkene i lovverket i samfunnet vårt og med røtter i den franske frihetserklæringen og den amerikanske uavhengighetserklæringen. Senere gjentatt i FNs menneskerettighetserklæring og Europarådets menneskerettighetskonvensjoner.
Synes de burde tillate hijab, jødestjerner, kalotter, kors og alle slags religiøse og politiske symboler på polititjenestemenn rundt om i norge...
Da har du politifolk som ytrer sine meninger å da vil de så og si automatisk begynne å gruppere seg etter sine.
Tenker ikke rase eller rasisstisk nå, men menneskets natur, man trekker seg til dem som har samme interresser som seg selv.
Da har vi politifolk som grupperer seg innad og kanskje til og med konkurerer bevisst\ubevisst.

Men desto mere som trekker oppmerksomheten bort fra meg så er jeg fornøyd...

Å skulle det komme ei dame i hijab eller en hel burka for den saks skyld for å arrestere meg å jeg ikke ser flukt muligheter så stiller jeg meg fint opp å blir arrestert, fordi offentlig tjenestemann er offentlig tjenestemann om hu så hadde kommet med ei truse over hodet og en WII kontroll i hver hånd...
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Synes de burde tillate hijab, jødestjerner, kalotter, kors og alle slags religiøse og politiske symboler på polititjenestemenn rundt om i norge...
Da har du politifolk som ytrer sine meninger å da vil de så og si automatisk begynne å gruppere seg etter sine.
Tenker ikke rase eller rasisstisk nå, men menneskets natur, man trekker seg til dem som har samme interresser som seg selv.
Da har vi politifolk som grupperer seg innad og kanskje til og med konkurerer bevisst\ubevisst.

Men desto mere som trekker oppmerksomheten bort fra meg så er jeg fornøyd...

Å skulle det komme ei dame i hijab eller en hel burka for den saks skyld for å arrestere meg å jeg ikke ser flukt muligheter så stiller jeg meg fint opp å blir arrestert, fordi offentlig tjenestemann er offentlig tjenestemann om hu så hadde kommet med ei truse over hodet og en WII kontroll i hver hånd...
Vis hele sitatet...
Kan jeg være den første til å si: WTF?

Så du mener å si at ei politidame med en truse på hodet mini skjørt og bombejakke hadde fått like mye respekt av deg som ei politidame med en ordentlig ryddig og pen uniform? Da tror jeg du er den eneste her inne som synes det.

Dette blir helt for dumt selfølgelig skal de ikke gå med hijab til uniformen!!! Ordet uniform kommer faktisk fra ordet likhet, det er grunn for at de skal se like ut. Du er først og fremst POLITI hvis du ikke skjønner det så har du ingenting i politiet å gjøre!!! Det vil si at når du er på jobb så legger du bibelen, koranen, burkaen, rastafari lua og ikke minst palestiner sjerfet bli igjen hjemme!
Jeg vil bare gjøre én ting klart: hijab er IKKE et religiøst plagg. Det står ingen steder i deres hellige skrifter at kvinner skal ha på seg hijab, eller noe som dekker for ansiktet. Det er menn som har bestemt at kvinner skulle gå med hijab for å dekke til ansiktet, sånn at når de gikk ute, så kulle ikke andre menn ikke skulle bil tiltrukket av henne. For hvis de ble voldtatt så var det kvinnen sin skyld.
Så når de nå kommer til Norge så føler de at hijab på en måte har blitt en del av kulturen deres. Og det skjønner jeg godt. Og jeg er også enig i at de kan bruke det hvis de vil.
MEN (med store bokstaver), politiet er en nøytral part, som skal gå i den samme uniformen, for å se mest mulig like ut. Og det spiller ingen rolle hvor de kommer fra, eller hva de mener når de ikke er politi. Så da er det altså INGEN vits i å gå med hijab når du er politi, for da er du nemlig politi, og ikke Fatima Ibtisam (eller hva personen nå heter)
én siste ting: La oss se for oss at en politikvinne med hijab kom til Ullevål hageby, hvor det faen meg ikke bor en eneste brun/svart person, og prøvd å gjøre jobben sin. Ikke faen om noen av dem (oss, jeg bor der... Ja jeg ser ned i gulvet i skam nå) hadde hørt på henne. ikke bare er hun mørk/brun i huden, men hun har at på til hijab. De (vi) ville bare tenkt "TERRORIST!", og så ville de (vi) ringt politiet...

