Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1703
Har snust i ca 10 år og ikke opplevd dette «problemet» før de 2-3 siste årene. Problemet ligger i at hvis jeg tar en fing opp der det har vært snus i hele dagen så ligger det et hvitt belegg som har «fadet» av snusen og lagt seg i tannkjøttet, må som regel fjernes med et håndkle da papir bare oppløses oppi der. Jeg snuser stort sett Epok snus, men har sett at det har skjedd med f.eks skruf mørk snus også.. noen andre som sliter med dette drittproblemet? Har spurt noen kompiser og svært få har vært borti det :/ Merker også at snusen renner mye fortere når det hvite belegget er der. I går fjerna jeg en haug av belegg, mens i dag har det vært minimalt.
Må vel være noen andre også som opplever dette?

Lurer egentlig bare på hva det kommer av? Og hvorfor?
Sist endret av rödpant3r; 20. oktober 2022 kl. 20:25.
Det hvite er nok at tannkjøttet trekker seg tilbake pga snus og nikotin, slik at det aldres. er litt vanlig for snusere. det sies uten at jeg kan se noen forskning på dette at hvit snus "skader" tannkjøttet mer enn vanlig brun.

Norsk hvit snus må også inneholde tobakk pga norsk lov. I Sverige er mange hvite snus uten tobakk. At snusen renner har med din spyttproduksjon å gjøre, merker det selv om jeg fkes ikke får nok drikke i meg en sjelden gang, da vil snusen renne. så kommer det an på merke du snuser, men mye går nok på personlig hvordan folk reagerer fra en snus til en annen
De gangene jeg har opplevd det samme var det Epok det gikk i. Epok er fandens svovelsyre og bør merkes deretter - svir som faen og lager sår i tannkjøttet, den som fant ut at det var lurt å putte hva enn det er som lager hull i kjøtt (noe sterkt basisk? eller mentholekstrakt x1000?) bør få den ingrediensen pakket opp i ræva.

Holder meg til Skruf og G3, opplever ingen hvit belegg eller noe som helst smerte.
Det høres ut som det er dødt vev fra tannkjøttet, ikke selve snusen som legger igjen et belegg. Jeg hadde et sår fra munnskold en gang, og fikk tips fra min far om å ha på en dråpe Vademecum munnvann innimellom. Det svir noe jævlig i noen minutter, men gjør at det ikke er så plagsomt i noen timer. Jeg tenkte jeg skulle være smart og dynka en papirdott full av vademecum og lot den ligge i leppa som en snus i ca 10-20 minutter. Resultatet var et hvitt/gråaktig belegg utenpå tannkjøttet, slik du beskriver.
Jeg husker veldig godt at det skle av da jeg tørka kjeften med et håndkle etterpå. Så jeg er ganske sikker på at du bør bytte snusmerke. Helhvit snus er stort sett bare noe dritt, til og med tannlegger har uttalt at hvit snus virker verre på tannkjøttet enn tradisjonell snus.
Slutt å snuse epok umiddelbart. Ja helhvit generellt er dårlig, men hver eneste gang jeg har sett noen få store problemer (f.eks å miste tenner) så har det alltid vært epok.
Hvis jeg pusser tenna med sensodyne white og putter in en løs snus rett etterpå så har det skjedd en del i det siste. Blir ekle, lange, hvite tråder som gjerne klarer å snike seg utfor munnviken.. lite behagelig

Brukt snus i 15 år nå, stort sett løs
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Hvis jeg pusser tenna med sensodyne white og putter in en løs snus rett etterpå så har det skjedd en del i det siste. Blir ekle, lange, hvite tråder som gjerne klarer å snike seg utfor munnviken.. lite behagelig

Brukt snus i 15 år nå, stort sett løs
Vis hele sitatet...
Har snuset 15+ år selv, har ikke oppdaget de hvite trådene du snakker om før nå i år.

Snuser G3 Volt, men det kan skje at jeg kjøper en epok.
Snust i snart 18 år og har aldri opplevd noe av dette.
Men nå snuser jeg også KUN orginal snus, ikke de hvite nikotinposene.
New generation
colakork's Avatar
Jeg fikk hvitt belegg i tannkjøttet når jeg startet å snuse epok. Leppa har blitt herda nåda og huden holder seg fin. Kroppen blir vant med det meste...
Anbefaler å gå over til General eller Skruf. Gjerne original eller white.

Snus påvirker uansett tannkjøttet ditt. Har tannkjøttet begynt å trekke seg tilbake, da vil det aldri "vokse ut" igjen.

I mine heftigste perioder har jeg selv opplevd å få hvit og oppløselig hud i overleppa. Det er nesten som sånn hvit skrumpa badehud.

Ha litt snuspauser, vent litt før du tar neste. Drikk vann. Spis næringsrik mat. Og for all del - PUSS TENNENE, BRUK TANNTRÅD OG TA EN MUNNSKYLL MIDT PÅ DAGEN.
Sist endret av Asket; 22. oktober 2022 kl. 08:08. Grunn: Typo
New generation
colakork's Avatar
Munnskyll type listerine + epok er ikke til å anbefale ^^
Sitat av colakork Vis innlegg
Munnskyll type listerine + epok er ikke til å anbefale ^^
Vis hele sitatet...
Epoken må bort! Konsentrert svineri
Fuck Mr. Plod!
Bare snust epok i 5 år. Får hvit bellegg. Men det forsvinner jo etter en time uten snus, skjønner ikke helt problemet?

Tannkjøttet mitt er helt normalt også?