Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1178
Grunnen til at jeg ønsker dette er hovedsaklig for å trekke ekstrakter ut av planter og urter til eget bruk. Dessverre får man ikke mer en 60% på polet, og jo sterkere sprit, jo mer potente ekstrakter kan man lage av f.eks furu, rosenrot, med andre potensielle medisinplanter.

En utfordring er at jeg tror ikke dama blir så fornøyd om det stinker sats og jeg får et slik gammeldags hjemmebrenningsaparat i stuen. Men det må vel finnes enklere metoder? Er det noen som har noen tips?
sats stinker ikke om du bruker kullfilter på vannlåsen. brennapparat er ikke gammeldags, det er slik de lager sprit i dag også.
Sitat av aldarico Vis innlegg
Men det må vel finnes enklere metoder?
Vis hele sitatet...
Hva skulle i så fall den metoden basere seg på
  • At du er Jesus og kan gjøre vann til..?
  • Magi?
  • Just add water?
Har du masse penger? isåfall er rotovap veien å gå.

Det absolutt enkleste, og billigste, er å bare kjøpe hjemmebrent av noen som holder på med det.
Du kan alltids kjøpe en enkel destillator: https://rent-vann.no/produkt/megahome-316-destillator/

En kjenning har en slik og han har faktisk laget noen skvetter med sterk sprit. Du må kjøre spriten gjennom mange ganger for å få virkelig sterk sprit, men det fungerer. Om du starter med polvarer så slipper du stanken av gjær og fusel.
Sitat av aldarico Vis innlegg
Grunnen til at jeg ønsker dette er hovedsaklig for å trekke ekstrakter ut av planter og urter til eget bruk. Dessverre får man ikke mer en 60% på polet, og jo sterkere sprit, jo mer potente ekstrakter kan man lage av f.eks furu, rosenrot, med andre potensielle medisinplanter.

En utfordring er at jeg tror ikke dama blir så fornøyd om det stinker sats og jeg får et slik gammeldags hjemmebrenningsaparat i stuen. Men det må vel finnes enklere metoder? Er det noen som har noen tips?
Vis hele sitatet...
Hvis du skal ha ekstrakt av furu, kan du vel dra på en fargehandel og kjøpe terpentin. Norsk terpentin er eterisk olje ifra stort sett furu. Men terpentin blir mindre og mindre brukt, da det er uheldig for helsa, for å si det pent. Det har blitt byttet ut med tryggere ting. Denne terpentinen består i hovedsak av mono– og seskvi-terpener. Slike terpener har en tendens til å bl.a. havne i cellemembraner, og løse ødelegge dem. Altså du bør være litt forsiktig med furu på den måten.


Ellers rosenrot bør ikke høstes i naturen. Rosenrot vokser gjerne i høyfjellet. Her er også noe av kluet. I Høyfjellet går det meste på kanten av det som er mulig. Altså det er langt ifra, at en plante får satt frø hvert år. Det er på grensa det som er levbart. Derfor er fjellnatur også veldig sårbar.

Dette gjelder også rosenrot. Det skal ikke høstes mye, før rosenrota går stygt tilbake, og det vil da ta mange tiår før den er tilbake der den var før høstingen.



Men hvorfor drive med dette? Legen og apoteket har ting som er mye mere virksomt og tryggere..
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aceton / isopropanol
Anonym bruker
"Bred Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan du ikke bare kjøpe teknisk etanol da?
https://www.kiilto.no/produkt/teknis...m-mibk-og-mek/
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva skulle i så fall den metoden basere seg på
  • At du er Jesus og kan gjøre vann til..?
  • Magi?
  • Just add water?
Vis hele sitatet...
I gamle dager var aparatene så store, og de ser for meg ut som at de var avanserte. Ellers har jeg ikke peiling, det er derfor jeg spør.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hvis du skal ha ekstrakt av furu, kan du vel dra på en fargehandel og kjøpe terpentin. Norsk terpentin er eterisk olje ifra stort sett furu. Men terpentin blir mindre og mindre brukt, da det er uheldig for helsa, for å si det pent. Det har blitt byttet ut med tryggere ting. Denne terpentinen består i hovedsak av mono– og seskvi-terpener. Slike terpener har en tendens til å bl.a. havne i cellemembraner, og løse ødelegge dem. Altså du bør være litt forsiktig med furu på den måten.