Hvis dere mener at dette er med på å gjøre Norge til et mere tolerant eller bedre samfunn på noen måte, så melder jeg meg ut av diskusjonen!
Sist endret av Pumazz; 14. februar 2009 kl. 10:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pumazz Vis innlegg
Jeg vil bare gjøre én ting klart: hijab er IKKE et religiøst plagg. Det står ingen steder i deres hellige skrifter at kvinner skal ha på seg hijab, eller noe som dekker for ansiktet. Det er menn som har bestemt at kvinner skulle gå med hijab for å dekke til ansiktet, sånn at når de gikk ute, så kulle ikke andre menn ikke skulle bil tiltrukket av henne. For hvis de ble voldtatt så var det kvinnen sin skyld.
Vis hele sitatet...
Bare for å avklare denne myten med en gang: Jo det står i Koranen at kvinner skal dekke seg til.

Sitat av an-Nur
And say to the believing women that they cast down their looks and guard their private parts and do not display their ornaments except what appears thereof, and let them wear their head-coverings (khimars) over their bosoms (jaybs), and not display their ornaments except to their husbands, their fathers, their husbands' fathers, their sons, their husbands' sons, their brothers or their brothers' sons, or their sisters' sons, or their women, or the slaves whom their right hands possess, or male servants free of physical needs, or small children who have no sense of the shame of sex; and that they should not strike their feet in order to draw attention to their hidden ornaments.
Vis hele sitatet...
Eller i enda mer klartekst:

Sitat av al-Ahzab
Those who harass believing men and believing women undeservedly, bear (on themselves) a calumny and a grievous sin. O Prophet! Enjoin your wives, your daughters, and the wives of true believers that they should cast their outer garments over their persons (when abroad) That is most convenient, that they may be distinguished and not be harassed.
Vis hele sitatet...

Kilder:
- Koranen
- http://www.islamonline.net/servlet/S...slam/AIELayout
Sist endret av Pantheon; 14. februar 2009 kl. 11:11.
Sitat av Sangheili Vis innlegg
Exhactly det mener ei og!
Og dere som på engang kommer til å stemple meg rassist/nassist, VÆR SÅ GOD, men se å dra ned til Midt-Østen å prøv å bygg en kirke der, så blir du skutt på gata fortere enn du kan uttale Irak.

Hvorfor er det sånn att når man kommer til ett muslimsk land så er man nødt til å respektere hva faen som helst, men når de kommer til Norge så slikker man dem oppover ræva! De får bygge moskeer, sparegrisene på bankene må bort fordi det er "støtende" for de stakkars muslimene, det skal være bedehus her og hidjab der. Vet ikke om noen av dere her så debatten på TV2 for ikke så lenge siden der en talsman for muslimene reagerte negativt fordi politi uniformen i Norge inneholder så mange kors. Hva faen forventer muslimene att vi skal gjøre? Fjerne korset å sette dit en halvmåne og en stjerne? Det er jo for helvete landsvåpenet vårt!

Denne "islamiseringen" av Norge er så provokativ att det er ikke måte på!
Muslimene tøyer grensene lengere og lengere, og ingen tør å si ett eneste ord i fare for å bli stemplet rassist, og det kommer til slutt å slå tilbake på Norge.

Jeg er innvandrer selv, riktig nok ikke fra en islamisk kultur, men fortsatt så har vi også våre skikker. Men jeg har forstått att vi bor i Norge, der det er NORGES LOVER som gjelder, og passer ikke det så er det bare å bestille returbilett.

H8 me
Vis hele sitatet...
Både til deg og xhactly:

Snodig, jeg vet at det er både jødiske og kristne grupper som lever i f.ex. både Iran og Irak, som "alltid" har bodd der, som ikke har noe problem med å bo der, og som har både kirker og synagoger. Malaysia er vel også hovedsaklig muslimsk, men der har du også store grupper av både kristne, hinduer og buddhister... og jeg kan godt fortsette oppramsingen av "muslimske" land der det bor massevis av kristne og andre religioner som har sine respektive bedehusvarianter. Egentlig hadde jeg tenkt å runde av, men siden du nevner Midt-østen, så får jeg nesten ta med Libanon og Palestina også, som begge har store kristne befolkningsgrupper (og andre religioner, for den saks skyld). For kuriositetens skyld skal jeg også ta med et par linker om Yazidiene, en gruppe i Irak, som nærmest må beskrives som djeveldyrkere... http://www.telegraph.co.uk/news/worl...s-of-Iraq.html og http://en.wikipedia.org/wiki/Yazidi

Inntullet i burka osv? Tja, jeg syns ikke disse politiuniformene her (fra australia) ser så håpløst inntullete eller upraktiske ut jeg:
http://images.newsphotos.com.au/images2/Lores/20333209.jpg
http://images.newsphotos.com.au/images2/Lores/17054156.jpg
Sist endret av atomet; 14. februar 2009 kl. 11:23.
Sitat av Elsk Vis innlegg
@ DeMenT: Jeg har forstått debattgrunnlaget.

Jeg åpnet min argumentasjon i tråden, #251, med å vise til at en uniform er nødvendig for å nøytralisere bærerens egne preferenser og fremtoning. Dernest har jeg påvist de klare og definerte reglene for bruk av uniformen, uniformsreglementet, #276, noe som ytterligere nøytraliserer bærerens egne preferenser. Alt dette for at polititjenestemannen skal fremstå som mest mulig verdinøytral i sin uniform. (En hijab er ikke på samme måte et verdinøytralt plagg, det er jo derfor noen argumenterer for dette plagget: fordi det betyr så meget for dem å kunne benytte det i ulike sammenhenger.)

Verdinøytralitet er uhyre viktig idet det her ivaretar prinsippet om at alle er like overfor loven og lovens håndhevere er uten verdipreferenser i forhold til statens innbyggere. Denne tankegangen er en av bærebjelkene i lovverket i samfunnet vårt og med røtter i den franske frihetserklæringen og den amerikanske uavhengighetserklæringen. Senere gjentatt i FNs menneskerettighetserklæring og Europarådets menneskerettighetskonvensjoner.
Vis hele sitatet...
Når man debatterer endringer av en lov/et reglement kan du ikke bruke det eksisterende reglementet som et argument. Du skjønner vel det ? Du må begrunne hvorfor det skal fortsette å være sånn.

Anng. verdinøytralitet foreslår jeg at du leser hele denne kronikken:
Verdiladd Voldsmakt

Sitat av Anders Heger
Selv er jeg i og for seg ingen tilhenger av hijab. Spørsmålet om toleranse er likevel et annet: Om jeg kan akseptere det, selv om jeg ikke liker det selv. Ærlig talt liker jeg ikke engang Gud noe særlig. Men jeg tåler å leve i en stat som har satt ham først. Jeg ville likt det bedre om han tålte litt konkurranse. Også i politiet.

Jeg vil nemlig ikke ha et helt verdinøytralt politi. For eksempel ville jeg likt om de kjente verdien toleranse. Og viste den.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke sagt det bedre selv.

For ikke å snakke om denne:
Verdinøytralt Politi?

Siterer litt fra sistnevnte:

Sitat av Ingvill Thorson Plesner
Forsker, Norsk senter for menneskerettigheter
Ingen problematiserer den utbredte bruken av begrepet «verdinøytralitet» i denne debatten. Og av de som bruker begrepet er det få eller ingen som klargjør hva de mener med det. Alle ser ut til å ta for gitt at det er klart hva begrepet betyr, og ikke minst at politiet med dagens uniformspraksis er «verdinøytralt».
Vis hele sitatet...
Verdinøytralitet kunne bety at politiet ikke stod for noen bestemte verdier, og i det minste at disse verdiene ikke kom til syne gjennom deres uniform. Naturligvis, og heldigvis, er det ikke slik. Uniformen signaliserer nettopp at politiet representerer statsmakten, og den norske stat setter som kjent verdier som likhet for loven, likebehandling og menneskerettigheter høyt. Dermed er det blant annet slike verdier politiet er forpliktet på i sitt arbeid og som uniformen symboliserer.
Vis hele sitatet...
Prinsippet om likebehandling i arbeidslivet vil nettopp bety at alle skal ha lik rett til arbeid – også i staten – uavhengig av deres kjønn eller religion. Dette har flere ganger blitt understreket av likestillings- og diskrimineringsombudet i Norge. Ifølge ombudet vil det være indirekte diskriminering av en stor gruppe muslimske kvinner dersom det innføres forbud mot å bære hodeplagg på en arbeidsplass, ettersom det i praksis primært er disse som rammes av et slikt forbud.
Vis hele sitatet...
Det må tungtveiende grunner til for at en slik forskjellsbehandling skal kunne aksepteres, både på et menneskerettslig og et etisk grunnlag. Hensynet til helse og sikkerhet og evnen til å utføre tjenesten vil være slike mulig grunner. Men et skaut truer verken politikvinners eller andres sikkerhet og er ikke til hinder for utføring av tjenesten. Det kan eventuelt kombineres med en hjelm dersom det skulle være nødvendig i enkelte situasjoner. Det skygger heller ikke for noen deler av uniformen, slik at kvinnene på alle måter vil være gjenkjennelige som politikvinner for publikum – noe som selvsagt er viktig blant annet av sikkerhetsmessige grunner.