Ellers rosenrot bør ikke høstes i naturen. Rosenrot vokser gjerne i høyfjellet. Her er også noe av kluet. I Høyfjellet går det meste på kanten av det som er mulig. Altså det er langt ifra, at en plante får satt frø hvert år. Det er på grensa det som er levbart. Derfor er fjellnatur også veldig sårbar.

Dette gjelder også rosenrot. Det skal ikke høstes mye, før rosenrota går stygt tilbake, og det vil da ta mange tiår før den er tilbake der den var før høstingen.



Men hvorfor drive med dette? Legen og apoteket har ting som er mye mere virksomt og tryggere..
Vis hele sitatet...

Det med rosenrot var jeg ikke klar over, takk for info. Det er uansett masse andre urter man kan lage ekstrakter av. Som et alternativ som du nevner med å kjøpe på apotek, så er meg erfart kvaliteten og utvalget ofte elendig i forhold. De har f.eks ikke chaga på apoteker, og den som finnes på helskostbutikker er så utvannet at det ikke har noe effekt. Terpentin styrer jeg langt unna, jeg vil ha sterk sprit.
Sist endret av aldarico; 24. oktober 2022 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tipper TS vil lage ekstrakter som potensielt skal intas, da er ikke terpentin eller teknisk sprit et reelt valg.

@AlF3: Hvorfor gjøre noe som helst selv?

Men du har et godt poeng i at man må sette seg inn i det en driver med. Det er lett å gjøre stor skade på sårbar natur, og naturlig er ikke ensbetydende med sunt.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg tipper TS vil lage ekstrakter som potensielt skal intas, da er ikke terpentin eller teknisk sprit et reelt valg.
@AlF3: Hvorfor gjøre noe som helst selv?
Men du har et godt poeng i at man må sette seg inn i det en driver med. Det er lett å gjøre stor skade på sårbar natur, og naturlig er ikke ensbetydende med sunt.
Vis hele sitatet...
Nei, naturlig er ikke ensbetydende med sunt. Absolutt ikke. Men det er likevel et spennende felt det med naturmedisin.Det med botanikk og plantekunnskap med røtter fra vår folkemedisinske kulturarv. En del av de medisinske påstandene er humbug, mens en del av preparatene har noenlunde bra dokumentert effekt. Men til felles har mye av disse urtene at de ofte er lite forsket på. Jeg ser for meg et "medisin" skap med ekstrakter med alt fra brennenesl til amanita og toppskuddene fra furu med mye mer. Sprit kan man og bruke for å lage golden dragon, en tinktur laget av cannabis-planten. Det er et hav av muligheter og en potensielt spennende hobby for meg som bor nær skogen.
Du burde prøve å blande golden dragon med absinth, eller "illsint" som jeg kaller den...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Du burde prøve å blande golden dragon med absinth, eller "illsint" som jeg kaller den...
Vis hele sitatet...
Det er sikkert en god ide...Men så får man ikke absint over 60% her på bjerget. Det duger sikkert til golden-dragon, men det skal vistnok være enda mer utnyttbart om spriten er sterkere.
Har brukt aceton som løsemiddel når jeg gjorde ekstraksjon av THC fra hasj og det fungerte veldig bra.

Hvis det er plantemateriale du skal kjøre ekstraksjon på tror jeg det vil være null problem.

Biltema selger 1 liter beholder med 100% kjemisk ren aceton til 80kr, den rekker til en del.