Noe annet ville det vært dersom det var snakk om «niqab» – et plagg som også dekker ansiktet med unntak av øynene, eller «jalaba» som dekker hele brystpartiet og eventuelt mer av kroppen. Niqab ville skjule politikvinnens identitet for publikum, og jalaba ville skjule deler av eller hele uniformen. Slike plagg ville være til hinder for utføring av tjenesten. Men det vi her debatterer er «hijab» – et plagg som kun dekker håret.
Vis hele sitatet...
Tror jeg sier takk for meg nå, da det ser ut som vi har kommet dit at folk skyter fra hofta (med argumenter som er brukt 40 ganger tidligere i tråden) uten å ta til seg det motdebattanten legger frem.

Og til bildet til atomet vil jeg bare si stilig! Spesielt turbanen var meget kledelig.
Sist endret av DeMenT; 14. februar 2009 kl. 11:54.
Yep, må si at turban er noe som virkelig PASSER som uniformsplagg!
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Hva representerer klærne du er forventet å ha på deg når du går ut døra?
Vis hele sitatet...
De klærne jeg har på meg når jeg går ut døra representerer meg. Det er fordi jeg da kun står ansvarlig for mine egne holdninger. Når jeg går på jobb derimot så har jeg enkelte kleskoder jeg må forholde meg til, og det respekterer jeg.

En ansatt i politiet representerer ikke bare seg selv, og er ikke ansvarlig kun for sin personlige framtoning.

Hvis derimot hijab er så frivillig som du hevder, hvorfor respekterer de ikke de reglene som er satt med tanke på nettopp nøytralitet?

Å påstå at å bære hijab er like frivillig som å bære caps er fjas, og det skjønner du.
Sitat av Homercide Vis innlegg
De klærne jeg har på meg når jeg går ut døra representerer meg. Det er fordi jeg da kun står ansvarlig for mine egne holdninger. Når jeg går på jobb derimot så har jeg enkelte kleskoder jeg må forholde meg til, og det respekterer jeg.

En ansatt i politiet representerer ikke bare seg selv, og er ikke ansvarlig kun for sin personlige framtoning.

Hvis derimot hijab er så frivillig som du hevder, hvorfor respekterer de ikke de reglene som er satt med tanke på nettopp nøytralitet?

Å påstå at å bære hijab er like frivillig som å bære caps er fjas, og det skjønner du.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri påstått noe sånt. Det er jo dere som hoier om capser og alt mulig tull i det vide og brede. Det var en spøk, noe jeg presiserte senere, som gikk på det at det er foventet at du ikke går rundt naken, selv om det er godt og varmt midt på sommeren. Akkurat som det er forventet av religiøse muslimske kvinner at de bruker hijab. Men dette er et forhold mellom de kvinnene og deres gud. At du har på deg klær forventes av _alle_ og det er til og med straffbart å gå uten bortsett fra på oppmerkede områder.

Hadde det vært like greit for en muslimsk kvinne å ta av seg hijaben som for en hvemsomhelst å ta av seg capsen hadde det ikke vært stort behov for å inkludere hijab i uniformskoden.

Hvis alle hadde vært litt mindre NORSKE og litt mere mennesker hadde ikke dette vært en problemstilling i det hele tatt.

Skal dog innrømme at etter å ha sett hva som kommer fram både her på forumet og ellers i debatten er jeg også litt skeptisk til om Norge er klar for dette(trist men sant), men på prinsippiellt grunnlag nekter jeg at samfunnet skal rette seg etter de mest tilbakestående individene i mengden. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle de saklige innleggene mot hijab i politiet, men alle de usmakelige holdningene endel andre tydeligvis har. Jeg må si jeg er overrasket og tildels skremt over det som har kommet frem i de siste ukers debatter rundt muslimer.
Sist endret av DeMenT; 14. februar 2009 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, hijab burde ikke være lov
Når samene spurte om å få bruke sine hatter (veit ikke hva de heter) fordi det var -30 minus når de var ute og kjørte snøscooter så fikk de avslag. Men når muslinene vil bruke sine hodeplagg hvorfor skal de få lov når selv ikke samene får lov?!

Uansett, muslimske damer som bruker hijab har heller ikke lov til å være andre menn, så hvordan skal de legge en mann i håndjern? "vennligst ta på deg håndjern" nei, skal bli morsomt og se
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Marre92 Vis innlegg
Nei, hijab burde ikke være lov
Når samene spurte om å få bruke sine hatter (veit ikke hva de heter) fordi det var -30 minus når de var ute og kjørte snøscooter så fikk de avslag. Men når muslinene vil bruke sine hodeplagg hvorfor skal de få lov når selv ikke samene får lov?!

Uansett, muslimske damer som bruker hijab har heller ikke lov til å være andre menn, så hvordan skal de legge en mann i håndjern? "vennligst ta på deg håndjern" nei, skal bli morsomt og se
Vis hele sitatet...
Ræva argument. Hjelm har en veldig konkret funksjon, nemlig å bedre sikkerheta. Politilue vs. hijab har derimot ikkje praktiske implikasjoner for måten ein er i stand til å utføre tenesta på. Så du omtaler to forskjellige situasjoner.

Og du antar forøvrig at alle som bruker hijab er ekstremister som ikkje vil ha fysisk kontakt med menn. Det er ikkje realiteten i heile tatt...

Kort sagt så angriper du en stråmann. Det er uinteressant.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og du antar forøvrig at alle som bruker hijab er ekstremister som ikkje vil ha fysisk kontakt med menn. Det er ikkje realiteten i heile tatt...
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt helt enig i det du sier i posten din, men må rette på en ting. Muslimske kvinner som ikke vil føre noen fysisk kontakt med andre menn er ikke ekstremister. Det er derimot noen som nekter det plent, men det er svært mange som ikke vil ha noen kontakt, men som nødvendigvis gjør det hvis de føler at de må.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Jeg er forsåvidt helt enig i det du sier i posten din, men må rette på en ting. Muslimske kvinner som ikke vil føre noen fysisk kontakt med andre menn er ikke ekstremister. Det er derimot noen som nekter det plent, men det er svært mange som ikke vil ha noen kontakt, men som nødvendigvis gjør det hvis de føler at de må.
Vis hele sitatet...
Muligens. Forøvrig er ikkje det eit argument mot hijab - det er eit argument mot at dei som har det synet skal arbeide i politiet...

Ellers så ser det ikkje ut til at islam har eit spesifikt forbud mot slikt - men at det er resultat av meir eller mindre ekstreme tolkninger av det. Så difor ser eg ikkje på det som eit argument mot hijab.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Muligens. Forøvrig er ikkje det eit argument mot hijab - det er eit argument mot at dei som har det synet skal arbeide i politiet...

Ellers så ser det ikkje ut til at islam har eit spesifikt forbud mot slikt - men at det er resultat av meir eller mindre ekstreme tolkninger av det. Så difor ser eg ikkje på det som eit argument mot hijab.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jeg helt enig i. Det er absolutt ikke et argument mot Hijab. Hijab blir først et problem hvis det svekker politiets handlinger på noe vis, og det gjør det vel ikke. Så igjen, skjønner ikke at folk er i mot hijab i politiet?
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Så igjen, skjønner ikke at folk er i mot hijab i politiet?
Vis hele sitatet...
La oss si det slik; veldig mange i Norge er relativt fordomsfulle, og det merkes enkelt i blant annet denne tråden. Uten å dømme den ene, eller den andre parten -- så er det ganske innlysende at mange er imot det / missliker det. Så langt er vi enige?

På papiret byr ikke hijab på noen problemer; hadde alle vært A4 og ikke hatt fordommer, hadde ingen tenkt videre over andres personlige saker og egenskaper, kunne vi ha godtatt både hijab, jødelue, kors rundt halsen, burka o.l. - nettopp fordi det er noe man i teorien bør godta, fordi det ikke skader noen, og fordi det logisk sett ikke bør ha noen betydning.

Poenget mitt er: det har en betydning. Folk er fordomsfulle, folk vil ikke alltid se fremover, akkuratt som endel ikke ser poenget med å ha hijab i politiet, nettopp fordi politiuniformen fungerer utmerket som den er - og fordi den bør være nøytral.

Altså: Selvom det ikke bør ha noen betydning - har det en betydning fordi mange ikke liker det -- og det alene er grunn nok til ikke å ha det, i praksis - vel og merke.

Satt på spissen har vi to valg: La dem bruke det, og noen muslimer vil bli glade for å kunne gå med hijab på jobb. Samtidig, så risikerer man at veldig mange fordomsfulle mennesker blir irriterte, de aktuelle vil kanskje ikke bli tatt på alvår; og vi må muligens beregne oss på protester og politivold i ekstreme tilfeller.

Er det verdt det? Jeg personlig er usikker, og poenget mitt var ikke å ytre min mening i denne posten, heller å skifte perspektivet vekk fra en ellers endeløs diskusjon man aldri kommer noen vei med.